IJslander rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

IJslander rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:04

heyy,
ik heb sinds 3 weken geleden een IJslander.. het is een schat en ik vertrouw hem volledig,
maar hij is minstens 1 jaar niet gereden wegens te weinig tijd van de eigenaar,
dus hij moet alles weer langzaam oppakken, en leren,
het punt is dat ik een beetje onzeker ben, of ik het wel goed doe enzo,
daarom plaats ik nu hier een filmpje, kritiek is welkom, bedenk wel dat dit de
eerste keer was dat ik erop dat, t steigeren is NIET op commando...

ik hoor graag tips :+
en de overgang van tolt naar draf is nog erg lastig, iemand daar tips voor?
(ik krijg nog geen les, maar ik rij nu 15 minuten, 4x in de week, zodra hij een half uur vol kan houden gaan we 2x per week les nemen, nu zijn we vooral nog aan het wennen aan elkaar)

ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:06

Leuk filmpje gemaakt en super dat je hem nu rijdt. Je rijdt ook netjes maar probeer het voor hem nog wat duidelijker te maken. Hij is je een beetje aan het uittesten en misschien ook wat overtollige energie. Dus op het moment dat hij zo zit te kl oten met het niet vooruit willen weet je misschien al dat hij omhoog gaat komen en ik zie je hem niet afleiden maar een beetje af zitten wachten waardoor hij zijn eigen plan trekt. Probeer hem op zulke momenten dus af te leiden, inspannende oefeningen te doen en vooruit te drijven.

Tolten zou ik op wachten tot je hem goed leert kennen zodat je dat in een keer goed kan oppakken met je instructrice. Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:10

StillAngel schreef:
Leuk filmpje gemaakt en super dat je hem nu rijdt. Je rijdt ook netjes maar probeer het voor hem nog wat duidelijker te maken. Hij is je een beetje aan het uittesten en misschien ook wat overtollige energie. Dus op het moment dat hij zo zit te kl oten met het niet vooruit willen weet je misschien al dat hij omhoog gaat komen en ik zie je hem niet afleiden maar een beetje af zitten wachten waardoor hij zijn eigen plan trekt. Probeer hem op zulke momenten dus af te leiden, inspannende oefeningen te doen en vooruit te drijven.

Tolten zou ik op wachten tot je hem goed leert kennen zodat je dat in een keer goed kan oppakken met je instructrice. Succes!!

heel erg bedankt, tolten is zn voorkeurs gang, dus ik wil gaan draven en hij zit meteen in tolt :( daarom liggen er balkjes, ga ik erover gaat hij gelijk naar draf en anders krijg ik t gewoon niet voor elkaar..
is dit ook een manier om het mezelf makkelijker te maken?

Eirikur

Re: IJslander rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:20

Het ligt er een beetje aan hoe hij is ingereden, maar aan veel ijslanders die tölt als voorkeursgang hebben wordt bij het inrijden als extra "hulpen" voor de draf geleerd dat de ruiter daarbij het bovenlichaam iets naar voren brengt (en daarmee dus ook zijn balans) en zijn gewicht gelijkmatig verdeelt over stijgbeugels, bovenbenen en zitvlak. Het is geen volledige verlichte zit, maar het gaat wel een klein stukje die kant uit. Probeer verder je pony een beetje lang en laag in te stellen, maar niet zo lang laten dat je geen contact meer hebt en je tempocontrole verliest.

Als het mee zit heeft die van jou het ook zo geleerd en kun je dit in het begin gebruiken om hem wat gemakkelijker in draf te krijgen. Naarmate je verder bent met rijden kun je de balanshulp steeds kleiner maken en uiteindelijk zal je die helemaal achterwege kunnen laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:30

Eirikur schreef:
Het ligt er een beetje aan hoe hij is ingereden, maar aan veel ijslanders die tölt als voorkeursgang hebben wordt bij het inrijden als extra "hulpen" voor de draf geleerd dat de ruiter daarbij het bovenlichaam iets naar voren brengt (en daarmee dus ook zijn balans) en zijn gewicht gelijkmatig verdeelt over stijgbeugels, bovenbenen en zitvlak. Het is geen volledige verlichte zit, maar het gaat wel een klein stukje die kant uit. Probeer verder je pony een beetje lang en laag in te stellen, maar niet zo lang laten dat je geen contact meer hebt en je tempocontrole verliest.

Als het mee zit heeft die van jou het ook zo geleerd en kun je dit in het begin gebruiken om hem wat gemakkelijker in draf te krijgen. Naarmate je verder bent met rijden kun je de balanshulp steeds kleiner maken en uiteindelijk zal je die helemaal achterwege kunnen laten.

heel erg bedankt, ik ga t zeker proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 07:52

Nog iemand met tips?

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:30

Je rijdt hem best netjes, maar ik denk ook dat je wat duidelijker mag zijn en minder afwachtend. Hem ook goed voorwaarts laten denken kan ook helpen voor het steigeren.

