Scheef paard: hoe werkt de 'mechanica' en hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EsterW

Scheef paard: hoe werkt de 'mechanica' en hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 13:42

Hoi,

Ik kom er met de zoekfunctie niet helemaal uit, dus toch een nieuw topic. Als iemand meent dat dit beter in een bestaand topic past, geef maar door, pas ik me daar met plezier aan aan! :)

Gaat om een rijtechnische vraag m.b.t. rechtrichten en de oefeningen die ik daarvoor het beste kan doen i.c.m. de werking van mijn hulpen.

Wat er gebeurt in mijn rijden:
- paard is op hele linkerkant van z'n lijf strak en zet daar alles snel vast. Oosteopaat is afgelopen half jar 3x geweest en concludeert ook het vastzetten links, ze werkt eraan en het wordt steeds iets beter;
- paard houdt tijdens het rijden dus ook links vast en wordt flink sterk aan die kant. Het is helaas soms geen rijden op twee teugels, maar rijden op de linkerteugel als ik niet uitkijk;
- paard neemt dus slecht rechterteugel aan, maar neemt daarnaast ook geen nette rechterbuiging aan (zwaait over de schouder naar buiten). Linkerbuiging lijkt beter (is dat juist niet vreemd?);
- paard heeft vooral moeite met onder de massa plaatsen van binnen achterbeen. Vooral als het linkerbeen het binnen achterbeen is. Wil dat been liefst naar schuin naar binnen plaatsen (a.h.w. in de richting van het rechterachterbeen);
- er zit in rechterkant van het lijf ook duidelijk meer 'vering' dan in het rechterdeel. Bijv. goed te zien als instructrice achter me staat in de les;
- mijn rijden helpt niet mee (ik ben heel bang dat ik het erger maak!): ik moet enorm opletten dat ik niet 'meedoe', door links ook vast te pakken, ik moet opletten dat ik niet naar rechts hang met mijn gewicht. Hij gooit me door die scheefheid a.h.w. op rechts.

Dus: paard is - denk ik, als ik de theorie goed snap - rechtsgebogen. Klopt dat? Oplossing: rechtrichten, werken aan de balans en ontspanning.

Wat we al doen:
- osteopaat komt dus met regelmaat sinds een half jaar;
- tandarts is net 2 maanden terug o.i.d. geweest, wat klein 'onderhoudswerk', maar gebit zag er goed uit;
- nieuw zadel is aangemeten en kan ieder moment geleverd worden (na een levertijd van maar liefst vier (4!!!) maanden..., ik rij nu met een zadel dat op zich wel 'passend genoeg' is;
- ik heb wekelijks les, dressuur;
- ik heb ca 1x per maand nog een extra les 'houding en zit'.

Ik praat wel veel met mijn instructrice (tijdens en na de les), maar als ik thuis ben, zit ik soms toch nog te denken over hoe de dingen werken, mechanisch. En dan snap ik het toch niet helemaal. Vandaar een paar vragen.

1) I.p.v. 'buitenteugel, binnenbeen', zegt mijn instructrice op de linkerhand nu regelmatig meer 'buitenteugel, buitenbeen' (lees: rechterteugel, rechterbeen). Snappen jullie dit/klopt dat, gegeven het beeld dat ik schets?

2) Oefeningen die we nu doen zijn o.a. veel wijken voor rechterbeen (dus niet linkerbeen, dan zet hij dat been alleen maar makkelijker schuin onder z'n lichaam weg) en bijv. schouderbinnenwaarts (vragen op de buitenteugel) als we op de linkerhand werken. Is dat logisch? Hoe zit dat dan, bewegings-mechanisch gezien? Wat gebeurt er dan?

3) Paard komt vaak terug in tempo als het moeilijk wordt (lees: als ik 'm iets rechter maak). We proberen dan flink de 'vooruit' aan te zetten, tempo erin en op eigen benen lopen. Wel contact houden, gelijk op beide teugels, maar geen druk van voren. Maar dan verlies ik wel compleet mijn aanleuning en wordt sturen ook moeilijker. En als ik dan vanuit dat 'naar voren' weer iets meer aan de voorkant vraag, is de reactie van het paard om meteen weer in die scheefheid te schieten. Wat kan ik hieraan doen?

