paard trekt hard bij longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lunalover62

paard trekt hard bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 17:04

beste bokkers,

ik heb een verzorg fjord waar ik alles mee kan en ze is altijd super lief, maar met longeren trekt ze enorm hard en omdat ze alleen in een weiland achter het huis van het baasje staat hebben ze ook geen longeer ring.

ze loopt daarom ook niet in een rondje en trekt daardoor heel hard. ze kent de hulpen ook nog niet zo goed omdat ze nog nooit gelongeert is en we er net een half jaartje mee bezig zijn ( we zijn er wel hard mee aan de slag) ik longeer alleen met een hoofdstel met bit in en remmen wilt ze ook niet goed doen.

mijn vraag is dus wat kan ik aan het harde trekken doen en hoe kan ik haar goed in een rondje laten lopen? moet ik daarvoor een longeer single kopen met hulpteugels of kan ik het ook anders aan leren?

ik hoop dat jullie iets weten want ik weet het namelijk echt niet meer.

groetje gina

Anoniem

Re: paard trekt hard bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:05

Kun je niet een stukje (b.v. circkel) afzetten met lint zodat ze minder ruimte heeft?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:06

Probeer met je buik naar haar buik te richten, en met je ene hand naar de borst gericht en de andere naar de kont haar in een vierkant te 'zetten'. Ook kun je, als ze het rondje niet snapt, eerst even voordat je gaat longeren, gewoon een paar rondjes aan de hand een rondje met haar lopen. En als ze trekt, moet je gewoon zachtjes bij elke stap die ze zet, terugtrekken. Vooral niet stoppen met longeren, dan denkt ze namelijk dat zij de baas is. En dat is niet zo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:08

Hoe heb je de longeerlijn aan het bit verbonden?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:11

Mizora schreef:
Hoe heb je de longeerlijn aan het bit verbonden?

Ik hoop toch door 2 ringetjes en dan vast aan de derde & onwisselen als je van kant wisselt..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:15

Hoe doe jij hem door 2 ringetjes en dan vast aan de derde? Die methode ken ik nog niet.

lunalover62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 17:22

ik heb zo'n ding dat klik je aan de 2 ringentjes vast van het bit aan aan dat ding hangt een ringetje en daar klik ik de longeerlijn aan vast

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:25

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:26

Mizora schreef:
Hoe doe jij hem door 2 ringetjes en dan vast aan de derde? Die methode ken ik nog niet.

Haha :p. Is ook best een moeilijke methode, ik heb hem geleerd van mijn lesinstructrice.

lunalover62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 17:27

ja dat bitstukje inderdaad

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:30

Ok. Dan vind ik het niet zo raar dat je paard trekt. Kijk maar eens goed waar de druk op komt als je aan de longeerlijn trekt. Dan komt de druk op de buitenste bitring en zeg je dus eigenlijk dat het paard naar buiten moet in plaats van naar binnen.

Mizora schreef:
Ik gebruik zelf een hondenslipketting, eventueel i.c.m. een extra touwtje.

http://imageshack.us/a/img109/5851/ywld.jpg

De ring van de slipketting gaat aan de lijn, dan door de bitring, opnieuw door de lijn, door de andere bitring en dan de ring aan de andere kant van de slipketting weer aan de lijn.

Ik gebruik een menleidsel om te longeren, waardoor ik daar een gesp heb met een grote lus. Maar je kan ook een los stukje touw nemen, bijv. 3 strotouwtjes door elkaar of touwhalstertouw (minimaal 6mm) en daar een extra touwtje van maken om aan je haak te doen. Het gaat erom dat de ketting vrij moet schuiven waar je hem in het midden vast hebt. Dit is namelijk waarom hij op beide bitringen inwerkt.

Kijken of ik het duidelijker uitgelegd krijg.

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... 8/tpas.jpg

Links is hoe ik hem doe en hoe je met een langer touwtje het kan doen met een gewone longeerlijn. Rechts is hoe je het met een klein lusje doet. Dan is enkel dat groene een extra lusje (waar de ketting de ruimte heeft om door te schuiven) en is dat rode ding een wat uit elkaar getrokken musketonhaak.

Maar je kan ook de longeerlijn door de bitring doen, achter de oren langs en dan aan de buitenbitring klikken. Zo geef je in eerste instantie druk op de binnenbitring en daarna op de buitenbitring.

Of de longeerlijn door de binnenbitring halen, nogmaals door de binnenbitring halen en dan aan de bitbitring klikken.

@oneandonlyonyx: kan je het uitleggen? Want dan kan ik er van leren.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:37

Ik denk dat oneandonlyonyx bedoeld longeerlijn door binnenste bitring, dan door buitste bitring, terug onderlangs naar binnenste bitring en daaraan vastklikken.

lunalover62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 17:42

oke dank jullie wel!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:49

twinducklin schreef:
Ik denk dat oneandonlyonyx bedoeld longeerlijn door binnenste bitring, dan door buitste bitring, terug onderlangs naar binnenste bitring en daaraan vastklikken.

Ja klopt, sorry afentoe weet ik m'n woorden niet goed uit te brengen :p

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:52

Net als alle andere hulpen. Gewoon begeleiden met korte hulpen de cirkel door.
Dus op het juiste moment wat druk en dan meegeven om vervolgens weer lichte druk te geven (sturen) de bocht door.

lunalover62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 18:09

heel erg bedankt iedereen.
nog ding wat ik heb is dat als ik buiten rij dat ze het bit nog wel eens vastpakt en dan is ze echt heel sterk dus ik zit er over na te denken om zo'n rolletjes bit te kopen maar is dit goed?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:19

Mizora schreef:
Ok. Dan vind ik het niet zo raar dat je paard trekt. Kijk maar eens goed waar de druk op komt als je aan de longeerlijn trekt. Dan komt de druk op de buitenste bitring en zeg je dus eigenlijk dat het paard naar buiten moet in plaats van naar binnen.

Uhm hoe stuur jij normaal de bak door? Met je buitenteugel mag ik hopen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:30

Ik mag hopen dat je de druk niet op je buitenteugel zet om het paard de bocht door te krijgen, maar de teugel tegen de hals te leggen en de druk wat verlaagd. In principe gebruik ik beide teugels. Aan de longe heb je alleen de bithulp, geen teugeldruk en ik heb niet het gevoel dat hier zeer hoog niveau aan dressuurmatige ruiter achter zit (niet lelijk bedoeld, slechts een constatering), de meeste nemen toch een verhoogde druk op de binnenhand en geven ruimte met de buitenhand.

lunalover62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 18:37

ik wil wel dressuur rijden maar is niet echt bij mij in de buurt. ik rij gewoon recreatie en kunt u mijn reactie van het bit even lezen ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:41

Ik zou niet aan een rolletjesbit beginnen. Maar gewoon gaan oefenen met rijden met overgangen. Wat voor bit gebruik je op het moment?

lunalover62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 19:04

enkelgebroken

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:12

De oplossing ligt idd niet in het bit, maar bij een instructeur.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:19

Ik heb zelf de beste ervaringen met een dubbelgebroken kneveltrens. Maar het gaat je probleem waarschijnlijk niet oplossen.

lunalover62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 19:31

okee toch bedankt