Jong paard compleet op 1 teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Jong paard compleet op 1 teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 08:38

Ik train op het moment een flink aantal jonge paarden, maar heb net met mijn eigen paard een probleem waar ik wat hulp bij zou willen vragen, Natuurlijk heb ik ook wel hulp van de andere instructeurs hier, maar een goede dressuur instructrice heb ik hier (in Johannesburg) nog niet gevonden.

Wat mijn probleem is;

Mijn paard is compleet afhankelijk van mijn linkerteugel. Ik moet flink druk uitoefenen op mijn linkerteugel, alleen al om hem recht te maken, laat staan als ik linkerstelling/buiging vraag.

Ik weet waar het vandaan komt, het is absoluut mijn fout, door teveel te blokkeren met mijn linkerhand wanneer hij vastpakt. Dat probleem is inmiddels opgelost, maar om dit paard nu opnieuw aan te leren hoe hij wel op 2 teugels moet lopen is erg moeilijk. Het is erg frustrerend omdat ik alleen bij dit paard dit probleem heb. Naast mijn eigen paard rijd ik op het moment nog zo'n 10 andere jonge paarden, die ik allemaal van het begin af aan beleerd heb, en die zijn allen fijn op 2 teugels te rijden en op de buitenteugel en binnenbeen te sturen.

Wat meer details;

Mn paard houdt vast op de linkerteugel, kan niet recht lopen tenzij ik meer druk uitoefen op die teugel dan op rechts. Op de rechterhand is het beter, en heb ik hem ook al wat rechter dan voorheen.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd (en doe deze nog) zoals teugels gelijk, druk gelijk houden en voornamelijk met mijn benen rijden. Ik heb geprobeerd om dit in een keer te doen, en heb het ook langzaam maar zeker geprobeerd, dus geleidelijk meer naar mijn rechterteugel toe rijden. Ik heb schoudervoor/schouderbinnenwaarts geprobeerd om hem naar mn teugel te rijden, naar mn rechterteugel toe rijden dmv contrastelling etc. etc.

In stap kan ik een cirkel fatsoenlijk rijden, binnenbeen en buitenteugel, zowel op rechts als op links. In draf gaat het redelijk maar loopt hij vaak compleet door mn buitenteugel en buitenbeen heen op de linkerhand. Op het moment kan ik niet eens linksom galopperen, want of ik nu mn buitenbeen eraan houdt en mn buitenteugel, of een extra ophouding op links maak, we eindigen constant half in het hek omdat hij mn hulpen negeert in de bochten.

Heeft iemand tips om mijn gemaakte fout te herstellen? Dit paard leert heel snel en heeft mijn slechte gewoonte dus gelijk opgepikt, maar om het nu af te leren. te corrigeren is niet gemakkelijk!

Babootje

Re: Jong paard compleet op 1 teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:47

Wil je paard de buitenteugel niet aannemen? Neemt hij het achterbeen wel mee (onder de massa)?
Laat je paard de buitenkant helemaal los of loopt hij gewoon alleen maar door jouw hulp heen?

In het eerste geval zou ik denken dat het paard nog erg scheef is en zou er mogelijk sprake kunnen zijn van een scheef bekken. Dan zou een bezoekje aan een DA of osteopaat helpen.

Is het eenvoudig dat het paard door de hulpen heen loopt, dan zou ik een spoortje proberen om hem beter naar je buitenbeen te laten luisteren.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:53

Ik lees even mee.
Mijn jonge merrie heeft dit ook op links. Bij mij lag de oorzaak bij het inrijden dat ze mijn rechterbeen totaal niet accepteerde ( wegschieten zodra ik die aanlegde) waardoor ik haar de eerste weken noodgedwongen iets meer met links moest opvangen. Onder het motto, stug doorvragen omdat ze ook rechts moet accepteren,maar toch pak je onbewust steeds links teveel erbij omdat dat makkelijker is.
Resultaat; scheef paardje die links teveel ondersteund wil worden.
Ik rij zelf veel 2e hoefslag, volte verkleinen en vergroten waarbij ik haar soms bewust voor mijn been een pas naar buiten druk en dan direct weer opvang.
Ook contrastelling en beginnetje schoudervoor pas ik toe, maar dit kan beperkt vanwege het niveau van dit dier.
Welke hulpen en oefeningen heb jij tot op heden toegepast?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 09:04

Hij is niet erg scheef, maar is pas 3 maanden onder het zadel dus van goed rechtgericht zijn is nog geen sprake. Wel heeft hij een erg goede balans voor zo'n jong paard, was voorheen fijn aan de hulpen maar de laatste weken negeert hij me gewoon.

Spoortje heb ik wel aan gedacht, maar was ik niet zeker van. Toch maar eens proberen want het zou zo maar een goede oplossing kunnen zijn.

