Wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MJDR

Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 15:42

Hoi!

(Ik weet niet zeker of het hier goed staat)
Ík heb een paardje gekocht van de manege, omdat ze het manege werk niet aankon & vaak kreupel was.
Sinds ze van mij is heb ik metteen de zadelmaker laten komen, het zadel lag niet goed. Aangepast en lag weer goed. Altijd heb ik gedacht dat het zadel nooit helemaal goed lag.
Toen ze van de manege was, sprong ze altijd in de vekeerde galop in de rechtergalop het werd altijd "geacepteerd".

Ze begon tijdens het rijden heel irritant doen. Wegrennen, ze begon te knassertanden etc.
Als ik het zadel opdeed vond ze het ook niet leuk, oren in de nek.
Osteopaat laten komen en ze zat vast in dr rug.
Een maand daarna tandarts geweest, ze had (veel) haken.
Sindsdien ging het rijden beter. Alleen ze onstpant niet. Springt niet in de goede galop.

Ik heb nu 8weken niet gereden omdat het niet lukte. En had dr niet heel veel plezier in. (Ze liep ook niet helemaal 100% goed)
Ik heb de in die 8weken gewoon gelongeerd, met passoa. Ze loopt met passoa wel "ontspannen".

Alleen wat moet ik nu? Ik ga een nieuw zadel nemen, wat helemaal goed past.
Ik heb altijd met thiedeman gereden (heb geen flauw idee hoe je het schrijft haha :+ )
Moet ik daar nu ook mee rijden? Of af laten?

Hoe bouw ik het rijden weer op? Hoevaak in de week?
Hoe word ze ontspannen? Als ik rijd is het kop in de lucht en dat blijft ook de helle tijd als ik dr rijd.

Het is een schat van een paard maar het gaat gewoon niet helemaal goed.. :(
Hoop dat jullie het een beetje snappen!

:)

marloes12345

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:45

als ik jou was zou ik het rustig weer gaan oppakken en elke keer goed afsluiten. verder heel veel succes met je paardje en heel veel plezier!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:48

14 j dan al Zoveel kosten.

Ach.ja:). (Nie kwalijk bedoelt hoor. Hihi)

Rustig weer oppakken. Evt flink wat grond werk. Ipv rijden;). Heel veel plezier met je aanwinst:)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:50

Ik zou eerst nog verder gaan met gymnasticeren aan de hand en aan de dubbele longe zodat ze sterker en soepeler kan worden zonder belasting en dan pas het rijden weer gaan opbouwen (gymnasticeren onder het zadel).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:52

Zoek een instructrice die je kan helpen ... iemand die bij je in de bak staat en ziet hoe jij en je paard reageren... dat is echt het enige dat echt werkt. Zoek een instructrice die echt met je aan de basis wil werken ... en geef ook zelf aan dat je eerst wil dat ze ontspant voordat je volgende stap neemt.

Ik zou het rustig gaan opbouwen, ze heeft nog wel spieren en conditie omdat je haar heb gelongeerd. Je zou bijv. ook eens na het longeren eens op kunnen stappen en onder het zadel uitstappen. Zorg dat je heel licht in je hand bent... en probeer eerst op zit/beenhulpen overgangen te rijden.

Ik zou de thiedeman af laten.. daar gaan ze uiteindelijk alleen maar in hangen en kan je nog niet naar echte ontspanning toe werken. Wees ook kritisch op je eigen houding (en gemoedstoestand ;) ) als jij gespannen bent kan je paard niet ontspannen.
Het is voor je paard een hele overgang van manegewerk naar privépaard. Geef haar de tijd om daar wat aan te wennen. Ze zal je dankbaar zijn.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 15:59

Dankjullie wel voor julie snelle reactie's!
Ze is nu bijna een halfjaartje van mij! Al een tijdje dus.
Ze is echt een schat van een paard maar met rijden...

Ik ga opzoek naar een (goede) instructrice. Hopen dat het dan beter gaat!
Maar eerst verder longeren, ik word soms ook wel een beetje boos op me zelf dat het niet lukt.
En dan voelt ze dat, en word het alleen maar erger.

smurfje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:46

Goede instructie zoeken en lekker veel longeren. Succes!

FastLane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:48

smurfje1 schreef:
Goede instructie zoeken en lekker veel longeren. Succes!

