Niet perfect, maar ach, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd ;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Niet perfect, maar ach, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:34

Hallo :wave:

Twijfelde om een topic te openen, omdat ik nog lang niet tevreden ben over mijn eigen rijkunsten, maar ik wil graag tips om verder te komen :))

Klein paspoortje:
Naam paard: [***] (v. Alex v.d Kamperweg)
Ras: Appaloosa (zonder stipjes helaas -O- )
Leeftijd: 21 jaar
Hoogte: 1.56 m.
Niveau: Geen (voorheen L2 dressuur)

Ons doel is ontspannen en soepel te rijden, voor [***] is dit niet zo een probleem (al is ze heel snel afgeleid), maar voor mij wel helaas _-:(
Ik heb heel erg veel moeite ontspannen te zitten wat ik dus weer doorgeef aan Des, het grootste probleem ben ik dus :j -O- (ontspannen is zowiezo voor mij moeilijk, ook naast het paardrijden).

Des is ondanks haar leeftijd nog altijd in goede conditie (beter als die van mij ;) ) en wil graag voor je werken, wij zijn al bijna 14 jaar een combinatie O:)

Wat mijn verbeterpuntjes zijn:
- houding (trotser gaan zitten?)
- ontspannen (ik krop erg op)
- tenen naar binnen

Graag zou ik van jullie tips meekrijgen, vooral qua houding en hoe beter te ontspannen, ik heb sinds kort een hele fijne instructice (way4you op bokt), deze foto's zijn gemaakt tijdens onze 2e les sinds jaren, dus wees een beetje lief voor ons :)) :o

Tijdens de 2 lessen die ik heb gehad zijn we vooral bezig met mijn zit en houding, tempowisselingen, en de achterhand actief krijgen!

(Cap is eigen risico, rijd eigenlijk echt altijd met cap maar het was zo ontzettend warm en had het zwaar :P )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier kan je goed mijn opgekropte houding zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even vergelijking, dit is van hoe we reden voor de lessen:
Afbeelding

Maar we doen naast dressuur ook hele leuke andere dingen, zo heb ik laatst voor het eerst meegedaan met de Tubbergse paardendagen, een rit van zo een 25 a 30 km.
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Niet perfect, maar ach, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:40

In het begin van de foto's zie je nog veel spanning bij jullie wat voornamelijk bij jou weg komt. Je hevt je armen wat terug, zit wat voorover en houdt daarin wat vast. Daardoor staat er wat meer druk op de voorkant en oogt je paard stijf en gespannen.
Verder gaande de fotos zie je dat jij ontspant en daardoor kan je paard ook ontspannen. Probeer dat vanaf het moment dat je op stapt al te pakken. Ga goed zitten op je paard, adem een paar keer goed in en uit, maak je armen los door je schouders te draaien, draai je hoofd. Zo wordt je bewust van je eigen spanning en houding en leer je sneller te voelen en te signaleren wanneer je of weer in zakt, of weer spanning op bouwt.
Succes, jullie zijn op de goede weg!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:13

Misschien je beugels een gaatje langer maakt het ook al minder opgekropt :-)

In vergelijking met foto's van hiervoor ben je op de goede weg! Leuk hoor!

steph94xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:18

leuk paard zeker!
ik vind je er persoonlijk een beetje groot voor? dus inderdaad misschien dat beugels gaatje langer al gaat helpen :)
ook ben ik wel benieuwd naar hoe jij je paard losrijdt misschien dat daar de spanning vandaan komt
verder wel een redelijk fijn beeld om naar te kijken!
succes (Y)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:33

Lekker werken aan je houding met je lesjuf. Echt je bovenlichaam wat meer terug, schouders ontspannen en naar achteren, handen boven de schoft rechtop en met je binnenkant bovenbenen contact houden met het zadel zodat je onderbeen ontspant. Zo kun je veel makkelijker je hulpen onafhankelijk geven. Als je in elkaar zit en je drijft aan, dan span je automatisch je handen ook aan waardoor je paard tegenstrijdige signalen krijgt en kan daardoor niet goed ontspannen aangespannen lopen. Vanuit je zit naar je hand toe rijden. Wanneer je dat eenmaal gevoeld hebt zul je merken dat de motor achter aanslaat.