4) Wat zijn nu goede oefeningen op de rechterhand? Bijv. op voltes krijgt hij een soort 'valse buiging' op rechts. Hij buigt wel, maar zet eigenlijk daarmee de hele linkerkant weer strak. Ideeën?

Kortom: ik ben op zoek naar wat achtergrondinformatie (wat gebeurt er nu eigenlijk in het bewegingsapparaat in mijn voorbeeld) en naar goede extra praktijkoefeningen en tips.

Dank jullie wel alvast!

Equardor

Re: Scheef paard: hoe werkt de 'mechanica' en hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:47

mijn paard heeft veel gehad aan de concord-vip om te longeren. hij is mooi recht en goed bespierd geworden. ook een goede compensatie voor mezelf omdat ik niet altijd recht zit vanwege een hernia.
zo blijft hij gezond en hebben we samen plezier *\o/*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:52

Waarom neem je niet een paar lessen bij een instructeur die zich meer richt op het rechtrichten.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:55

Equardor schreef:
mijn paard heeft veel gehad aan de concord-vip om te longeren. hij is mooi recht en goed bespierd geworden. ook een goede compensatie voor mezelf omdat ik niet altijd recht zit vanwege een hernia.
zo blijft hij gezond en hebben we samen plezier *\o/*

Heb hier even op gegoogle-ed en ik gebruik al jaren eenzelfde systeem. :j
http://www.concord-vip.com/index.php/nl/

Waar woon je mbt tot het volgen van lessen?

Ik heb eerder lessen gehad in 2008 bij Maria Ulreich in Coevorden en over een paar weken pakken we het weer op omdat ik wederom niet meer weet hoe nu verder....ze heeft ons in 2008 ook al top geholpen!
Misschien verstandig om bij een rechtricht instructeur een proefles aan te vragen?

edit: hier ook een rechtsgebogen paard ;)

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 14:45

Interessant, die Concord-vip! Ook hier zit ik dan meteen te puzzelen op de 'mechanica': wat doet dat ding nu anders dan de longeerhulp die ik vaak gebruik (gewoon zo-eentje: http://www.ej.nl/products/10000019/2280 ... +EPPLEJECK).

Ik ben niet op zoek naar een andere instructeur, want we zijn goed samen aan het puzzelen en we maken ook echt vorderingen! Ik heb dus ook niet het gevoel dat ik vast loop met mijn huidige instructeur.

Het is meer dat ik, ondanks gesprekken met mijn instructeur, niet goed snap wat er nu 'bewegingstechnisch' precies gebeurt. Bijv. dat eerste punt dat ik noem (i.p.v. 'buitenteugel, binnenbeen' op de linkerhand nu vaak juist meer 'buitenteugel, buitenbeen'): dat werkt, maar waarom nu eigenlijk? Wat gebeurt er dan in dat paardenlichaam (en het mijne)?

Sta overigens best open voor tips van goede instructeurs hoor, regio Rotterdam - Den Haag dan wel. Ik heb geen trailer en geen E-rijbewijs dus dat schiet niet zo op.

Dank voor de reacties tot nu toe.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:56

Ik vind het wel heel goed dat je wil verdiepen wat er bewegingstechnische nu gebeurt. Als je gewoon tevreden bent met je instructrice... zou ik me gaan inlezen. Er zijn wel mooie boeken over paardenlichaam en hoe deze functioneert. Daarnaast zijn er ook wel boeken over de inwerking van de ruiter.
Lees in je posts dat je vooral de theoretische achtergrond mist en dat je graag makkelijker wil verklaren hoe je paard beweegt en welke invloed jij erop kan uitoefenen. Ik zou dus opzoek gaan naar wat leesmateriaal.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:57

Als je paard links in zijn geheel strak is, is het logisch dat de linker stelling beter gaat. Je moet het zo zien dat je paard moeite heeft met het op lengte brengen van zijn hals en rugspieren op links als hij naar rechts moet kijken. Links zijn nl. de spieren verkort (strak).
Wat je kunt doen is de zogenaamde carrot stretch. Je kunt dit dagelijks doen tijdens het poetsen of voor je opstapt. Je hebt dan een worteltje of snoepje in je hand en laat het paard zijn hals zo ver mogelijk naar zijn schouder en billen brengen (beide kanten op, maar uit je verhaal schat ik in dat naar rechts moeizamer gaat) Evt. Kun je ook nog varieren in hoogte (richting achterhoef, ipv bil).

