bitprobleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariekeoo

bitprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 20:12

Hee allemaal,

even jullie mening gevraagd! indien hier meer paardenmensen zijn
sinds de zomer rijd ik een haflinger x kwpn, hartstikke leuk beestje, wat eigenwijs, en heeft wat huisregels voordat je met hem om kan gaan. maar inmiddels zijn we lekker aan het rijden.

probleem!: waar ik tegenaan loop is dat breezer tijdens het rijden ontzettend het bit vast houd, en als hij niet het bit vast houd zit hij ontzettend op zijn bit te knarsen! tijdens het rijden gebruiken we een enkelgebroken bitje? heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

bedankt alvast!! *\o/*

laraxXxemma

Re: bitprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:14

Overleg even met de eigenaar wat de mogelijkheden zijn. Het eerste wat ik denk is dat dit bitje het paard niet helemaal goed ligt, en een andere misschien beter ligt.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 20:16

ik heb het al overlegd met de eigenaar, ons idee was om even rond te kijken op bokt of er mensen zijn die er meer verstand van hebben haha :D

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:19

Vast houden is niet persee een bit probleem dat moet je oplossen door middel van les.
Het betekend dat je dus niet op beide teugels contact hebt en je paard dus niet ontspannen loopt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:21

Misschien een tandarts even laten kijken of er iets mis is met zijn gebit? Verder kan ik alleen bedenken dat dit paard heel gevoelig in de mond is, dus misschien is het de moeite waard om een keer bitloos te rijden en om te kijken hoe het paard daarop reageert :)

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 20:24

@jamiejoyce, dat zou kunnen weet van mezelf dat ik sterker op rechts ben dan links, maar dat verklaard het heftige knarsen nog niet.

@finliox ja dat vind ik ook zeker leuk, alleen ben ik erg gecharmeerd van de dressuursport. en volgens mij moet je daar gewoon met een bit rijden

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:30

Thuis zijn er geen regels over bitgebruik en mag je dus gewoon een keer uitproberen :+ Als dit het probleem niet oplost kan je altijd nog een keertje kijken of een lesje iets opleverd. Wedstrijden met de dressuur moeten wel met bit, daar is bitloos inderdaad niet toegestaan. Maar als je paard de hele tijd het bit vastpakt of knarst lijkt het rijden van een proefje mij nou niet zo'n succes.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 20:32

nee zeker niet, we hebben nu 1 dressuur les gehad, binnenkort gaan we weer om de 2 weken aan de gang

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:23

PP -> RT-V

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:01

Finliox schreef:
Thuis zijn er geen regels over bitgebruik en mag je dus gewoon een keer uitproberen :+ Als dit het probleem niet oplost kan je altijd nog een keertje kijken of een lesje iets opleverd. Wedstrijden met de dressuur moeten wel met bit, daar is bitloos inderdaad niet toegestaan. Maar als je paard de hele tijd het bit vastpakt of knarst lijkt het rijden van een proefje mij nou niet zo'n succes.

Bitloos is gewoon toegestaan t/m de L2 :)

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:11

Zowel vasthouden van het bit als knarsen kan een teken van spanning zijn. Doorgaan met lessen en kijken of je de ontspanning erin kan rijden. Succes.

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:05

Misschien tijd voor een ander bitje? Misschien ligt deze niet echt fijn in de mond? Het kan zomaar.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:02

Ik zou eens een ander bitje proberen
Een pony waar ik op reed deed dit ook,
Toen heb ik in plaats van enkel gebroken bitje een dubbel gebroken genomen,
En ging super!
Succes

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:12

Ik volg, loop met mijn haflingerkruising tegen hetzelfde probleem aan...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:27

Overtuig jezelf ervan dat je paard geen problemen in de mond heeft (haken, laaghangend rooster oid).
Sommige paarden vinden de schaarwerking van enkel gebroken bitten niet fijn, maar dat uit zich meestal in het tong over het bit gooien.
Zijn er geen problemen in de mond dan zal het bit zeer waarschijnlijk niet de oorzaak zijn.

Het bit eenzijdig vastpakken kan je rijtechnisch oplossen (door je pony recht te richten), maar als het gepaard gaat met tandenknarsen dan is er vaak toch wel iets meer aan de hand. Je pony geeft duidelijk aan dat hij ergens ongemak van ondervindt. Maar dat kan ook bijvoorbeeld te maken hebben met het zadel of dat hij ergens anders problemen heeft bijvoorbeeld een kreupelheid of problemen in de rug waardoor hij zich vastzet. Uitermate lastig om dat uit te zoeken.

Ik zou eerst de tandarts eens laten kijken of er problemen zijn. Zo niet zou ik een goede ruiter eens laten rijden om te kijken of de pony netjes op twee teugels kan lopen en het bit loslaat. Als dat het geval is, weet je gelijk of je probleem rijtechnisch op te lossen is.
Lukt dat niet en blijft ie knarsen, is het tijd om verder te zoeken. Succes

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:31

ik rijd met een dubbelgebroken Trust bit, erg fijn! :j

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 23:27