Mijn paardje is altijd al wat stijf geweest van zichzelf ( van jongs af aan in het manege werk, was een staker met gevorderde ruiters en met beginners braaf haar rondje lopen in haar eigen houding en tempo)
Ze begint nu eindelijk wat sneller naar beneden te lopen en te ontspannen maar nu kwam ze laatst dus zo stijf uitstal dat ze amper haar linker achterbeen wilde optillen met hoeven krabben en dus nog stijver begon dan normaal. Ze was die dag naar de smit geweest en die zei het ook gemerkt te hebben vertelde een mede ruiter aan mij. ( met rijden liep ze in haar eigenhouding niet helemaal zuiver maar ook niet zo erg dat het echt opviel, op het moment dat ik haar iets naar beneden vroeg was hier niets van te merken, wat erg raar is aangezien ze nooit echt naar benden wilde lopen
de dag hiervoor hadden we een uur gedressuurt en de dag daarvoor een rustig strandritje gemaakt van 2,5 uur wat ze gewoon gewend is uit het manege werk (ritten van 3 uur)
Zijn er bepaalde oefeningen die ik kan uitvoeren terwijl ik er naast sta om haar sprieren/gewrichten los te maken/warm voor we gaan rijden ? en misschien tips voor oefeningen tijdens het rijden wat deze stijfheid tegen zou kunnen gaan of na het rijden ?
( ik rijd =+/- 3x per week in de les en krijg dan ook gewoon goed les van mijn instructrice, Ik doe met mijn paardje, dressuur, buitenrijden, springen, pushball, stukjes vrijheidsdrssuur "rijden met neckrope/halster" en truckjes. )