Ik heb al veel wijken gedaan, overigens krijg ik dan wel een goede reactie, zowel voor mn linker als rechterbeen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:09

Wat ik heb geleerd is dat de teugel die ze vasthouden je juist moet loslaten, en zorgen dat hij goede aanleuning maakt met de andere teugel, waarmee je hem vervolgens weer recht maakt. Hij "wil" juist dat je gaat trekken aan de teugel die hij vasthoudt omdat hij contact met de andere teugel liever vermijdt. Bij mijn paard werkt dit goed iig :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 09:13

Yes, dat klopt inderdaad maar helaas is de oplossing hier niet zo simpel. Ik pak de rechterteugel wel bewust meer op, maar krijg niet de gewenste reactie (gebaseerd op een aantal weken proberen, in de hoop dat hier de oplosing lag)

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:19

Okee dan heb ik verder geen tips voor je :P Neemt hij de rechterteugel wel aan? Lastig dat je geen resultaat krijgt..

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:11

Ik zou me eerst niet druk maken om het feit dat ie scheef loopt als je de andere teugel aanneemt. Je kunt nu helemaal niks en door druk op links te geven maak je hem alleen nog maar schever. Neem contact op rechts (als ie dan kantelt maakt niet uit), linker teugel niet compleet loslaten, maar ook contact houden en hooguit iets van de hals, zodat je de schouder de rechter kant op gaat vragen, door met je linkerbeen het lijf recht proberen te maken/naar die rechter teugel toe te drijven en zorg dat als hij rechter wordt je zelf ook meegaat en rechter gaat zitten, twee handen naast elkaar.
Daarnaast zou ik natuurlijk aanraden een tandarts ernaar te laten kijken, omdat het een jong paard is en het je een hoop moeite zou kunnen besparen als blijkt dat ie doppen heeft ofzo.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 10:52

Thanks voor de tip, dat is inderdaad wat ik nu ook probeer.
Misschien moet ik het gewoon wat meer tijd geven. De tips die ik hier krijg zijn de oplossingen die ik ook in gedachten had en gebruik heb, het is fijn om te horen dat jullie mijn mening daarin delen.
Opgeven doe ik niet, ik blijf gewoon alles proberen, het moet een keer beter worden!

Zijn tanden zijn in orde, die zijn al gecheckt maar thanks voor de tip.

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:09

Laat hem eerst eens op 4 eigen benen lopen. Laat die steun maar even weg en ga op de binnenhoefslag rijden.
Valt ze onwijs naar 1 kant? Begrenzen met je benen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:37

Je bent kennelijk bezig je paard te overvragen en dat heeft hier een bescherming voor gevonden, het blokkeert jouw inwerkingen.
Je paard is nog een kleutertje, daar moet je mee wandelen en spelen en zeker een jaar lang helemaal niets van vragen dan gewoon doorlopen en halthouden als je dat vraagt.
Men noemt dat de Campagneschool, een jaar buitenritten, een sprongetje een heuveltje een drafje en een galopje rechtdoor, rustig, vriendelijk, kalm, geduldig.

De meeste paarden zijn voor hun 10e levensjaar vernietigd door overvragen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 16:29

Ik weet niet zo goed of ik dat moet opvatten als een hint dat ik niet rustig, vriendelijk, kalm en geduldig ben...
Dit paard doet 2x per week 15 min wat werk in de bak en gaat verder enkel mee naar buiten (ruimte genoeg hier)
Springen doen we hier niet met een 4jarige, dat vind ik echt nog veel te vroeg, maar afwisseling en plezier krijgt hij zeker, zonder er druk op te leggen.

Dit probleem heeft duidelijk te maken met het aanleren van een foute gewoonte, waarvan ik weet dat de oorzaak bij mij ligt, maar ik wilde toch even de omstandigheden duidelijk maken, omdat je daarin een (incorrecte) aanname maakt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:36

Heeft ze niet gewoon last van haar tanden?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:41

Babel schreef:
Ik weet niet zo goed of ik dat moet opvatten als een hint dat ik niet rustig, vriendelijk, kalm en geduldig ben...
Dit paard doet 2x per week 15 min wat werk in de bak en gaat verder enkel mee naar buiten (ruimte genoeg hier)
Springen doen we hier niet met een 4jarige, dat vind ik echt nog veel te vroeg, maar afwisseling en plezier krijgt hij zeker, zonder er druk op te leggen.

Dit probleem heeft duidelijk te maken met het aanleren van een foute gewoonte, waarvan ik weet dat de oorzaak bij mij ligt, maar ik wilde toch even de omstandigheden duidelijk maken, omdat je daarin een (incorrecte) aanname maakt.

Overvraagd worden is voor ieder paard anders.
Een paard dat zich eenzijdig vastzet heeft stress als gevolg van het gereden worden of het buitengebeuren.

Stop je routine, je vooraannames en keer je naar je paard alsof het een kleutertje is.
Alles dat ik schrijf is vriendelijk bedoeld...., ik ga uit van gezond verstand bij de lezer, "recht zo die gaat".