Wat de overgang van tolt naar draf betreft ben ik het eens met Kuggur.
Vaak rijd je ook geen overgang van tolt naar draf, maar ga je eerst vanuit tolt naar stap, en van daaruit pas naar draf. Pas als je paard heel losjes en netjes aan de hulpen is zou ik tussen de gangen zelf gaan schakelen. Je zegt dat hij als voorkeursgang tolt heeft; is dat al taktzuiver? Dus een mooie 4-takt? Of eerder lateraal en richting zwein? Want ik zie in het filmpje een beetje een stijf paard, dus het kan ook helpen om hem heel erg soepel te maken. Daardoor gaan ze vaak makkelijker draven. Dus erg veel voltes en buigingen rijden. En veel overgangen. En dan draf vragen zoals Kuggur het uitlegt :)
Maar het is misschien ook een idee om les te nemen van een instructeur voor IJslanders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:30

RavenIris schreef:
Je rijdt hem best netjes, maar ik denk ook dat je wat duidelijker mag zijn en minder afwachtend. Hem ook goed voorwaarts laten denken kan ook helpen voor het steigeren.

Wat de overgang van tolt naar draf betreft ben ik het eens met Kuggur.
Vaak rijd je ook geen overgang van tolt naar draf, maar ga je eerst vanuit tolt naar stap, en van daaruit pas naar draf. Pas als je paard heel losjes en netjes aan de hulpen is zou ik tussen de gangen zelf gaan schakelen. Je zegt dat hij als voorkeursgang tolt heeft; is dat al taktzuiver? Dus een mooie 4-takt? Of eerder lateraal en richting zwein? Want ik zie in het filmpje een beetje een stijf paard, dus het kan ook helpen om hem heel erg soepel te maken. Daardoor gaan ze vaak makkelijker draven. Dus erg veel voltes en buigingen rijden. En veel overgangen. En dan draf vragen zoals Kuggur het uitlegt :)
Maar het is misschien ook een idee om les te nemen van een instructeur voor IJslanders :)

dankjewel, ja hij is nog een beetje stijf, vandaag was hij na veel stelling en buiging veel soepeler! :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:37

Tja, ik zeg toch: zsm les en begeleiding zoeken, want de boven genoemde tips en adviezen zijn op zich heel nuttig maar niet gemakkelijk in de praktijk te brengen. Je paard neemt nu ook te vaak een loopje met je en een ervaren trainer/instructeur kan je hiermee verder helpen.Niet te lang mee wachten, voor basiswerk o/h zadel om je paard goed aan de hulpen te stellen en omtspannen en nageeflijk te krijgen heeft ie geen topconditie nodig. En dat is wel stap 1, de verschillende gangen goed rijden komt daarna wel. Succes!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:39

RavenIris schreef:

Wat de overgang van tolt naar draf betreft ben ik het eens met Kuggur Eirikur.
Vaak rijd je ook geen overgang van tolt naar draf, maar ga je eerst vanuit tolt naar stap, en van daaruit pas naar draf. Pas als je paard heel losjes en netjes aan de hulpen is zou ik tussen de gangen zelf gaan schakelen. Je zegt dat hij als voorkeursgang tolt heeft; is dat al taktzuiver? Dus een mooie 4-takt? Of eerder lateraal en richting zwein? Want ik zie in het filmpje een beetje een stijf paard, dus het kan ook helpen om hem heel erg soepel te maken. Daardoor gaan ze vaak makkelijker draven. Dus erg veel voltes en buigingen rijden. En veel overgangen. En dan draf vragen zoals Kuggur Eirikur het uitlegt. :)

;) :wave:

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:48

Oeps :D

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:48

stoute pony, die duidelijkheid moet hebben.
Met les kom je denk ik sneller en makkelijker uit deze "fase"
Gefeliciteerd met je pony, waar heb je dit grappige witje vandaan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:53

Haha, las net dat bericht en dacht, huh, kan me niet herinneren hier advies gepost te hebben.
Zie dat het al gecorrigeerd is.
Sta wel achter het advies van Eirikur ( :wave: ) dat ten onrechte aan mij werd toegeschreven.
Succes met het paard.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:05

Ik denk dat hij wel vol zit met energie en hij best nog wel zou kunnen wennen aan zijn nieuwe omgeving. Had mijn ijsje ook erg last van in het begin. Na een maand ging het al een stuk beter en was ze al een stuk rustiger. Ik vind dat je je paard netjes rijd in het filmpje. Als je wilt proberen te draven zou ik niet te veel druk houden op de teugel. Desnoods iets te los. Ik merk zelf bij mijn ijslander dat als ik soms de teugels op maat heb of aan de teugel wil rijden in de draf ( ik rij dus ook dressuur met mijn ijsje ) dat ze over wil gaan naar de tolt. Als ik de teugels wat losser heb dan gaat de overgang naar draf makkelijker. Ga ook duidelijk lichtrijden en ja dat is lastig om in de tolt dat te doen omdat je vaak terug het zadel in word geduwd door de gang. Ook kan iets meer been geven en zo als al boven mij is gezegd je lichaam iets naar voren brengen.