Dilemma 3 jarig paard kopen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mygoldeneye

Dilemma 3 jarig paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 08:51

Hee,

Ik zit met een dilemma.
Ik heb een hele leuke 3 jarige pony op het oog.
Nu moet die als hij 4 is ongeveer ingereden worden en dat ga ik dan doen met goede begeleiding van iemand.
Ik ben zelf 14 en diegene is 40 en heeft veel ervaring met paarden en inrijden.
Dit paard is op keuring geweest en de dierenarts vond hem voor zijn leeftijd een heel lief en makkelijk paard. Dit is natuurlijk geen bevestiging dat hij makkelijk kan worden ingereden maar wel dat hij in de omgang heel braaf is. Graag hoor ik jullie mening hierover.
Alvast heel erg bedankt jullie helpen mij hier dan ontzettend mee!

LukieBradley

Re: Dilemma 3 jarig paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:53

Als alles nu goed is, waarom niet?
Stel je laat je droom pony schieten! :D

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 08:56

Mijn ouders horen van veel mensen dat je dat niet moet doen terweil ik dan goede begeleiding heb en ik weet wat ik doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:06

Tja een pony inrijden, maar vooral doorrijden tot een betrouwbare pony is niet makkelijk. Persoonlijk zou ik het niet doen als je nog geen ervaring hebt met jonge pony's.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:10

Maar ja, die ervaring moet n keer beginnen ;)

Ik had ook geen ervaring met jonge paarden, totdat iemand me op n groen paard zette en me precies vertelde wat ik moest doen! Als je echt goede en veel begeleiding hebt, waarom niet?
Laatst bijgewerkt door WowAmigo op 23-08-14 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:10

eeeeh relaxed...Dan krijg je nooit ervaring he en ze heeft goede begeleiding dus waarom niet.
Is het je droom pony doen meis en heel veel plezier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:14

Nee, maar je zou dan op zijn minst kunnen beginnen met 1 die al wel onder het zadel is. Ik zie te vaak jonge onervaren pony's met jonge onervaren meiden erop. En voor beide is dat vaak geen succes. Maarruh, lekker zelf weten, ze vraagt advies, die krijgt ze ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:15

Niet doen...groen en groen werkt niet...beter kun je kijken voor een pony die al op niveau gereden is, leer je veel meer van.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:16

Ik zou zeggen waarom niet als jij denkt dat je het aan kan en je begeleiding krijgt.
Ik heb 5 jaar geleden een veulen gekocht, was mijn eerste eigen paard.
Samen met mijn man ingereden en nu de basis goed gaat straks 1 keer per week les.
Ik was overigens bijna 18 toen ik haar kocht.
In april is ze geboren, in Juni heb ik haar gekocht (is uiteraard bij haar moeder gebleven) en in November werd ik 18.

Als iedereen zou zeggen alleen een paard inrijden als je er ervaring mee hebt zou er niemand zijn die ervaring heeft.
Voor iedereen is ooit de eerste keer.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:19

Als je goede begeleiding hebt en zelf wel al genoeg ervaring hebt met wat oudere paarden, zou ik zeggen doen :)
Ik heb mijn paard als 3 jarige gekocht toen ik zelf 15 was. Ik had toen ook nog geen ervaring met jonge paarden. Makkelijk is het zeker niet altijd, maar wel ongelooflijk leerrijk als je doorzet :)

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:43

Als je echt goede begeleiding hebt en het zelf ook aandurft zou ik het wel doen, maar als je maar een beetje twijfelt of onzeker bent niet, zeker in het begin met inrijden heeft een paard toch wel een zelfverzekerde ruiter nodig omdat ze zelf vaak ook nog heel onzeker zijn. En onzeker met onzeker gaat niet goed.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:48

Ik heb zelf toen ik 13 was een (net) 4 jarige pony gekocht. Het was een leuke ervaring en het is ook allemaal goed gekomen, maar je moet wel verwachten dat je na het inrijden ook regelmatig les moet hebben. Ik raad het je niet aan. Ik denk dat het leuker is om een pony te hebben die (bijna)alles al kan op jouw(en mijn) leeftijd.