Tijdens het rijden kun je op links buitenstelling vragen en op rechts afwisselend binnen en buitenstelling. Op deze manier vraag je eigenlijk continu of links zich wat langer wil maken.

Een osteo werkt minder op de spieren en meer op de wervelkolom. Wellicht zou een masseur of fysio in jouw geval beter aansluiten bij de problematiek van je paard.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 07-08-14 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:59

Helpt je instructeur je ook met het longeren? Hoe en hoeveel longeer jij je paard?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:03

OP het moment dat je unilateraal (dus aan dezelfde zijde) hulpen gaat geven,. dan heeft dit effect op je houding. Wat het effect precies is en wat je doet in je lijf is zo moeilijk aan te geven zonder je te hebben zien rijden. Heb je misschien een filmpje van het rijden? Dat maakt het makkelijker om je vraag te beantwoorden. Er zijn namelijk 1000 en 1 mogelijkheden om deze hulpen te intepreteren. Sommige van die interpretaties zijn goed, andere werken juist averechts.

Waar je voor moet waken op het moment dat je aan een zijde van je paard inwerkt, is dat je je zitbeenknobbels gelijk blijft belasten, en dat je dus niet een kan zwaarder gaat maken. Doe je dit wel (onbedoeld) dan werkt dit tegengesteld aan de hulp die je geeft. Je zitbeenknobbels moeten ten aller tijde recht blijven ten opzichte van je paard: jij met je ruggengraat midden boven die van je paard. Het verlengde van de manenkam onder je navel en tussen je bilspleet. Kijk dus niet te veel naar je zadel hiervoor, maar vooral naar je paard. Het is ook heel goed mogelijk dat, wanneer je op bovenstaande manier gaat zitten, je heel scheef bent ten opzichte van de grond. Dit is de scheefheid van je paard en die moet je niet gaan compenseren middels de zwaartekracht.

Als je een rechtsgebogen paard hebt, is het vaak verleidelijk om het rechterbeen wat naar achteren te plaatsen om de achterhand terug te duwen. Ook dit moet je vermijden, want rechtrichten doe je vanuit de mobiliteit van de schouders van het paard.

Om een paard goed recht te kunnen richten heb je zelf een goede houding nodig. Je mag je niet laten verleiden door het paard om mee te gaan in de scheefheid en je mag ook niet zoveel gaan compenseren dat je je paard daarin fysiek of mentaal overbelast. Scheefheid is een gewoonte die uiteindelijk ook fysiek effect heeft op je paard. Dat moet je terug recht trainen en dit kost tijd, geen dagen, maar jaren.

Ik ben benieuwd wat er precies gebeurt in je rijden, dus als je een filmpje hebt (mag per pb) dan zou ik dit graag eens voor je bekijken.

Goede boeken over biomechanica bij paarden en ruiters: Alles van Dr Hillary Clayton, Biomechanical Riding & Dressage: A Rider's Atlas van Dr. Nancy Nicholson en Anatomy of dressage door Dr Heinrich Schusdzaiarra en Dr Volker Schusdziarra

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 15:44

Dank je wel, vooral Jibbel en Alicia2u voor de uitleg en tips. Helder en stof tot nadenken, m.n. het deel over zelf niet scheef gaan zitten, beide zitbeenknobbels gelijk blijven belasten etc. Dank ook voor de boekentips. Ik ben nogal rationeel ingesteld. Paardrijden is voelen, dat weet ik, maar ik wil het ook altijd begrijpen. Dus ik sla zeker aan het lezen. (Ben over een paar weken jarig: mooie kadootjes.)

Filmpje:
Ik heb het paard nog niet zo heel lang, dus er is nog geen massa aan goed materiaal beschikbaar. Heb net pas voor het eerst een beetje fatsoenlijke kwaliteit foto's laten maken. Schrok er nogal van, was wel een eye-opener in hoe ver we als combi zijn. Niet ver. Dat rechtrichten van ons gaat idd. nog wel een jaar of wat duren. Is ook niet erg, ik puzzel er met plezier aan en geniet enorm van het paard en van het rijden. De fotograaf heeft aangeboden binnenkort ook eens te komen filmen. Aanbod ga ik aannemen. Als ik t.z.t. filmmateriaal hebt en je wilt meekijken Alicia2u, graag. Wordt wel per pb denk ik...

