Met de handen in het haar na het rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_atcher

Met de handen in het haar na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 19:57

Ik zag bij het algemene topic staan dat het ook mogelijk was om een eigen topic aan te maken met problemen aan de teugel, bij deze dus :)

2 maanden geleden heb ik mijn eigen paard gekocht. Een 7 jarige vos ruin (v. Dreamcatcher) van 1.80 meter groot. Ik heb hem leren kennen op mijn stage plaats waar hij op Z1 niveau gereden werd.
Het is echt een toppaard! Hij is super vriendelijk, zeer mensgericht en nieuwsgierig, maar daarbij ook wel een beetje een sukkel :')
Onder het zadel is hij in eerste instantie een beetje sloom, hij is wel wakker te maken en als je hem eenmaal zo ver hebt is hij een zeer actief paard met een geweldig voorbeen en een redelijk goed achterbeen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=HNJTHSTM
Ik weet niet hoe ik de foto's upload zodat ze al meteen zichtbaar zijn

Nu komt mijn probleem: Ik ben zelf absoluut geen goede ruiter, rij ongeveer op B niveau en dat heeft hij ook absoluut in de gaten ;) Zo heeft hij dan heel snel de instelling: 'Als het niet hoeft doe ik het ook liever niet'. Dat hij ooit Z gelopen heeft voel ik dus ook absoluut niet. Om misverstanden te voorkomen zeg ik maar alvast dat ik absoluut geen Z niveau hoef te rijden en ik heb hem ook zeker niet om die reden gekocht. Ik heb hem gekocht omdat ik gewoon een geweldige klik met hem had en ik denk dat hij een heel goed leerpaard is voor mij :).
Als ik op hem rij dan trekt hij zo ongelofelijk hard aan de teugel! Mijn instructeur zegt dat het is omdat hij zich niet klein wil maken en daarom maar heel hard zijn neus eruit trekt zodat hij lang kan blijven.
Ik probeer hem maar goed voorwaarts-neerwaarts te rijden zodat de ontspanning komt, en vanuit daar probeer ik hem langzaam een beetje op te pakken maar zo gauw ik dat doe word hij weer ongelofelijk sterk. Verder rijd ik bijna alleen maar bochtjes met hem met stelling waardoor ik ook de nageefelijkheid wil bevorderen. Mijn instructeur zegt dat ik hem meer bovenin moet rijden en hem goed van achter naar voor moet rijden en weerstand moet bieden met mijn hand, zo gauw hij sterk word zachtjes spelen met het bit zodat hij zich niet vast kan zetten. Door hem bovenin te zetten is hij inderdaad minder sterk, maar dan drukt hij nog teveel zijn neus eruit en loopt hij weer minder over zijn rug. Ik heb nu echt alleen maar het gevoel dat ik met hem aan het vechten ben en stap dus met een rot gevoel af.. Niet de bedoeling! :(

Ik heb ongeveer 2x per maand les, ik weet dat dat aan de weinige kant heb maar door alle aankopen zoals een zadel etc zit ik nu iets krapper met geld.

Morgen komt er een fysiotherapeut/masseur om hem even na te kijken omdat ik toch wil kunnen uitsluiten dat hij ergens last van heeft!

Nu wil ik vragen of iemand ervaringen of tips heeft van oefeningen of een handeling wat mij misschien kan helpen? *\o/*

Lunafans

Re: Met de handen in het haar na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:27

Ik heb geen verstand van paardensporten maar voor het rijden zou je je hand moeten laten staan en als hij te hard trekt een elastiekje gebruiken
Mooi paard trouwens

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:32

Lunafans schreef:
Ik heb geen verstand van paardensporten maar voor het rijden zou je je hand moeten laten staan en als hij te hard trekt een elastiekje gebruiken
Mooi paard trouwens

Als je er geen verstand van hebt, ga dan ook geen adviezen geven :?

