galop lukt maar niet..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Teadske

galop lukt maar niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 09:08

Hallo allemaal,

Mijn friese verzorg merrie wil maar niet in galop onder het zadel.. Ze gaat dan heel snel draven en weet niet hoe ze aan moet galopperen. Gister dacht ik misschien als ik haar longeer en dan in de galop zet. Dat was een succes ze galopeerde aan en heb haar een paar rondjes goed laten galopperen. Ik wil dit een paar keer proberen en daarna met zadel en hoofdstel om. Als dit goed gaat wil ik er zelf op gaan en iemand laten longeren, zodat ze went aan het gevoel van een ruiter in de galop.

nu vraag ik me af of jullie nog iets willen toevoegen of als ik het zo niet moet doen me dan tips willen geven wat ik wel moet doen.

alvast bedankt!

MarlindeRooz

Re: galop lukt maar niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:11

er aan de longe een stemcommando aankoppelen en dat commando geven onder het zadel?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:12

Begin eens met jezelf: je zegt al dat je paard aan de longe wel goed galoppeert, en dan loopt hij notabene op een relatieve kleine cirkel. Als ze dit goed kan, dan kan ze ook galopperen onder het zadel, als de ruiter recht en stil zit. Blijkbaar is dat niet zo.

Als je aan de longe de stemhulpen goed hebt bevestigd, dan kun je deze ook onder het zadel gebruiken. De goede hulpen zijn voor een jong paard nog niet te begrijpen en doorzitten werkt al helemaal tegen je.

Mijn keus zou zijn om nog wat langer in draf te trainen onder het zadel, met name in de ontspanning, want als ze harder gaat lopen, dan heb ik het beeld dat ontspanning ver te zoeken is en je wilt niet die typische friezenhouding trainen.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 09:30

aan de longe gaat ze ook eerst heel snel draven en laat zich dan in galop "vallen". maar als ze dan in galop zit doet ze dat ook heel mooi dan lijkt ze er 0 moeite mee te hebben. Het nadeel is dat ze ook niet goed is doorgereden.. Ze snapte van draven eerst ook niets ik heb haar toen geleerd dat prrr draven beteketent. Rechte lijnen lopen bleek ook moeilijk te zijn en dat zit er nu ook goed in. ik heb 1 x een stukje gegaloppeert ik zat stil en recht en gaf de hulpen een dreef maar door todat ze in de galop zat, toen ik wou doordrijven tot een echt galopje (het was een hobbelig galopje zn 1 dat je net niet in de draf valt) begon ze een bok te geven en viel terug in de draf.
dat het deels aan mij ligt klopt ook wel.

edit: Stemcommando lijkt me slim bedankt!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:31

Heb je de mogelijkheid om buiten te rijden? Lange rechte zandpaden kunnen je ook goed helpen.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 09:38

ik ben nog niet aan begonnen maar wil binnenkort wel gaan wandelen en daarna buitenritten maken met een vriendin. Er is in het bos een heel lang zand pad.mag ik vragen wat je bedoelt met "doorzitten werkt al helemaal tegen" wat moet ik dan doen in plaats van doorzitten? (bedankt hier heb ik wat aan :))

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:47

Teadske schreef:
ik ben nog niet aan begonnen maar wil binnenkort wel gaan wandelen en daarna buitenritten maken met een vriendin. Er is in het bos een heel lang zand pad.mag ik vragen wat je bedoelt met "doorzitten werkt al helemaal tegen" wat moet ik dan doen in plaats van doorzitten? (bedankt hier heb ik wat aan :))

Als je gaat doorzitten op een jong paard, met name Friese paarden, dan spannen ze de rug, omdat ze het nog niet kennen, de spieren nog niet ontwikkeld zijn, ze niet snappen wat je wil etc.. Het resultaat is dat ze met het hoofd in de lucht gaan lopen en de hals kort maken. Met een Fries wil je dat al helemaal niet, omdat ze uit zichzelf vaak al een korte hals willen krijgen. Je wilt die hals juist lang en laag rijden, ook in galop.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 09:59

demo_love: Ja dat herken ik wel.. gelukkig wil ze snel leren en werkt ze niet echt tegen.

WE_Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:08

Wij hebben ze in de longeerton ook met een geluidjehet aangeleerd. En soms bij spannende momenten kan dat een soort van geruststelling zijn dat het dan lukt.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:23

Ik zou inderdaad beginnen met eerst goed kunnen galopperen aan de longe dat ze het stemcommando snapt, dan met zadel op de rug aan de longe en dan met ruiter op de rug aan longe en dan los met rijden met grondhulp en dan moet het wel lukken toch. Niet te grote stappen en niet te snel willen. Galop kan voor sommige paarden heel moeilijk zijn.

