Rugblessure en rechtop in het zadel zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Rugblessure en rechtop in het zadel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 18:02

Hallo allemaal,

Ik zal eerst even kort iets vertellen over mijn rugblessure.
Helaas heb ik last van een (waarschijnlijk blijvende) rugblessure. Ik heb een beginnende hernia in mijn linker SI gewricht, ischias in mijn rechter SI gewricht en een scheef bekken. Ik ben hiervoor een hele tijd eens per week onder behandeling geweest van een chiropractor en tweemaal per maand bij een manueel therapeut. Dit verlichtte de pijn enigszins. Omdat ik door mijn budget bij de zorgverzekering heen zit kan ik tot 1 januari 2015 helaas geen behandelingen meer vergoed krijgen. Zelf betalen is voor mij helaas te duur. (uitwonende student). Tot die tijd ga ik alleen in geval van nood. Dat wil zeggen, als de blokkade zo ernstig is dat ik niet meer goed kan lopen. Tot nu toe is dit gelukkig pas 1 keer voorgekomen sinds de behandelingen stopgezet zijn. (juni 2014)

Om de pijn te ontwijken heb ik mezelf de meest bizarre houdingen aangeleerd. Als ik op de bank of op een stoel zit, dan zit ik bijvoorbeeld altijd met mijn rug van de leuning af, rug bol, schouders naar voren, nek naar voren, kin omhoog. Zo iets, maar dan dus met de kin nog naar voren stekend:
http://www.nietonline.nl/backstretcher/ ... cher_1.jpg
Hopelijk begrijpen jullie een beetje wat ik hiermee bedoel, het ziet er in ieder geval belachelijk uit, maar wat voor mij belangrijk was/is, is dat ik op die manier geen pijn heb.

Wat paardrijden betreft heb ik geen bijzondere ambities. Ik rijd sinds drie jaar een leuke grote 10 jarige draverruin waarmee ik recreatief rij. Vaak buiten en eens a tweemaal per week in de bak wat dressuur. Op onze huidige stal hebben we (helaas) geen spiegels in de rijbaan, hierdoor kan ik al anderhalf jaar niet zien hoe ik rij. Toen er laatst wat foto's gemaakt werden schrok ik me dan ook een hoedje. Zoals ik in mijn stoel zit, zit ik ook op mijn paard!
Ik zit in een stoelzit, mijn schouders naar voren hangend, mijn kin naar voren gestoken en met een bolle rug.
Natuurlijk heb ik na het zien van de foto meteen mijn paard naast een weerspiegelend raam aan het eind van de oprijlaan gezet met mijzelf er op, om eens even te kijken. En inderdaad. Wat een ramp.. Toen ik mezelf in de juiste nette houding had weten te manouvreren, zag het er misschien netjes uit, maar wat een drama om vol te houden. ALLES voelt onnatuurlijk, doet pijn op plekken waarvan ik niet wist dat ik ze had.. :=
Zo kan ik bijvoorbeeld heel moeilijk uit mijn stoelzit komen. Hiervoor moeten mijn onderbenen naar achteren en mijn bekken kantelen. Dit voelt voor mij alsof ik een of andere slangenmens-oefening aan het uitvoeren ben. Mijn benen kan ik onmogelijk op de juiste plek houden, om over mijn bekken nog maar te zwijgen. (nu is mijn bekken natuurlijk ook scheef, maar de chiropractor heeft aangeraden veel paard te rijden, zodat het op die manier los schommelt en sterker wordt).
Nu moet ik er wel even bij zeggen dat het zadel absoluut niet in mijn voordeel werkt. Het is niet op mij afgestemd en ook niet voor mij aangeschaft, maar logischerwijs voor de eigenaresse. Probleem is, dat zij twee koppen kleiner is dan ik, en heel anders is gebouwd. De kniewrongen zitten voor mij niet op de juiste plek waardoor ik niet goed 'in' het zadel kan zitten, maar er meer 'op' zit.
Toch heb ik er ooit beter op gezeten. Niet keurig netjes en perfect, maar zeker beter. Het zou dus moeten kunnen..

