Uitzitten van een Fries in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Uitzitten van een Fries in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 23:58

Ik ben begonnen met de galop met mijn jonge Friese merrie. Het is alleen dat ik hem bijna niet kan uitzitten. Ze gooit veel hoger op en maakt nog vrij lange passen dan ik ooit gewend ben geweest.

Heb altijd kwpners of arabieren gereden die ik allemaal makkelijk uit kan zitten alleen nu is het bijna niet te doen. In galop moet er nog een stuur op hier wordt hard aan gewerkt.

Iemand tips hoe ik me sneller kan aanpassen aan deze hele omschooling :o

fleurjansen

Re: Uitzitten van een Fries in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 00:10

herkenbaar hier! :p
ik denk niet dat het helpt maar misschien kan je je beugels eens een gaatje korter of langer maken voor meer houvast?
of zo'n ding, ik weet ff niet meer hoe het heet haha, weet iemand anders het nog?
zo'n riem die je vast kan maken aan het zadel en dan ongeveer als een zweepje vast moet houden zodat je iets meer stevigheid hebt, geen idee of het werkt..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 00:11

amyhendriks schreef:
herkenbaar hier! :p
ik denk niet dat het helpt maar misschien kan je je beugels eens een gaatje korter of langer maken voor meer houvast?
of zo'n ding, ik weet ff niet meer hoe het heet haha, weet iemand anders het nog?
zo'n riem die je vast kan maken aan het zadel en dan ongeveer als een zweepje vast moet houden zodat je iets meer stevigheid hebt, geen idee of het werkt..

Zadelriempje, ja.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 00:21

Klinkt wat banketstaaf,maar gewoon beugels op maat handen laag,en kont in het zadel.....

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 00:27

Ik denk dat Amyhendriks een RS-tor bedoelt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:03

Een Fries bij uitstek zet zijn rug vast, vooral wanneer hij de beweging nog niet aankan door gebrek aan bespiering en balans.
Je moet eerst nog heel veel langer doorwerken in rustige voorwaarts neerwaartse draf, buigen op links, buigen op rechts.
Wanneer je dan over een jaar of zo opnieuw probeert te galopperen zul je zien dat een Fries net zo lekker zit als een Arabier.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:15

intressant topic, de fries die ik rijd kan alleen maar op een hand galloperen, andere hand loopt ie gekruisd, of heeft dat niks met bespiering te maken ?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:30

Zo moet je een jaartje gaan werken in stap en draf en de galop helemaal vergeten.

Afbeelding

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:15

xVerax schreef:
Ik denk dat Amyhendriks een RS-tor bedoelt

ja die!!

Britt_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:45

Ik denk wat simpel an zegt, dat daar wel wat in zit!! Als een paard zijn rug niet ontspant kun je ook niet prettig meezitten in de beweging..

Verder probeer zelf zo ontspannen mogelijk te blijven, dat pikken ze altijd op!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:49

ik weet niet hoe oud je fries is, maar waarschijnlijk is ze nog jong en uit balans dan is de galop nog geen lekkere gang. sterker maken in stap en draf helpt meer dan de galop steeds proberen. Als ze later aan de hand de galop netjes doet dan er weer op om te proberen meestal gaat het dan veel makkelijker.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:54

Simpelman schreef:
Een Fries bij uitstek zet zijn rug vast, vooral wanneer hij de beweging nog niet aankan door gebrek aan bespiering en balans.
Je moet eerst nog heel veel langer doorwerken in rustige voorwaarts neerwaartse draf, buigen op links, buigen op rechts.
Wanneer je dan over een jaar of zo opnieuw probeert te galopperen zul je zien dat een Fries net zo lekker zit als een Arabier.

