Wainonia werkt hard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Wainonia werkt hard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:42

Na ons vorige @ work topic is het alweer even geleden, dus tijd voor een nieuwe! Dit waren we in april na een stop van 2 jaar: Murosch @ [RT-HAW] na 2 jaar weer @ work!

Inmiddels zijn we druk aan het lessen en trainen voor het M1, waarin we in oktober willen gaan starten. Het zal niet voor een hele lange tijd zijn want Wainonia verwacht rond 1 april een veulen, maar het streven is om 1 wp te halen voor haar zwangerschapsverlof.

De zadelmaker heeft een maand of 3 geleden mn zadel opgevuld waarna hij de eerste tijd super bleef liggen, maar hij kruipt nu weer wat naar voren, al is het nog niet al te dramatisch, het probleem blijft eigenlijk met elk zadel die je erop gooit (rondgeribt, weinig schoft, singelgroeve ver vooraan enz), dus ik hou het in de gaten, maar helemaal voorkomen lukt niet, helemaal nu ze drachtig is en steeds ronder wordt.

Waar we mee bezig zijn:
- verruimen en opvangen
- schouderbinnenwaarts
- galop, sterker maken en begin contra

En dit zijn we nu:

Afbeelding

Afbeelding

pasje wijken
Afbeelding

kort halthouden en wegrijden
Afbeelding

schouderbinnenwaarts, mag meer buigen
Afbeelding

middendraf, is een werkpunt maar wordt steeds beter. Blij met dit achterbeen.
Afbeelding

weer schouderbinnen
Afbeelding

andere kant
Afbeelding

begin middendraf
Afbeelding

galop, zuur kijken kan ze als de beste, al van veulen af aan, dat is mijn meisje and I love her <3
Afbeelding

wending
Afbeelding

andere kant
Afbeelding

middengalop, maar beetje gek fotomomentje
Afbeelding

Afbeelding

tips zijn meer dan welkom, afbranderij, nee dank je :Y)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:42

Ik vind het er erg netjes uit zien, je hebt haar prima aan het werk, fijne aanleuning ook. Klein detail, pas op dat je van je schouderbinnenwaarts geen kontbuitenwaarts (of wijken op de hoefslag) maakt door je binnenbeen naar achter te leggen. Probeer je binnenbeen juist netjes op de singel te houden, je paard moet er immers omheen buigen (daarom heb je nu ook nog te weinig lengtebuiging) je buitenbeen gaat wel naar achteren om te waken over de achterhand. Dus eigenlijk de hulpen die je nu geeft, maar dan omgekeerd. :)

Muronia

Re: Wainonia werkt hard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 19:08

Dank je voor de tip! Je hebt helemaal gelijk, ik zal erom denken. Stom is dat zeg, ik leg het altijd precies zo uit als jij het nu zegt aan lesklanten en zelf doe ik het nu fout!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:05

Ik vind het beeld hangerig op de voorhand en achter nog te hoog.
Voor het m1 zal je meer moeten werken aan oprichting, meer zakken in het achterbeen.
Zelf zou ik werken aan veel schakelen om hem achter actiever te krijgen en meer op achterhand te krijgen,.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:27

Ik ga mee met Janouk. Verder wil ik er nog aan toevoegen: Let op je houding. Ga mooi rechtop zitten. Op de draf foto's hang je een beetje ver naar achteren en laat je op de meeste fotos je schouders wat ver zakken. Op de galop foto's trek je je rug hol en ga je wat meer naar voren zitten.
Op de draf foto's vind ik je hand hoogte wel mooi. In de galop wisselt dit ook een beetje.
Succes! Ik vind het wel een mooi paard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 08:40

janouk, dat is ook precies waar we aan werken, veel schakelen en achter meer mee. ik weet niet of je het zo kunt zien, maar ze is licht neerwaarts gebouwd en dat maakt het wat lastiger maar dat maakt niet uit. ze is mooi voorwaarts, heel netjes aan het been en ik weet niet wat je hangerig vindt, maar dat is ze zeker niet.

edit; had je mijn vorige topic die in het linkje staat ook even bekeken. in vergelijking vind ik haar wel al heel wat minder zwaar op de voorhand namelijk.

houding was me ook opgevallen, ik zal daar op letten, dank je.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:27

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Poly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:39

ik zie dat je op de eerste foto's heel erg naar achter leunt als je wat naar voren leunt is dat voor je pony ook fijner:)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 17:11

Dank je voor je tip, maar naar voren leunen lijkt me ook niet fijner voor mijn paard ;). Rechterop zitten echter wel en dat zal ik meenemen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 14:28

Ik zal de volgende keer ook even een topic maken waarbij ik met bit rij. Ik wissel dit vaak af en voor mijn gevoel maakt het weinig verschil, maar wellicht toch een ietsje in de buiging bij de zijgangen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 03:35