TS: Wat doet hij als je met een lang teugeltje rijdt? Dus even niet met de voorkant bezig?
Overigens is 2x per maand niet weinig hoor :) Is al heel fijn dat je lest.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:39

Een groter paard kan nog wel eens moeilijker zijn compact en bij elkaar te rijden. Verder kan ik het mis hebben, maar klinkt alsof je een type paard heb waar je duidelijk moet zijn. Elke cm die je toegeeft omdat ie braaf loopt, wordt wellicht van je afgenomen.

Wees altijd consequent en je hebt een paard met ervaring, dat werkt voor je maar als je te afwachtend wordt kan dat ook tegen je werken.

Wat ervaar jij elke keer als vechten in je training?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:46

Ik ben van de school die stelt dat er maar drie gram druk op de teugel mag zijn.
Ik denk dat jin het goed doet: voorwaarts neerwaarts rijden, staan op stelling en buiging in de wendingen - de rest is in feite franje.
Dressuur gaat wat mij betreft over een paard sterk maken in buikspieren, zodat hij zijn bekken kantelt en jou kan dragen met een "bolle" rug. En van daar uit ga je werken aan souplesse.

En een paard dat aan jouw teugels trekt, draagt jou niet vanuit dat gekantelde bekken. Wellicht heeft-ie daar een hekel aan (dat zou niet moeten, maar tja) of heeft hij het (.....oejjjjj......) niet geleerd.

"Dat een paard klein zou moeten zijn" - brrr!
Als gezegd: dressuur is een paard sterk en soepel maken, en mooi en indrukwekkend en gezond, ook dat allemaal nog....
Denkbaar vindt hij het leuker om op de voorhand te lopen; de oplossing daarvoor is niet bodybuilding met de teugels - maar overgangen rijden op zit en benen met prompte actie ( zowel naar een snellere als langzamer gang).

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:47

Veel figuren en veel (schijn) overgangen rijden. Verder geduld hebben en volhouden, probeer niet naar de hulpmiddelen te grijpen en in je hoofd te houden dat jij het nog moet leren ;)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:51

Zou het een idee zijn om een bijrijder te zoeken die hem wat meer op zijn niveau rijdt (ofwel hem wat meer bij elkaar kan rijden) enkele keren per week, zodat het voor jou weer wat makkelijker wordt?
Ik denk dat je nog wat handigheid mist. Die krijg je door veel 'vlieg'uren te maken. 1,80 is wel aan de maat maar ik neem aan dat je hem op zich niet te groot vindt voelen qua maat, anders had je hem niet gekocht.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:14

Ik ben geen echt goede dressuurruiter hoor, maar ik zou ook zeggen niet te veel met de teugels/het hoofd bezig zijn. Ik heb ooit een pony bijgereden, de eigenaresse zei ze is zo sterk, ik heb blaren op mijn handen na het rijden. Zelf had ik daar geen last van, ik liet ik haar vooral voorwaarts-neerwaarts lopen, lekker tempo erin, veel figuren, overgangen enzo. Als ze eenmaal lekker los was kon ik haar ook wat hoger instellen zonder dat ze ook maar zwaar aanvoelde of ging trekken. Als ze soms wel wat neigde naar hangen of trekken liet ik haar actiever lopen. Nou was dat nog een jonge pony, absoluut geen Z-niveau, maar even om aan te geven dat de manier van rijden veel uit kan maken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:27

stefje schreef:
Zou het een idee zijn om een bijrijder te zoeken die hem wat meer op zijn niveau rijdt (ofwel hem wat meer bij elkaar kan rijden) enkele keren per week, zodat het voor jou weer wat makkelijker wordt?
Ik denk dat je nog wat handigheid mist. Die krijg je door veel 'vlieg'uren te maken. 1,80 is wel aan de maat maar ik neem aan dat je hem op zich niet te groot vindt voelen qua maat, anders had je hem niet gekocht.

dat is een goede tip! Blijft het paard mooi op nivo en makkelijker na te rijden voor ts :j

TS heeft een paard boven haar macht/kunde gekocht, paard weet dat en maakt er gebruik van.

