hele drukke pony...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

y12345

hele drukke pony...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 10:58

Beste Bokkers,

mijn zusje heeft sinds vorig jaar juli een welshpony, het is een heel lief beestje als je ernaast staat/loopt, maar zodra je er op gaat zitten wil ze alleen maar racen, gewoon rijden lukt mijn zusje als enige, maar zelfs mijn zusje vindt het soms gewoon niet leuk meer om op haar te rijden...
als we op een zandpad rijden en ze is redelijk braaf geweest (voor haar doen dan) gaan we een stukje crossen, en mijn pony (IJslander) houd ze gewoon echt niet bij! mijn zusjes pony is echt heel snel!
nu zat ik te denken dat het misschien vroeger een renpony was... ik heb niet echt veel verstand van de rensport maar ze gaat echt knetterhard!

nu ben ik benieuwd naar jullie reacties, denken jullie dat ze een renpony zou kunnen zijn geweest?
(de pony is een merrie, welsh sectie A, geboren in Duitsland, 8 jaar.)

Groetjes Aniek en Wieke

Toothless

Re: hele drukke pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:59

soms zijn pony's gewoon wat sneller aangelegd denk ik. Hoeft niet meteen te betekenen dat ze een renpony is geweest. Hoe vaak rijd je zusje haar?

nicole_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:14

Zo was mijn pony ook,
Net zoals je zusje vond ik het soms gewoon niet meer leuk om te rijden en ging ik huilend daar heen.
Idd zijn sommige pony's wat sneller aangelegd.
Ik heb het bij mijn pony's zo goed als opkunnen lossen: Gewoon elke x als hij sneller gaat n klein beetje terug nemen totdat hij op het goede tempo loopt.
Wel goed belonen :)
Veel succes! Hou me op de hoogte ;)

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:26

Toothless schreef:
soms zijn pony's gewoon wat sneller aangelegd denk ik. Hoeft niet meteen te betekenen dat ze een renpony is geweest. Hoe vaak rijd je zusje haar?

mijn zusje rijdt sowieso 3x in de week waarvan 1x dressuurles en 1x springles

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:29

nicole_xx schreef:
Zo was mijn pony ook,
Net zoals je zusje vond ik het soms gewoon niet meer leuk om te rijden en ging ik huilend daar heen.
Idd zijn sommige pony's wat sneller aangelegd.
Ik heb het bij mijn pony's zo goed als opkunnen lossen: Gewoon elke x als hij sneller gaat n klein beetje terug nemen totdat hij op het goede tempo loopt.
Wel goed belonen :)
Veel succes! Hou me op de hoogte ;)

bedankt voor de tip maar dit heeft mijn zusje al vaak geprobeerd en hoe lang ze ook volhoudt haar pony wil gewoon alleen maar hard ik weet echt niet wat ik ertegen moet doen... het is moeilijk uit te leggen hoe het nou precies zit maar ze kan gewoon niet langzaam... ze stapt en draaft ook sneller dan de grote paarden, en zelfs in de stap moet mijn zusje haar inhouden...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:30

En wat zegt de instructeur van je zusje wat ze moet doen als hij zo doet?
En helpt het dan ook?
Zo niet zou ik iemand anders zoeken goede begeleiding is in zo een geval we echt een must.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:31

als je nou weet dat ze graag beweegt, waarom loopt ze dan maar 3 keer in de week? Ik zou haar 5 of 6 dagen beweging geven want als ze zo druk is heeft ze dat nodig.

Wat ook zou kunnen is dat ze ergens pijn heeft en onder het werk weg wil rennen door de pijn. Ligt het zadel goed?

_Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:32

Krijgt ze niet te veel voer? Misschien longeren voor het rijden?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:32

Een echte Welsh!
Mijn pony is precies hetzelfde, ze kan alleen maar hard hard hard! Neem les van een goede instructrice, mijn pony loopt iedere dag in de wei en krijgt 5-6 keer per week beweging. Ik longeer erg veel, 3 keer per week met halster en 1 keer met bijzet eraan, verder rij ik ongeveer maar 2 keer per week. Ze krijgt een halve kilo Subli zonder per dag en verder hooi.

