Amy het mengelmoesje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CelesteAmy

Amy het mengelmoesje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:14

Hellowtjess!

Ik zal me eventjes voorstellen aangezien dit m'n eerste topic op bokt is!
Mij naam is Celeste, ik ben 16 jaar en wonder boven wonder zijn paardjes m'n leven hihii. :D
Ik heb geen eigen paardje maar wel een supper lief verzorgpaard waar ik niet meer zonder zou kunnen!

Haar naam is Amy, bijna 8 jaartjes jong!

Afbeelding

Ze is rond de 1,50m.
Haar mams is een fries x kwpn
Haar paps is een haflinger
Amy is een goud eerlijk paard met karakter! Als ze iets niet wilt of ergens niet mee eens is laat ze dit ook zeker weten! Een totaal vreemde voor haar zou der ook nooit gewoon mee kunnen nemen uit de stal om bijvoorbeeld een rondje te wandelen. Ze houd van snoepjes, knuffels en kriebelen! Vooral op die speciale plekjes zo lang mogelijk! Maar goed, ik kan nog wel een heel boek over ams schrijven maar daar zitten jullie ook niet op te wachten!

Ik heb dit topic aangemaakt omdat ik wel graag tips wil krijgen om 'verder' te komen onder het zadel. Met verder komen bedoel ik bijvoorbeeld kwa mijn houding, kwa hoe ik haar kan ondersteunen om het fijner voor ons beiden te kunnen maken, tips over het totaal plaatje dus zegmaar.

1. losstappen
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. losdraven
Afbeelding

4. toen moest ze toch echt aan het 'werk'
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

en vaak in galop gebeurd dit...

9.
Afbeelding

10. Zelfs mn broertje is fan van der hihi
Afbeelding

Deze fotos zijn genomen ergens in de lente. Ondertussen zijn we overgestapt naar zo veel mogelijk bitloos omdat dit veel onspannender rijden is voor beiden en zijn we ook van stal verhuist.. (het is nu 15km heen en 15km terug fietsen voor mij :O haha dat hebben we der maar voor over..)

Tips zijn welkom, maar wees wel een beetje lief voor ons :o /3

maximee

Re: Amy het mengelmoesje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:57

Wat een leuke pony zeg!! :)

Als ik naar het totaalplaatje kijk, zoals in je OP gevraagd staat, valt het me op dat de achterhand van je pony een beetje achter blijft. De achterhand komt niet helemaal onder de haar eigen buik, waardoor dat ze als het ware van 'achteren' af breekt.
Probeer haar wat meer te activeren met overgangen en schijnovergangen. Rijdt een stukje naar voren en zoek een punt waarop je vertrekt en weer terug wilt zijn.
Verder heb je echt een hele nette houding, super!

Het voorover willen duiken in galop zal ook verminderen op het moment dat ze haar benen er achter onder zet. Dan zal ze als het ware meer opwaarts gaan galoperen waardoor ze niet meer op de voorhand valt. Is ze zwaar in galop in je handen?
Wat bij mijn paard werkt is een stuk naar voren galoperen richting de middengalop :)

Heel veel succes en hopelijk tot de volgende update :D

CelesteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 16:49

maximee schreef:
Wat een leuke pony zeg!! :)

Als ik naar het totaalplaatje kijk, zoals in je OP gevraagd staat, valt het me op dat de achterhand van je pony een beetje achter blijft. De achterhand komt niet helemaal onder de haar eigen buik, waardoor dat ze als het ware van 'achteren' af breekt.
Probeer haar wat meer te activeren met overgangen en schijnovergangen. Rijdt een stukje naar voren en zoek een punt waarop je vertrekt en weer terug wilt zijn.
Verder heb je echt een hele nette houding, super!

Het voorover willen duiken in galop zal ook verminderen op het moment dat ze haar benen er achter onder zet. Dan zal ze als het ware meer opwaarts gaan galoperen waardoor ze niet meer op de voorhand valt. Is ze zwaar in galop in je handen?
Wat bij mijn paard werkt is een stuk naar voren galoperen richting de middengalop :)