Ik heb nog wel een leuke 6 jarige staan... :o :Y) Voor meer foto's moet je me maar even een pbtje sturen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:53

Leuk, hou er wel rekening mee dat je altijd tegenslagen gaat krijgen.
Maar als je hulp hebt dan natuurlijk.
Zelf heb ik een paar jaar geleden mijn allereerste paard gekocht, ze was toen net 3.
Ik was toen wel wat ouder dan jij nu bent, maar ik had toen al 4 jaar geen paard gezien :+
Als je er gewoon tijd voor neemt en je niet te snel opgeeft dan komt het vast goed.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:01

Hartstikke leuk toch! Doen! Je krijgt er goede begeleiding bij ( wat handig is als je nog geen ervaring hebt met jonge paarden) en je leert er veel van. Je krijgt hier altijd reacties van mensen dat je het niet moet doen omdat het lastig is en je nog geen ervaring hebt. Maar zoals nog een paar mensen voor mij zeiden, hoe ga je die ervaring krijgen zonder het zelf te doen? Je moet er wel veel geduld voor hebben maar dat lukt vast wel met zo'n lieve pony.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:22

Ts hoe groen ben je zelf? En ben je dapper? Als je er afkukkelt stap je dan zo weer op?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:33

Kan je zelf behoorlijk rijden? En dan bedoel ik echt rijden: ben je je bewust van wat je doet? Ben je je bewust van de reactie van het paard? Kan je zelf op de juiste manier reageren? Bij verschillende paarden? Heb je veel ervaring in de omgang met jonge paarden? Ben je consequent? Ben je bereid je te verdiepen in het wezen van het paard?
Ik vind dit belangrijke vragen, die je jezelf moet stellen als je aan een ( jong ) paard/ pony begint. Er komt veel bij kijken. Goede begeleiding ( niet de eerste de beste zichzelf instructeur noemende persoon) is noodzakelijk.
Ik wens je veel succes met je beslissing!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:39

M.i. is het volledig afhankelijk van jouw niveau.

Heb je een goede, onafhankelijke zit? Zachte stille hand? Onder alle omstandigheden stille benen? Snap je hoe paarden in elkaar zitten en reageren in verschillende situaties? kan je aan de lichaamstaal en signalen van een paard herkennen hoe ze zich voelen en voldoende inschatten wat de volgende reactie kan zijn?
Dan kan je best beginnen aan het zadelmak maken en inrijden van je eerste groene paard, mits zeer intensief begeleidt door een ervaren persoon.

Zijn jouw rijkunsten nog niet dusdanig dat je onder alle omstandigheden er op kan blijven zitten zonder het paard te hinderen, storen of uit balans te brengen, dan zou ik er niet aan beginnen.

Heb je een filmpje van jouw paardrijden? Dan is het makkelijker te beoordelen.

Edit: Ik zie dat Jetta boven mij ongeveer hetzelfde antwoord geeft ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:51

Ik zou een meer ervaren paard kopen en zelf eerst lekker doorleren. Daar heb je uiteindelijk veel meer aan (en het is waarschijnlijk ook eerlijker tegenover het paard).

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:41

Tuurlijk! Als alles goed is, waarom niet?
En als je echt hele goede begeleiding hebt, is het een leuke ervaring en heb jij straks een paard wat je zelf hebt ingereden dus wat je waarschijnlijk nog meer vertrouwt!

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:43

Ennee, paardrijden is: 2 stappen vooruit, eentje terug. 2 vooruit, eentje terug. Dus je zult vast eens een dipje krijgen, maar daar kom je met doorzettingsvermogen zo weer uit!

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 21:34

Heel erg bedankt voor alle reacties!
Dit gaat allemaal zeker in onze beslissing mee spelen.
En of ik hem koop kunnen jullie wel zien als ik een topic over hem maak of niet :o

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:56

Als je het zelf ziet zitten, en denkt dat je het aankunt, waarom niet?

Ik heb zelf ook leren rijden op een paard wat net zo groen was als ik. Misschien achteraf niet ideaal, maar aan de andere kant leer je er ook weer best veel van. Zeker als je er goede begeleiding bij hebt, wat bij jou het geval is.
Als dit voor jou je droompaard is, en je hebt er een goed gevoel bij moet je het zeker doen :)
Het zal niet altijd eenvoudig zijn, maar dat kan je bij een ouder paard ook hebben.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:13

Ik heb met mijn 10 jarige merrie meer problemen :)
Die kende alles al dus wist exact hoe het werkte.
Mijn haflinger heb ik zelf in gereden en ken ik Door en Door.
Zij is ook niet makkelijk maar bij haar weet ik wat er kan gebeuren :D