Dragend binnenachterbeen in SBW stap? (n.a.v. KR vs AR)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Dragend binnenachterbeen in SBW stap? (n.a.v. KR vs AR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 10:40

Hi allemaal,

Ik ben me door de 388 pagina's van het klassieke vs academische rijkunst topic aan het werken (inmiddels gesloten) en heb naar aanleiding daarvan een vraag.

Er wordt verschillende keren gezegd dat SBW in stap geen functie heeft in het trainen van draagkracht van het binnenachterbeen (wel gymnastiseren) omdat stap een viertaktbeweging is en er dus nog drie andere benen zijn om het gewicht te dragen. De oefening zou pas echt nut hebben in draf en galop; de stap is alleen bedoeld om de oefening aan te leren.

Als je echter de stap bekijkt (https://www.youtube.com/watch?v=BAB3XCKY34c) zie je dat er wel degelijk een moment is waarop er maar 2 benen aan de grond zijn en het binnenachterbeen dus draagt zoals in draf - zij het korter.

Kan iemand opheldering geven?
Alvast dank!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:43

Ik zou niet weten waarom SBW geen functie heeft in stap. Het binnenachterbeen wordt onder de massa geplaatst. De moeilijkheidsgraad is lager dan in draf en galop maar het heeft wel degelijk een functie.
Ook overgangen van stap naar draf en terug in SBW kunnen heel nuttig zijn.

FCSA

Re: Dragend binnenachterbeen in SBW stap? (n.a.v. KR vs AR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 13:21

Inmiddels antwoord gekregen via pb: omdat SBW een verzamelende oefening is en de stap geen zweefmoment heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:12

FCSA schreef:
Inmiddels antwoord gekregen via pb: omdat SBW een verzamelende oefening is en de stap geen zweefmoment heeft.

Ja en? Piaffe is ook een verzamelde oefening en heeft ook geen zweefmoment.

First_Unique

Re: Dragend binnenachterbeen in SBW stap? (n.a.v. KR vs AR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:06

Ik zou niet weten waarom SBW in stap geen functie zou hebben. Ik heb het juist aangeleerd gekregen laatst om mijn paard soepeler en sterker te maken. Dit heb ik overigens aan de hand geleerd.

Volgens mij is het wel zo dat als je op 3 hoefslagen SBW uitvoert het dragend is en op 4 hoefslagen ga je echt gymnastiseren.. maar kan fout hebben hoor!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 16:03

Suzanne F. schreef:
FCSA schreef:

Ja en? Piaffe is ook een verzamelde oefening en heeft ook geen zweefmoment.

Het zou te maken hebben met het verschil tussen een verzamelende oefening (SBW) en een verzamelde oefening (piaffe).