Balans problemen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Newallure

Balans problemen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 20:19

Hallo :) .
Ik heb in januari een nieuw paard gekocht. Na een sleutelbeen breuk opgelopen bij het buitenzetten van mijn nieuwe paard op dag twee :( ben ik eind maart begonnen met aan het werk gaan.
Ze heet Arisca en is dit jaar 9 geworden, door omstandigheden is ze als vier jarige zadelmak gemaakt, enigszins aangereden en daarna niet meer bereden.
In het begin leek het goed te gaan, maar de laatste maand zat er eigenlijk geen vooruitgang in het rijden. De aanleuning blijft wisselvallig, overgangen rijden werd niet makkelijker etc. Samen met mijn instructrice gaan kijken wat er aan de hand is en die vroeg vandaag aan mij om haar helemaal los te gooien voor en in een flink tempo door de bak te draven. Het leek wel of ik op een drie jarige zat ;( echt geen balans....
Ik wilde afwenden en verplaatste mijn gewicht toen lagen we bijna om.
Als oefening heb ik nu van mijn instructrice gekregen om elke keer dat ik rij 15 min met losse teugel (wel licht contact in de mond) de bak door te draven op een pittig tempo. Weten jullie nog andere goede balans oefeningen?

FriesWytske

Re: Balans problemen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:25

Zoals ik het lees, is het ondanks haar leeftijd, een paard wat nog niet zo lang onder het zadel is. Die zou ik dan ook zo behandelen. En vind het commentaar van jouw instructie dan ook zeer vreemd. Zo'n paard jaag je niet op een pittig tempo door de bak. Daar krijg je echt geen betere aanleuning van. Dit paard moet gewoon sterker worden en haar balans onder jouw vinden. Dit doe je door heel veel rechtuit te rijden. En overgangen van stap naar draf en draf naar stap te doen. Galop kun je in eerste instantie bij zo'n paard beter even vergeten. Ook maar kort rijden. Een kwartier tot 20 minuten is in dit geval lang genoeg.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:35

Echt flink over tempo jagen heeft geen zin... maar ze moet natuurlijk wel voorwaarts zijn. Maar het moet geen rennen of vluchten worden daar word balans (en ook je takt) niet beter van.
Licht teugelcontact en op kleine hulpen overgangen rijden. Zorgen dat ze ontspannen voorwaarts gaat en dat je takt bewaart en het contact licht houdt.
Ga er trouwens maar vanuit dat je nog wel even bezig bent hiermee... dit is niet wat je even voor elkaar hebt in een paar weken.

Zorg trouwens wel dat je zelf ook goed in balans zit en dat je niet teveel spanning hebt. Daar stoor je het paard teveel mee... en dan krijgt ze geen vertrouwen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:42

hoe is jou eigen balans?

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 20:42

FriesWytske schreef:
Zoals ik het lees, is het ondanks haar leeftijd, een paard wat nog niet zo lang onder het zadel is. Die zou ik dan ook zo behandelen. En vind het commentaar van jouw instructie dan ook zeer vreemd. Zo'n paard jaag je niet op een pittig tempo door de bak. Daar krijg je echt geen betere aanleuning van. Dit paard moet gewoon sterker worden en haar balans onder jouw vinden. Dit doe je door heel veel rechtuit te rijden. En overgangen van stap naar draf en draf naar stap te doen. Galop kun je in eerste instantie bij zo'n paard beter even vergeten. Ook maar kort rijden. Een kwartier tot 20 minuten is in dit geval lang genoeg.

dat heb ik nu vier maanden gedaan bovenstaande en we leken wat stil te blijven staan. Met pittig tempo bedoel ik net iets boven haar comfort zone. Mogelijk had ik het anders moeten formuleren.....
Als ze in haar eigen tempo loopt met normaal teugel contact ziet het er best goed uit en voelt het ook niet verkeerd alleen leken we wat in de zelfde probleempjes te blijven hangen. Galop is trouwens haar beste gang op dit moment.
Ik schrok toen ik voelde hoe weinig balans ze heeft als ze echt helemaal op eigen benen moet lopen.

ik heb drie maanden geleden mijn zadel laten na kijken en zit nu redelijk in balans (word niet meer steeds gecorrigeerd in mijn les) en heb niet het idee dat ik haar in de weg zit

@evelein thx voor de adviezen! kan ik zeker wat mee en nee hoeft niet in een dag opgelost te zijn. Hoop nog vele jaren van en met haar plezier te hebben
Laatst bijgewerkt door Newallure op 15-08-14 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:46

Heb je de mogelijkheid om haar mee op buitenrit te nemen? Dan kun je wellicht lekker stukken rechtuit galopperen en draven zodat ze zo haar balans kan vinden.
Nadeel van een bak is dat er al weer snel een hoek komt en ook dat sommige paarden gaan leunen op de bakrand en daardoor nog niet op eigen benen lopen :-)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:49