In het rijden zelf gewoon goed werken aan ontspanning, rechtrichten en goed over de rug kunnen laten lopen. Hoe rechter en beter een paard in balans is hoe makkelijker de galop word. Laat die galop dan gewoon eerst maar zitten. Zorg dat het paard de spieren lekker los heeft en kracht opbouwt in het overgangen rijden en goed vertrouwd is met een ruiter op de rug.
Die galop komt vanzelf wel. Voor hetzelfde schrikt het paard eens en galoppeert deze weg. Zorg ervoor dat je dan gewoon netjes mee gaat (verlichte zit is geen overbodige luxe) en laat lekker eens een stukje door galopperen...

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:30

Idd stemcommando. Zo heb ik het mijn fries ook geleerd want ze snapte het ook niet. Dus eerst goed aan de longe en als dat goed gaat onder het zadel. Niet te snel willen iig

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:30

Ik heb het idee dat je te snel gaat. Eerst draf goed krijgen en evt. balkjes draven zodat zij wat sterker wordt. Overgangen halt stap draf helpen ook daarbij. Pas wanneer haar draf goed is. Dus niet snel en gespannen maar ruim en ontspannen OOK wanneer je meer schakelt in haar draf en over de balkjes heen gaat. Je kan later verder borduren op galop, als de basis maar goed is.

Les nemen bij een instructrice die back to the basic gaat scheelt ook een hoop.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:39

Zolang de draf (én de stap) nog niet goed bevestigd zijn wbt balans bij je paard, kan je nooit goed in galop aanspringen omdat ze nog niet sterk genoeg is. Wat Hopke zegt ga ik volledig in mee, en ik zou je ook nog mee willen geven pas aan galop te gaan denken als je paard goed over de rug en benen loopt (dwz volledig in balans en nagevelijk vwnw en op eigen benen loopt) dan kan je overgangen naar galop gaan maken zodat ze meteen aan kan springen, dan weer terugnemen zodat je eerst de overgangen weer bevestigd, haar sterker maakt en dan pas door gallopperen.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 15:45

ik kom inderdaad over alsof ik alles in een week tijd klaar wil hebben, maar dat is echt niet zo! ik wil graag de tijd nemen om haar lekker ontspannen alles te laten doen. ik begrijp dat daar wel een paar maanden over heen komen. eerst maar lekker stap en draf en aan de longe lekker galopperen. morgen wil ik ook beginnen met wandelen om haar sterker te maken. Welke oefeningen kan ik allemaal doen om haar sterker en ontspanneder te maken?

pat_kees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:05

Ik heb zelf een draver leren galloperen. Dus ik snap waar je mee zit.
Dat longeren gaat prima, en inderdaad is stemgeluid een goede optie.
Maar het allerbelangrijkste wat ik nog mis in dit verhaal dat je je paard moet belonen. Al zijn het maar 2 pasjes galop.
Geen tempo maakt uit, of welk been maakt ook niet uit, als hij maar snapt wat hij moet doen.
Grote kans dat jouw paard het steng afgeleerd is. Jij moet hem het vertrouwen terug geven.
Mijn draver loopt mu heerlijk.

Paarden hebben van nature 3 gangen. Die kunnen ze, tenzij ze dat afgeleerd is.
Heb je informatie over de oude eigenaar?
Een vriendin vsn mij heeft ook een fries en die had jaren voor de kar gelopen.

Je kan mij altijd een berichtje sturen mocht je meer willen weten.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 14:52

die man heeft haar al vanaf veulen ze heeft altijd verzorgsters gehad en is naar een stal geweest om beleerd te worden. In het begin was er een verzorgster die met haar naar de manege ging om dressuur lessen te volgen zij heeft ook nooit moeite gehad met de galop zei de eigenaar. Dat meisje is om prive omstandigheden weggegaan. Even later zijn 2 zusjes Teadske gaan verzorgen zij zijn zomaar weggegaan en hij heeft er nooit weer iets van gehoord en weet ook niet wat er is gebeurd. Misschien is er toen iets gebeurd in de galop waar door ze gewoon niet meer durft onder het zadel ze heeft wel tuig omgehad maar nog nooit voor de kar gestaan, omdat hij dat nog niet vertrouwd vondt.En ik zou graag wat meer informatie krijgen hier over bedankt!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:17

Als dat meisje regelmatig reed én leste, zal het paard toen ook sterker geweest zijn en beter bespierd. Dan is het idd geen probleem om een paard te laten galopperen. Als ze daarna een hele poos heeft stilgestaan dan zijn die spieren weer verdwenen waarom ze nu dus wel problemen heeft.

