Sissi aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yelizaveta

Sissi aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 15:59

Hallo!
Dit is ons eerste werktopic dus ik weet niet wat te verwachten, Sissi is mijn 5 jaar oude merrie en sinds een paar maandjes zijn wij serieuzer beginnen rijden. Daarvoor 2x per week rijden en voor de rest buitenritjes.
Ik heb 1x per week priveles en we werken nu vooral aan overgangen, buigen etc om de ontspanning er in de krijgen. Nu rijden we gewoon recreatief maar ik zou later graag dressuurwedstrijden rijden, er is nog veel werk aan maar we komen er wel :)
Ik vind zelf dat Sissi wat actiever mag lopen en meer ontspannen in galop. En mijn houding is gewoon vreselijk, vooral mijn benen. Ik ben van plan een dressuurzadel te kopen, misschien dat het dan betert?
We gaan trouwens op kamp volgende week om mijn B brevet te halen, hopelijk lukt het ons!

Foto's staan niet op volgorde en komen uit een filmpje vandaar de slechte kwaliteit.

Afbeelding Van hand veranderen over de middenlijn
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding De weide waar ik normaal in rijd was heel glad door de regen van de afgelopen dagen, het gras in de andere weide stond nogal lang..
Afbeelding Hier vind ik haar fijn lopen, links is trouwens haar 'slechte' kant
Afbeelding Mijn benen..
Afbeelding Andere kant
Afbeelding
Afbeelding Even stappen
Afbeelding Galop, vond ze moeilijk in het lange gras
Afbeelding
Afbeelding Andere kant
Afbeelding

Dat was het dan :D

Annelove16x

Re: Sissi aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:17

Ziet er goed uit, in galop zei je zelf al dat ze wat meer moet ontspannen.

Het zadel ligt wel ver naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:35

Wat een leuk dier. Dat ze actiever mag klopt wel, ze duikt nu heel erg en hangt wat in je handen. Daardoor loopt ze ook erg op de voorhand. Ik zou nog niet teveel aan de voorkant gaan doen, maar eerst alleen maar focussen op activiteit. Werken aan een actief basistempo waarbij ze goed op 4 benen blijft lopen. Zodra ze hangerig wordt, voorwaarts rijden. Niet de kans geven om in te kakken. Verder zou ik nog niet te ingewikkelde dingen doen.
Succes!

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 17:14

Bedankt, daar zal ik zeker aan werken.

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:16

Ze lijkt inderdaad niet heel actief, probeer overgangen te rijden :) en ligt het zadel niet wat ver naar voren? Het lijkt nu alsof je benen te ver naar voren zitten.verder vindt ik het er heel fijn uit zien :) Succes

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 18:55

Overgangen doe veel nu, anders durft ze echt gaan slenteren. Ik zal mijn zadel eens wat meer naar achter leggen en ik moet mijn benen meer naar achter brengen. Dat zegt mijn instructeur ook altijd maar het is moeilijk af te leren :p

Poly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:18

blijf goed opletten als je rijd.. zo te zien let je pony wel goed op;) tis natuurlijk nog een jong paardje misschien kan je wat schakelen dan gaat ze daarna wat actiever lopen(de pony waar ik op rijd doet dat namelijk wel xd)

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 23:32

Bedankt poly, daar ben ik mee bezig :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 00:57

Eens met de vorige commentaren.

Het zadel ligt idd te ver naar voren, ik zou het minstens 10 cm meer naar achter leggen, of zelfs nog meer. Je zit nu vol op de schouder met je benen, en zo belemmer je haar bewegingen natuurlijk ook.

Wel leuk paardje trouwens.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 11:57

Oh ok bedankt!

Nog tips?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:08

Mijn enigste punt is het zadel. Hierdoor kan ze haar schouder niet vrij bewegen wat balans en actief lopen er niet beter op maakt. Je zadel moet echt verder naar achteren en de hulpteugel eraf. Verder zijn jullie op de goede weg

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:10

Wat een heerlijk duikbootje :D

Ik zou haar proberen meer te activeren van achter, daar zit je motor! Veel (schijn) overgangen rijden, schud haar maar even lekker wakker. Over de galop zou ik me nu nog niet zo druk maken, als je der motor hebt aanstaan zal de galop ook makkelijker gaan ontspannen. Probeer in de galop ook zelf te ontspannen, als jij niet ontspannen bent zal je paard het ook niet worden. Dus lekker recht opzitten, handjes losser, en laat haar maar lopen dan vind ze der eigen beentjes vanzelf en dan komt ze echt met je mee.

Succes, ik ben benieuwd naar je vooruitgang over een paar maandjes :)

p.s. Heb je les? en wat is de rede voor een hulpteugel?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:44

Ik kan het niet helemaal goed zien, maar heb je wel stops op je teugel voor de martingaal? Het lijkt of hij veel te dicht bij je bit in de buurt zit.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:52

leuk paard.
Er zijn wel een groot aantal verbeterpunten, neem een goede instructeur bij de hand, dan komt het vast goed.
Jouw houding:
je benen te ver naar voren
je draagt je handen niet mooi, je hebt ze te dicht bij je lichaam

houding paard:
je paard onttrekt zich aan de hulpen door lekker diep te lopen
in de galop onttrekt ze zich om juist het hoofd naar voren duwen

Veel succes!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:23

Je zadel licht echt te ver naar voren. Dit belemmerd je paard en ook jouw houding.
Je zit nu een beetje in een stoelzit. Doe je beugels een gaatje langer en zorg dat je schouder-heup-hakken op een lijn liggen. Ga meer rechtop zitten en kijk waar je heen wilt. Draag je handen wat meer.
Het paard lijkt nu wat in je handen te hangen. Ga lekker veel overgangen rijden zodat ze op haar eigen benen gaat lopen en actiever wordt!
Succes!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:19

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:27

Supervixen schreef:
Ik kan het niet helemaal goed zien, maar heb je wel stops op je teugel voor de martingaal? Het lijkt of hij veel te dicht bij je bit in de buurt zit.

Ja dat zag ik ook al. Er zitten wel stops aan de teugels, maar de ringen van de martingaal zitten tussen de stops en het bit in.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:52

Misschien je tenen iets naar binnen te draaien?
verder ben ik het met de reacties hierboven eens!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:11

Ik heb even niet naar je paard gegeken. Het eerste wat mij opvalt is je houding. Het beeld is: vastgezet, zwaar, moeizaam, bol, strak, stijf.
En dat ben je vast allemaal niet als je naast je paard staat :D

Ga gewoon zonder oordeel oefenen om heeeeel erg bol te zitten, heeeel erg hol, heel erg naar voren, heel erg naar achteren. handen op schoot, handen naar voren. Benen naar voren, benen naar achteren. En dan het midden van dat alles zoeken. Heb je de balans hiervoor?

Verstandig is het om dit aan een longe te doen of stappend aan de hand. Vraag de hulp van iemand. Als jullie dan kunnen ruilen kan je ook naar elkaar kijken. Daar leer je ook vreselijk van!