Wat een kul opmerking. Is niet waar. Een fries zet zijn rug niet meer of minder vast dan welk ander ras ook. Ligt voor een groot deel aan de manier van rijden van degene die er op zit.
Een paard wat nog in balans moet komen, zoals die van ts nog moet. Is juist nog soepeler in zijn rug. En daardoor is het dan moeilijk om op je kont te blijven zitten. Ook kan het aan jouw houding liggen. Dat je net iets teveel naar voren zit.
Een jong paard heeft het tijd nodig om sterker te worden in de achterhand. Hier gaat een behoorlijke tijd overheen. Al denken sommige dat anders. Gewoon de tijd daarvoor nemen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:59

FriesWytske schreef:
Simpelman schreef:

Wat een kul opmerking. Is niet waar. Een fries zet zijn rug niet meer of minder vast dan welk ander ras ook. Ligt voor een groot deel aan de manier van rijden van degene die er op zit.
Een paard wat nog in balans moet komen, zoals die van ts nog moet. Is juist nog soepeler in zijn rug. En daardoor is het dan moeilijk om op je kont te blijven zitten. Ook kan het aan jouw houding liggen. Dat je net iets teveel naar voren zit.
Een jong paard heeft het tijd nodig om sterker te worden in de achterhand. Hier gaat een behoorlijke tijd overheen. Al denken sommige dat anders. Gewoon de tijd daarvoor nemen.

Zeker geen kul, friezen doen er wat langer over om de hals te kunnen laten vallen in balans en de galop kost zéker meer tijd dan bij rijpaarden. Wil niet zeggen dat het nooit wat wordt.

TS ik ga mee met wat simpel zegt. Als je dan toch per sé wilt galoperen, probeer dan rechte stukken te pakken. Eventueel kun je ook gaan staan in de beugels, om je paard zijn rug te laten ontspannen. Een ruiter die niet meezit helpt namelijk ook niet om los te laten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:00

Tja, dan hebben wij hier zeker andere friezen. Die van ons galoperen allemaal even gemakkelijk als een ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:00

FriesWytske schreef:
Simpelman schreef:

Gaan we weer.
Door de (van nature) meer opwaartse halshouding is het voor friezen lastiger om echt over de rug te lopen. Met name een jong paard heeft daar moeite mee. Daardoor raken ze ietwat gespannen en zetten ze hun rug snel vast waardoor je niet fijn kunt blijven zitten.
Ik zou in stap en draf aan het lang-laag gaan werken en eventueel aan de longe wel de galop meepakken (mits bijgezet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:01

FriesWytske schreef:
Tja, dan hebben wij hier zeker andere friezen. Die van ons galoperen allemaal even gemakkelijk als een ander paard.

Ja jullie zijn superieur :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:05

Simpelman schreef:
Zo moet je een jaartje gaan werken in stap en draf en de galop helemaal vergeten.

[ Afbeelding ]

Whow dat ziet er goed uit!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:17

Eens met Simpelman, laat de galop voor wat die is tot het paard hier sterk en soepel genoeg voor is.

En met een jong/groen paard zou ik sowieso nog niet proberen zwaar in het zadel te gaan zitten, maar eerder in "lichte zit" gaan zitten (term uit centered riding, niet zo extreem als verlichte zit, maar moeilijk uit te leggen) zodat het paard niet belemmerd wordt in de rug. Want een vastgehouden rug met een botsende ruiter erop, lijkt me zowel fysiek als mentaal niet goed voor het dier.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:33

FriesWytske schreef:
Simpelman schreef:

Tuigpaarden horen hun rug en buikspieren gelijktijdig aan te spannen om te kunnen trekken.
Dit is een ingefokte positieve eigenschap bij dit in de eerste plaats tijgpaardras.
Om ze echter als rijpaard te kunnen gebruiken moeten ze deze instinctieve gewoonte afleren en dat kost wat tijd en moeite en inzicht.

Als je even rond kijkt op bijvoorbeeld Bokt zul je dit soort van "probleem" een paar honderd keer voorbij zien gaan.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 15:57

Bedankt voor de tips.

Ik vermoed dat het meer aan mij ligt dan aan het paard. Ze gallopeerd zeker niet minder dan mijn kwpner misschien nog wel beter.

We hebben haar nu al een jaar aan de longe, ze loopt over het algemeen ook netjes over de rug. Ze is nu 5 bijna 6 en ik weet als we nog veel langer wachten het steeds moeilijker wordt.

Gelukkig galoppeert die van mij niet overkruist en zet netjes de achterhand eronder ik doe anders even een touwtje om de hals en dan gewoon gaan oefenen.