Of een paard wel of niet voor de kar loopt, maakt in principe weinig uit. Mijn verzorgpaarden lopen ook voor de kar, en konden ook niet galopperen onder de man, wel voor de kar. Nu hebben ze er geen problemen meer mee omdat ze nu domweg meer spieren hebben en dressuurmatig vwnw gereden worden.

Is het voor jou een optie om ook bij die manege te gaan lessen? Want op je vraag voor oefeningen kan ik uiteraard wel antwoord geven, maar ik kan vanachter mijn schermpje niet zien hoe je rijd, en of je de oefeningen goed uitvoert. Daar heb je toch echt een oog vanaf de grond voor nodig.

En fijn dat je alles lekker op t gemakkie wil doen, daar kom je echt t verste mee.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 20:39

Mn ouders vinden dat ik eerst nog maar even zo moet blijven rijden omdat ik in een paar weken ook best wel ver ben gekomen. Vandaag kwam ik daar aan en ze hinnekte gelijk al goed teken van vertrouwen neem ik aan :) Paardje opgezadeld en even lekker ontspannen stappenen misschien nog een drafje. Ik klom er op en merkte gelijk al dat ze hyper was en enthousiast (ze dribbelde en liep rondjes) eerst rustig een paar rondjes gestapt todat ze lekker ontspande, toen gebroken lijntjes, voltes en andere afwendingen gereden eerst ook weer gespannen maar na een paar rondjes lekker ontspannen na dat ik dat een half uur had gedaan begon ze zelfs nagefelijk te lopen! Ik heb toen nog een kwartiertje zo doorgereden en vondt het toen wel tijd voor een drafje. Wat een hel.. ik hoefde maar het geluidje "prrr" te maken en ze begon gekke sprongen te maken en te bokken. Ik heb het toen nog een x geprobeert heb toen een paar voltes gereden tot dat ze rustig werdt en zo nog 10 minuten door gedraafd tot dat ze ontspannde. ik heb het hier toen ook maar mooi bij gelaten en haar nog lekker even laten stappen.

Morgen hopelijk een wat beter drafje en een wat minder heet hoofdje hihi :))

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:42

Tja.... Aan de ene kant bén je ook goed bezig, maar aan de andere kant niet als ik je beschrijving bekijk. Maar dan heb je toch echt les voor nodig, want ik kan hier wel vertellen waar ik denk dat het misloopt, maar ik zie alleen een scherm. Misschien dat als je ouders zien wat voor bokkesprongen ze maakt en wat voor risico je dus in feite loopt dat ze dan de lessen wel een goede investering zullen vinden.

Ik heb altijd lessen gevolgd, zowel op mijn bijrijdpaarden als op mijn eigen paard. Het is een investering in jezelf zowel als in de paarden die je rijd.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 16:19

Gister was de eerste keer dat ze echt een heet hoofdje was ze heeft dat nog nooit vaker gedaan. ik wil graag ook lessen nemen, maar mijn ouders blijven bij hun mening dat, dat nog niet nodig is. Als het over een tijdje nog zo gaat dan mag ik misschien lessen nemen of een paar lessen als kado met sinterklaas, verjaardag enzo. nou vandaag: het ging goed! lekker ontspannen en rustig stapje gedaan. Na een half uurtje een drafje geprobeerd eerst erg gespannen met hoofd omhoog maar toen ik mezelf helemaal ontspannde deed zei dat ook, ik weet dat het ook voor een deel aan mij ligt kwa ontspanning en daar probeer ik ook echt heel erg aan te werken in de draf! Verder heb ik wel gemerkt dat ze een half uur draven (met stap mommenten) erg lastig vindt kwa kracht.. na 20 min draf begon ze echt heel sloom te draven en kreeg ik haar ook niet meer vooruit na een mooi tempo.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 08:54

ben ik weer, Ik heb de laatste dagen elke keer gelongeerd en haar laten galopperen telkens als ze in de galop sprong riep ik luid en duidelijk "Galop!" en daarna een reeks van complimenten en natuurlijk een kleine beloning :D daarna vanuit een sloom drafje proberen te galopperen en dat ging ook goed (na een paar keer dan) Daarna nog even met haar "gespeeld" wat ook leide tot een paar rondjes galop, het was eigenlijk de bedoeling gewoon in draf te blijven of in stap maar tja paardje werdt beetje enthousiast van de koeien die de hele tijd achter haar aan liepen (wel achter een draadje gelukkig) Grappige beestjes die koeien :)

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 19:08

Ik heb vandaag Gegealopeerd!!:D Rechts om was eerst moeilijk maar heb haar met het commando en been hulpen in de galop gekregen! Links om ging beter toen ze het eenmaal door had kreeg ze er ook echt zin in en galoppeerde een heel rondje!