Groot wil niet zeggen sterk en moeilijk te verzamelen (mijn paard is ook 1.82 :D ),
zo te zien is het paard goed/compact gebouwd, echter het paard is niet nageefelijk en wordt niet aan elkaar gereden.
Veel begeleiding/lessen, ruitergevoel kweken, handig worden en doorzetten ts!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:04

Een paard dat op dat niveau heeft gelopen, daar is misschien wel een fijne bijrijder voor te vinden die je verder kan helpen? Nu heeft je paard een soort van vakantie, en maakt daar gebruik van. Door er een ruiter naast te zoeken die net wat meer kan (dat kan ook een L ruiter zijn), maak je je het paard ook gemakkelijker om met jou beter te kunnen lopen.

En waarschijnlijk heeft het ook gewoon tijd nodig. Je moet nu ineens meer als wat je kon, en dat vraagt even wat aanpassingsvermogen bij de ruiter.

Is je stageadres ver bij je vandaan? Soms kan het ook helpen om niet alleen de ruiter les te geven, maar ook het paard. Dus iemand die het paard op hoger voor rijdt, waarna je het paard overneemt? Dan kun je gemakkelijker voelen waar het heen gaat :)

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:51

Ik denk dat je te snel wil gaan. Je hebt het paard tenslotte nog maar 2 maanden. Het paard is altijd gewend om goed aan elkaar gereden te worden, hetgeen jij nog niet kunt. Dus is het niet alleen voor jou wennen maar voor je paard ook. Jullie communicatie is nog niet op elkaar afgestemd. Ik denk dat 2x lessen in de maand vooral voor het begin te weinig is. Misschien moet je je ook niet teveel richten op de dressuur, ga ook vooral buitenrijden, springen en misschien iets van vrijheidsdressuur. Zo blijft het afwisselend en ook leuk (ook voor je paard). Een goed doorgereden paard is moeilijk over te nemen, omdat je nooit zo kunt rijden als zijn vorige eigenaar. Jullie moeten allebei dus flink omschakelen, dat kost veel tijd. Neem die tijd en wees blij met de kleine dingen die wel goed gaan.

C_atcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 21:30

Slina schreef:
TS: Wat doet hij als je met een lang teugeltje rijdt? Dus even niet met de voorkant bezig?
Overigens is 2x per maand niet weinig hoor Is al heel fijn dat je lest.

Hij blijft wel netjes bij me en probeert niet onder me uit te rennen. Verder gaat hij niet vanzelf uit ontspanning omlaag maar houd zijn hoofd gewoon naar boven en maakt hij zich lang, hij laat dan zijn hele achterhand wegvallen.

Bienotje schreef:
Een groter paard kan nog wel eens moeilijker zijn compact en bij elkaar te rijden. Verder kan ik het mis hebben, maar klinkt alsof je een type paard heb waar je duidelijk moet zijn. Elke cm die je toegeeft omdat ie braaf loopt, wordt wellicht van je afgenomen.

Wees altijd consequent en je hebt een paard met ervaring, dat werkt voor je maar als je te afwachtend wordt kan dat ook tegen je werken.

Wat ervaar jij elke keer als vechten in je training?

Klopt precies wat je zegt! Zo voelt hij voor mij ook aan!
Met 'vechten' bedoel ik voornamelijk het trekken aan mij, op momenten dat ik dan been geef om naar voor te rijden om van die hand af te komen begint hij wel eens wat te stuiteren of trekt hij zijn neus naar voren en rent hij onder me uit, ik ga dan altijd weer terug naar stap om de ontspanning weer op te zoeken en vanuit daar weer verder aan te draven/galloperen.

Angela schreef:
Een paard dat op dat niveau heeft gelopen, daar is misschien wel een fijne bijrijder voor te vinden die je verder kan helpen? Nu heeft je paard een soort van vakantie, en maakt daar gebruik van. Door er een ruiter naast te zoeken die net wat meer kan (dat kan ook een L ruiter zijn), maak je je het paard ook gemakkelijker om met jou beter te kunnen lopen.

En waarschijnlijk heeft het ook gewoon tijd nodig. Je moet nu ineens meer als wat je kon, en dat vraagt even wat aanpassingsvermogen bij de ruiter.

