boomloos zadel voor beginner ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

donbrento

boomloos zadel voor beginner ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 10:20

beste

ik ben een beginnende rijder en zou graag een eigen zadel kopen.
graag zou ik een boomloos zadel proberen want heb gelezen dat dit paardvriendelijker is ?
graag jullie mening

danku

Angela

Re: boomloos zadel voor beginner ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:39

Heb je een eigen paard? Waarom wil je een eigen zadel?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:53

donbrento schreef:
beste

ik ben een beginnende rijder en zou graag een eigen zadel kopen.
graag zou ik een boomloos zadel proberen want heb gelezen dat dit paardvriendelijker is ?
graag jullie mening

danku

Zoals al gemeld : eerst toestemming eigenaar paard, dan toestemming paard (reden onderaan). En zorg dat je er een weekje proef op kan rijden, want niet alles rijdt lekker op elk paard.

Advies bij boomloos (barefoot bv) en lange ritten is al elke uur/2 uur of afstappen of stuk zonder beugels rijden ivm puntdruk bevestigingspunt beugels. Vriendelijker zou ik het niet meteen willen noemen, wel veel vergevensgezinder qua pasvorm en daarmee meer ruimte voor spiergebruik. Mits totale gewicht ruiter over het dragende oppervlak lager is dan de weefsels er onder aankunnen. Dat oppervlak is kleiner dan bij een boomzadel, omdat een meegevend materiaal geen druk kan verplaatsen en dus verspreiden over een groter oppervlak.

Als alternatief BBP met ingebouwde opstijghulp om aan je zit te werken zeg ik zeker ja. Voor intensief rijden veel minder en ook afhankelijk van bouw/bespiering paard wat er onder loopt.

Semi-boomloos (star trekk bv) zit tussen boom en boomloos in, is dus stukje stijver maar wel vormbaar.

Mijn lijf heeft last van het teveel doorgeven van beweging paard dat boomloos en semiboomloos doet. Ook lang niet alle paarden vinden het meer doorkrijgen van de ruiterbewegingen fijn. Paard dat niet fijn loopt op BBP of geheel zonder zadel zal boomloos vaak ook niet fijn vinden.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:57

Waarom wil je een eigen zadel? En waarom kies je voor een boomloos zadel? Op dat type zadel moet je een goed evenwicht hebben en geen enkele beginner heeft een goed evenwicht.

donbrento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 20:22

angela; neen heb geen eigen paard denk dat het makkelijk is als je een eigen zadel zou hebben.
tamary; dank voor het advies zal er zeker nog eens over denken.
har166; een eigen zadel lijkt mij gewoon gemakkelijk, want anders moet je iedere keer een ander zadel gebruiken dus de zit is iedere keer anders. ik dacht dat het gewoon paardvriendelijker was en wat de evenwicht betreft je kan het dan toch zowel leren op een boomloos nietwaar ?

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:25

donbrento schreef:
angela; neen heb geen eigen paard denk dat het makkelijk is als je een eigen zadel zou hebben.
tamary; dank voor het advies zal er zeker nog eens over denken.
har166; een eigen zadel lijkt mij gewoon gemakkelijk, want anders moet je iedere keer een ander zadel gebruiken dus de zit is iedere keer anders. ik dacht dat het gewoon paardvriendelijker was en wat de evenwicht betreft je kan het dan toch zowel leren op een boomloos nietwaar ?

Een zadel past niet op ieder paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:26

Maar je rijdt niet op manegepaarden hoop ik? Want niet elk zadel past op elk paard,

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:29

Zelfs boomloos past niet op elk paard en een beetje verantwoordelijke eigenaar zal je niet met onbekend tuig laten rijden.

Als je last hebt van bv een te hard zadel kan je een zadelbontje/seatsaver kopen (die zijn voor bovenop het zadel) zodat jij zachter zit. Bij last met gewrichten kan eigen beugels/beugelriemen ook fijn zijn en mits ze aan het voor dat paard passende zadel bevestigd kunnen worden mag dat vaak wel.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:31

als je op een manege of iets in die geest gaat rijden zou ik dat echt niet doen, ook boomloos past inderdaad niet op elk paard en ik denk ook niet dat die mensen daar dat goed gaan vinden. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:54

Eerst de eigenaar vragen of je een eigen zadel mag gebruiken voor je iets koopt. :)

Ook beginners kunnen boomloos rijden.

ruth310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:00

Heb je toestemming van de eigenaar dat je een eigen zadel mag gebruiken? Je kan ook nog een poosje kijken hoe een gewoon zadel bevalt en als je zeker weet dat dat niet bevalt, gaan kijken naar een boomloos zadel

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:08

Zoals.al eerder aangegeven zolang je op.verschillende paarden rijd of op een manege is een eigen zadel geen oplossing. Zadel moet in eerste instantie op het paard passen. En er is niet 1 zadel die op alle paarden past. En de meeste paardeneigenaren en of manege eigenaren vinden het niet goed dat je zomaar een zadel op een paard legt als er niet geco troleerd is of het op het paard past.

dus spaar jezelf een dure aankoop.

donbrento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 21:35

danku voor de reacties

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:40

Als je toestemming hebt om de paarden te rijden met een eigen zadel en boomloos, ga dan voor een barefoot met stevige inlages. Het past niet meteen ieder paard, maar wel velen. Eventueel met andere pommels, maar die kan je erbij kopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:17

Een verkeerd passend zadel (ook een boomloos) kan veel schade aanrichten aan het paard. Koop dan ook geen eigen zadel als het niet voor 1 specifiek paard is. Een boomlooszadel is voor veel paarden passend te maken, maar ook dat vraagt kennis over wanneer een zadel op een paard goed past. Nooit dus een zadel kopen "omdat het zo leuk is om een eigen zadel te hebben".