Valk-kleurige Andalusiër weer @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nozemlover

Valk-kleurige Andalusiër weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 18:04

Hallo allemaal!

Een tijdje geleden opende ik mijn eerste topic op bokt. [RT-HAW] Valk kleurige Andalusiër @ work! Sindsdien zijn Indy en ik flink vooruit gegaan, dus daarom open ik nu weer een topic.

Indiana is een 17-jarige Andalusische merrie uit Spanje. Ikzelf ben 16 jaar. Indy en ik hebben eens in de paar weken les. Ons niveau is recreatief rijden. In de toekomst wil ik misschien wat wedstrijdjes met haar gaan rijden.

Indy is al best veel afgevallen. Dat zie je misschien wel op deze foto's in vergelijking tot de foto's uit het vorige topic. We zijn bezig om haar nog meer te laten afvallen!

De tips die ik kreeg uit het vorige topic heb ik zeker gebruikt met het rijden. Ik ben wat strenger geworden en ben haar voorwaartser gaan rijden.
Nu wil ik me meer op mijn eigen houding gaan focussen, hierdoor gaat zij denk ik ook beter lopen.
Indy probeert altijd onder het werk uit te komen, als ik iets moeilijks van haar vraag dan gaat ze versnellen. Dat is ook een punt waar we aan moeten werken.

Hier de foto's! Helaas is de kwaliteit van de foto's heel erg achteruit gegaan... Ik heb trouwens geen foto's van de linker galop.

1. Dit zijn Indy en ik <3

Afbeelding

2. Instappen

Afbeelding

3. Indraven

Afbeelding

4.

Afbeelding

5.

Afbeelding

6.

Afbeelding

7.

Afbeelding

8. Galopje

Afbeelding

9. Galopje

Afbeelding

10.

Afbeelding

11.

Afbeelding

12. Uitdraven

Afbeelding

13. Beiden moe maar voldaan.

Afbeelding

14. Wat een schoonheid is ze, hé? :j

Afbeelding

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips!!

Groetjes,
Florine en Indy

Blixem

Re: Valk-kleurige Andalusiër weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:08

Ik zie dat je veel vooruit gegaan bent een ding handen bovend de schoft

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:20

Wat leuk, ik kom niet vaak een naamgenoot tegen, waarvan je de naam ook nog het zelfde schrijft!
Wat een beauty heb jij onder je kont! prachtig.
Ik heb je vorige topic niet gezien dus ik kan niet vertellen of ik vooruit gang zie op die punten.

Wel heb ik een tip voor je houding:
het valt me op dat je erg veel naar beneden (naar haar hoofd?) kijkt.
Hierdoor kantel je voorover. Probeer dus meer voor je uit te kijken.
Succes!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:03

Kijk wat een verbetering! Ga zo door zou ik zeggen :D
Probeer je handen niet vast te zetten en wat meer te dragen, het is lastig weet ik uit ervaring, maar helpt wel voor je houding en die van het paard!

Uit pure nieuwsgierigheid: moet dat niet raar hebben gereden, aan een kant wel een elastiek aan je beugel en een de andere kant niet? Of heb ik het verkeerd gezien :o :)

Poly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:13

probeer de volgende x je tenen een pietsje naar binnen te draaien.. verder zijn jullie een prachtig paar!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:35

maximee schreef:
Uit pure nieuwsgierigheid: moet dat niet raar hebben gereden, aan een kant wel een elastiek aan je beugel en een de andere kant niet? Of heb ik het verkeerd gezien :o :)

Ik dacht ook al gezien te hebben dat ze een elastiekje kwijt was van de beugel. Leuke combi! Je handen meer rechtop en dragen, tenen naar binnen en meer voor je uit kijken. Ik doe dit trouwens zelf ook tijdens het rijden hoor.

nozemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 08:53

maximee schreef:
Kijk wat een verbetering! Ga zo door zou ik zeggen :D
Probeer je handen niet vast te zetten en wat meer te dragen, het is lastig weet ik uit ervaring, maar helpt wel voor je houding en die van het paard!

Heel erg bedankt voor je tips!

Haha, het elastiek van de beugel zijn we kwijt. Het rijdt inderdaad een beetje raar. Je voet gaat namelijk best makkelijk uit de beugel :p

nozemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 08:54

Debbie00 schreef:
maximee schreef:

Ik dacht ook al gezien te hebben dat ze een elastiekje kwijt was van de beugel. Leuke combi! Je handen meer rechtop en dragen, tenen naar binnen en meer voor je uit kijken. Ik doe dit trouwens zelf ook tijdens het rijden hoor.

