Paar galoppeert in 'twee tijden'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lorinea

Paar galoppeert in 'twee tijden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 15:31

Ik rijd een 7 jarig paard en breng haar sinds kort ook uit op wedstrijd. Ik ben ook aan het lessen bij een nieuwe instructeur en we zijn back to basic gegaan en bezig met meer impuls, voorwaartse drang en recht lopen.

Nu stond op mijn laatste protocol 'galop in twee tijden'. Bij het bekijken van mijn galopfoto's merk ik inderdaad dat die taktmatig niet juist lijkt. Ofwel is er één been aan de grond (binnenvoorbeen) ofwel de andere 3 benen gelijktijdig.. Het lijkt alsof het buitenachterbeen niet snel genoeg is?

Op video is dit heeeel moeilijk te zien en lijkt de galop best normaal. Instructeur had wel al opgemerkt dat de galop niet volledig ok was maar dat dit waarschijnlijk wel op te lossen is met rechtrichten en sterker maken van de achterhand. Paard is een tijdje out geweest door blessure van mij en is wel wat bespiering kwijt..

Heeft iemand hier ervaring mee? Lichamelijk lijkt zij mij volledig ok, ze is röntgenologisch gekeurd toen ze net zadelmak was en ontspant heel makkelijk onder het zadel.

tennan

Re: Paar galoppeert in 'twee tijden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:35

Wat ik begrijp uit je verhaal is dat ze dus in plaats van 3-takt een 4-takt galoppeert?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:39

Foto's/filmpje voor ons? Kan me er weinig van voorstellen. Als het wel gewoon een 3-takt is, is het een kwestie van aansterken.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:41

2-takt toch?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:42

Hoe 'voelt' je galop? Als een 3 takt of 4 takt?

Rij je weleens buiten of spring je weleens? Durf je dan ook lekker een sprintje te trekken?

Ik merk bij die van mij dat het met warm weer er een 4-takt galop insluipt. Het voelt dan alsof een extra 'hobbeltje' de normale vloeiende golvende beweging onderbreekt.

Galop in het bos is op een of andere manier nooit 4-takt… :') Dus af en toe lekker afwisselen en het verschil leren voelen was bij mij de sleutel.

Verder heeft het mij heel erg geholpen om een paar keer op een paard van een stalgenoot te rijden met een hele fijne galop, voelde echt als een vloeiende, rollende beweging. Dat gevoel kan ik beter terugvinden op m'n eigen paard sinds ik het heb gevoeld op een ander paard.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:42

Lorinea schreef:
Ofwel is er één been aan de grond (binnenvoorbeen) ofwel de andere 3 benen gelijktijdig.

Dat hoort gewoon bij een normale 3-takt galop:
Afbeelding

De term 'twee tijden' heb ik overigens ook nog nooit van gehoord. Was dat echt wat er op je protocol stond? Heb je de jury er niet meer naar gevraagd na de wedstrijd?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:43

Akhal_Teke schreef:
2-takt toch?

2-takt is rengalop.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:43

2-takt is draf. Rengalop is 4 (maar je kunt ook best een trage 'rengalop' doen).

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:45

Of wordt er bedoelt dat je paard in 2 loopt? De voorhand heeft een ander galopritme als de achterhand. Dat is wat ik versta. Anders zou er op je protocol 4 takt moeten staan toch?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:47

Maar wat is het dan nu. Die van mij (beide, missen enorm veel spierkracht. Gewoon vetgemeste weidepony's zonder training) kunnen best een flinke 4 takt aan, maar op trager tempo kunnen ze enkel wat 'hakken' met die pootjes. Komt niks nuttigs van terecht. Kwestie van 'goed aan het werk zetten' (bij de een werkt groot laten lopen en dan oppakken, bij de ander werkt echt inhouden voor het aanspringen en dus echt aanSPRINGEN).

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:50

Een paard dat niet over de rug gaat loopt ook veel sneller 4 takt.

Lorinea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 17:48

Rije schreef:
Lorinea schreef:
Ofwel is er één been aan de grond (binnenvoorbeen) ofwel de andere 3 benen gelijktijdig.

[ Afbeelding ]

De term 'twee tijden' heb ik overigens ook nog nooit van gehoord. Was dat echt wat er op je protocol stond? Heb je de jury er niet meer naar gevraagd na de wedstrijd?

Juist 8)7 Stom van me, was inderdaad in de war met die 'twee tijden', kon me er niks bij voorstellen en de fotograaf had heel veel van deze momentjes.. > https://onedrive.live.com/redir?resid=6 ... hoto%2cJPG

Maar is dit dan juist? -> https://onedrive.live.com/redir?resid=6 ... hoto%2cJPG

Ik ben het niet gaan vragen aan de jury, had ik wel moeten doen..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:57

Edit: Ik keek verkeerd. Zie niks wat mis is.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:02

Ik zie een paard op de 2de foto die meer telgang achtig galoppeert.
De eerste foto is in principe niet fout, maar wel als ze haar benen zoals de 2de foto plaats dus eerst rechtsachter, dan rechtsvanvoor, dan linksachter en dan linksvanvoor, het dient rechtsachter, tegelijk linksachter en rechtsvandoor en dan linksvanvoor te zijn

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:04

En het verschil qua hoogte tussen RV en LA vind ik best groot...

