Terugrijden met je zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Horsegirl

Terugrijden met je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 15:55

Hoi bokkers!
Ik wil maar even beginnen met: ik heb al veel les, maar wil
gewoon tips/ervaringen.
Mijn paard loopt nageeflijk, en kan haar gewoon op mijn zit
terugrijden van draf naar stap, en van galop naar draf etc.
Alleen: als ik ga doorzitten, hoe rijd ik haar dan met mijn zit
terug naar stap? Ik heb het mijn instructrice ook al vaak gevraagd,
alleen ik snap het niet helemaal.
Als jullie het weten gewoon zeggen aub, want voordat ik iets
ga doen ga ik het toch eerst aan mijn instructrice vragen!

Alvast bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:58

Wat zei je instructrice dan?

De mijne zegt: uitademen. En ontspannen. En met je ademhaling en/of stem het ritme van de stap aangeven zodat je paard makkelijk kan volgen. Ik zit altijd door in draf.

N0a

Re: Terugrijden met je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:01

Als je op je zit terug rijd, ga je toch altijd doorzitten? Tenminste ik wel. Lang maken, dieper gaan zitten bovenbenen iets aanknijpen en dan gaat die van mij al terug naar stap.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:04

Ik ga iets meer zitten, dan komt mijn paard weer iets meer onder me en dan uitademen en dan stappen we.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:11

Als ik terug wil rijden zet ik druk op me beugels en ga een heel klein beetje terug zitten. Meestal is alleen terug zitten al genoeg.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:13

Wat ik doe: Doorzitten, kuiten zachtjes aanklemmen en vervolgens gaat mijn pony zelf in stap.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 16:17

N0a schreef:
Als je op je zit terug rijd, ga je toch altijd doorzitten? Tenminste ik wel. Lang maken, dieper gaan zitten bovenbenen iets aanknijpen en dan gaat die van mij al terug naar stap.

Ik bedoel vanuit doorzitten in draf naar stap hihi :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:18

Ik adem uit en span mijn buikspieren aan. Stap! Galop naar draf hetzelfde. :j

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:18

Als ik terug ga rijden naar stap met het door zitten maak ik me zwaar en knieën tegen het zadel een beetje drukken en dan gaat die van mij terug naar stap.

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:47

Je bekken kantelen.
(Je rug moet wel recht blijven).
En dan dus NIET met je bekken zo dat je naar achter leunt, maar juist andersom, dus als je het overdreven zou doen als een eend gaan zitten.
Niet je benen aan gaan spannen ofzo.

Als het schuine streepje alleen je bekken (en dus niet je hele rug) zou zijn en die stippeltjes je paard:

Goed: \
-----
Zo blokkeer je hem van voren, dus gaat het paard langzamer.
Wel weer normaal recht gaan zitten met je bekken als ie terug is in de stap.

Ik kan het niet zo goed verwoorden, dus verbeter me maar zo nodig;)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:07

Vraag eens of ze je paard aan de lijn doet, met jou erop zonder teugels. Dan kan je je suf oefenen aan terugrijden naar stap zonder iets met je handen te kunnen doen. Ik vond het zelf best confronterend maar super leerzaam!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:16

Uitademen en je onderste buikspieren aanspannen. Let wel die spieren zitten onder de oppervlakkige spieren. Wat ik vaak doe is in 3 stappen uitademen: Ennnn innnnn stappp waarbij je steeds lager in je buik uitademt. Doe dat maar eens hard op terwijl je doorzit in draf.

Wat voor sommige ook goed helpt als tip is het gevoel hebben dat je benen er eigenlijk niet zijn en dat je voeten direct aan je billen zitten en dat je zo meeloopt met zijn rug. Loopt het paard in het gewenste tempo en ritme dan ben je mee in zijn beweging, je danst als het ware door de baan. Wil je van tempo of ritme veranderen dan stuur je zachtjes met je billen in het gewenste tempo. Beetje zien als een dans paar waarbij jij de leidende man bent.

Wat lizzle zegt vind ik ook altijd een goede, ga maar eens je paard rijden terwijl hij aan de longe zit en jij geen teugels vast hebt. Want het kan echt om veel van je gebruikelijke oefeningen te doen aan de longe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:57

Als je terug kunt rijden op je zit, kun je dat ook met doorzitten zo niet, kun je het helemaal niet.
Je instructrice kan je dat redelijk simpel uitleggen en meteen oefenen met je, heb je het haar wel gevraagd?
Je hoeft hier niet anders voor te doen dan het is, je stelt een heel normale vraag, daar had je ook zonder smoesjes wel antwoord op gekregen ;)

