PRE Decorosa xxv voor het eerst in HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisadliam

PRE Decorosa xxv voor het eerst in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 17:30

Hallo allemaal,

Eindelijk heb ik duidelijke rijfoto's van mij en mijn pre merrie Decorosa. Tijd dus om eens een HAW topic te openen, ik ben namelijk reuze benieuwd naar jullie tips.

Eerst even maar even voorstellen:

Naam: Decorosa XXV
Ras: PRE (andalusier)
Leeftijd: 7
Niveau: geen
Afbeelding

Ik heb haar nu een jaar of 3 en ze komt uit Spanje waar ze niet heel erg goed behandeld is om haar maar even netjes te zeggen. Ze had en heeft een behoorlijk trauma, maar met geduld komen we een heel eind. Ze was in Spanje al zadelmak gemaakt op veelste jonge leeftijd dat is mislukt en toen is ze naar Nederland gekomen waar ik haar heb gekocht als opknappertje. Ik heb haar overnieuw beleerd en we zijn nu 3 jaar verder en we hebben een hoop van elkaar geleerd.
Afbeelding
dit was 2 jaar terug.

Mijn eigen verbeterpunten:
- mijn houding:
Ik zit voorover. Ik moet mijn bekken kantelen en trotser gaan zitten. En niet zo naar mn mooie paard kijken..
- mijn handen:
Ik heb mijn handen vaak te laag en op schoot.
- ontspanning:
Deco is heel snel gespannen ze mag veel meer over haar rug. Dat gaat tegenwoordig steeds vaker goed maar ze hoeft maar iets spanning op te bouwen of 1 kleine miscommenicatie en ze houd haar rug weer vast.
-galop:
Hier heb ik geen foto's van maar galop is niet haar sterkste gang. Ik gallopeer dan ook niet veel in de bak. Wij hebben thuis geen bak dus ik train altijd in het bos, strand of op een zandpad en dan probeer ik lange rechte stukken te galloperen op een rustig tempo zodat ze balans en meer kracht krijgt voor de galop. Gaat steeds beter maar we zijn er nog lang niet.

Er zijn geen foto's gemaakt van het inrijden en ik heb niet lang gereden want daarna zijn we naar de hei gegaan.

Afbeelding
Mijn houding, handen, teugels mogen korter, deco heeft haar hoofd naar buiten, mag haar rug meer gebruiken.

Afbeelding
op deze foto is mijn houding beter, alleen mijn handen niet. Deco loopt niet over haar rug (ook duidelijk te zien aan de rimpels op haar nek voor het zadel)

Afbeelding
Achter de loodlijn en ik zit voorover.

Afbeelding

Afbeelding
Rechtsom haar makkelijke kant, dan gaat alles inneens een stuk beter.

Afbeelding

Afbeelding
hier zit ik teveel aan de voorkant waardoor ze haar passen ook meteen minder ruim maakt

Afbeelding
beter, maar boogje in de teugels

Afbeelding
meer stelling in de bocht

Afbeelding
middendraf

Afbeelding
op de hei <3

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

x_ankieee

Re: PRE Decorosa xxv voor het eerst in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:33

Ziet er heel netjes uit, wat een verbetering in vergelijking met de foto van 2 jaar geleden! Je handen mogen wat hoger gedragen maar dat geef je zelf ook al aan :)

Poly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:41

Wow mooi paardje!

Nog 1 ding als je meer naar voren kijkt(dus niet naar de grond;) dan ga je ook minder naar voren zitten..

X

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:11

Je gaat de goede kant op, maar je moet je handen gaan dragen (je zet ze nu vast op je benen, en daar waar je je hand lijkt te dragen zet je de boel alsnog vast door je pols naar beneden te knikken). Zorg dat je hand in een neutrale lijn tov de mond komt, en daar blijft. Ga meer op been rijden, ik heb het gevoel dat je nu nageeflijkheid wilt op je hand, en niet vanuit je been/zit.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 18:34

Ik heb heel lang een probleem gehad met het tempo ik liet haar onder me vandaan lopen en gaf haar veel ruimte nu probeer ik echt heel duidelijk te zijn wat betrefd tempo en ik probeer het op mn zit waar ze goed op reageerd maar toch gebruik ik teveel mn handen dat is zeker een groot aandachtspunt. En vooral als ze spanning heeft. Ik ben zelf heel bang om aan de voorkant te zitten dus mijn teugels worden dan te lang en als ze dan onder me vandaan wil neem ik ze op schoot..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:54

Met een korte teugel kun je (als je in verlichte zit zit) heel goed ruimte geven voor je paard. Als het paard dan alsnog onder je vandaan schiet, kun je ook gemakkelijk (zonder raar te doen in je lijf) je paard weer terug nemen door zelf je elle boog weer naast je bovenlijf te plaatsen en je lijf weer loodrecht te plaatsen ipv iets naar voren.

Kortom: zelf meer naar voren komen, een kortere teugel, en als nodig naar loodrecht gaan om meer druk op de teugel te pakken, zonder deze in lengte te moeten aanpassen, als nodig.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 19:05

Bedankt voor de tip! Dat gaan we oefenen :) en met naar voren komen bedoel je meer voor in het zadel gaan zitten? En dus meer mn bekken kantelen? Of begrijp ik dat verkeerd?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:11

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 19:29

Bedankt! Leerzaam plaatje ook!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:34

En ik denk dat je ook naar voren valt omdat je beugels te kort zijn, probeer eens met langere beugels te rijden en daarbij echt zelf je schouders te ontspannen. Dan ga je al rechterop zitten en kun je je handen ook gemakkelijker hoger dragen. Vind het al een groot verschil en een mooi paard, veel succes.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 23:29

Langere beugels zal ik weer eens proberen. Ik reed altijd met lange beugels vond ik fijner maar mijn instructeur adviseerde toen een keer om ze wat korter te doen. En ik heb ze eigenlijk zo gelaten.

Boxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:59

Mooie dame heb je daar! Heeft ze een oranje gloed door haar manen of lijkt dat zo?
Verbeter punten heb je al aangegeven. Als ze moeite heeft met ontspannen dan zal de galop idem niet makkelijk voor haar zijn. Zal het alleen wel blijven doen. (Galopperen)

Ik heb trouwens het gevoel dat je wel langer kan zitten. Heb je dat al eens geprobeerd?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 09:35

Ja ze heeft vosachtig bruine manen en een grijs met witte staart. Eerst vond ik het maar niks maar nu begin ik het wel mooi te vinden,het geeft haar iets aparts.

Als ik in de bak rij gallopeer elke keer wel maar niet lang. Ze houd het al langer vol maar ik wil haar niet overvragen. Maar ik heb thuis geen bak dus ik train alleen maar in het bos, op het strand of op een zandpad voor ons huis. En dat gaat steeds beter.

En wat bedoel je precies met lang zitten?

Boxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:55

Nee zou ook niet te veel vragen. Kleine stukjes en dan uitbreiden :)

Ik bedoel met langer zitten dat je een gaatje langer kan met je beugelriemen.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:45

Ah dit klinkt herkenbaar. Onze 6 jarige PRE heeft heel lang gerommeld met tempo en aanleuning. Doordat hij er graag achterkruipt en dan zn onderhals erop zet en je helemaal niets meer in je handen hebt, hadden we de neiging om terug te werken met onze handen. Hij laat moeilijk los in de rug en net dat laatste stukje van de hals. Hierdoor krabbelde hij voor erg en was er weinig stabiliteit in tempo.
De oplossing? Teugels kort, zo kort? ja zo kort! handen voor het zadel en bewegend richting de paarden mond. Stabiele stille hand die boven de manenkam uitkomt en handen naast elkaar. En dan? Been! Naar de hand toerijden en meer niet, af en toe begrenzen voor. Uiteindelijk heeft het ons aan een constante druk aanleuning geholpen waarin we hem over de rug lager en hoger kunnen instellen en ook kunnen gaan begrenzen voor.
En je zal merken dat als dit allemaal lukt er een hele mooie spaanse galop inzit!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 18:06

Deco heeft ook erg veel moeite met buiging en dan vooral rechtsom. Het gaat al veeel beter sinds ik ook grondwerk doe. Maar hebben jullie misschien nog meer andere tips?

Ik denk ook dat ik maar eens andere teugels aan mn hoofdstel doe deze zijn helemaal glad en van leer. Ze glijden dus snel door mn handen.

Lhundol: Maar hoe kan een paard met een hele korte teugel nou over zijn rug gaan lopen? Ik ben bang dat decorosa daar heel slecht op reageerd. Ik probeer haar juist heel lang en laag te laten lopen dan zie je stukken haar laatste stuk nekspier erg duidelijk aanspannen. Als maar vanaf het begin duidelijk ben over het tempo ze na een paar minuten erdoorheen. Ze kan echt super langzaam draven zonder dat ze activiteit verliest. Ze reageerd heel goed op mn zithulpen zolang ze maar geen stress en spanning heeft. En door haar trauma heeft ze dat helaas snel. Vooral in binnenbakken en als ik haar veel aan haar voorkant zit.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:32

Teugels korter? Nee hoor, gewoon je handen dragen en het paard het contact op laten zoeken. Jouw handen heb je ook niet voor niks naar beneden, je denkt dat je haar naar beneden moet houden.. Dat is nergens voor nodig, aanleuning krijg je vanzelf, dat kun je niet zo maken. Verder ziet je houding er op de meeste foto's echt wel prima uit. Denk aan je hoofd bovenop houden en dan komt de rest wel goed.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 22:10

Ik ben echt blij met de foto's ik had namelijk helemaal niet door dat ik mijn handen zo hield. En eerlijk gezegd heb ik als ik rij echt het gevoel dat het er niet uit ziet, maar het valt me alles mee. We komen van heeeeeel ver en voor mij is ze nog altijd dat iele gevoelige paardje. Maar ze begint zo te veranderen.

Ze is rond de 156cm dus ik was bang dat ik met mn 174 cm mega zou lijken op haar. Valt mee gelukkig

Lifestyle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:53

Schouders naar achter, meer voor je kijken ipv naar je paard.
En je onderarmen niet vast zetten, hand meer naar voor.

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:31

Het ziet er best ontspannen uit! Toch vind ik je teugels te lang waardoor het soms lijkt dat je enorm trekt wanneer hij even er tegen in gaan. Voor het beeld, maar ook voor je eigen controle is constant contact een must.
Teugels wat korter, en je merkt al snel verschil :D

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 22:32

Bedankt voor jullie reacties! We hebben op het moment even een dipje want ik les weer op de club na 3 weken zomerstop en dan is ze zo heel vreselijk zenuwachtig.. ik zou niet weten hoe ik haar ontspannen krijg. Misschien iemand tips?

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:49

Wat een verschil met 2 jaar geleden!

Zoals al gezegd is; de teugel iets korter. En misschien je hand wat meer te gaan dragen.
En kijk vooruit, je tuurt soms naar benden waardoor je voorover lijkt te vallen. borst vooruit en kin omhoog.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:52

Erg leuke merrie, nog heel veel plezier met haar.
Hou je vuisten rechtop en blijf tussen de oren naar voren kijken. Het paard gaat echt niet van kleur veranderen!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:32

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:45

Heel mooi paardje heb je!
Probeer voor je uit te kijken en je handen te dragen, voor de rest vind ik je heel mooi zitten :D