Veel plezier met lessen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:39

Inderdaad, de foto's laten één bonk spanning zien zoals je al vertelde. Wat heb je dan een ontzettend braaf paard die gewoon loopt. Tja, hoe kun je je ontspannen, neem eens een flinke borrel voor je opstapt(gewoon ééntje) en beugels een gaatje langer en dan gewoon gaan genieten want zo hoort paardrijden te zijn.
Misschien kun je met twee zweepjes gaan rijden, geef daar aanwijzingen mee op de juiste plek en laat je benen rustig naar beneden hangen, je lijkt ze te klemmen vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:49

jolien, klopt precies, vooral begin vd les heb ik veel spanning, het is jammer dat ik geen fotos heb van het einde vd les want toen ging het voor mijn gevoel al veel meer ontspannen waardoor paardlief ook fijner liep.
Dat van de schouders en hoofd draaien voor het rijden is een goede tip, ga er eens mee aan de slag, dank je wel.

steph94xx, te groot denk ik niet maar kan me voorstellen dat het zo toont op de fotos, ga eens proberen de beugels een gaatje langer te doen, denk doordat ik mezelf opkrop het snel groot oogt.
(Moet ik bij zeggen dat ik 8 kg afgrvallen ben en er nog wat kilos af wil hoor ;) )

Maikeltje, dit is ook wat mijn instructice wel zegt, en klopt ook absoluut.
Is alleen makkelijker gezegd als gedaan :P Maar dit is inderdaad waar we momenteel mee bezig zijn tijdens de les, ik vind het alleen super moeilijk om bij mijzelf ontspanning te vinden.

Bigone, klopt ik ben 1 groot brok spanning helaas. Paardlief heb ik ook heel veel respect voor dat ze zo braaf blijft lopen :J
Misschien maar eens proberen met een borrel op hihi.
Paardrijden moet inderdaad ontspannen wezen, ik weet gelukkig wel de les (redelijk) ontspannen af te sluiten en merk ook pas op het einde dat ik weet te relaxen en sluit dan ook af.
Vandaar ik ook erg graag tips wil hoe te ontspannen, aan Des ligt het niet, dat is gewoon een werkwillige topper :)

Patries90, dank je wel. Ga het eens proberen met een gaatje langer :)

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:06

Mooi paardje heb je <3 ! Komt vast helemaal goed. Zo te zien hebben jullie t leuk samen +:)+

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:26

Ik heb ook het idee dat je je zadel wat verder naar achter moet leggen. Als je daarbij ook je beugels 2 gaten langer hangt krijg je al een heel ander beeld en zal waarschijnlijk een deel van de spanning weg zijn.

Dat terzijde, ik vind dat je al 100% verbeterd bent vergeleken met je andere foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:41

testes76, dank je wel. Leuk om te horen, probeer het ook leuk te houden met afwisseling :)

molfre, ik had eerder het zadel wat verder naar achteren maar dan ligt de singel naar mijn idee niet lekker op zn plek?
Maar ik ben inmiddels toe aan een nieuwr singel, dus als iemand daar goede tips voor heeft hoor ik ook die graag!
Dank je wel voor je compliment trouwens, ik heb heel veel baat bij mijn instructice, nog maar 2 lessen van haar gehad maar merk veel verschil!
Al kan het altijd beter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:48

Ja ik zie de verbetering gaande de foto's ook zeker wel :j
Probeer tijdens het rijden heel bewust met je zelf bezig te zijn. Door elke paar minuten even je lijf langs te gaan of alles nog ontspannen is en je zit even te checken wordt je daar uiteindelijk veel sneller bewust van en wordt het snel automatisme :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:56