Over het longeren, n.a.v. de vraag van Kahawa:
Dat doe ik nu maar 1x per week, heel soms 2 (als ik zelf echt te moe ben om erop te gaan en ik toch vindt dat hij wat moet bewegen). Soms met zo'n katoenen longeerhulp, soms met pessoa. Ik weet niet wat nu voor hem het beste is. Ik longeer weinig omdat ik het idee heb dat het niet 'helpt': hij hangt heerlijk in z'n scheefheid die hij in de loop der jaren opgebouwd heeft. Ik kan prima schakelen met hem aan de longe, hij luistert erg goed op mijn lichaamshouding en stemhulpen. Maar ik mis dan toch de hulpen van het rijden. Ik heb nooit longeerles gehad, wel een goeie tip trouwens. Longeren voelt nu soms als een beetje nutteloze excercitie, in de zin dat hij wel beweegt, maar niet echt op de juiste wijze werkt.

Schema is nu:
- maandag: rijden of longe (geen les)
- dinsdag: rijden, les
- woensdag: bijrijder rijdt, les (zelfde instructeur)
- donderdag: bijrijder rijdt, geen les, soms buitenritje o.i.d.
- vrijdag: vaak vrije dag voor paard, soms buitenritje of beetje rustig loswerken o.h.z.
- zaterdag en zondag: geen les, maar beetje waar ik zin in heb. Rijden, longe, buitenritje. Soms extra vrije dag als ik zelf een druk weekend heb en/of als ik vrijdag wel gereden heb.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:53

Longeren als training om je paard rechter te krijgen, kun je het beste met dubbele longe doen. Dan kun je de scheefheid corrigeren. Met 1 lijn gaat dat niet, want zoals je zelf al zegt: je paard gaat makkelijk in zijn eigen scheefheid hangen.

Meerdere keren longeren is niet heel gek, onbelast trainen, zonder dat jij als ruiter ook je balans zoekt en jullie elkaar daarin misschien wat tegen werken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:07

Je bent al goed bezig als ik het zo lees. M.b.t. meer weten over mechanica heb ik veel gehad aan het boek “Hoe beweegt uw paard” van Gillian Higgins.

Als ik het zo lees “paard buigt in hals makkelijker naar links maar zet ruiter op rechter achterbeen”, dan vermoed ik dat jouw paard verbuigt/”kiept” in zijn lijf. Dit is een beetje te vergelijken met wat er gebeurt als jij zelf knikt in je linkerheup. Optisch buig je naar links, maar je gewicht gaat naar de rechter zitbeenknobbel. Bij jouw paard (ver)buigt de hals naar links en de schouders gaan naar rechts. Het paard brengt de achterhand naar links maar blijft daarbij hoger in de linkerheup en zakt meer in de rechterheup. Hierdoor kom jij op het rechterachterbeen te zitten. Ik ben ook met zoiets bezig en dit is een lastige klus. Kantelt je paard ook in het hoofd als je stelling naar rechts vraagt? M.b.t. je vragen:

Citaat:
1) I.p.v. 'buitenteugel, binnenbeen', zegt mijn instructrice op de linkerhand nu regelmatig meer 'buitenteugel, buitenbeen' (lees: rechterteugel, rechterbeen). Snappen jullie dit/klopt dat, gegeven het beeld dat ik schets?
Ja, om je paard recht te maken zul je gelijke druk op 2 teugels moeten hebben. Als je paard dat niet geeft/neemt, kan je er als ruiter voor kiezen om zelf die druk aan te nemen. Ook om je paard te leren op 2 teugels te gaan lopen. Mogelijk dat het paard dan gaat uitzwaaien naar rechts: vandaar je r.been erbij.

