Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Maar weet wel dat het daar erger van kan worden. safina schreef:Ik denk niet dat het een renpony is geweest, want racewedstrijden met pony's zijn er niet zoveel.
Wat ik eerder denk: Welsh pony's zijn qua aanleg al erg druk. Dat zit in het ras. Ze kunnen enorme looplust hebben en erg "heet" worden. En als ze dan ook nog graag voorop willen lopen, dan kunnen ze enorm hard gaan. Daarom vind ik veel Welsh-pony's ook wat minder geschikt als rijpony voor kinderen: ze zijn vaak erg pittig.
Omdat ze zo pittig zijn moet je ook altijd heel erg oppassen als je met ze gaat rijden. Als je ze weinig dressuurmatig traint en er veel mee crosst, dan hou je een pony over waar nog maar 2 versnellingen op zitten: héél erg hard of in verzet komen als hard gaan niet mag. Hoofd schudden is een vorm van verzet, maar als het erger wordt kan het ook betekenen dat de pony gaat dribbelen, bokken, bit vastpakken of uiteindelijk gewoon niet meer te houden is. Dan kan je er niet meer veilig op rijden.
Het vervelende is dat je zo'n pony ook niet makkelijk meer kunt verkopen, omdat hij dan niet meer geschikt is als kinderpony. En wat doe je dan?
Als je zusje de pony wat rustiger wil krijgen, dan zou ik zeggen: voorlopig niet meer hard galopperen, maar de pony leren rustig en ontspannen te lopen in stap en draf en pas als dat goed gaat ook in galop. En ja, ik weet dat racen heel leuk is, dat vind ik ook![]()
![]()
. Maar weet wel dat het daar erger van kan worden.
En heeft je zusje dressuurles? Misschien kunnen jullie ook aan degene die haar les geeft vragen om wat tips en hulp?
safina schreef:Ik denk niet dat het een renpony is geweest, want racewedstrijden met pony's zijn er niet zoveel.
Wat ik eerder denk: Welsh pony's zijn qua aanleg al erg druk. Dat zit in het ras. Ze kunnen enorme looplust hebben en erg "heet" worden. En als ze dan ook nog graag voorop willen lopen, dan kunnen ze enorm hard gaan. Daarom vind ik veel Welsh-pony's ook wat minder geschikt als rijpony voor kinderen: ze zijn vaak erg pittig.
Omdat ze zo pittig zijn moet je ook altijd heel erg oppassen als je met ze gaat rijden. Als je ze weinig dressuurmatig traint en er veel mee crosst, dan hou je een pony over waar nog maar 2 versnellingen op zitten: héél erg hard of in verzet komen als hard gaan niet mag. Hoofd schudden is een vorm van verzet, maar als het erger wordt kan het ook betekenen dat de pony gaat dribbelen, bokken, bit vastpakken of uiteindelijk gewoon niet meer te houden is. Dan kan je er niet meer veilig op rijden.
Het vervelende is dat je zo'n pony ook niet makkelijk meer kunt verkopen, omdat hij dan niet meer geschikt is als kinderpony. En wat doe je dan?
Als je zusje de pony wat rustiger wil krijgen, dan zou ik zeggen: voorlopig niet meer hard galopperen, maar de pony leren rustig en ontspannen te lopen in stap en draf en pas als dat goed gaat ook in galop. En ja, ik weet dat racen heel leuk is, dat vind ik ook![]()
![]()
En heeft je zusje dressuurles? Misschien kunnen jullie ook aan degene die haar les geeft vragen om wat tips en hulp?
we gaan het proberen! Balthazar3 schreef:safina schreef:Ik denk niet dat het een renpony is geweest, want racewedstrijden met pony's zijn er niet zoveel.
![]()
mijn zusje heeft indd dressuurles. ze is zelf ook pittig en ze kan de pony wel houden en als ze hard gaat ook weer terugkrijgen maar ze wordt er gek van om zelfs in de stap haar tegen te moeten houden... ik heb er een paar keer op gezeten en ik stapte er ook gelijk weer af, mijn zusje is gewoon de enige die op haar kan rijden... met mij gaat ze steeds harder en harder en pakt ze het bit tussen haar kiezen wat ze bij mijn zusje nooit doet...(mijn benen liggen ook tegen haar buik aan omdat ik te groot voor haar ben en daardoor wil ze hard denk ik) als mijn zusje haar benen iets verlegd of iets aanspant denkt de pony al dat ze hard mag en ze reageert op de kleinste hulpen en dit vindt mijn zusje ook erg lastig...
verder krijgt ze ook voldoende beweging en alleen hooi en gras