Is je stageadres ver bij je vandaan? Soms kan het ook helpen om niet alleen de ruiter les te geven, maar ook het paard. Dus iemand die het paard op hoger voor rijdt, waarna je het paard overneemt? Dan kun je gemakkelijker voelen waar het heen gaat :)

Verder was ik ook al aan het denken aan een bijrijder! Ik ga vanaf 1 sept 12 weken op stage (naar het adres waar hij vandaan komt) en daar zal hij ook weer 1x in de weke gereden worden door de vorige eigenaresse en 1x in de week krijg ik les van haar, dus ik hoop daar al veel meer te leren over hoe ik hem goed kan rijden.
Na mijn stage kan ik dan evt kijken naar een bijrijder.

Wat vinden jullie verder van de manier van mijn instructeur? meer bovenin oppakken zodat hij niet sterk word en dan heel veel vooruit rijden.

Bedankt voor de tips! Ik heb er al veel aan en het voelt alweer een stuk positiever :) Altijd goed om weer even met de neus op de feiten te worden gedrukt! :j

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:40

Juist niet bovenin maar lang en laag richting zn knieën vooral niet terug trekken heeft toch geen zin en wel veel stelling vind hoe jij het doet voorwaarts neerwaarts en veel stelling en buiging heel goed contra stelling en schouder voor werkt ook goed kijk eens bij Marijke de jong dat is Joun oplossing en zoek iemand die les geeft in recht richten. Succes je bent al op de juiste weg!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:42

Ik ben zelf geen voorstander van het kort pakken van een paard, maar dit paard is gewend om "hoog" te lopen waarschijnlijk. Indien het hoog kan lopen, met losse rug, dan is dat prima. Als het paard de rug vast zet, dan moet je terug naar de basis, en dat is voorwaarts NEERWAARTS. Ieder paard moet in deze basishouding kunnen lopen, niet voor niets is het hals strekken onderdeel in de proeven.

C_atcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 21:59

Precies dat gevoel heb ik ook! Ik heb het gevoel door hem maar hoger in te stellen dat ik het probleem nu uit de weg ga en waardoor hij ook nog eens minder goed gaat lopen, terwijl ik het nu alleen maar belangrijk vind om voor nu ontspannen te kunnen rijden waarbij hij zijn rug goed gebruikt en actief loopt waarbij hij zijn achterhand goed meeneemt.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:03

Vele wegen leiden naar Rome. Ik zou hem hem eerst een weekje dagelijks longeren met elastiek waarbij veel paarden wat gevoeliger in de mond worden. Vraag iemand die regelmatig dit doet zodat de juiste spanning er op staat enz. Ook zou ik het elastiek vanaf de onderkant, tussen de benen door, zijkant in de midden en uiteraard iemand mee laten kijken die daar ervaring mee heeft.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:29

Eens met wat de meesten al gezegd hebben. Niet naar dat paard zijn hoofd kijken, niet mee prutsen, maar de rest. Mijn paard was ook heel zwaar in de hand, had de blaren op mijn vingers na een gemiddeld ritje. Gelukkig (niet voor zijn gezondheid, maar wel voor onze relatie en mijn rijvaardigheid) kreeg hij toen een blessure waardoor rijden even niet meer kon. Ik ben gaan longeren en werken aan de hand, heb hem bitloos geprobeerd (wereld van verschil, geen gevecht meer), ik ben aan zijn balans gaan werken en met dat idee kwam hij er rijdend uiteindelijk ook. Kijk eens naar de foto's van jouw paard, vooral die laatste draf foto. Alleen een voorbeen nog op de grond: zijn gewicht hangt meer over zijn voorbenen dan zijn achterbenen. Denk niet aan hoofd omhoog, denk aan voorhand omhoog, voorbenen omhoog, schoft omhoog! Daarbij mag het hoofd best naar beneden. Half-lange teugel, gas erop (niet vol voorwaarts, maar actief!) zodat de achterbenen eronder komen, en met halve ophoudingen een beetje terug in tempo brengen met dezelfde activiteit (het doel hiervan is dat hij zijn achterbenen wat meer gaat buigen en zichzelf aan de voorkant 'optilt'). Pas op dat jij hierbij dus ook niet voorover gaat zitten, denk omhoog. Ook in elke wending, elk moment dat hij zwaar wordt, activiteit van achter en ophoudingen. Als dat goed lukt, laat dan eens foto's van jezelf maken en ga eens goed zijn bewegingen inspecteren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:42

