Buitenteugel begrenzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissyM

Buitenteugel begrenzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:13

Hebben jullie tips zodat ik beter de buitenteugel leer begrenzen? ik krijg heel goed les van een goede instructeur maar telkens laat ik ongemerkt de teugels te lang worden, loopt het paard weg over de schouder omdat het voor mij erg onnatuurlijk aanvoelt om die buitenteugel er aan te houden.
Geen kritiek graag alleen tips! Bedankt alvast :)

damian23

Re: Buitenteugel begrenzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:16

Met wat voor teugels rijd je? Ik had vroeger hetzelfde probleem en rijd nu met springteugels met profiel. Je kan ook passantjes laten maken. Dan glijden ze niet meer zo makkelijk uit je handen.

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:18

Bedankt voor je reactie damian23 zou je mij misschien een foto kunnen toesturen met jou teugels met passantjes? dan heb ik een idee wat ik zelf ook aan kan schaffen. Ik rijd ook met springteugels

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:25

Ik heb zelf springteugels (met rubber profiel) en daar zitten als die leren "ringetje" op. Mijn schoonzus heeft op haar dressuurteugels aan iedere kant drie passantjes laten maken bij de zadelmaker. Maar als je al met springteugels rijdt is het een kwestie van oefenen. Denk toch dat je je teugels iets strakker met je vingers moet vasthouden en los in de pols moet blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:18

Het is vooral een kwestie van leren voelen wanneer je paard over de buitenschouder wegloopt en dat kost tijd :) Kun je een hele truckendoos qua aanpassingen aan je teugels voor openhalen, dit neemt de oorzaak van het probleem niet weg, het helpt alleen om je teugels op lengte te houden.

aNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:03

Klinkt heel stom en kinderlijk, maar ik had t zelfde en mijn lesgever heeft er knoopjes ingelegd en nu hield ik ze wel gewoon fatsoenlijk vast. Misschien iets om ook te proberen voor thuis. Daarna kun je wss wel gewoon zonder knoopjes fatsoenlijk je teugels vasthouden :P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:03

Je kan ook de buitenschouder met een zweepje begrenzen, zelf rij ik af en toe zelf met 2 zweepjes, zodat als mijn jonge paard niet naar de indirecte teugelhulp luistert ik de zweep tegen zijn schouder kan drukken, niet tikken maar gewoon aanleggen, dan hoef je geen druk op het bit te geven, want je wil tenslotte de schouder om, je kan dit ook vanaf de grond aanleren, zodat vanuit het zadel de hulpen beter begrepen worden, ook hangt het ook samen met jou zit hulp, als je met je teugel zegt je moet daarheen en met je zit iets anders zegt dan krijg je ook vaak een paard wat tegen de druk in komt.

smurfje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:45

Het kan ook aan je handhouding liggen, dat was bij mij het probleem. Nu heb ik een goede handhouding en worden me teugels niet steeds langer.:)