pony reageert slecht op been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xverdi

pony reageert slecht op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 02:03

Hee iedereen. Sorry dat ik dit zo laat post, maar ik moest het even van me af schrijven.

Sinds ik terug ben van vakantie reageert mijn pony slecht tot niet op mijn been. Als ik van stap naar draf wil duurt het super lang voordat hij eindelijk gaat. Soms als ik er al een tijdje op zit gaat zij zelfs stil staan en reageer hijhelemaal niet meer. Ik rijd met sporen en daar reageeert hij dan niet eens op. Ik heb twee keer met een zweepje gereden maar daar reageerde hij hewl raar op. Een rare sprong en twee keer kon ik niet blijven zitten. Ik durf dus niet goed met zweep te rijden. Het lijkt er op dat mijn laardje me de baas is. Weet iemand wat ik moet doe? hem aan de zweep laten wennen? Alvast bedankt.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 02:17

Misschien heeft hij een rugprobleem? Laat er eens een dierenarts of osteopaat naar kijken.
Klinkt imo namelijk niet echt als iets wat komt omdat jij de baas niet meer bent .

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 06:07

Heeft er soms iemand anders op gereden terwijl jij er niet was? Misschien is diegene niet consequent genoeg geweest en heeft de pony daar nog steeds 'last' van?

xverdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 08:21

mairead schreef:
Heeft er soms iemand anders op gereden terwijl jij er niet was? Misschien is diegene niet consequent genoeg geweest en heeft de pony daar nog steeds 'last' van?

Nee, er heeft niemand anders op gereden. Daarom vind ik het ook heel raar dat hij zo doet!

xverdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 08:22

Lynnepinny schreef:
Misschien heeft hij een rugprobleem? Laat er eens een dierenarts of osteopaat naar kijken.
Klinkt imo namelijk niet echt als iets wat komt omdat jij de baas niet meer bent .

Ik denk niet dat hij een rugprobleem heeft... Ik heb hem nog niet zo lang en toen ik hem kreeg is hij onderzocht.

piewie

Re: pony reageert slecht op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:29

sporen af, even met zweepje erbij gaan rijden en consequent zijn.
1 x been geven, geen reactie tikje met de zweep achter je kuit. 1x been wel reactie, goed belonen met stem. Veel (schijn)overgangen rijden en actief maken aan je been en van achter na voren gaan rijden.

Daarnaast veel longeren, zodat hij ook op je stem weet wat je bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:13

Kan het zijn dat je zelf wat onzeker en terughoudend bent met rijden? Ben je misschien wat gespannen of zelfs bang? Als jouw paard aanvoelt dat jij twijfelt, tja waarom zou hij het dan ook doen. En als hij merkt dat je niet door durft te zetten met zweep, dan wordt dat voor hem natuurlijk nog makkelijker. Sommige paarden en pony's zoeken een manier om niet aan het werk te hoeven en als jij dan ook nog twijfelt, waarom zouden ze het dan doen? ;)

Shelbyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:19

Ik heb ook een pony die maar niet vooruit wil.. als ik in het begin gewoon wat overgangen rijd, stap, draf, halt, dan word ze vanzelf al wat heter en reageert ze ook beter op mijn been.
Het kan inderdaad ook zo zijn dat je gewoon wat onzekerder bent op je pony na zo'n vakantie, maar daar moet je in het begin ook gewoon even doorheen.
Als je pony het wel deed voor de vakantie kan ie het nu ook heus nog wel.
Komt wel goed !

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:50

Ik zou eerst je pony na laten kijken, en als alles goed is toxh consequent zijn: 1x been en niet reageren? Gelijk sporen erin. (Neem aan dat je wel snapt eerst met je kuit en dan geen reactie = sporen). Wordt vanzelf beter! En ik spreek uit ervaring.

Lotje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:22

Veel overgangen rijden en ondersteunen met je stem. Als hij wel goed luisterde goed belonen. Oefening baart kunst