Je moet idd je paard van achter naar voren rijden, maar je mag nooit weerstand bieden met je hand, het paard moet jou hand opzoeken en niet andersom,

Kan heel goed zijn dat het paard gaat hangen in jou hand omdat je teveel bezig ben met je hand, teveel weerstand dat gaat op een gegeven moment niet fijn voelen voor het paard niet maar ook voor jou niet,
Ga er ook maar niet zomaar vanuit dat een z gereden paard goed gereden is, vaak lopen ze heel erg op de voorhand en hebben leren hangen in de weerstand biedenen hand,

Ik weet niet waar je woont, maar handwerk zou miss wel eens de oplossing kunnen zijn om jou paard meer zijn achterhand leren gebruiken en jou leren voelen hoe een paard dan voelt,

Ik zou de oefeningen voorlopig onder het zadel in stap houden, idd van achter naar voor rijden maar geen weerstand bieden, als het paard goed is gereden zal hij dan gaan dragen en niet op de voorhand in jou handen vallen, werk met volte vergrote en verkleinen op je zit en indirecte teugel hulp, denk aan longeren vanaf je paard, klinkt gek maar kan jou en het paard echt helpen om op eigen benen te gaan lopen, neem een instructrice die jou echt met die basis kan helpen en niet een die zegt wat je moet doen en niet vertelt waarom je het moet doen , werk aan techniek en niet aan een mooi plaatje, duurt langer maar dan heb je uiteindelijk een echt mooi plaatje wat ook fijn volet voor jou en het paard

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:39

Een paard wat zwaar word, gebruikt zijn achterhand onvoldoende en kantelt het bekken niet om zichzelf en jou te kunnen dragen, ongeacht waar hij zijn hoofd houd.

Het punt waar jij hem met je been inkomt om hem te corrigeren en hij wegrent/gaat stuiteren gaat het mijn inziens fout. Jij neemt hem terug naar stap en wacht op ontspanning. Maar daar zit juist de zure appel waar je doorheen moet! Je correctie is goed, paard reageert verkeerd. Probeer rustig met je been door te drukken tot je de juiste reactie krijgt (licht worden), en of hij daarvoor galop of draf kiest maakt niet uit, dat ligt eraan waar zijn reactie heen heeft geleid. Desnoods pak je een volte als hij te rennerig wordt, maar blijf jezelf rustig herhalen tot je de gewenste reactie krijgt! Gewenste reactie gehad? Stappen en lange teugel als beloning.

Ontspanning moet niet je doel zijn, hij moet het gaan verdienen. Dat maakt het werken voor hem ook leuker.

ciclidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:02

Al diverse goede tips hier; over voorwaarts-neerwaarts, ontspanning en volte-werk.
wat naar mijn idee contra-productief is is touwtjes, stieken of andere hulpteugels eraan knopen: advies als 'spelen met je teugels' bezorgt mij de kriebels.. .voordat je het weet ben je aan het zagen:
voor een goed ruitergevoel moet de druk op beide teugels altijd gelijk zijn (ja, ook in alle oefeningen!), alleen dan rijd je je paard tussen handen en benen: gelijke teugeldruk en aan het been.

van veel hulpteugels en zagen leer je je paard om harder te trekken om onder het werk uit te komen. en geloof me, een touwtrekwedstrijd met je paard ga je verliezen.