Als het om een korte dressuursingel gaat: ik zweer zelf bij de singels van barefoot. Zelf op mijn bolle IJslander blijft het zadel er goed mee liggen :+ Anders misschien een goede anatomische singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:28

joolien, ik ga het proberen, ben constant wel bewust van mijn houding, met de les ook een goede tip gehad om op mijn zitbeenknobbels te zitten maar moet het vaker checken, ga dit ook meepakken als ik morgen weer ga rijden, net als even alles losdraaien/zwaaien ;)

Molfre, dank je voor de tip. Ga er eens naar op zoek, gaat inderdaad om een dressuursingel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:41

Ik ben vandaag even aan de gang gegaan met de tips die gegeven zijn, eerst even gerekt en gestrekt voor ik op paardlief stapte, in en uit ademen en proberen heel bewust van mijzelf te zijn.
Voor mijn gevoel ging het wel wat beter maar ik heb er erg veel moeite mee mijn rug te ontspannen.
Heb ook een aantal mensen aan de kant gevraagd mijn houding in de gaten te houden.

Voor mijn gevoel ligt het probleem voornamelijk in mijn rug, laatst tijdens een massage is mij ook verteld dat het net lijkt of ik in het midden van mijn rug de wervels niet aangesloten heb?
Ik heb een staand beroep waar behoorlijk wat druk op de rug komt, maar laatste tijd lijkt wel of ik helemaal mijn rug niet kan ontspannen, zelfs niet als ik normaal op een stoel zit, heel vervelend gevoel.

Graag wil ik dit aanpakken maar ik weet niet zo goed hoe, yoga, fysio, massage?
Als iemand dus tips heeft, heel erg graag welkom!

Voor de rest zijn rijtechnische tips ook zeer welkom!

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:51

de beenbescherming mag wel een maatje groter en beugels gaatje langer dan is het een stuk beter veel plezier :)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:55

Fysio of ostheopaat zou denk ik het beste helpen als het echt je werfels zijn.

Kan het kloppen dat het zadel voor jou wat aan de kleine kant is? Dus wanneer je wat meer ruimte zou hebben, dat je al wat meer op je kont kunt gaan zitten?

Verder al een super verbetering :D

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:07

Ik heb niet alle reacties hierboven gelezen dus misschien dubbele post sorry -O- .

Ik wil je ook niet afkraken of de grond in praten.

Over het algemeen vind ik dat je paard er nog erg goed uit ziet voor zijn leeftijd. Vaak zie ik dat de loodlijn van het paard ook goed is en dat wil zeggen dat hij zijn rug ook goed gebruikt.

Wel vind ik inderdaad jouw houding niet zo heel erg sterk. Dit kun je gelukkig helemaal zelf en misschien wel kosteloos maken ( mensen die gelijk over tandarts fysio en dergelijke praten ).

* Ik vind dat je heel erg achterin je zadel zit met je bekken gekanteld. Bij een goed passend zadel ( voor jou !) is het belangrijk dat het diepte punt van je zadel in het midden zit of iets ervoor. Hierdoor kom je iets meer voor in je zadel te zitten en dit zal voor jouw houding al een hoop schelen. Wat je verder kunt doen zijn oefeningen op een balance bal voor je balans hierdoor leer je heel erg goed zelf ( of met internet) hoe je je bekken moet kantelen waardoor je wel de juiste houding krijgt.

* Verder wijzen je tenen op bijna iedere foto naar buiten ( kapstokken) dit kun je veranderen door bijvoorbeeld met elastieken(fitness) te gaan rijden van je enkel tot je schouder aan de andere kant van je schouder ( dus schuin) hierdoor krijg jij je steun die je in deze houding zoekt en gewent bent maar word je wel gedwongen op je tenen recht of naar binnen te houden je wordt je dus echt een stuk bewuster. Dit helpt tevens ook gelijk voor het kantelen van je bekken.

verder denk ik dat je super op weg bent en dat je een erg leuk paard onder je kont hebt ! Succes met Rome!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:32

romyYMCMB schreef:
de beenbescherming mag wel een maatje groter en beugels gaatje langer dan is het een stuk beter veel plezier :)

Beenbescherming is lastig, full is echt te groot en cob net te klein.
Beugels zijn inmiddels gaatje langer :)

ierusju schreef:
Fysio of ostheopaat zou denk ik het beste helpen als het echt je werfels zijn.