Hier nog even ter illustratie :
Hier is de stoelzit goed te zien: http://www.mijnalbum.nl/Foto550-SXNPD66P.jpg
Dit valt voor mijn doen ontzettend mee: http://www.mijnalbum.nl/Foto550-KOUGJIB3.jpg
De betere dagen: http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8QM8GG8Y.jpg
Hier zie je goed wat ik bedoel met het zadel: http://www.mijnalbum.nl/Foto550-SDVQB8HJ.jpg

Mijn hulpkreet is dan ook: Wie heeft er voor mij oefeningen en/of tips waarmee ik rechter kan zitten? Ik wil me ontzettend graag bewust worden van mijn houding op mijn paard. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor mijn paard. Als ik schots en scheef zit, kan ik van hem niet verwachten recht te zijn. En mijn doel in ons rijden is toch om hem zo recht mogelijk en ontspannen mogelijk te kunnen rijden.
Hopelijk kan iemand mij (ons!) helpen..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:57

Eigenlijk heb ik maar één tip: ga lessen bij een centered riding instructeur of iemand van een andere stroming die je helpt met je zit. Ik heb vergelijkbare problemen met mijn bekken en hoe veel therapie ik ook heb (osteopathie en cesartherapie in mijn geval), ik heb ook echt bij het rijden iemand nodig die me helpt om recht in het zadel te zitten en echt te kunnen rijden.

Oh ja, tip 2: schroef je aanvullende verzekering omhoog zodat je meer behandelingen vergoed krijgt. :(:)

Wellicht heb je iets aan de artikelen op mijn weblog over scheve ruiters. Bijvoorbeeld die over stoelzit: http://www.ruiterinevenwicht.nl/algemee ... -stoelzit/

Frummels

Re: Rugblessure en rechtop in het zadel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 20:48

Ik zit er inderdaad over te denken om dat te doen. Wil alleen zelf wel alvast een klein beetje een basis hebben omdat het nu echt een ramp is :o Heb alleen niet echt de financiële middelen om veel te lessen. Budget is echt maximaal 30-40 euro per maand..

Mijn aanvullende verzekering staat al flink hoog (vind ik zelf) 900 of 1000 euro voor alternatieve geneeskunde.. maar die heb ik er al doorheen gejaagd. :(

Ik ga je weblog eens bekijken, bedankt voor de link! :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 01:26

Voor 40 euro in de maand moet je best 2x les kunnen krijgen. De instructrice kan je dan tips geven die je zelf kan oefenen.
Ook schijnt zon grote bal om op te zitten goed te zijn. En dit kan je natuurlijk goed en betaalbaar thuis doen. (die ballen verkopen ze ook bij de EJ bijvoorbeeld)

Verder wil ik gewoon even kwijt: top dat je zo kritisch naar jezelf kijkt en er mee aan de slag wil. Herkenning van het probleem is de belangrijkste stap op weg naar een oplossing :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 06:00

Begrijp dat het budgettair wellicht niet haalbaar is, maar kijk ook eens naar de pasvorm van je zadel voor jou lijf.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 06:27

Ga werken aan het vergroten van je rompstabiliteit. Als je een hoge aanvullende verzekering hebt, heb je waarschijnlijk ook nog recht op fysiobehandelingen. De fysio kan je oefeningen aanleren die je zelf thuis kunt onderhouden. Ik zit zelf nu een in revalidatietraject en 1 van mijn werkdoelen is het vergroten van de rompstabiliteit. Ik ben nu een paar weken onderweg en ik merk al veel verschil.