Arisca2005 schreef:
FriesWytske schreef:

dat heb ik nu vier maanden gedaan bovenstaande en we leken wat stil te blijven staan. Met pittig tempo bedoel ik net iets boven haar comfort zone. Mogelijk had ik het anders moeten formuleren.....
Als ze in haar eigen tempo loopt met normaal teugel contact ziet het er best goed uit en voelt het ook niet verkeerd alleen leken we wat in de zelfde probleempjes te blijven hangen. Galop is trouwens haar beste gang op dit moment.
Ik schrok toen ik voelde hoe weinig balans ze heeft als ze echt helemaal op eigen benen moet lopen.

ik heb drie maanden geleden mijn zadel laten na kijken en zit nu redelijk in balans (word niet meer steeds gecorrigeerd in mijn les) en heb niet het idee dat ik haar in de weg zit

@evelein thx voor de adviezen! kan ik zeker wat mee en nee hoeft niet in een dag opgelost te zijn. Hoop nog vele jaren van en met haar plezier te hebben

Balans is niet iets wat in een paar maand voor elkaar is. Elk paard is daarin verschillend. Balans kan wel een jaar duren, voordat dat helemaal goed is.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 20:52

Apple schreef:
Heb je de mogelijkheid om haar mee op buitenrit te nemen? Dan kun je wellicht lekker stukken rechtuit galopperen en draven zodat ze zo haar balans kan vinden.
Nadeel van een bak is dat er al weer snel een hoek komt en ook dat sommige paarden gaan leunen op de bakrand en daardoor nog niet op eigen benen lopen :-)

ja ik snap dat je dit zegt. Dat dacht ik zelf ook alleen buiten bouwt ze veel spanning op. Ze kijkt om zich heen en is niet bezig met haar eigen benen of mij. Ze struikelt daar door over iedere klont aarde zo'n beetje. Ze heeft al een keer op haar knieeen gelegen.....bleef gelukkig zelf zitten :o
Dus voorlopig gewoon stapritten buiten voor mij en proberen ontspanning te vinden buiten.

@FriesWytske ik snap dat het tijd kost en die heb ik ook hoor....schrok alleen dat de balans zo slecht was het is een eyeopener en ik weet waar ik mee aan het werk kan

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:22

Ik zou trouwens ipv een kwartier in hoog tempo te draven... maar steeds kleine tempoverschillen te vragen. Zodat ze steeds even uit haar eigen houdinkje moet komen. Dus klein beetje voorwaarts vragen en dan weer terug, bijv. 1 lange zijde. Zodat ze steeds haar balans opnieuw moet zoeken. Zorgen dat je er wel weer rust in krijgt en dat ze vertrouwen krijgt dat ook als ze ruimer passen maakt dat het goed gaat en ze niet denkt dat ze valt.
Wat vaker binnenhoefslag rijden om even te controleren dat ze niet teveel aan de bakrand steun heeft.
Nette rustige overgangen naar halt en netjes weg. Kunnen ook helpen (wel weer op weinig hulp)
http://youtu.be/QoH3YNu2Xes

Zou trouwens wel proberen om buiten misschien met ander paard erbij het wat uit te breiden. Mooi rechtuit buiten is echt wel heel goed voor jonger dier... en van buiten leren ze zoveel.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 05:35

Evelijn schreef:
Ik zou trouwens ipv een kwartier in hoog tempo te draven... maar steeds kleine tempoverschillen te vragen. Zodat ze steeds even uit haar eigen houdinkje moet komen. Dus klein beetje voorwaarts vragen en dan weer terug, bijv. 1 lange zijde. Zodat ze steeds haar balans opnieuw moet zoeken. Zorgen dat je er wel weer rust in krijgt en dat ze vertrouwen krijgt dat ook als ze ruimer passen maakt dat het goed gaat en ze niet denkt dat ze valt.
Wat vaker binnenhoefslag rijden om even te controleren dat ze niet teveel aan de bakrand steun heeft.
Nette rustige overgangen naar halt en netjes weg. Kunnen ook helpen (wel weer op weinig hulp)
http://youtu.be/QoH3YNu2Xes

Zou trouwens wel proberen om buiten misschien met ander paard erbij het wat uit te breiden. Mooi rechtuit buiten is echt wel heel goed voor jonger dier... en van buiten leren ze zoveel.

thx Evelijn! Filmpje ga ik vanavond is op het gemak bekijken....nu eerst naar het werk..

Buiten rijden doe ik ook met twee hoor en ben daar eerst nu opzoek naar wat meer ontspanning en ga zeker het buiten rijden verder uitbereidden maar wil wel graag op een veilige manier voor ons beidde op pad ;)