Allereerst, erg leuk paard!
Wel ben ik het er met de medebokkers mee eens dat het er op lijkt dat jullie op sommige foto's aan elkaar 'hangen'.
Vooral op de middendraf en zure galop ( :+ ) foto kan je dit goed zien.
Met tempowisselingen kan je dit probleem aanpakken. Probeer je paard met korte ophoudingen steeds even terug te krijgen en daarna meteen weer lucht geven en wat naar voren. Terug is dan ook echt terug, maar wel met een korte effectieve ophouding. Hierdoor kan je paard zichzelf wat meer gaan leren dragen en zal ze lichter worden. Misschien isze voor je gevoel niet zwaar of sterk maar ze loopt niet gedragen wat de oefeningen wat tegen werkt.
Voor de zijgangen is het belangrijk dat ze op de goede manier en plaats buigt, bij schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld moeten de achterbenen recht blijven gaan, de schouders naar binnen geplaats worden, met lengtebuiging in het middenstuk. Op de foto's blijft ze nog te recht. Ik denk niet dat dit met bit heel anders is omdat de (lengte)buiging in het middenstuk ook mist, hier moet ze meer om je binnenbeen heen buigen. Als je haar namelijk aan de voorkant meer naar binnen zet en ze niet aan het been is, heb je een groot risico dat ze enkel schuin gaat lopen zonder lengtebuiging... dan wijken de enkel en gaat ze over 4 sporen. Aan je been zijn is namelijk niet alleen doorlopen, maar ook buigen op de plaatsen die jij met je been en houding aan geeft.
Ik vind je sowieso wel netjes rijden, het paard heeft ook een vrij rechte bouw dus dat maakt het allemaal net iets moeilijker ;)
Maar met meer schakelen en consequent zijn (been, ophoudingen en ontspanning op de momenten dat het kan) kan je haar zeker nog iets meer aan elkaar en op het achterbeen krijgen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 18:46

kun je uitleggen waarom je het beeld hangerig vindt? de aanleuning is namelijk superlicht (was te licht, nu gelukkig beter). Ik ben het met jullie eens dat ze meer op achter moet en daar zijn we ook hard mee aan het werk (juist met overgangen en tempowisselingen).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:34

Het is een beetje moeilijk uit te leggen omdat het een totaal beeld van de foto's is, maar ik ga een poging doen :+
Het gevoel in je handen is waarschijnlijk licht, maar dat kan Interpretatie zijn (wat je gewend bent).
Het tè lichte wat je beschrijft past dan juist wel in het beeld, paarden gaan in deze houding vaak achter de loodlijn omdat je dan kan voorkomen dat je bepaalde spiertjes moet gebruiken, juist die spiertjes die wij als ruiter graag aan het werk willen zien :D
Ze hangt op de voorhand wat je goed kan zien aan het inactieve achterbeen en de naar onder gerichte halshouding (in zijn geheel niet gedragen) Jij daarintegen zit juist er tegen in, wat te zien is aan de wat holle rug en ellebooghouding. Je ziet op de foto's dat het paard en de ruiter op enkele momenten elkaar in het negatieve versterken, iig op de foto's geen onafhankelijke zit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 16:47

Ik begrijp nu wel wat je bedoelt maar ik ben het niet helemaal met je eens. Ik kan een goede aanleuning zeker wel herkennen en daaraan schort het echt niet. Ze hangt ook niet van voren noch ontwijkt ze de aanleuning. Het is puur kracht trainen om haar achterhand sterker te maken, helemaal in haar geval (ze is niet recht gebouwd, maar zelfs neerwaarts). Aan de longe loopt ze in stap een ruime hoef over en in draf een kleine hoef over, dus haar achterbeen zit er ook best aardig onder. Het buigen om het binnenbeen mbt de lengtebuiging moet beter, dat klopt. De oorzaak weet ik ook, merrie was/is namelijk heel fel tegen beenhulpen. Dit is veel beter geworden en ik kan er al veel meer aankomen, maar wel met veel feeling en voorzichtig. Dit is een goed werkpunt, waar we zeker aan moeten sleutelen. Misschien plaats ik de volgende keer beter een filmpje. Even een standfoto toegevoegd ivm haar bouw:
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:58

Klopt, foto's zijn inderdaad moment opnamen en kunnen wat vertekenen, maar dat is wel waar ik het op baseer op dit moment :+
Een filmpje zou denk ik een beter beeld geven. :)
Maar ik begrijp je wel, die van mij kan op foto's soms ook sterk overkomen terwijl hij juist vaak te licht is in de aanleuning. Maar hij is in houding dan wel gedragen.
Hier een voorbeeldje van een foto waarop hij sterk lijkt maar het niet is :D
Afbeelding

Ik vind het trouwens wel een erg aansprekend paardje, ietwat overbouwd maar zeker geen onmogelijk dressuurpaard ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 09:44

Ik weet wat je bedoelt. Je ziet op de foto natuurlijk wel een opwaarts gebouwd paard met veel front. Toch lijkt het achterbeen op deze foto trouwens stuwend en niet dragend (dat doen foto's dus...:) ).

Ik heb wel vertrouwen in mn paard, ondanks dat ze niet de ideale bouw heeft (ik hou van uitdaging). Haar moeder was nog veel klassieker en die heb ik ook naar het Z2 gekregen, dus ik heb goede moed :D. En het belangrijkste nog wel is dat ik heel graag met deze merrie werk en andersom net zo. Samen plezier aan elkaar beleven vind ik tegenwoordig belangrijker dan prestaties. En als ik naga dat ik haar pas sinds 4 maanden weer onder het zadel heb, vind ik dat ze het heel aardig doet.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:43

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.