Daarnaast heb ik veel materiaal gelezen en bekeken van Mary Wanless. Haar visualisaties helpen mij goed bewust te zijn van mijn zwakke punten en deze onder controle te houden. Als je op youtube zoekt kom je veel filmpjes van haar tegen. Ze heeft een webpagina en een facebookpagina en uiteraard boeken en dvd's.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:56

Mary Wanless inderdaad en ook de website van Wendy Murdoch is een aanrader. Verder ga ik mee in de tip over rompstabiliteit, dat moet ik ook van mijn therapeuten.

Oefenen op een bal is een goed idee. Bij Scapino kosten ze 10 euro.

Joh, zo'n aanvulling en dan alles al op?! Dan heb je ook al wel een boel behandelingen gehad dit jaar! Fysiotherapie moet dan inderdaad ook hoog zijn, heb je die ook al op? Oefentherapie (cesar of mensendieck) valt ook onder de fysiovergoeding, misschien kan je daar nog iets mee.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:04

Bedankt voor de reacties en de tips, hier kan ik echt wat mee. :)

Japeloup, het is helaas niet mijn paard dus het huidige zadel is afgestemd op de eigenaresse. T is voor mij financieel inderdaad niet haalbaar om een eigen zadel aan te schaffen (helaas). In het zadel van een stalgenoot zit ik wel aanzienlijk beter, dit zadel heeft een hoge lepel, diepere zit, langere zweetbladen en dikke kniewrongen. Mocht ik ooit wel in de gelegenheid zijn een eigen zadel aan te schaffen dan zou mijn voorkeur naar zo iets uit gaan.

Renee_S zo een grote bal heb ik thuis inderdaad. Ik zit daar wel eens op achter mijn bureau en gebruik hem voor fitness.
Ik doe, in overleg met de chiropractor, veel aan krachttraining en daarbij gebruik ik deze bal ook veel :)
Bedankt voor je tips !

Ankem, daar ben ik inderdaad mee aan het werk! Ik ben op het moment bezig om mijn schuine buikspieren meer te trainen. Omdat mijn rugspieren erg sterk zijn en mijn ,met name, onderste buikspieren is het geheel niet volledig in balans. Heel erg bedankt voor je tip ! Ik ha vanmiddag direct eens naar filmpjes zoeken :)

Imre, het artikel op je blog is heel fijn en duidelijk, ik ga er dalijk eens mee aan de slag met rijden !
Zo een bal heb ik inderdaad al. :)
Ja als je elke week een behandeling hebt a 40 euro, en tweemaal per maand nog a 50 euro dan gaat het helaas heel hard.. fysiotherapie heb ik nog wel iets in open, ik geloof nog 250 euro (rest is ook al op).. dus daar zou ik ook nog iets mee kunnen :j

Wat fijn dat iedereen zo meedenkt en goede tips geeft ! Hier kan ik echt iets mee :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:19

Heb je in je behandeltijd bij de manueel therapeut geen oefeningen aangeleerd gekregen??? Was deze manueel therapeut ook niet een fysiotherapeut?
Idd die bal waar het al over gaat en ik zou op you tube gaan google-en op Core- stability. Maar voordat je dat gaat doen moet je wel je bekken kunnen kantelen en goed op je houding letten, je bewust zijn hoe je loopt/ zit en staat. Continu.... En niet mer die makkelijkere houdingen aan gaan nemen want dan doorbreek je de cirkel niet.

En m.b.t. het rijden zou ik zeggen begin in stap en voel heel bewust je 2 zitknobbels, strek je uit ga rechtop zitten ontspan je benen dat je daar niet klemt en voel de beweging van je paard. Span je buikspieren aan en denk aan je houding, vergeet niet je schouders/ armen te ontspannen op het moment dat je je buikspieren aanspant. Dit kan je het beste al een paar keer thuis op de bank oefenen. Word je bewust van de bewegingen van je paard en wat dat doet met je lichaam. Probeer zo mee te veren en te zitten en tegelijkertijd je spieren te trainen. Als het in de stap goed lukt ga je naar draf etc. etc. :)
https://www.youtube.com/watch?v=aqwx6uCwhUQ Dit is bijvoorbeeld een begin... Zo ga je steeds verder. Een fysiotherapeut kan je daarmee helpen. :j
Succes!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:43

