Verder naar achteren zitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Verder naar achteren zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:32

Ik hoor vaak dat mensen te veel naar voren zitten, maar ik zit dus juist te veel naar achteren. :+

Ik krijg al jaren te horen dat ik te ver naar achter zit, als iemand me dat dan ook een keer zegt, gaat het die keer rijden goed, maar als ik alleen rijd zit ik voor mijn gevoel recht, maar dus in werkelijkheid naar achter.

Hier een filmpje om goed te laten zien wat er nou is:

En een filmpje ter vergelijking hoe het in het begin ging:

Wat kan ik hier nu aan doen? Ik heb niet altijd de mogelijkheid om iemand erbij te hebben, of om in spiegels te kunnen kijken.
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom, maar het gaat me vooral om het te ver naar achteren zitten.

Nala

Re: Verder naar achteren zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 22:19

Helemaal niemand..?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:32

Dit is een beetje een stoelzit. Als je zoekt erop krijg je waarschijnlijk veel tips.
Beide mensen hebben gelijk. Je zit te ver achterin het zadel maar op de voorkant van je bovenbenen. In principe moeten je benen nog meer om het paard heen zakken zodat je daadwerkelijk op je bekken/billen/romp zit, in plaats van nog de steun uit je benen. Als je je beugels uit doet en dan je knieen richting je neus probeert te krijgen (terwijl je rechtop blijft , je mag jezelf vasthouden), dan je benen beetje naar buiten draaien en weer laten zakken. Dan voel je dat je bovenbeen veel meer naar onderen hangt. Dat is de positie waar ie moet zitten. Maar uiteindelijk moet jij dat volhouden in je romp. Dus zitten op je zitbeenknobbels en van daaruit buik en rugspieren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:35

Doe je het zonder stijgbeugels ook?
Het ziet er voor mij uit of je in je beugels duwt en daarnaast je rompspieren niet correct aanspant.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 22:41

Zonder stijgbeugels doe ik helaas precies hetzelfde. Dit heb ik vaak gedaan om mijn scheve zit te verbeteren. (Ik leunde toen ook nog te ver naar rechts.)

Dat met mijn knieën naar mijn neus kan ik me eigenlijk heel weinig bij voorstellen...

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:44

ligt misschien ook aan het zadel? Op dat zadel kun je niet goed rechtop zitten?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 22:48

Het paard is te dik, ik wil het daar niet op schuiven maar dat maakt het wat moeilijker om mijn benen naar beneden te leggen. Ik merk ook dat ik in het veelzijdigheidszadel van mijn andere verzorgpaard veel beter zit, maar daar heb ik in dit geval weinig aan.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:55

MorganeR schreef:
Zonder stijgbeugels doe ik helaas precies hetzelfde. Dit heb ik vaak gedaan om mijn scheve zit te verbeteren. (Ik leunde toen ook nog te ver naar rechts.)

Dat met mijn knieën naar mijn neus kan ik me eigenlijk heel weinig bij voorstellen...

Gewoon doen. Beugels uit - benen proberen op te tillen - benen wijd (naar buiten draaien vanuit je heup) - 2 seconden vasthouden - benen laten zakken

Vrouw in dit filmpje heeft hetzelfde probleem : https://www.youtube.com/watch?v=0sWU891lVXo
Zie je ook wat ik bedoel met romp in spanning houden - daar komt de zit vandaan.

enkel om te voelen waar dat been uiteindelijk heen moet kun je dus zelf voelen met bovenstaande oefening.

edit: in je vorige topic heb je het over last van je knieen. Grote kans dat het komt door deze manier van rijden. De beweging en kracht op de knie is dan namelijk heel groot. Door losser te worden in je bekken kan je been langer tegen het paard aan liggen waardoor je de beweging alleen nog maar maakt vanuit je bovenbeen. en je knie alleen nog maar als bewegingspunt functioneert en niet meer als krachtpunt.

nogmaals edit: Als correctie op een bericht in je andere topic. Uiteindelijk hoor je dus je hak naar buiten te draaien vanuit je heup (waardoor dus dat bekken en heup goed los moet zijn). Niettemin is dat moeilijk en rijden veel ruiters (waaronder ikzelf) dus met een draai vanuit de knie. Maar met Pilates hoop ik dat wel ooit voor elkaar te krijgen. :)
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 16-08-14 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:05

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 23:11

Dankjewel voor de informatie en het artikel! Ik hoop inderdaad dat mijn probleem met mijn knieën hierdoor veroorzaakt wordt en ook weer weg ebt.