wat veel paarden ontzettend goed kunnen is uitproberen! de meeste zijn gewoon liever lui dan moe, geef ze eens ongelijk... in de teugel hangen, uit elkaar vallen, wegrennen, allemaal tekenen van dat je paard liever niet aan de slag gaat, en dat jij (nog) niet in staat bent om 'm op een goede manier (bij elkaar, los door de rug, vanuit de achterhand) aan het werk te zetten. en dat kan aankomen op miliseconden en milimeters, en vergt veel handigheid. en is iets waar elke ruiter aan moet werken. prijs jezelf gelukkig met je leermeester, want hij vertelt je dat jouw hulpen onduidelijk voor hem zijn, dat je hem nog niet aan het werk hebt.
maar goed, hoe verder...
mijn advies zou zijn voorlopig de voorkant maar met rust te laten: je paard moet weer leren op eigen benen ipv jouw handen te lopen. en hij moet op zoek gaan naar jouw hand. licht teugelcontact (dus niet losgooien of in een boogje) en dan gaan schakelen (vooral draf leent hier zich goed voor); been = actiever, terug laten komen op zit. dit is ook een goede oefening voor jou, want het is erg moeilijk om onafhankelijk te zitten als je 500 kilo paard in je handen hebt; ga werken aan jouw eigen balans op je paard (lees bijvoorbeeld de tips van Hester Bransen van Ruitergevoel maar eens); je paard als een kameel laten rondlopen (neus eruit, holle rug) is natuurlijk niet de bedoeling; wel laag met neus op de loodlijn (hiermee stel je je paard dus wat ronder in: rond is niet hetzelfde als achter de LL).
wendingen gaan rijden met gelijke teugeldruk waarbij je binnenhand iets van de schoft afgaat en je buitenhand tegen de schoft aan. uiteindelijk (volhouden!) zoekt het paard jouw hand op, en maakt licht contact met jou. van de schakelingen en wendingen wordt je paard sterker en los je eventuele belansproblemen/rechtrichtproblemen die ook ten grondslag kunnen liggen aan het hangen.
als hij hangt niet loslaten/terugtrekken: loslaten is namelijk een beloning voor hem (druk valt weg), maar een overgang maken (of schakeling), of wending: vraag naar beneden. succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:09

Ts, wat zei de fysio en als je terug bent op je stage vraag dan of je hem met zijn oude zadel mag rijden, zodoende kun je zien of het daar aan ligt. Je wil niet weten hoeveel paarden gewoonweg niet hun achterhand onder kunnen brengen omdat het zadel toch net niet goed is.

C_atcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:09

Bedankt allemaal! Ik kan er echt heel veel nuttigs uithalen :) Morgen ga ik nog eens een ritje maken, en ik ga mijn best doen niet te veel met zijn hoofd bezig te zijn! Actief voorwaarts laten lopen (zonder onder me uit te rennen) Bochtjes, schijnovergangen etc, en zo gauw hij zwaar word met een beenhulp naar voren rijden en dan volhouden! Verder veel longeren (longeer nu ongeveer 3x per week met een bijzet) en grondwerk.
Dat is wat ik nu als voornaamste uit alle informatie heb kunnen halen!

Gister is de fysiotherapeut geweest, ze zag niks echt opmerkelijks, hij had een beetje een bult vlak na zijn 18de wervels (ze wees naar een carperrug maar zei dat dit nog lang niet zo erg was).. Maar niet echt iets om me druk over te maken zei ze. Verder reageerde hij gevoelig bij de singel en ze zei dat hij hier een paar verklevingen had. Deze had ze nu weer los gemaakt en dat zou nu dus beter moeten zijn. Verder heb ik ook een paar handelingen geleerd om dit eventueel weer los te kunnen maken mocht ik weer wat voelen. Een speciale singel was geen must zei ze, maar ik denk dat ik toch maar eens naar een anatomische leren singel ga kijken. Heb momenteel een licht anatomische kunstledere singel..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:11

Ik neem aan dat je met een dressuurzadel rijd, zorg eens voor een langere singel, veel mensen hebben een te korte singel aan een dressuurzadel, dan drukt het net op bepaalde spiergroepen en niet te strak aansingelen.