Kan het kloppen dat het zadel voor jou wat aan de kleine kant is? Dus wanneer je wat meer ruimte zou hebben, dat je al wat meer op je kont kunt gaan zitten?

Verder al een super verbetering :D

Heb meerdere zadels geprobeerd, maar heb nog geen zadel kunnen vinden die ik fijner vind zitten als deze, en de meeste passen helaas mijn paard niet, maar ben wel op zoek naar een fijn zadel.

mikky19 schreef:
Ik heb niet alle reacties hierboven gelezen dus misschien dubbele post sorry -O- .

Ik wil je ook niet afkraken of de grond in praten.

Over het algemeen vind ik dat je paard er nog erg goed uit ziet voor zijn leeftijd. Vaak zie ik dat de loodlijn van het paard ook goed is en dat wil zeggen dat hij zijn rug ook goed gebruikt.

Wel vind ik inderdaad jouw houding niet zo heel erg sterk. Dit kun je gelukkig helemaal zelf en misschien wel kosteloos maken ( mensen die gelijk over tandarts fysio en dergelijke praten ).

* Ik vind dat je heel erg achterin je zadel zit met je bekken gekanteld. Bij een goed passend zadel ( voor jou !) is het belangrijk dat het diepte punt van je zadel in het midden zit of iets ervoor. Hierdoor kom je iets meer voor in je zadel te zitten en dit zal voor jouw houding al een hoop schelen. Wat je verder kunt doen zijn oefeningen op een balance bal voor je balans hierdoor leer je heel erg goed zelf ( of met internet) hoe je je bekken moet kantelen waardoor je wel de juiste houding krijgt.

* Verder wijzen je tenen op bijna iedere foto naar buiten ( kapstokken) dit kun je veranderen door bijvoorbeeld met elastieken(fitness) te gaan rijden van je enkel tot je schouder aan de andere kant van je schouder ( dus schuin) hierdoor krijg jij je steun die je in deze houding zoekt en gewent bent maar word je wel gedwongen op je tenen recht of naar binnen te houden je wordt je dus echt een stuk bewuster. Dit helpt tevens ook gelijk voor het kantelen van je bekken.

verder denk ik dat je super op weg bent en dat je een erg leuk paard onder je kont hebt ! Succes met Rome!

Je praat me zeker niet de grond in hoor, ik wil heel graag tips en heb zeker wat aan jou opbouwende reactie :)
Kapstokken en mijn houding klopt inderdaad, wil hier ook wat mee gaan doen dus ga zeker eens verder kijken met de oefeningen die je opnoemt.

Paard loopt naar mijn idee ook goed, probeer altijd voor haar goed over de rug te rijden en longeren, ze kan d'r alleen soms heel erg sterk maken maar dat komt wel goed, eerst maar eens aan mijzelf werken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:54

Zelf heb ik ook last van de rug en bij mij helpt osteopathie heel goed :)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:55

Allereerst leuk en braaf paardje heb je.
Over je houding het volgende zitlessen ja zeker.
Je zit te ver naar achter en doordat je je benen niet lang maakt ga je in elkaar zitten het is een dressuurzadel geen veelzijdigheid.
De houding is al verkrampt en daardoor onmogelijk te ontspannen.
Ga eens beginnen bij het begin teugels los en zitten met lange beugels onderbenen ontspannen dan zul je zien dat het al snel beter gaat dan pas de teugels oppakken.
Ik weet niet wat voor zadel je hebt maar hij lijkt me niet echt een zadel dat je wat steun geeft in je balans.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:25

Als kapster heb ik ook last van mijn rug vaak vreemde houding etc en moet zeggen heb van alles geprobeerd maar een manueel therapeut werkt het beste bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:43

Joolien schreef:
Zelf heb ik ook last van de rug en bij mij helpt osteopathie heel goed :)

