hele drukke pony... renpony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

y12345

hele drukke pony... renpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 10:58

Beste Bokkers,

mijn zusje heeft sinds vorig jaar juli een welshpony, het is een heel lief beestje als je ernaast staat/loopt, maar zodra je er op gaat zitten wil ze alleen maar racen, gewoon rijden lukt mijn zusje als enige, maar zelfs mijn zusje vindt het soms gewoon niet leuk meer om op haar te rijden...
als we op een zandpad rijden en ze is redelijk braaf geweest (voor haar doen dan) gaan we een stukje crossen, en mijn pony (IJslander) houd ze gewoon echt niet bij! mijn zusjes pony is echt heel snel!
nu zat ik te denken dat het misschien vroeger een renpony was... ik heb niet echt veel verstand van de rensport maar ze gaat echt knetterhard!

nu ben ik benieuwd naar jullie reacties, denken jullie dat ze een renpony zou kunnen zijn geweest?
(de pony is een merrie, welsh sectie A, geboren in Duitsland, 8 jaar.)

Groetjes Aniek en Wieke

Sabahartje

Re: hele drukke pony... renpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:01

Je kan misschien de geschiedenis van het ponytje vragen aan de vorige eigenaar

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:02

Druk is iets anders dan snel

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 11:04

met druk bedoel ik dat ze nooit stil kan staan met iemand erop en dat ze met haar hoofd schudt omdat ze wil rennen...

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 11:05

Sabahartje schreef:
Je kan misschien de geschiedenis van het ponytje vragen aan de vorige eigenaar

wij hebben haar gekocht van een handelaar en zij wisten niets over de geschiedenis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:38

Ik denk niet dat het een renpony is geweest, want racewedstrijden met pony's zijn er niet zoveel.

Wat ik eerder denk: Welsh pony's zijn qua aanleg al erg druk. Dat zit in het ras. Ze kunnen enorme looplust hebben en erg "heet" worden. En als ze dan ook nog graag voorop willen lopen, dan kunnen ze enorm hard gaan. Daarom vind ik veel Welsh-pony's ook wat minder geschikt als rijpony voor kinderen: ze zijn vaak erg pittig.

Omdat ze zo pittig zijn moet je ook altijd heel erg oppassen als je met ze gaat rijden. Als je ze weinig dressuurmatig traint en er veel mee crosst, dan hou je een pony over waar nog maar 2 versnellingen op zitten: héél erg hard of in verzet komen als hard gaan niet mag. Hoofd schudden is een vorm van verzet, maar als het erger wordt kan het ook betekenen dat de pony gaat dribbelen, bokken, bit vastpakken of uiteindelijk gewoon niet meer te houden is. Dan kan je er niet meer veilig op rijden.
Het vervelende is dat je zo'n pony ook niet makkelijk meer kunt verkopen, omdat hij dan niet meer geschikt is als kinderpony. En wat doe je dan?

Als je zusje de pony wat rustiger wil krijgen, dan zou ik zeggen: voorlopig niet meer hard galopperen, maar de pony leren rustig en ontspannen te lopen in stap en draf en pas als dat goed gaat ook in galop. En ja, ik weet dat racen heel leuk is, dat vind ik ook :D :D :D . Maar weet wel dat het daar erger van kan worden.

En heeft je zusje dressuurles? Misschien kunnen jullie ook aan degene die haar les geeft vragen om wat tips en hulp?

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:37

safina schreef:
Ik denk niet dat het een renpony is geweest, want racewedstrijden met pony's zijn er niet zoveel.

Wat ik eerder denk: Welsh pony's zijn qua aanleg al erg druk. Dat zit in het ras. Ze kunnen enorme looplust hebben en erg "heet" worden. En als ze dan ook nog graag voorop willen lopen, dan kunnen ze enorm hard gaan. Daarom vind ik veel Welsh-pony's ook wat minder geschikt als rijpony voor kinderen: ze zijn vaak erg pittig.

Omdat ze zo pittig zijn moet je ook altijd heel erg oppassen als je met ze gaat rijden. Als je ze weinig dressuurmatig traint en er veel mee crosst, dan hou je een pony over waar nog maar 2 versnellingen op zitten: héél erg hard of in verzet komen als hard gaan niet mag. Hoofd schudden is een vorm van verzet, maar als het erger wordt kan het ook betekenen dat de pony gaat dribbelen, bokken, bit vastpakken of uiteindelijk gewoon niet meer te houden is. Dan kan je er niet meer veilig op rijden.
Het vervelende is dat je zo'n pony ook niet makkelijk meer kunt verkopen, omdat hij dan niet meer geschikt is als kinderpony. En wat doe je dan?