Citaat:
2) Oefeningen die we nu doen zijn o.a. veel wijken voor rechterbeen (dus niet linkerbeen, dan zet hij dat been alleen maar makkelijker schuin onder z'n lichaam weg) en bijv. schouderbinnenwaarts (vragen op de buitenteugel) als we op de linkerhand werken. Is dat logisch? Hoe zit dat dan, bewegings-mechanisch gezien? Wat gebeurt er dan?
Bij wijken voor het rechterbeen nodig je het linkerbeen uit schuin naar voren en buiten te gaan. Een tegengestelde beweging zeg maar ten opzichte van het schuin onder het lijf zetten. Ook plaats je daarmee de schouders wat naar links. SB links: hiermee maak je het linkerachterbeen sterker en nodig je het paard uit hier wat te zakken in de heup. Ook is SB een uitstekende rechtrichtende oefening omdat je ook hierbij de schouders moet plaatsen (naar links in dit geval).

Citaat:
3) Paard komt vaak terug in tempo als het moeilijk wordt (lees: als ik 'm iets rechter maak). We proberen dan flink de 'vooruit' aan te zetten, tempo erin en op eigen benen lopen. Wel contact houden, gelijk op beide teugels, maar geen druk van voren. Maar dan verlies ik wel compleet mijn aanleuning en wordt sturen ook moeilijker. En als ik dan vanuit dat 'naar voren' weer iets meer aan de voorkant vraag, is de reactie van het paard om meteen weer in die scheefheid te schieten. Wat kan ik hieraan doen?
Ja, dat is niet zo raar. Er moeten spieren aan het werk die slap zijn en het minder sterke achterbeen moet gewicht opnemen. Mijn merrie heeft de zekerheid van het contact aan de voorkant nodig om over de rug voorwaarts te durven lopen. Als ik die “naar voren jaag” zonder contact, wordt ze onzeker en breekt ze volledig af in haar lijf. En dan ben ik alles kwijt wat ik daarvoor met moeite heb opgebouwd. De oplossing bij mijn merrie is: toch de aanleuning voor zelf houden en blijven bieden. “Leiding nemen” noemt mijn instructrice dat. Iedere keer korte tempowisselingen werken bij mij dan goed om het achterbeen te activeren.

Citaat:
4) Wat zijn nu goede oefeningen op de rechterhand? Bijv. op voltes krijgt hij een soort 'valse buiging' op rechts. Hij buigt wel, maar zet eigenlijk daarmee de hele linkerkant weer strak. Ideeën?
Bij een correcte buiging zou die linkerkant niet mogen verstrakken maar juist langer en soepeler moeten worden. De benodigde buiging op een grote volte is maar heel minimaal. Je vraagt vermoedelijk meer dan je paard nu aankan. Ik zou zeggen: geen stelling en buiging vragen, maar als een “plank” door de volte sturen. Gelijke druk op 2 teugels proberen te houden is even belangrijker. Dan komt een correcte buiging vanzelf.

Tot slot: dit soort zaken kosten (heel veel) tijd. Ga niet wanhopen maar werk rustig door. Na een aantal maanden zou je verschil moeten voelen. Maar het kan wel minstens een jaar duren voordat je kan constateren dat je paard min of meer recht is geworden. Daarna duurt het misschien nog wel een jaar voordat je links en rechts een min of meer gelijke lengtebuiging hebt.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 16:09

@Jibbel: mijn bijrijder heeft toen ze zwanger was op de dagen dat zij voor mijn paard kwam een tijdje met dubbele longe gewerkt. Die heeft toen zelfs les/begeleiding daarin gehad, schiet me te binnen. Ik heb het zelf wel een paar keer geprobeerd, maar ben er nog niet handig in. Maar bijrijder of stalgenoten willen vast wel weer helpen. Is wel een goeie idd.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 16:14

Roodvos schreef:
Als ik het zo lees “paard buigt in hals makkelijker naar links maar zet ruiter op rechter achterbeen”, dan vermoed ik dat jouw paard verbuigt/”kiept” in zijn lijf. Dit is een beetje te vergelijken met wat er gebeurt als jij zelf knikt in je linkerheup. Optisch buig je naar links, maar je gewicht gaat naar de rechter zitbeenknobbel. Bij jouw paard (ver)buigt de hals naar links en de schouders gaan naar rechts. Het paard brengt de achterhand naar links maar blijft daarbij hoger in de linkerheup en zakt meer in de rechterheup. Hierdoor kom jij op het rechterachterbeen te zitten. Ik ben ook met zoiets bezig en dit is een lastige klus. Kantelt je paard ook in het hoofd als je stelling naar rechts vraagt?