C_atcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:16

Rij inderdaad met een dressuurzadel :j Ik heb al een vrij lange singel, 80 cm. Deze is uitgezocht door de zadelmaker, verder singel ik steeds een gaatje aan, stukje lopen en weer een stukje en zet nooit (veel) kracht met aansingelen.

hsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:40

C_atcher schreef:
Ik zag bij het algemene topic staan dat het ook mogelijk was om een eigen topic aan te maken met problemen aan de teugel, bij deze dus :)

2 maanden geleden heb ik mijn eigen paard gekocht. Een 7 jarige vos ruin (v. Dreamcatcher) van 1.80 meter groot. Ik heb hem leren kennen op mijn stage plaats waar hij op Z1 niveau gereden werd.
Het is echt een toppaard! Hij is super vriendelijk, zeer mensgericht en nieuwsgierig, maar daarbij ook wel een beetje een sukkel :')
Onder het zadel is hij in eerste instantie een beetje sloom, hij is wel wakker te maken en als je hem eenmaal zo ver hebt is hij een zeer actief paard met een geweldig voorbeen en een redelijk goed achterbeen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=HNJTHSTM
Ik weet niet hoe ik de foto's upload zodat ze al meteen zichtbaar zijn

Nu komt mijn probleem: Ik ben zelf absoluut geen goede ruiter, rij ongeveer op B niveau en dat heeft hij ook absoluut in de gaten ;) Zo heeft hij dan heel snel de instelling: 'Als het niet hoeft doe ik het ook liever niet'. Dat hij ooit Z gelopen heeft voel ik dus ook absoluut niet. Om misverstanden te voorkomen zeg ik maar alvast dat ik absoluut geen Z niveau hoef te rijden en ik heb hem ook zeker niet om die reden gekocht. Ik heb hem gekocht omdat ik gewoon een geweldige klik met hem had en ik denk dat hij een heel goed leerpaard is voor mij :).
Als ik op hem rij dan trekt hij zo ongelofelijk hard aan de teugel! Mijn instructeur zegt dat het is omdat hij zich niet klein wil maken en daarom maar heel hard zijn neus eruit trekt zodat hij lang kan blijven.
Ik probeer hem maar goed voorwaarts-neerwaarts te rijden zodat de ontspanning komt, en vanuit daar probeer ik hem langzaam een beetje op te pakken maar zo gauw ik dat doe word hij weer ongelofelijk sterk. Verder rijd ik bijna alleen maar bochtjes met hem met stelling waardoor ik ook de nageefelijkheid wil bevorderen. Mijn instructeur zegt dat ik hem meer bovenin moet rijden en hem goed van achter naar voor moet rijden en weerstand moet bieden met mijn hand, zo gauw hij sterk word zachtjes spelen met het bit zodat hij zich niet vast kan zetten. Door hem bovenin te zetten is hij inderdaad minder sterk, maar dan drukt hij nog teveel zijn neus eruit en loopt hij weer minder over zijn rug. Ik heb nu echt alleen maar het gevoel dat ik met hem aan het vechten ben en stap dus met een rot gevoel af.. Niet de bedoeling! :(

Ik heb ongeveer 2x per maand les, ik weet dat dat aan de weinige kant heb maar door alle aankopen zoals een zadel etc zit ik nu iets krapper met geld.

Morgen komt er een fysiotherapeut/masseur om hem even na te kijken omdat ik toch wil kunnen uitsluiten dat hij ergens last van heeft!

Nu wil ik vragen of iemand ervaringen of tips heeft van oefeningen of een handeling wat mij misschien kan helpen? *\o/*

hoi, de draffoto laat het probleem van je paard zien. Het drafmoment op de foto zou een diagonale ondersteuning moeten tonen. Nl,rechtervoorbeen en linkerachterbeen aan de grond. De foto toont een rechtervoorbeen aan de grond en een linkerachterbeen hoog in de lucht. In draf mag zo'n moment niet voorkomen. Dit probleem komt vaak voor bij modern gefokte dressuurpaarden (lang voorbeen-bergop gebouwd) en bij paarden die door een sterke Engelse volbloed invloed te sterk op de voorhand gebouwd zijn. Het gevolg is dat zo'n paard veel meer moeite heeft om in balans te lopen. Het paard duwt zich als het ware naar de voorhand.Zwaar worden en trekken aan de teugels door het paard passen hierbij. Zo'n paard moet leren zijn bekken te kantelen. De hals zeker niet te laag en tempo zeker niet hoog zou ik zeggen.