Heel veel succes en hopelijk tot de volgende update :D

Oke ik snap wat je bedoeld! Ik ga er morgen gelijk aan werken , kijken of het verschil geeft hihi!
In galop is ze in mn hand niet zwaar nee. Amy heeft de neiging om zonder dat ik er naar vraag met haar neus bijna op jaar borst te gaan lopen? Ik heb ook het idee dat op het moment dat ik echt heel erg probeer haar hoofd in galop hoog probeer te houden het naar voren duiken miner word maar nog steeds blijft... en naar mijn idee gallopeert ze niet bergopwaarts idd.. zijn hier op tempo wisselingen en (schijn) overgangen nog andere "trucjes" voor ? Hihi!
Bedankt voor de tips! :D

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:07

Haha wat mooi om te lezen dat jij net zo enthousiast wordt van tips als ikzelf :D
Ja, je wilt niet het hoofd omhoog gaan trekken, dus is een goede optie om echt naar voren te rijden om het neusje eruit te krijgen.
Wellicht dat andere bokkers en nog meer trucs voor hebben, dan lees ik die uiteraard graag mee :)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:48

Hoi TS, wat leuk dat je zo open staat voor tips.

Ik lees net in je reactie:

CelesteAmy schreef:
Amy heeft de neiging om zonder dat ik er naar vraag met haar neus bijna op jaar borst te gaan lopen?

Dit is ook wel een beetje zichtbaar op de foto's. Als ze deze houding van zichzelf zo makkelijk aanneemt moet je uitkijken dat ze niet achter het bit gaat lopen. In plaats van dat jij dan je teugels korter pakt om toch contact met de mond te krijgen, moet je haar naar jouw hand toe rijden. Houd constant voldoende voorwaartse drang en laat de energie van achteruit onder jou door naar haar hoofd komen. Je moet met je been het hoofd omhoog rijden als het ware, dit kun je beter niet met je teugels willen corrigeren. Goed voorwaarts rijden zodat ze wat meer naar jouw hand toe loopt.

Voor het plaatje mag je handen verder naar voren op je teugel plaatsen, en je hand iets meer voor je houden en beide handen netjes naast elkaar dragen. Wanneer je je handen breed zet en je ellebogen wijd hebt kun je onbedoeld sterk inwerken in de mond. Verder ziet je houding er prima uit. +:)+

Poly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:03

Schattige pony!

Probeer je voortaan iet meer te focussen op je pony.. En je handen rechtop..

X

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:14

wat een leuke merrie, jullie rijden al lekker weg, als je je armen wat meer tegen je lijf houd ipv breed en niet zo strak gebogen, iets losser dan kan ze ook meer naar voren van achter uit, je wilt het neusje eruit, dus zal je voor meer los moeten laten (niet losgooien wel contact, alsof je 2 vogeltjes in je handen moet houden, je mag ze niet doodknijpen, maar ook niet loslaten dat gevoel) en dan lekker veel overgangen maken zodat ze van achteruit gaat lopen, als je dat doet, heb je al een heel ander gevoel en beeld met zn 2-en, succes!

MarlouDuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:21

Wat een leuke pony!

Amy heeft de neiging om zonder dat ik er naar vraag met haar neus bijna op jaar borst te gaan lopen?

Dat stukje herken ik heel erg! Rijd zelf ook op een fries x haflinger en die heeft die neiging dus ook! Ik heb les en moet hem dan voorwaarts, en actief houden! Dat gaat gelukkig steeds beter :)

Veel plezier en succes met deze leuke pony! :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:50

Citaat:

Dat zie je inderdaad ook terug op de foto's :)
Daarbij zie je ook dat ze gedragenheid en activiteit van achteruit mist op die momenten. Overgangen en schakelen, daarbij op de juiste momenten een ophouding geven zodat de energie die je erin stopt er niet van voren weer uit loopt, want dan worden ze enkel langer. En niet te lang tegen houden.
Op sommige foto's kom je net wat te sterk in met je linkerhand (bv foto 4) maar op foto's kan dit ook een moment opname zijn. Het oefenen met schakelen is in het begin vaak even puzzelen en kan het lijken of je geen resultaat krijgt, maar op den duur merk je dat ze daar veel lichten van worden en meer aan elkaar gaan lopen. Het paard moet er namelijk aan wennen opeens zijn lichaam op een andere manier te moeten gebruiken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 06:05

Poly schreef:
Schattige pony!

Probeer je voortaan iet meer te focussen op je pony.. En je handen rechtop..

X

hoe bedoel je deze tip? omdat TS naar de camera kijkt? ik vind juist dat ze keurig voor zich uit kijkt

Mooie plaatjes TS!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:49

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:12

Wat een leuk ding zeg!!!! Ben verliefd! Ze loopt netjes zo vind ik! ;)