Precies. Top dat je al zoveel stappen hebt ondernomen TS :)

mvanprooyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 07:41

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar het lijkt me goed om met iemand aan de slag te gaan waar jij én je paard op kunnen vertrouwen en bouwen. Neem eens contact op met Kim Somers. Ze werkt op een fijne rustige manier met paarden én mensen. Haar email adres is: info@kimsomers.nl

Succes met je paard!

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 07:46

Als ze niet 100% goed loopt en ook niet liep bij de aankoop. dan zou het natuurlijk ook heel goed daar vandaan kunnen komen dat ze niet ontspant.
Laat je adviseren door iemand van de instructie

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 07:48

Waarom rij je met thiedeman?

Op mijn paard werd ook met thiedeman gereden toen hij van de manege was. Hij is weg gedaan omdat vrijwel niemand meer op hem durfde. Ik heb er nooit een thiedeman om gehad, bij mij heeft hij zelden protest aangekaart. Toen de fysio kwam bleek dat zijn rug behoorlijk vast zat. Door de thiedeman werd hij verplicht zijn rugspieren op een dusdanige wijze aan te spannen dat het voor hem pijnlijk was en daarop gaf hij blijkbaar protest.

Met rijden zou ik gewoon beginnen met stappen. Wel doorstappen, maar voor de rest voltes rijden en andere oefeningen, maar kijken of je daar wat meer ontspanning in kan krijgen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:49

Mizora schreef:
Waarom rij je met thiedeman?

Op mijn paard werd ook met thiedeman gereden toen hij van de manege was. Hij is weg gedaan omdat vrijwel niemand meer op hem durfde. Ik heb er nooit een thiedeman om gehad, bij mij heeft hij zelden protest aangekaart. Toen de fysio kwam bleek dat zijn rug behoorlijk vast zat. Door de thiedeman werd hij verplicht zijn rugspieren op een dusdanige wijze aan te spannen dat het voor hem pijnlijk was en daarop gaf hij blijkbaar protest.

Met rijden zou ik gewoon beginnen met stappen. Wel doorstappen, maar voor de rest voltes rijden en andere oefeningen, maar kijken of je daar wat meer ontspanning in kan krijgen.

Denk dat dat niet door de thiedemann is gebeurt, of ze moeten hem zo strak hebben gezet. Maar bij normaal gebruik begrens je alleen het hoofd ermee, zodat hij hem niet te hoog kan doen. Zal dan ook door het zadel en doordat er op een manege verschillende mensen op hebben gereden. Die nog niet goed konden rijden.

Ik heb bij 1 van mijn eigen paarden ook een tijdje met thiedemann gereden. En kan je zeggen dat zijn rug niet vast zat bij controle door een fysio.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:01

Nee, maar als hij een beetje last heeft van zijn rug kan het wel zijn dat hij geen andere keus heeft dan toch in die pijnlijke zone te lopen waardoor hij dan protest geeft. Terwijl het paard zonder thiedeman meer vrijheid heeft om rustig te ontwikkelen en daardoor niet vast hoeft te zetten (want dat doen ze over het algemeen als ze pijn hebben, waardoor het uiteindelijk alleen maar erger wordt).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:15

Dan weet jij niet hoe je een thiedemann moet gebruiken. Want die doet dat niet, of je moet er veel knopen in hebben gedaan, dat ie strak staat. Bij normaal gebruik heeft een paard voldoende vrijheid om te bewegen met zijn hoofd. Hij kan hem alleen niet de lucht in gooien. En daar is hij voor bedoeld.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:32

Ik heb hem uberhaupt niet gebruikt. Maar ik zie wel hoe de meeste mensen hem gebruiken. En of dat nou goed of fout is, dat doet er eigenlijk niet toe. Het gaat dan namelijk om het resultaat dat protest is.

En ik weet goed hoe hij gebruikt moet worden. Het is een soort slof voor beginners, waar direct dus al de tegenstrijdigheid is, want een slof is nooit voor beginners. Een enkele, zeer gevorderde, ruiter zal er positieve dingen mee bereiken. Maar voor de meeste is het een hulpmiddel ten koste van het paard.