Sann, ik heb van zowel de manueel therapeut (hij is geen fysio) als van de chiropractor veel oefeningen gekregen. Ook van de fysio in het verleden veel oefeningen gekregen. Feit is helaas alleen dat het de pijn slechts verminderd, niet wegneemt. Ook van de fysio heb ik veel oefeningen gekregen, die doe ik nog steeds braaf elke dag. Helpt het.. jawel. Gaat het weg.. nee. :(
Ik heb dit met alle behandelaars besproken en de enige optie zou een MRI zijn om zo te kijken wat er exact aan scheelt en om te kijken of het operabel is. Maar weet niet of ik daar in het laatste jaar van mijn studie op zit te wachten.

Het is precies wat je zegt, over de cirkel niet doorbreken. Ik zit wel eens achter mijn bureau op de bal, zodat ik rechtop moet zitten, in mijn eigen houding gaat de bal namelijk rollen. Maar zodra ik weer op een stoel zit tijdens een college, of in de trein, noem maar op, dan zakt die houding er weer in. Ik probeer er op te letten maar het is ZO lastig. Als ik mijn bekken kantel in de juiste positie, dan doet het ook pijn, na een aantal seconden gaan mijn bovenbenen trillen en krijg ik kramp in mijn onderrug. Waarschijnlijk puur omdat ik dit niet gewend ben. Ik probeer dit elke dag even vol te houden, maar vaak lukt het me niet.

Bedankt voor je tips mbt het rijden! Ik ga strakjes naar stal dus dan ga ik alle tips die ik heb gekregen meteen toe passen. Inderdaad gewoon in stap. Draf is voor zowel mij als paardje heel moeilijk, zijn tempo is niet constant waardoor ik meer bezig ben met in het midden van mijn zadel te blijven zitten dan echt met rijden. Doordat ik in een stoel zit zit, is mijn zit niet stabiel. Vandaag lekker veel stappen dus! Dankjewel!! :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:59

Frummels,

Fijn dat je iets kunt met de gegeven tips.
Ik heb nog een site opgezocht met heel veel ruiteroefeningen. Ik hoop dat je een beetje Engels kunt lezen:
http://www.balancedrider.com/ De oefeningen staan links in het menu. Ook in haar blogs staan veel handige tips.
Ik moet vooral mijn lage buikspieren en de psoas trainen. Een bal gebruik ik ook veel. Als je gaat zitten op de bal, zorg dan wel voor een bal die goed is qua hoogte voor je, anders verdwijnt het effect van de oefeningen.

Is de pijn zenuwpijn vanuit je rug? Zou je daar misschien pijnstilling voor kunnen krijgen?
Door pijn raak je in een vicieuze cirkel met je bewegingspatroon. Door minder pijn kun je je ook correcter gaan bewegen.
Ik heb zelf ook veel zenuwpijn als gevolg van een vorm van neuropathie. Ik gebruik nu amitriptyline voor de nacht. Haalt de scherpe kantjes er af en de pijnpoli is nog zoekende naar een betere oplossing voor me.

Bedankt Imre voor de tip van Wendy Murdoch. Die kende ik nog niet.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:09

Een Centered Riding instructrice (tip die al eerder is gegeven) is idd een goed idee. De oprichtster van Centered Riding Sally Swift had zelf last van scoliose (kromming in de rug).

Hier kun je eventueel een CR instructeur in je omgeving vinden.