Ja, dit dus!!! Exact. Precies wat je zegt, incl. het kantelen bij stelling naar rechts (dat zag ik laatst pas écht goed op de foto's die gemaakt zijn). En ook het meer zakken in de heup rechts dan links is echt exact wat er gebeurd. Dank je wel voor je reactie, zeker ook op de afzonderlijke punten, dat ga ik nog een paar x overlezen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:21

Het meest essentiële aan het "rechtrichten" is de losgelatenheid van het paard.

Mensen en paarden zijn over het algemeen niet symmetrisch gebouwd.
In het dagelijkse bestaan is dat geen enkel beletsel, mensen kunnen er mee werken, sporten, dansen en wandelen met een rugzak.
Paarden hebben er ook geen enkel probleem mee, ze kunnen er zonder enig probleem mee leven, ook met een ruiter op hun rug.
Wanneer het lichaamsgebruik wat intensiever wordt zal het lichaam zich daar aan aanpassen.

Binnen de dressuur wordt het ongelijk zijn pas een probleem wanneer we in de verzamelde bewegingen terecht komen.
Hier wordt als het goed is een groot deel van het gewicht van ruiter en paard opgenomen door de stuwende/dragende achterhand.
Om nu in evenwicht te kunnen blijven bewegen zullen beide zijden evenredig ontwikkeld moeten zijn anders valt het paard door één kant heen, het kan dan niet recht uit bewegen.

Heb geen illusies:
99,99% Van de ruiters zijn nog niet aan die fase toegekomen en het grootste deel zal er ook nooit aan toekomen omdat domweg de daarvoor benodigde basis opleiding van de ruiter en -africhting van het paard overgeslagen worden.
Ze zijn op een doodlopende weg.

Het merendeel van de op dit moment in de mode zijnde "recht richt scholen" is helemaal niet bezig met rijkunstig rechtrichten.
Rijkunstig rechtrichten is een proces van jaren van rustige, beheerste, evenwichtige spiertraining op links en op rechts gelijk.

De rechtrichtscholen zijn bezig met de eerste fase van de africhting, de losgelatenheid.
Dat wil zeggen, ontspanning, vertrouwen, evenwicht over 4 benen, leren luisteren, gehoorzamen, meewerken.
Zij zijn hier heel welkom in, deze fase wordt in de reguliere opleiding namelijk overgeslagen.

"Vastzitten" is in werkelijkheid vastzetten.
Een paard dat de eerste fase van de africhting, de losgelatenheid goed doorlopen heeft is links en rechts ongelijk ontwikkeld maar zet zich niet meer vast.
Wanneer het paard zich vast zet ziet het er vanzelfsprekend véél ongelijker uit
Het zal zich wat gemakkelijker naar een de ene kant inbuigen dan naar de andere, net als wij....
Wanneer we rustig en evenwichtig op beide zijden werken zullen de "lange" spieren langzaam aan sterker worden en de "korte" spieren langzaam aan soepeler.
Daar hoeven we ons niet drukker om te maken dan dat we rustig en gelijkmatig op beide zijden evenveel werken. Het komt vanzelf goed, het duurt jaren, dat is alles.

Vastzetten is een bescherming van het paard tegen de inwerking van de ruiter.
Het heeft hier een reden voor.
Onzekerheid, ongenoegen, angst, pijn.
De sleutel tot de opening naar de losgelatenheid is rust, kalmte, vertrouwen, respect voor de integriteit van het paard.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:23

Als leuke oefening vind ik het rijden van het vierkant (mbv balken) een hele mooie oefening. Je begint met een volte te rijden rond de balken en kiest dan om te beginnen 1 hoek uit. Je rijdt voor de hoek recht langs de balk, maakt een halve ophouding halverwege en de hoek gebruik je om de schouders om te zetten. Uiteraard eerst de oefening is stap doen, ikzelf vind het een leuke oefening in galop ;)

Ik persoonlijk zou het wijken en sb aan beide kanten meenemen, voel je duidelijk verschil en kun je er meer op inspelen.

Wat voor jou belangrijk is, is dat je zelf je midden opzoekt ongeacht waar je paard je zet. Eens dit gevonden gaat dit jou en je paard enorm helpen met de lengtebuiging omdat jij als het ware neutraal bent ;)