Misschien heb je hier wat aan :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:33

Ik heb ook een snel paard, hij zelf is nooit renpaard geweest mar zijn voorouders waren wel goed op de renbaan. Die van mij toen ik hem net had kon hij ook alleen hard.
Je kan je paard klusjes geven etc, hier moeten ze over nadenken en hebben minder tijd om weg te rijden. Je kant dit samen met je instructeur gaan oefenen

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:33

Crossen is vaak aangeleerd gedrag misschien bij de vorige eigenaar.
Alleen nog maar rustig rijden overgangen enz laat de galop maar even zitten en zorg eerst dat je hem onder controle krijgt.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:52

Toothless schreef:
als je nou weet dat ze graag beweegt, waarom loopt ze dan maar 3 keer in de week? Ik zou haar 5 of 6 dagen beweging geven want als ze zo druk is heeft ze dat nodig.

Wat ook zou kunnen is dat ze ergens pijn heeft en onder het werk weg wil rennen door de pijn. Ligt het zadel goed?

we hebben geen tijd om vaker dan 4x in de week te rijden omdat mijn zusje veel tennist en verder kan er niemand fatsoenlijk op rijden...

het tuig is allemaal nagekeken en past goed.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:56

_Cynthia schreef:
Krijgt ze niet te veel voer? Misschien longeren voor het rijden?

ze staat 24/7 in de wei en krijgt elke dag hooi en ze kan aan het gras knabbelen maar erg veel gras is het niet omdat z heel snel te dik wordt.

longeren doen we, ook voor het rijden maar als de pony moe is laat ze dat niet zien en wil nogsteeds racen, het is onmogelijk om haar zo moe te maken dat ze rustig is...(we hebben een keer anderhalf uur voor het rijden staan longeren maar het hielp allemaal niks, ze is net zo druk als anders.) normaal longeren we een kwartier.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:57

Ik weet niet of het een rasechte Welsh is, maar er kan ook veel bloed op je pony zitten.
Mijn pony had ook heel wat AV bloed en deze paarden worden snel 'heet'.
Na één keer galopperen, wou ze nog en werk ze erg druk.
Dat is nu eenmaal hun temperament.

En de beste tip hiertegen is, na het galopperen veel overgangen en figuren rijden zodat je pony weer bij jou 'komt'. Of je kan ook gewoon dan even stappen, hielp ook wel bij de mijne. En vooral niet te hard laten galopperen want daar worden ze net heviger van.

Edit:
Niet longeren voor het rijden, worden ze meestal net heviger van. En ik denk dat het zo'n typetje is van lopen tot hij er bij neervalt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:59

Voorlopig niet meer crossen buiten en ook niet de hele tijd inhouden.
Als ze te vlot stapt, prima.. liever te snel stappen dan de hele tijd inhouden om nog langzamer te stappen waardoor ze op een gegeven moment door het bit heen gaan.

Na een tijdje leert ze wel dat stappen, stappen is en draven draven.
Dan kun je binnen de gang tempowisselingen gaan rijden (even wat langzamer stappen... 10 meter is genoeg) en dan weer haar eigen tempo laten stappen.
Ze gaan vanzelf leren om rustiger te worden als ze weten dat er niet elk moment gecrost gaat worden.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:59

mijn zusje wil haar het liefst te koop zetten als gezelschapspony of fokmerrie omdat ze wel heel mooi is (valk) en ze is heel lief aan de hand en met knuffelen of poetsen.

iemand heeft ons ook een keer verteld dat een merrie vaak rustiger wordt als ze een veulen heeft gehad, is dat zo?? want in dat geval zouden we zelfs dat wel willen proberen! (wij vinden veulens sowiezo geweldig) maar we hebben geen ervaring met veulens...

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 13:01

Oliiviia schreef:
Ik weet niet of het een rasechte Welsh is, maar er kan ook veel bloed op je pony zitten.

En de beste tip hiertegen is, na het galopperen veel overgangen en figuren rijden zodat je pony weer bij jou 'komt'. Of je kan ook gewoon dan even stappen, hielp ook wel bij de mijne. En vooral niet te hard laten galopperen want daar worden ze net heviger van.

Edit:
Niet longeren voor het rijden, worden ze meestal net heviger van. En ik denk dat het zo'n typetje is van lopen tot hij er bij neervalt.

zelfs in de stap moet mijn zusje haar inhouden dus stappen tussendoor is ook geen optie... ze rijdt ook veel figuren elke ronde wel 1x een figuur zodat ze haar koppie erbij houdt maar dat helpt ook niks helaas...