;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:49

Simpelman kan het loslaten aan een kant of het moeilijk vastpakken van het bit aan een kant ook niet het gevolg zijn van de natuurlijke scheefheid van het paard?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:05

pien_2010 schreef:
Simpelman kan het loslaten aan een kant of het moeilijk vastpakken van het bit aan een kant ook niet het gevolg zijn van de natuurlijke scheefheid van het paard?

ALLE paarden zijn scheef, net als alle mensen en dat is op zich geen enkel probleem.
Hetzelfde paard dat het bit vastpakt en totaal scheef lijkt kan in een paar seconden overgaan in een paard dat het bit los laat, zich ontspant en vrijwel recht wordt.
Het is een kwestie van zich veilig voelen in de ruimste zin.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:13

Dat klopt wat je schrijft. Ik vroeg het alleen maar omdat mij opvalt dat altijd als mijn paard een dag vrij heeft gehad, ze wat schever aanvoelt met rijden en ik rustig wat oefeningetjes moet doen zodat ze weer fijn rechts OOK aanneemt. Als ze paar weken vrij heeft gehad, dan heb ik daar wat langer tijd voor nodig want dan is ze echt weer heel erg scheef en pakt rechts liever niet meer aan.
Als ik daar en tegen paar dagen veel gereden heb, dan voelt ze veel rechter, mooi op twee teugels en dat gaat zelfs zo ver dat je dan ook ziet dat ze met stil staan in de wei, NIET meer doorzakt in een heup wat ze vrijwel altijd doet. Daar valt bijna niet tegen recht te richten. Onze oudste staat altijd mooi vierkant, ook als hij op rust staat. Zelden zakt hij door in zijn heup links of rechts.
Dus dacht ik bij TS ook dat het wel eens te maken kan hebben (is nog jong paard) met natuurlijke scheefheid in combinatie met stugge of strenge of steviger linker hand vergeleken met rechts.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:48

pien_2010 schreef:
Dat klopt wat je schrijft. Ik vroeg het alleen maar omdat mij opvalt dat altijd als mijn paard een dag vrij heeft gehad, ze wat schever aanvoelt met rijden en ik rustig wat oefeningetjes moet doen zodat ze weer fijn rechts OOK aanneemt. Als ze paar weken vrij heeft gehad, dan heb ik daar wat langer tijd voor nodig want dan is ze echt weer heel erg scheef en pakt rechts liever niet meer aan.

Mijn ervaring is dat als een paard dat normaliter recht gereden is, bij een paar dagen of weken vrijaf erg scheef tot erg scheef wordt ergens een probleem heeft. Dat hoort niet en heeft niets te maken met de natuurlijke scheefheid dat een jong (en ongetraind) paard kan hebben.
Ook een jong paard hoort niet erg scheef te zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:27

Klopt Babootje, maar duidelijk is dat dit paard als gewoonte heeft om flink links of rechts achter (vaak gekruist) door te zakken in het bekken als ze op rust staat. Is bijna niet tegenop te rijden. Ze staat alleen na het rijden een tijd vierkant en daarna zie je het weer verwateren, terwijl de oudste bijna altijd vierkant staat en af en toe op rust.
Een vriendin van mij met verstand van paarden kon me onlangs gelukkig geruststellen dat paard al vele male rechter was als een jaar geleden en zeker als twee jaar geleden. Zelf is dat bijna niet te zien omdat ik paard elke dag zie. Dus gewoon maar rustig door gaan met in mijn systeem rijden was haar devies, want het werkt blijkbaar wel. Hier in Frankrijk is osteopaat of zo allemaal niet zo gemakkelijk. Bij de enting ga ik dit wel eens voorleggen aan onze Belgische dierenarts die ik erg goed vind en wat hij er van vindt. Wellicht weet hij een goede osteopaat want ik durf er ook niet zomaar iemand op los te laten.
Iemand anders uit NL met verstand van zaken heeft hier twee maanden geleden ook naar gekeken en zij zag wat ik bedoelde maar vond de rug van het paard goed. Zij komt binnenkort weer, dus ik ga weer gericht haar laten kijken en nu naar het bekken. Je merkt dus dat ik er wel wat mee zit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:49

Babel met excuses want we gaan teveel off topic. Mocht iemand nog op mij willen reageren dan kan dit altijd per PB. Alle positieve meedenkende antwoorden zullen beantwoord worden.
Dus nu weer naar de vraagstelling terug van Babel....

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 07:44

Even een update vanuit Zuid-Afrika :)

Ik heb jullie tips gevolgd en langzaam maar zeker gaat het een stuk beter nu! Hij wordt een stuk rechter en dat komt niet alleen de aanleuning maar ook zijn balans ten goede.

Thanks voor alle tips!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:38

Fijn dat het beter gaat!