En Wendy Murdoch is ook een hele goeie tip (afgeleid van Centered Riding)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 10:20

ankem: engels is geen probleem, bedankt voor de link. Daar ga ik zeker eens kijken!
Wat je zegt van de bal klopt inderdaad, ik had eerst een bal die net twee slagen te klein was. Dat bleek achteraf een gemiddelde maat, maar ik ben lang (1.80) en heb lange benen. Heb nu een grote bal waardoor mijn benen in de juiste hoek staan en ik mijn bekken goed kan plaatsen, dat scheelt een hele hoop heb ik gemerkt! :)
De zenuwpijn komt vanuit mijn L4-L5 wervel. Daar heb ik last van een bulging disc, die ook zorgt voor de beginnende hernia aan de linkerkant. Aan de andere zijde waar ik ischias heb, komt de zenuwpijn waarschijnlijk vanuit mijn bekken.
Ik heb helaas geen blijvende pijnstilling. Met vlagen krijg ik een kuur tramadol, en voor "noodgevallen" heb ik diazepam. Tot nu toe heb ik de diazepam pas 4 keer gebruikt want daar krijg je volgens mij een kudde paarden mee plat. Als ik echt van de pijn niet kan slapen, is het wel heel prettig, mits ik weet dat ik de volgende dag nergens naartoe hoef.
Misschien bij het maken van een afspraak voor de MRI ook meteen een afspraak maken bij de pijnpoli. Goed idee :j

jetm: bedankt voor je linkje, ik zal er eens naar kijken!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:53

Ik ben zelf fysio en studeer nu bewegingswetenschappen door en heb zelf ook rugklachten. Ik heb een verschoven wervel die zo nu en dan mijn zenuw bekneld om het maar even simpel in het Nederlands te zeggen haha. Ik had uitstralende pijn in mijn been en kon 5 jaar lang niet rijden, lopen was al lastig. (Spondylolisthesis als je de term wilt weten). Ik ben toen op een gegeven moment (nadat er MRI's geweest waren) door de pijn heen gaan trainen, m.b.v. een revalidatie team wat allemaal via de verzekering ging. Maar het heeft me wel gebracht tot waar ik nu ben en afgelopen jaar heb ik mijn debuut gemaakt in de Internationale eventing. Mijn revalidatie arts zei 10 jaar geleden tegen mij dat ik nooit meer zou kunnen paardrijden... Het tegendeel is echter waar. Pijnvrij ben ik niet, maar het beperkt me niet meer zo als dat het deed.
Ik zeg dit vooral om te laten zien dat het kan... Maar dan moet je goed overleggen met jouw artsen en ik zou inderdaad een MRI maken om te zien hoe of wat. Een scheefheid is te verhelpen met heel veel training, maar makkelijk is het niet. Maar dat je het wilt aanpakken is al heel goed! :j :)
Een bulging disc is ook zonder operatie te verhelpen al hangt het af van de gradatie waarin hij nu is. Maar heb je in het verleden al een MRI gehad dan dat dit de diagnose is? Want voor zover ik weet is een bulging disc enkel op de MRI te zien. Ik zou dan ook oppassen met chiropractie.... Het kan ook verkeerd gaan zoiets helaas.
Hetgeen wat je wel zou kunnen doen is aan je huisarts vragen om een doorverwijzing naar een MRI en dan kom je vanzelf bij artsen terecht die je goed kunnen helpen en je weer zo 'goed als pijnvrij' kunnen maken. Je hebt nu nog de leeftijd om er wat aan te kunnen doen.... Misschien dat je aan deze weg eerder wat hebt met de klachten die je omschrijft en de pijn die je ervaart als de weg naar een centered ridering instructrice. Al is dat laatste ook een hele fijne manier. Alleen kan je probleem dan wel erger worden als je de oorzaak niet aanpakt zo bedoel ik het. :)

Ik ken jouw rug en verleden niet dus het is lastig om iets er over te zeggen via internet. Maar overleg eens met je chiropractor/ manueel therapeut/ huisarts hoe of wat verder..
Tot die tijd goed blijven trainen met de bal en de oefeningen daarop lastiger maken door je armen/ benen etc. er bij te gaan gebruiken als je dat nog niet doet. Balansoefeningen en andere spier oefeningen kunnen goed helpen met je bekkenscheefheid en je core stabiliteit. Pas allen op met de pijnmedicatie want voor je het weet doe je dingen die je eigenlijk niet kan en heb je de problemen later.
Voordat je echt een diagnose hebt is het lastig om goed te weten hoe en wat je precies moet trainen...