Ik zie het als een kwestie van veel overgangen rijden en die kont aan te sterken.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 12-08-14 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:04

.
Citaat:
[ Afbeelding ]

Maar is dit dan juist? -> https://onedrive.live.com/redir?resid=6 ... hoto%2cJPG

Ik ben het niet gaan vragen aan de jury, had ik wel moeten doen..

Wat interessant, jou paard staat op de 2 buitenbenen.
Lijkt wel op de foto dat hij de gang tussen het 1e en 2e plaatje doet maar dan zijn binnenbeen optilt.

Hopelijk reageert iemand die je kan helpen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:05

Beetje lastig oordelen vanaf een foto, hoewel ik de tweede foto wel heel erg vreemd vind lijken...
Heb je geen filmpje?

Sommige paarden lopen ook 'gewoon' niet goed in verbinding. De ene zal het ook nooit gaan doen, hoeveel masseurs, veeartsen, topruiters en -instructeurs er ook aan toe komen. Bij anderen (het grootste gedeelte) is het probleem met voorgenoemde mensen wel te verbeteren. Vaak is het paard dan onvoldoende van achter naar voor gereden, waardoor voor- en achterhand afzonderlijk van elkaar lijken te bewegen. Dit zie je vooral ook heel erg in draf, maar wordt niet per se als anders opgemerkt omdat het tactmatig wel in orde is.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:29

Lorinea schreef:

Nee. Dit hoort het stadiumvan nummer twee uit het diagram te zijn, maar het achterbeen is nog niet aan de grond waar hij dat wel zou moeten zijn. Er zou hier een tripedale ondersteuning moeten zijn zoals dat heet. Achterbeen is dus niet snel/sterk genoeg. Waar dat aan ligt kan een goeie dierenarts/osteo/chiro je vast vertellen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:49

Ik zie ook een paard dat in telgang loopt, maar ook een ruiter die hem tegen werkt, hoe is de galop als je met minder druk rijd, denk dat dat al scheelt, ik zou het probleem niet zo zeer bij het paard zoeken, maar bij de ruiter, de ruiter zit scheef en het paard word teveel belemmert in zijn beweging, dus gaat andere dingen met zijn benen doen om in balans te kunnen blijven, eigenlijk een veel te braaf paard .

Lorinea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 11:00

midgie schreef:
Ik zie ook een paard dat in telgang loopt, maar ook een ruiter die hem tegen werkt, hoe is de galop als je met minder druk rijd, denk dat dat al scheelt, ik zou het probleem niet zo zeer bij het paard zoeken, maar bij de ruiter, de ruiter zit scheef en het paard word teveel belemmert in zijn beweging, dus gaat andere dingen met zijn benen doen om in balans te kunnen blijven, eigenlijk een veel te braaf paard .

Dit is exact wat mijn instructrice ook zei, grappig. Paard wringt zich in allerlei bochten om toch maar te kunnen doen wat ik vraag, ook al zit ik haar immens tegen te werken. En onze eerste wedstrijden zijn natuurlijk nog heeel spannend, dus dat komt mijn houding niet ten goede.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:35

Miss even geen wedstrijden rijden, waarom zo geforceerd te werk gaan, je belemmert het paard en dat komt zijn lijf en zijn bewegingen ook niet ten goed, ga eens lekker basis aan de gang, het dier op eigen benen laten lopen en jij leren voelen, daarna kun je het paard leren jou aan te gaan voelen en dan pas kun je gaan samen werken

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:52

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:00

Dit is wat Jan Ebeling zegt What would I do with a lateral canter? In the first place, I wouldn't buy the horse, but if I already owned him, my first instinct would be to ride him in a little bit of an overtempo to develop more jump and air time. If that didn't work, and the horse were trained enough, I'd try a little shoulder-fore, shallow half-pass or haunches-in, maybe even on a circle. If he were young and green, I'd try small jumps like cavalletti-height in-and-outs. - See more at: http://www.equisearch.com/article/fault ... p8eNk.dpuf

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:04

De oplossing is redelijk simpel, maar het bereiken is moeilijk. Het paard moet meer sprong hebben, maar dit moet vanuit de achterhand komen. Je moet dus een sterkere achterhand hebben. Veel buiten rijden, balkjes en cavalletti lopen. Daarnaast moet je aan je eigen houding werken. Je blokeert je paard nu heel erg. Neem eens goed zitles om je eigen houing te verbeteren.

Zou je willen aanraden wedstrijden even links te laten liggen. Eerst dit oplossing, aangezien het een basisprobleem is en daarna pas weer op wedstrijd.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:32

Ik vind het lastig te zien/beoordelen op foto's, maar het lijkt of je paard weinig sprong maakt. Ik zou hem proberen actiever te laten galopperen met je buitenbeen en buitenteugel. Ook balkjes galopperen en lage sprongetjes kunnen je paard sterker maken en zorgen voor een betere galop.