Als je zusje de pony wat rustiger wil krijgen, dan zou ik zeggen: voorlopig niet meer hard galopperen, maar de pony leren rustig en ontspannen te lopen in stap en draf en pas als dat goed gaat ook in galop. En ja, ik weet dat racen heel leuk is, dat vind ik ook :D :D :D . Maar weet wel dat het daar erger van kan worden.

En heeft je zusje dressuurles? Misschien kunnen jullie ook aan degene die haar les geeft vragen om wat tips en hulp?

mijn zusje heeft indd dressuurles. ze is zelf ook pittig en ze kan de pony wel houden en als ze hard gaat ook weer terugkrijgen maar ze wordt er gek van om zelfs in de stap haar tegen te moeten houden... ik heb er een paar keer op gezeten en ik stapte er ook gelijk weer af, mijn zusje is gewoon de enige die op haar kan rijden... met mij gaat ze steeds harder en harder en pakt ze het bit tussen haar kiezen wat ze bij mijn zusje nooit doet...(mijn benen liggen ook tegen haar buik aan omdat ik te groot voor haar ben en daardoor wil ze hard denk ik) als mijn zusje haar benen iets verlegd of iets aanspant denkt de pony al dat ze hard mag en ze reageert op de kleinste hulpen en dit vindt mijn zusje ook erg lastig...

verder krijgt ze ook voldoende beweging en alleen hooi en gras

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:38

safina schreef:

bedankt voor de tip :D we gaan het proberen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:07

Volhouden en niet meer laten rennen, eerst echt ontspannen en volledig controle krijgen.
Elke keer dat je haar laat gaan ben je weer terug bij af. Ook niet als beloning doen, ontspannen is een betere beloning, stappen aan een lange teugel.
Het vraagt heel veel geduld maar uiteindelijk levert het je ook veel op. En als ze eenmaal goed geleerd heeft te ontspannen kun je wel weer racen maar voorlopig moet je dat echt niet doen als je wilt dat het beter wordt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:10

Ik zou er ook een keer een osteopaat naar laten kijken, het kan nl. ook een fysiek probleem zijn waar ze letterlijk voor weg probeert te rennen. Hoe is ze aan de hand?

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:13

Een passend zadel doet ook wonderen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:23

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 21:22

sorry dat dubbeltopic ging perongelijk...
en het zadel past perfect en ze is pas nog goedgekeurd door een DA

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:28

maar waarom dan crossen als je buiten rijdt? het dier is zo te lezen al fris genoeg..
voor een pony die al graag 'crost' is gaan crossen eigenlijk net zoiets als een glas bier aan een alcoholist geven. de kat op het spek binden en dan verwachten dat hij zichzelf niet bedient zodra het weer spek ruikt'.

beste is in mijn ogen prikkels voorkomen.. zo rustig en ontspannen mogelijk mee omgaan, met de nodige begeleiding.. totdat het dier zodanig rustig is ook op buitenritten dat je een gecontroleerde rengallop kunt doen..

ze laat de pony nu crossen als beloning voor niet crossen.. dat is niet handig..

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:01

Balthazar3 schreef:
safina schreef:

mijn zusje heeft indd dressuurles. ze is zelf ook pittig en ze kan de pony wel houden en als ze hard gaat ook weer terugkrijgen maar ze wordt er gek van om zelfs in de stap haar tegen te moeten houden... ik heb er een paar keer op gezeten en ik stapte er ook gelijk weer af, mijn zusje is gewoon de enige die op haar kan rijden... met mij gaat ze steeds harder en harder en pakt ze het bit tussen haar kiezen wat ze bij mijn zusje nooit doet...(mijn benen liggen ook tegen haar buik aan omdat ik te groot voor haar ben en daardoor wil ze hard denk ik) als mijn zusje haar benen iets verlegd of iets aanspant denkt de pony al dat ze hard mag en ze reageert op de kleinste hulpen en dit vindt mijn zusje ook erg lastig...

verder krijgt ze ook voldoende beweging en alleen hooi en gras

Ze accepteert het been niet. Ik ken ook iemand die had een ontzettend hete pony. Pony was alleen maar op hand gereden en zat vol met spanning etc. Zodra je met je been eraan kwam schoot pony er vandoor. Ze accepteert/was bang voor het been.
En ik heb het idee dat die van jou zusje dat ook is. Rijden doe je met je benen en zit. Niet met je handen.
Je benen moeten immers altijd, op ieder moment aan je pony kunnen komen en zonder beenhulp krijg je je pony nooit lekker en nageeflijk aan het lopen.

Als je instructie hier niet mee bezig is dan zou ik op zoek gaan naar iemand die beter past. :)

Edit; was trouwens ook een Welsh. Heeft wel geloond want aan het eind was het een fenomenale sportpony. Wil je via pb wel meer vertellen maar het is niet mijn pony.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:17

misschien crosstraining volgen?
Pony leren beheerst hard en hoog te gaan. Lijkt me erg leuk voor je zusje als dat ook een pittige tante is.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:13