Bedankt voor de tip, zal eens kijken of dat wat voor mij kan zijn.

lady62 schreef:
Allereerst leuk en braaf paardje heb je.
Over je houding het volgende zitlessen ja zeker.
Je zit te ver naar achter en doordat je je benen niet lang maakt ga je in elkaar zitten het is een dressuurzadel geen veelzijdigheid.
De houding is al verkrampt en daardoor onmogelijk te ontspannen.
Ga eens beginnen bij het begin teugels los en zitten met lange beugels onderbenen ontspannen dan zul je zien dat het al snel beter gaat dan pas de teugels oppakken.
Ik weet niet wat voor zadel je hebt maar hij lijkt me niet echt een zadel dat je wat steun geeft in je balans.

Dank je wel voor je reactie en compliment :)
Gisteren inderdaad beugels langer gemaakt en vooral met losse teugel gereden om zelf balans te zoeken, en bewust geprobeerd mijn rug te ontspannen (dus verder ook niks op uit gedaan om mijn paard goed te laten lopen zeg maar ;) )
Merk ook dat ik niet eens meer in een verlichte zit kan blijven zitten zonder steun te zoeken om me ergens aan vast te houden, daar schrok ik wel een beetje van want voorheen was dit nooit geen probleem, terwijl ik hetzelfde zadel nog heb.
Denk dus dat het niet zozeer aan het zadel ligt maar echt aan mij zelf, ik kan geen goede balans vinden en kramp mijn rug vast.
Zadel is overigens een Kiefer, wat toentertijd op maat is gemaakt voor [***].
Ga er ook eens op letten om wat meer voor in het zadel te gaan zitten, zijn al een aantal mensen die dat in dit topic opgenoemd hebben dus ga me daar ook eens wat bewuster op zijn.

Patries90 schreef:
Als kapster heb ik ook last van mijn rug vaak vreemde houding etc en moet zeggen heb van alles geprobeerd maar een manueel therapeut werkt het beste bij mij.

Dank je wel voor de tip, ga eens opzoeken of dit voor mij wat kan betekenen, kapster is inderdaad een beroep dat je rug redelijk belast.
Vorig jaar heb ik een ontsteking in het si gewricht gehad en sindsdien is het qua aanspanning in de rug erger geworden heb ik het idee, misschien ook wel omdat ik onbewust bang ben dat ik weer wat met mijn rug krijg?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:50

Omdat je met wat korte beugels rijd is dat in een dressuurzadel lastig omdat de steun aan je knieën niet zo ver naar voren zitten als bij een veelzijdigheid zadel het gevolg hiervan is dat je jezelf verder naar achter drukt omdat je knieën anders niet op de kussens passen daardoor gaan ook je onderbenen te ver naar achter.
Een dressuurzadel rijd je met lange beugels zodat je houding rechter word.
O ja om in balans te blijven kun je gebruik maken van een bokriempje of een beugelriem om de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:07

Misschien helpen ontspanningsoefeningen? Ik heb die ademhalingsoefeningen, met zo'n stem die zegt wat je moet doen om te ontspannen, als MP3. Die doe ik voor het slapen gaan. Onderdelen van die oefeningen gebruikte ik ook wel eens toen ik nog onder zadel reed en moest ontspannen. Buikademhaling bijvoorbeeld. Ik had er erg veel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:13

Lady62, klopt wat je zegt, heb ook wel eens een veelzijdigheidszadel geprobeerd maar dat was ook niet wat qua gevoel, en pasvorm was voor Des niet goed.

Safina, ja heb ik gisteren toevallig naar gekeken via Google en ook wat uitgeprobeerd, naar mijn idee kwam mijn lichaam ook helemaal tot rust, viel bijna in slaap haha, dus die wil ik wel vaker gaan proberen.

Vanochtend een lekker rustig buitenritje gemaakt en merk dat ik dan ook minder last van de rug heb, misschien ook dat het scheelt dat ik de beugels wat langer heb nu en ik echt kan genieten van buitenrijden.