Is het nou slecht voor je paard? Springen met dressuurzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Is het nou slecht voor je paard? Springen met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 14:05

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon mijn antwoord niet discreet vinden. Halve antwoorden of de een zei dit en de ander dat :+

Kun je nou wel of niet springen met dressuurzadel zonder dat het slecht(er) is voor je paard of zadel?
Alvast bedankt :)

Annemeik

Re: Is het nou slecht voor je paard? Springen met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:22

Nee het is niet slecht voor je zadel, wel voor je eigen zit, balans en houvast. Hierdoor kom je niet goed mee over de sprong en dat kan slecht zijn voor de rug van je paard.

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:25

Ik denk inderdaad niet dat zadel of paard er veel last van ondervinden. Voor af en toe een laag sprongetje gaat dit zeker, maar echt handig is het niet heb ik zelf gemerkt. :p Je zit dieper in een dressurzadel en meestal 'vaster', dus je moet veel moeite doen om de beweging van het paard boven de sprong te volgen.

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:27

Ik heb laatst gesprongen met een dressuurzadel wegens geen passend springzadel
Het paard leek geen last te hebben, ikzelf echter wel.
Ik kon moeilijk meekomen en als het paard weigerde, lag ik (door weinig steun (geen kniewrongen)) direct in zijn hals, hier heb ik geen last mee met een spring of veelzijdigheid zadel :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:27

Ik spring ook met mijn dressuurzadel.. dit omdat ik toch niet hoger durf dan +/- 50 cm en omdat ik het bijna nooit doe.. Vind het zonde geld om dan ook een springzadel te kopen..

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:37

Voor mij is het probleem inderdaad ook de hoge lepel/diepere zit als ik met een dressuurzadel spring.
Ook is het moeilijker voor jezelf om een goede springhouding aan te nemen want de steun zit op de verkeerde plekken. Als een paard gewoon een goed passend zadel heeft, heeft dit verder geen nadelen voor het paard, wel zou ik me voor kunnen stellen dat de boom als je net als mij wel eens op de lepel zou terecht komen na een sprong verkeerd word belast en een piekbelasting krijgt achter op de rug. Daar word het zadel niet mooier op en voor het paard zal dat ook niet fijn zijn, dit heb ik alleen met hogere sprongen. Lage sprongetjes meenemen bijvoorbeeld als afwisseling op dressuurtraining kan prima met dressuurzadel, ambitieus worden met dressuurzadel is mij nog niet goed bevallen.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:28

Ligt er aan wat je onder springen verstaat.
Als jij elke week een springwedstrijd (of die hoogtes) springt, tsja, dan is het in ieder geval voor jezelf niet aan te raden.
Slechtzittende ruiter heeft natuurlijk gevolgen voor het paard, niet het zadel op zich.

Zelf spring ik vaak 50/60 cm met dressuurzadel, een enkele keer tot 1 meter. Dit is niet ideaal, maar ik hinder mijn verzorgpaard er volgens mij niet mee. Beter een goedpassend dressuurzadel dan een slecht passend springzadel. :)