Hopelijk zie je het niet als bemoeizucht maar als goed bedoeld advies! ;) :)
Succes en sterkte!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 11:05

Sannnn, ik zie het zeker niet als bemoeizucht! Ik heb dit topic geopend in de hoop op dit soort reacties omdat ik soms zelf even niet meer weet hoe of wat. Stel ik me aan? Is het wel echt zo erg? Moet ik gehoor geven aan de pijn? Dat zijn vragen die dagelijks door mijn hoofd spoken. Ik ben dus alleen maar blij met reacties als de jouwe :)

Ik heb in het verleden een aantal keer een MRI gehad. Het hele probleem is namelijk begonnen in 2002 toen ik in Oostenrijk op de berg met mijn skischoenen uitgleed over een ijsplaat en daarbij op mijn stuitje terecht kwam. Hierbij is mijn tussenwervelschijf (L5-L4) er uit geschoten. Ondanks vele behandelingen van de fysio, man. ter. , chiropractor, is het niet gelukt hem weer stabiel te krijgen. Tussen 2002 en 2010 heb ik diverse pijnbestrijdingen ondergaan waaronder spierverslappende injecties. In Oostenrijk en Italië zijn ze daar nogal makkelijk mee, ik zag deze arts gemiddeld eens per tien-15 dagen voor een injectie. Ik ben tot 2010 topsportster Alpine skiën geweest. In deze alpenlanden is dat zeer populair (net als voetbal in NL), en als je met dergelijke klachten bij een arts komt doen ze er letterlijk alles aan om jouw trainingsschema in tact te kunnen laten en je pijnvrij te krijgen zodat je je sport verder kunt beoefenen. Ik heb dan ook een aantal jaren in Noord Italie gewoond :j
Tijdens mijn topsport had ik weinig last van mijn blessures, misschien door de conditie waarin mijn lichaam verkeerde (6 dagen per week 8-9 uur per dag op hoog niveau training, kracht, skiën, conditie, stabiliteit, coördinatie etc.) misschien door de adrenaline die je opbouwt in je lichaam bij sport op dit niveau.
De ellende begon pas, toen ik stopte met sport op dat niveau. Ik ging van een dergelijk trainingsschema naar vrijwel niets. (2x in de week hockey, 4x paardrijden op recreatief niveau). Dat is achteraf gezien niet slim geweest, ook niet voor mijn hart. Gelukkig heb ik daar weinig problemen mee.

Dat was even kort mijn rug geschiedenis :+

Wat betreft het eerst aanpakken van het probleem en dan beter rijden ben ik eigenlijk helemaal met je eens. Zo had ik het nog niet bekeken. Het lijkt me inderdaad verstandig om alle lichamelijke beperkingen eerst aan te pakken alvorens aan mijn zit in het zadel te werken. :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:13

Jeetje, er zit dus heel veel meer achter. Ik zal je later vandaag even een pb sturen met wat dingen, ik moet nu naar de universiteit anders ben ik te laat haha! ;)
Ik had al wel een vermoeden dat je het niet als bemoeizucht ziet, maar het is en blijft bokt dus soms ben ik wat voorzichtig met dingen typen. :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 11:20

Oké, dat is goed! :) Ik ga nu naar stal, even kijken of het me lukt om iets met alle tips te doen die ik hier gekregen heb!
En ja dat is ook wel zo, je moet toch een beetje op je tenen lopen hier :o