Terugrijden op je zit doe je door te gaan zitten in je zadel, in draf dus doorzitten, en je maakt jezelf zwaar en bent traag in het meebewegen ipv actief mee te gaan met de beweging. Zit in het zadel alsof je er doorheen wilt zakken en probeer het paard te vertragen, in slow motion te zetten als het ware. Span hierbij je buikspieren en bekkenbodemspieren aan, maar niet je benen aanklemmen.
Als je paard dit niet gewend is zul je dit de eerste paar keer moeten doen met andere hulp om tot stilstand te komen. Oefen het enkele keren vanuit stap tot je paard helemaal stilstaat, ontspan (niet vergeten!) en beloon je paard. De meeste paarden kennen het trucje heel snel, 3/4 keer oefenen en je kunt het zonder teugelhulpen.
Succes ;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:45

Je benen lang maken, je gewicht naar achteren zetten, flink inademen en goed uitblazen. ;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:09

Terug rijden leer je een paard eerst opeen teugelhulp met gewihtshulp. Later als een paard dat begrijpt laat je de teugelhulp weg.
De gewichtshulp is het kantelen van je bekken. Heel even maar en op het moment dat de beweging het hoogst is.
Been gevenin een overgang terug lijkt me bijzonder verwarrend voor het paard.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:10

_Maaaarit schreef:
N0a schreef:

Ik bedoel vanuit doorzitten in draf naar stap hihi :)

Langzaam lichtrijden en dan pas gaan doorzitten, zwaar maken door middel van uitademen en ontspannen.
Desnoods een stemhulp geven.

nikpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:30

Wat ook kan helpen is je knieën er indraaien, hierdoor houd je je paard meer vast met je knieen/bovenbenen waardoor hij terugkomt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:36

Kan aan mij liggen hoor, maar zoals ik het geleerd heb:

Met lichtrijden, gewoon langzamer lichtrijden zodat het paard zich aan jou aan moet passen, en uiteindelijk zo langzaam dat je in stap bent.

Met doorzitten, luier gaan zitten, en je bent in stap.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:36

Rijden met je zit is een kwestie van timing en voelen. Behalve je paard terug rijden met je zit moet je ook tempo kunnen verhogen met je zit, de achterhand eronder rijden met je zit en het hele paardenlijf in buiging en andere oefeningen kunnen controleren met je zit.

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:41

ik zeg ho en hij stapt..... :D
Als de mijne niet luisterd naar ho, ontspannen en je zwaarder maken. niet terug gaan zitten, dan zit je je paard in de weg...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 07:58

"Met de zit rijden" is communiceren met het paard.
Om ernaar te kunnen luisteren moet het paard ontpannen zijn, vertrouwen hebben in zijn ruiter en de omstandigheden, uitgelegd hebben gekregen wat de aanwijzingen met de zit van hem vragen en lichamelijk in staat zijn het gevraagde uit te voeren.
Dat heet een paard beleren, met "zit aanwijzingen" gaan zitten frutselen zonder bovenstaande leidt tot frustraties.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:07

ik zie hier heel veel knieen erin draaien en bovenbenen knijpen, ik begrijp dat niet, dan geef je toch druk en voor druk moet je pony weg en dus juist lopen?

Die van mij versnelt dan ook met aanknijpen. Ik ga juist minder mee met de beweging, denk alvast aan stap zodat ik met mijn zit ook dat ritme aan geef, meestal gaat hij dan al, zo niet doe ik mijn benen langer maken ik denk daarbij altijd dat ik mijn voeten op de grond moet zetten (al lukt dat natuurlijk niet want daar zit ik te hoog voor). ook kan je nog je bekken iets kantelen, zodat je meer op je kont komt te zitten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:13

Abacab schreef:
Terug rijden leer je een paard eerst opeen teugelhulp met gewihtshulp. Later als een paard dat begrijpt laat je de teugelhulp weg.
De gewichtshulp is het kantelen van je bekken. Heel even maar en op het moment dat de beweging het hoogst is.
Been gevenin een overgang terug lijkt me bijzonder verwarrend voor het paard.

Een been/spoor hulp juist en subtiel gedoseerd en in samenspel met kruis en teugelhulp vraagt het paard in de overgang zijn buikspieren aan te spannen waarmee het bekken enigszins onderkantelt dat op zijn beurt de afzet wat meer verheven en opwaarts maakt.
De voorwaartse opwaartse stuwing wordt door de hand verder omhoog geleid tot een halt of een kortere beweging.
Dit samen heet verzameling.
Verzameling is onmogelijk zonder het samenspel van been-zit en hand.

Boxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 00:32

Ik ga meestal vertragen in de beweging en "zwaarder" zitten en idem benen lang maken.

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:03

Zwaar maken, hakken uitdrukken, naar achteren zitten... Ik hoor het mijn instructrice nog zeggen :P .