Ik heb van een andere bokker de tip gekregen om in de beugels te staan, en dan heel rustig te gaan zitten en mn benen naar achteren te houden. Dan heb ik dus geen stoelzit voor een paar minuten. Maar aangezien ik ook op mijn teugels moet letten (losser en hand openen ipv aan teugel trekken), en op mijn benen moet letten, en op het hakken uitdrukken en naar buiten, en op het paard dat vaak erg ondeugend is, let ik soms niet meer goed op mijn rug die te ver naar achteren gaat. Het is ook zoveel om opeens op te letten... Haha.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:24

Het lijkt erop dat jij je bekken te veel naar voren kantelt. Als je op het zadel zit moet je eens peoberen je bekken iets naar achteren te kantelen (niet te veel) en zodra je voelt dat je op je zitbeenknobbels zit zit je goed. Van daaruit probeer je je hoofd in 1 lijn recht naar beneden met je schouders je heupen en hakken te krijgen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:36

Het zou me trouwens ook niet verbazen als je zadel gewoon veel te breed is, dan kun je fysiek onmogelijk je benen af laten hangen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 14:02

Het is inderdaad een ontzettend breed zadel maar ook een breed paard, dat kan eraan bijdragen maar mijn houding mag ook stukken beter. Dankjewel voor de tips allemaal! Ik zal ze zo vroeg mogelijk uitproberen.

Inge_imone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:54

klinkt heel stom maar bij sommige mensen helpt het echt.
doe een stevig springzweepje achter je rug en voor je armholtes langs.. hierdoor word je heel erg naar voren geduwd. MAAR dit kun je alleen doen als je paard/pony vertrouwt is met een zweep in de buurt en het is ook wel handig als je paard/pony er niet snel onverwacht vandoor kan gaan. je zult namelijk niet heel stevig zitten met een zweep achter je rug. hoop dat het werkt!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 18:05

Dankjewel voor de tip. Ze is heel rustig en schrikt nooit, maar ze heeft nog nooit in haar leven een zweep van dichtbij gezien, dus dat lijkt me geen slim plan.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:06

Hallo,

Stoelzit KAN een gevolg zijn van een zadel wat niet goed in evenwicht ligt. Een te krap zadel of te wijd voor het betreffende paard. Dat heeft dan direct invloed op de houding van de ruiter. Een zadel wat goed passend is voor het paard, dat laat zijn ruiter, meestal, in de juiste houding zitten.

Succes.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 20:46

De eigenaresse heeft dit zadel speciaal op maat laten maken voor dit paard, dit was wel al een hele tijd geleden (Denk minstens 10 jaar). Dus het zou goed kunnen dat het aan het zadel ligt. Maar eerst wil ik uitsluiten dat ik de oorzaak ben.

Zoals ik al zei, het te ver naar achter leunen heb ik al sinds mijn eerste longe lessen op de manege... Dus het zal echt wel aan mij liggen, alleen heeft niemand mij kunnen helpen.

Hartstikke bedankt ladypaard voor de video, deze heeft mij een heel goed idee gegeven van wat ik kan doen en wat hiervan het resultaat is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 06:56

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken en niets doen, wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.
Ontspanning en voelen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:11

Als het dieptepunt/zwaartepunt van je zadel niet overeenkomt met dat van het paard en het zadel zo te zien ook nog eens een voor jou te brede twist heeft, dan is het onmogelijk om bovenstaande uit te voeren en om goed te zitten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:18

Je hebt gelijk Lante.
Voeg daarbij een pony met een totaal gebrek aan conditie en bespiering die veel te dik is en niet van jezelf en het wordt uitzichtloos.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 11:54

Update: het is dus bijna 100% zeker het zadel dat me in de stoelzit dwingt. Ik reed namelijk vandaag een keer zonder zadel, en de stal eigenaresse zei dat ik bijna te ver naar voren zat in plaats van naar achteren en helemaal niet meer in een stoelzit. Nu dus een oplossing voor het zadel proberen te vinden.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:04

Naar mijn idee ben je je paard aan het aanduwen dus overdreven mee gaan in de beweging naar voren in plaats van je paard dragen.
Daardoor ga je achterover hangen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:06

Dat zou best wel eens kunnen, ik zal erop letten.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:49

MorganeR schreef:
Dankjewel voor de tip. Ze is heel rustig en schrikt nooit, maar ze heeft nog nooit in haar leven een zweep van dichtbij gezien, dus dat lijkt me geen slim plan.

Zolang het paard jou vertrouwd en ze geen rare dingen doet of raar op kijkt als je met rare voorwerpen aan komt zetten zal ze ook niet schrikken van een zweepje.
Mijn verzorgpony was in het begin panisch voor alles, nu vertrouwd hij me dat hij nog voor me door een vuurzee zou springen bij wijze van. Nooit een zweep bij in de buurt geweest, toch had ik een keer een zweepje nodig voor even duidelijker zijn met oefening. Nooit geen rare sprong gemaakt of gedaan.

Vertrouwen overwint alles, zou het dus toch eens proberen, al is het maar tijdens het rijden gewoon vasthouden, haar er niet eens mee aanraken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 20:47

Weer update: Vandaag twee filmpjes gemaakt, een mét en een zonder zadel. Ik zie zelf al een klein beetje verbetering, maar nog niet echt veel.

Wat ik veranderd heb: Beugels langer, en de oefeningen die hier gezegd worden (oefeningen uit het filmpje, knieën naar je neus en dan laten zakken, etc.)

Nu, voordat ik heel bokt over me heen krijg, ik weet dat zonder zadel rijden niet bijzonder goed voor een paardenrug is. ik zal dan ook, als het niet snel beter gaat mét zadel, zo snel mogelijk overleggen met de eigenaar over een barebackpad.