Afbeelding

Hier zit hij dus al minimaal 2 gaten te strak om enkel te voorkomen dat hij zijn hoofd in de lucht gooit. Hier wordt hij al gedwongen tot een bepaalde houding die voor last van de rug kan zorgen en voor een al gevoelige rug kan zorgen dat deze tot protest leidt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:04

Wat een onzin kraam je uit. Zo krijgt een paard geen last van zijn rug. Dat heeft dit echt niet tot gevolg.
Met deze stand kan een paard nog steeds zijn hoofd bewegen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:39

Daarin verschillen jij en ik dan van mening. Het zou je sieren op je woordkeuze te letten.

Het is het totaalplaatje.

Mijn paard als voorbeeld: het paard ging goed bespierd weg met een passend zadel zonder enig protest op ruiters kon er stap en draf in alle tempi mee gereden worden en galop vond hij nog lastig, maar ging per keer beter (daarvoor was er nauwelijks mee gegaloppeerd). Naarmate hij zijn bespiering kwijtraakte is het zadel wat minder goed gaan liggen, om hem voor ruiters makkelijker hanteerbaar te houden is er een thiedeman om gegooid. Hierdoor is hij gedwongen tot een hoofd-halshouding waarbij hij zijn rug enigszins moest aanspannen wat bij een gevoelige rug leidt tot pijn. Zijn zadel is toen verandert, passend gemaakt, maar het kwaad was al geschied. Zijn rug was nog steeds gevoelig en de verplichte houding veroorzaakte protest. Uiteindelijk durfde nog maar 2 ruiters hem te rijden omdat hij zo gemeen was gaan bokken.

Toen ik hem kreeg ben ik hem na week gaan rijden (eerst geen zadel), het zadel paste redelijk. Toch geen protest in stap, draf en galop omdat hij zijn hoofd nu vrij kon inzetten. Ook toen ik de dressuur meer ging oppakken geen protest, omdat hij kon aangeven waar het pijnpunt zat en er niet verplicht doorheen gereden werd door de thiedeman.

Het paard kan op het plaatje zijn hoofd niet vrijwel vrij bewegen. Het hoeft niet met zijn neus op de borst te lopen, dat klopt, maar het dwingt al wel. En dus ben ik er geen fan van. (om het dressuurmatig in te zetten. Voor de eerste paar buitenritten bij een heftig paard, begrijp ik een dergelijke inzet zeker wel. Maar dat is net als een pelham, begrijpelijk voor zoiets, ongeschikt voor dressuur)

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 19:50

Hoi! Ben ik weer haha! :+
Deze week was ze heeel braaf!
Al 2dagen achter elkaar in de goede galop gesprongen met longeren!
Morgen lekker een rustdagje!

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:32

Hoi, hier een berichtje van Marijke, van Efita (het witte Arabiertje). Elza was (is) behoorlijk scheef, nu ze door de osteopaat is behandeld, kun je dit verbeteren met rechtrichten. Les van een extern persoon mag niet bij Veldt, maar Marijke van Bandit en Nickelson mag het wel, die geeft les in rechtrichten, en kan jou waarschijnlijk ook goed helpen met ontspanning. Ook heel goed dat je de tandarts hebt laten komen, dit zei ik een jaar geleden al tegen Chantal, omdat ze proppen maakte van haar hooi en mager werd, toen werd er niets aan gedaan. Ik zou je zelf ook wel willen helpen(heb alleen heel weinig tijd), aangezien Efita dezelfde bouw en zelfhouding heeft en ik ook door rechtrichten en klassieke dressuur goede resultaten heb geboekt. Filmpjes daarover vind je op Youtube, kan je al heel veel van leren! Groetjes, Marijke.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:39

Ik zou ook eerst veel grondwerk doen,
en bijvoorbeeld eens een wandeling gaan maken buiten! En als dit allemaal goed gaat weer gaan rijden. Ik heb zelf ook een verzorgpaard en als ik niet vaak genowg per week rijd gaat het slecht! Misschien moet je eens gewoon 2-3 weken veel rijden, dan gaat het vanzelf beter! Paardrijden is: 2 stappen vooruit, eentje terug. 2 vooruit, eentje terug. Dus ook bij de stap terug doorzettingsvermogen. (Natuurlijk voordat je gaat rijden wel zorgen dat alles goed is, zadel etc) succes!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:45

Ts geduld, haken, slecht passend zadel, rugpijn, geef je paard kans om het rijden weer te vertrouwen. Soort gelijk projectje aangeschaft vorig jaar en mij heeft het een jaar gekost voor er ook maar iets ontspanning durfde komen onder het zadel. Bitloos al geprobeerd?