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 13:03

we hebben 1x in de 2 weken springles maar is het dan verstandig om daar ook niet heen te gaan en eerst de stap en draf rustig te oefenen? met de stap en draf oefenen bedoel ik een soort van opnieuw beginnen met de stap en draf onder het zadel aan te leren.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:04

Balthazar3 schreef:
Oliiviia schreef:

Edit:

zelfs in de stap moet mijn zusje haar inhouden dus stappen tussendoor is ook geen optie... ze rijdt ook veel figuren elke ronde wel 1x een figuur zodat ze haar koppie erbij houdt maar dat helpt ook niks helaas...

Maar word ze niet net drukker als je haar inhoudt?
Mijn pony kon gewoonweg niet tegen te veel druk.
Als iemand haar te kort nam en te veel druk zette, krulde ze haar nek op en begon te knorren. Ze spande zich helemaal op en begon erg nerveus te trippelen.
Maar als ik haar een wat langere teugel gaf, ontspande ze zich lekker (maar ze stapte ook wel snel hoor)
Wees blij dat je pony een fijne voorwaartse stap heeft.
Waarom zou je haar in stap tegenhouden als dat misschien haar staptempo is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:05

Balthazar3 schreef:
mijn zusje wil haar het liefst te koop zetten als gezelschapspony of fokmerrie omdat ze wel heel mooi is (valk) en ze is heel lief aan de hand en met knuffelen of poetsen.

iemand heeft ons ook een keer verteld dat een merrie vaak rustiger wordt als ze een veulen heeft gehad, is dat zo?? want in dat geval zouden we zelfs dat wel willen proberen! (wij vinden veulens sowiezo geweldig) maar we hebben geen ervaring met veulens...

Nee dat heeft geen invloed.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 13:17

Maar word ze niet net drukker als je haar inhoudt?
Mijn pony kon gewoonweg niet tegen te veel druk.
Als iemand haar te kort nam en te veel druk zette, krulde ze haar nek op en begon te knorren. Ze spande zich helemaal op en begon erg nerveus te trippelen.
Maar als ik haar een wat langere teugel gaf, ontspande ze zich lekker (maar ze stapte ook wel snel hoor)
Wees blij dat je pony een fijne voorwaartse stap heeft.
Waarom zou je haar in stap tegenhouden als dat misschien haar staptempo is?[/quote]

het is geen voorwaartse stap maar ze probeert vanuit de stap in de galop te springen en dan wegscheuren

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:38

nog maals: dan moet ze meer lopen. bijrijder zoeken dus. En er zijn heus wel mensen die op de pony kunnen rijden behalve je zusje. gewoon goed zoeken

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 20:47

een bijrijder is lastig omdat het een kleine pony is (1,21) en er zijn hier in de buurt geen meiden van de goede lengte die op haar kunnen rijden, ik zit er wel eens op maar ik vind het gewoon vreselijk om erop te zitten want ik ben mijn rustige IJslander gewend en ik en de pony vinden mekaar sowieso niet geweldig...

mijn zusje gaat nu proberen om eerst de stap en de draf rustig te oefenen en niet galopperen totdat dat goed gaat en dan pakt ze de galop weer op, nu kan ze niet naar de springles en dat vindt ze heel jammer maar ze heeft het er wel voor over:) ALS de pony daardoor weer rustig wordt gaan we haar toch verkopen omdat mijn zusje toch net aan de grote kant is en we denken dat als ze zo druk blijft niemand haar wil hebben....... als deze manier niet werkt geef ik het wel aan dan zoeken we naar een andere oplossing

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:50

Probeer de pony eens niet zoveel in te houden en als je het niet leuk vindt dat ie zo hard gaat, dat racen op buitenrit, waarom doe je dat dan? Misschien helpt het als je dat voorlopig gewoon niet doet? Ik rij ook een paardje dat graag wil racen, vooral op buitenrit (en dat is nog maar een kruising fries). Als ik lekker aan het rijden ben wil het nog wel, doe ik een galopje, is ze gelijk niet meer te houden de rest van de tijd. Ik heb nu sinds haar veulen er is, nog niet weer met haar gegaloppeerd. Een buitenritje gemaakt met iemand ernaast op de fiets, mocht ze weg willen schieten kan die haar nog inhouden. Met rijden niet galopperen, dat doet ze tot nu toe nog prima en ik merk wel degelijk dat ze nu rustiger wordt, soms zelfs té rustig!

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:51

Trouwens, nog vergeten dat eerste stukje toe te lichten; mijn paardje wordt ook drukker als ik haar inhou... Ik heb van mijn instructrice meegekregen haar meer met mijn zit terug te houden i.p.v. aan de teugels te trekken. Misschien hebben jullie er nog wat aan.