Dankjewel voor de tips!
Ik ben het elastiek inderdaad kwijt.. haha

nozemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 08:56

Floemii schreef:
Wat leuk, ik kom niet vaak een naamgenoot tegen, waarvan je de naam ook nog het zelfde schrijft!
Wat een beauty heb jij onder je kont! prachtig.
Ik heb je vorige topic niet gezien dus ik kan niet vertellen of ik vooruit gang zie op die punten.

Wel heb ik een tip voor je houding:
het valt me op dat je erg veel naar beneden (naar haar hoofd?) kijkt.
Hierdoor kantel je voorover. Probeer dus meer voor je uit te kijken.
Succes!

Wat toevallig! Ik kom onze naam inderdaad niet vaak tegen.

Bedankt voor de tips! Ik kijk inderdaad erg veel naar benden. Ik kijk naar het mooie paard onder me ;)

nozemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 08:57

Bedankt allemaal voor de nuttige tips en reacties :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:00

Knap paardje hoor!

Ik vind dat je een vriendelijke houding en zit hebt maar wat ik echt mis is de activiteit van je paard. Persoonlijk zou ik veel meer activiteit willen zien, lekker veel figuren rijden, stelling en buiging vragen, (schijn)overgangen maken en niet te veel recht uit.

Maar nogmaals, het ziet er ontspannen en vriendelijk uit en jullie hebben al een flinke stap vooruit gemaakt! Ga zo door :)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:31

Je kunt ook een gewoon postbode elastiekje gebruiken voor aan de beugel. Doen we op de manege ook.

nozemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 15:10

Bedankt allemaal!! :D

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:04

Ah knapperds! <3 <3

Jullie zijn al zo veel vooruit gegaan! Alleen loopt ze nog wel veel op de voorhand / niet actief maar dat komt wel goed!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:15

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:51

Wat een leuk dier! Ziet er al goed uit, ik heb een paar tips voor je.

Probeer wat meer rechtop te zitten, ga voor je gevoel juist zelfs wat naar achteren te zitten, dan kom je uiteindelijk het beste uit. Je handen wat meer dragen en inderdaad boven de schoft houden. Je paardje loopt zoals hierboven staat nog wat teveel op de voorhand, maar jij gaat daar in je houding ook teveel in mee/naar toe! Denk meer vanuit de achterhand, alsof jij zelf op z'n kont wil zitten en die wil zien zakken onder z'n lichaam.

Je mag je teugels ook wat korter nemen, op die manier zal hij ook minder naar voren duiken. Een paard vindt het gemakkelijker om lekker op de voorhand te hangen en de achterbenen erachter aan te laten lopen, nu aan jouw om dit juist om te buigen. En begin met kleine stukjes de teugels korter te nemen, wat meer terug te rijden en als dat goed gaat, weer vaak even wat langer laten zoals je gewend bent om te rijden. De spieren van je pony moeten eerst ook aanpassen en sterker worden en dat kost gewoon tijd.

Als je je paard wat meer naar de achterhand wilt brengen let er dan op dat hij niet in je hand hangt, zeker als je de teugels korter neemt kan het zijn dat hij probeert die weer langer te krijgen. Zorg er dus voor dat je je handen hoger houdt en je mag op het moment dat ie gaat hangen best een halve ophouding geven. Belangrijk is dat je bij dit alles de achterhand blijft stimuleren, want anders krijg je het volgende: Dan zal je paard zijn hoofd alleen omhoog brengen, waardoor de rug hol wordt en hij alsnog op de voorhand blijft lopen en de achterhand nog minder doet als je dan in tempo terug komt. En dat is uiteraard niet wat je wilt!

Dus maak overgangen, blijf schakelen, maar ga ook zijgangen maken, wijk een stukje, schouderbinnenwaarts, travers.. Begin daarmee in stap en bouw dit uit. Dit zijn oefeningen om de juiste spieren sterker te maken.

De achterhand actiever maken en de voorhand wat lichter maken betekend niet!! van voren tegenhouden en achter gas geven! Dit zijn namelijk tegenstrijdige hulpen, maar wordt nog weleens als advies gegeven.. Probeer de voorkant zoveel mogelijk los te laten al betekend dat natuurlijk niet dat je de teugels los moet gooien. Met fijne en zachte hulpen geef je signalen en je houdt een continue meegaand contact met de mond.

nozemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 12:20

saskiakefie schreef:
Wat een leuk dier! Ziet er al goed uit, ik heb een paar tips voor je.

