Ik vond het op zich wel logisch klinken, maar wanneer een methode op de volgende manier wordt voorgesteld,
dan ga ik me toch vragen stellen. Dus ik opzoek naar praktijkvoorbeelden op Youtube, omdat ik toch eens wilde zien hoe dat dan werkt.Citaat:Waarom de one-rein-stop de beste methode is en altijd werkt
Ik had het kunnen weten, maar daar wordt je dus niet wijzer, iedereen doet wat anders. Mijn verbijstering over dit filmpje wilde ik toch even met jullie delen:
https://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXPtzU
Hoe kun je zo hard mogelijk trekken?! Is die niet goed bij??
Maar goed, na het PN artikel, bokt wiki en bokt topics heb ik de volgende samenvatting en overgebleven vragen.
-De ors is enkel een noodrem
wat veroorzaakt dat afstompen?Citaat:Als de one rein stop te veel gebruikt wordt, dan zal het paard er uiteindelijk op afstompen en minder of niet op reageren.
-De ors kan werken op momenten dat andere methoden falen, omdat het gebaseerd is op een reflex, reflexen blijven ook bij paniek bestaan (tot op zekere hoogte).
-Deze reflex wordt aangeleerd door veel te oefenen totdat de reflex 'geinstallerd is'
-Deel 1: de reflex: snelle, voorspelbare, onbewuste reactie van het paard (hoofd naar been ruiter) op een prikkel (hand naar voor brengen over de teugel)
-Deel 2: achterhand wegzetten, hierdoor kan het paard niet wegspurten, bokken of steigeren (niet? of moeilijk?) Volgens PN is dit ook een reflex: op de prikkel "bovenlichaam draaien, kijken naar achterhand en teugel richting je tegenoverliggende schouder optillen" volgens anderen is het een reactie op gewichts- en beenhulp zonder optillen van de teugel. Is dat dan wel reflexmatig? Want reacties op 'gewone ruiterhulpen' zijn dat blijkbaar niet.
Op de vraag die ik had en ook veel op het forum werd gesteld, lijkt ingegaan te worden op de PN site:
Citaat:Waarom wordt de one-rein-stop een reflex en wordt het stoppen met beide teugels dat niet?
We weten het niet zeker, maar hiervoor zijn verschillende redenen te bedenken.
• Trekken aan beide teugels wordt niet alleen gedaan om te stoppen maar ook gedaan om verzameling te vragen. De reactie kan dus geen reflex worden omdat die afhankelijk is van de situatie.
• Op een normale manier stoppen gebeurt altijd vanuit beweging, maar de one-rein-stop oefen je vanuit stilstand. De associatie met stoppen is dus minder, de tegenzin om er aan toe te geven dus ook!
• Trekken aan beide teugels is een stop die wordt ingezet door jou, maar bij de one-rein-stop is het een initiatief van het paard. Jij vraagt alleen maar zijn hoofd, het is zijn idee om dan te stoppen.
Stoppen gebeurt echter bij gebruik van andere methoden niet alleen met teugels, maar ook bv gewichtshulpen en stemcommando's. Waarom kunnen reacties op dit soort commando's geen reflexen worden?
Een uitleg als deze geeft daar voor mij niet echt antwoord op:
Citaat:Cassidy:
Ho op Commando is iets wat een paard wordt aangeleerd en geen reflex.
In pure paniek gaat geen stemcommando doordringen. Niets gaat doordringen waar een paard of mens bij na moet denken. Een reflex wel. En dan maakt het niet uit of het aangeleerd is of niet. Ors is beide. Een aangeleerde reflex. En die krijg je pas als je hem tot in den treure oefent.
Als de ORS bij correcte toepassing geen reflex is, dan zou hij niet werken. Maar het beste voorbeeld is in mijn ogen het filmpje van Jedi horsmanship, dat de ors laat zien zonder halster en touw. https://www.youtube.com/watch?v=gXABo6HgEK4
Waarin verschilt de reactie van het paard in dit filmpje met de reactie bij bv wijken bij druk? Zomaar een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=SwNw-TqdGlk Is dit paard meer bewust van zijn beweging? Hoe zie je dat? Kan dit niet ook (meer) onbewust worden als het uit den treuren geoefend wordt?
De tweede vraag is of er geen gevaar voor vallen is. PN:
Citaat:Breng je je paard niet in onbalans als je aan één teugel trekt en wordt het risico op vallen dan niet groter?
Als je dit geoefend hebt niet. Dit is geen "omtrekken". Als je paard niet weet wat je gaat doen en je trekt zijn hoofd opzij dan breng je hem uit balans en kan hij inderdaad vallen. Maar de voorbereidingen van de one-rein-stop zorgen ervoor dat hij, door het over de teugel glijden van je hand, weet dat jij zijn hoofd gaat buigen. Hij kan daarop anticiperen en doet dat ook: hij heeft zelf ook een hekel aan vallen! Bovendien, als je het goed doet buig jij niet zijn hoofd, maar doet hij dat zelf! Het is hetzelfde verschil als dat iemand onverwachts aan je arm trekt als je aan het fietsen bent, of dat je zelf je arm uitsteekt (om richting aan te geven bijvoorbeeld). In het eerste geval is de kans groot dat je een slinger maakt, in het tweede geval niet! De one-rein-stop is beslist niet onveilig!
Maar als het een reflexmatige reactie is (zie Jedi filmpje) heeft het paard dat wel tijd om te anticiperen? De vergelijking met fietsen en hand uitsteken vindt ik ook wat vreemd. Ik zou hier eerder voor de vergelijking gaan van luide knal waardoor ik reflexmatig achterom kijk. Al fietsend lijkt me dit toch niet heel handig. Verder waarschuwen ze op andere delen van de site juist dat je met antropomorfisme niet altijd tot de juiste conclusies komt. Ook een zorg
Citaat:anneliesdj: er zijn veel paarden die juist op de ruiter vertrouwen en blindelings een commando zullen opvolgen, er zelf helemaal niet bij stilstaan wat de gevolgen kunnen zijn. Die zullen dus gewoon in volle galop hun neus naar jouw knie brengen met alle gevolgen van dien.
Eigenlijk was ik het wel met de volgende bokker eens:
Citaat:maura:
Ik denk dat het altijd een goed idee is om paarden zoveel mogelijk te leren. Net zoals het altijd een goed idee is om ruiters zeker van zichzelf te maken. Alleen heb ik persoonlijk heel veel meer vertrouwen in hulpen en technieken waarvan precies verteld kan worden hoe het werkt en waarom het werkt. 'Je installeert een reflex' is voor mij evenveel verklaring als 'paarden zijn vluchtdieren'. Klinkt leuk, klinkt zelfs niet geheel onlogisch, maar ga je doorvragen dan kom je in een grijze waas van onduidelijkheid terecht. Vandaar ook de voortdurend terugkerende discussies over hetzelfde onderwerp.
Maar ik had toch gehoopt dat er nog iemand een lichtje kon schijnen in de grijze waas
Sorry dat het zo'n lap tekst is geworden, heb blijkbaar moeite met bondig schrijven. Wil ook niemand aanvallen die deze methode gebruikt en geloof ook dat het kan werken, maar zou graag weten hóe het precies werkt