Probeer wat meer rechtop te zitten, ga voor je gevoel juist zelfs wat naar achteren te zitten, dan kom je uiteindelijk het beste uit. Je handen wat meer dragen en inderdaad boven de schoft houden. Je paardje loopt zoals hierboven staat nog wat teveel op de voorhand, maar jij gaat daar in je houding ook teveel in mee/naar toe! Denk meer vanuit de achterhand, alsof jij zelf op z'n kont wil zitten en die wil zien zakken onder z'n lichaam.

Je mag je teugels ook wat korter nemen, op die manier zal hij ook minder naar voren duiken. Een paard vindt het gemakkelijker om lekker op de voorhand te hangen en de achterbenen erachter aan te laten lopen, nu aan jouw om dit juist om te buigen. En begin met kleine stukjes de teugels korter te nemen, wat meer terug te rijden en als dat goed gaat, weer vaak even wat langer laten zoals je gewend bent om te rijden. De spieren van je pony moeten eerst ook aanpassen en sterker worden en dat kost gewoon tijd.

Als je je paard wat meer naar de achterhand wilt brengen let er dan op dat hij niet in je hand hangt, zeker als je de teugels korter neemt kan het zijn dat hij probeert die weer langer te krijgen. Zorg er dus voor dat je je handen hoger houdt en je mag op het moment dat ie gaat hangen best een halve ophouding geven. Belangrijk is dat je bij dit alles de achterhand blijft stimuleren, want anders krijg je het volgende: Dan zal je paard zijn hoofd alleen omhoog brengen, waardoor de rug hol wordt en hij alsnog op de voorhand blijft lopen en de achterhand nog minder doet als je dan in tempo terug komt. En dat is uiteraard niet wat je wilt!

Dus maak overgangen, blijf schakelen, maar ga ook zijgangen maken, wijk een stukje, schouderbinnenwaarts, travers.. Begin daarmee in stap en bouw dit uit. Dit zijn oefeningen om de juiste spieren sterker te maken.

De achterhand actiever maken en de voorhand wat lichter maken betekend niet!! van voren tegenhouden en achter gas geven! Dit zijn namelijk tegenstrijdige hulpen, maar wordt nog weleens als advies gegeven.. Probeer de voorkant zoveel mogelijk los te laten al betekend dat natuurlijk niet dat je de teugels los moet gooien. Met fijne en zachte hulpen geef je signalen en je houdt een continue meegaand contact met de mond.

Wow, super bedankt voor je reactie! Hier heb ik zeker wat aan. Ik ga er aan werken en wie weet komt er binnenkort weer een nieuw topic. :D

Poly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:57

Jullie zijn goed vooruit gegaan! Voor de volgende keer: je ellebogen iets meer richting je middel en je vuisten rechtop.. Verder: WAT EEN BJOETIE!!!!

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:42

Halve ophoudingen. Dat is dus, zoals eerder genoemd, niet gas geven en aan de voorkant tegenhouden. Een halve ophouding doet uiteraard wel wat met het hoofd, maar is niet bedoeld om het hoofd in een bepaalde positie te dwingen. Een goed toegepaste ophouding komt aan bij de achterbenen en zal daar ook het meeste effect hebben. Voorwaarde is dat je paard los, ontspannen en voorwaarts is en vooral niet de neiging heeft om terug te duwen als jij enige druk op de teugels zet, dit veroorzaakt juist het tegenovergestelde. Denk voor je paard aan kantelen van het bekken en buigen van de achterbenen. Hierdoor zal ze de voorkant vanzelf wat meer optillen. Let op dat in galop je ophouding de juiste timing heeft - bij het onderbrengen van de achterbenen (als de voorkant omhoog komt dus), daarna is het te laat. Je mag zelf ook een moment je bekken kantelen als je een ophouding geeft. Krijg je niet genoeg reactie, geef dan meerdere ophoudingen achter elkaar (elke pas van het achterbeen één). Een ophouding is geen geïsoleerde oefening maar iets wat je doet telkens als je voelt dat je paard een beetje uit balans loopt (alsof de voorkant de grond in gaat, wordt zwaar op je hand, etc.). Overgangen en wending enzo rijden helpt alleen maar als je de balans blijft bewaren met die ophoudingen. En vergeet niet, na ophouden komt altijd weer loslaten (: Geen trekwedstrijdje.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:54

Probeer wat flexibeler te wezen in je handen. De mond van het paard blijft niet op dezelfde plek, zeker in de galop niet. Probeer bewust te worden van die bewegingen. Let er eens op en probeer daarin mee te gaan, het gevoel te ontwikkelen om een lichte constante vebinding te houden.