Daar is hij weer! PRE Don Damaro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bamsy

Daar is hij weer! PRE Don Damaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 08:20

Na een aantal topics bij ITP nu dan toch maar eens een bij HAW :j
Please be kind to us }>

Afbeelding

Ik heb geluk dat wij op stal een eigen fotografe *-:) rond hebben lopen die niet te beroerd is om foto's te maken van mijn trainingen, hierdoor krijg ik niet allen erg veel rijfoto's van mijn knapperd :~ maar kan ik ook mooi zien hoe hij elke keer weer met sprongen vooruit gaat!!

Wat informatie:
Don is een nu bijna 4,5 jarige PRE van +- 1.70.
Hij loopt 3-5 keer in de week afwisselend met longeren of een buitenrit.
Als we trainen loopt hij max 30 min incl 10 min warmstappen dus 20 min "echt" werk, voor zover je het al werk kunt noemen :')

Don is inmiddels uitgebracht op wedstrijd en heeft zijn 1ste dikke punten in de klasse B binnen *\o/*

We streven erna om 1x per week te lessen maar mijn instructrice is ook maar een mens dus is wel eens verhinderd of het weer staat het niet toe waardoor mijn portemonnee ook weer een goede week heeft :=

Tijdens de training zijn we vooral bezig met tempo controle, actief aan het been maken & hoofd halshouding.

Oefeningen die we rijden zijn:
* Voltes
* Slangenvoltes
* Gebroken lijnen (5 en 10 meter)
* Pasje wijken
* Stukjes schoudervoor (in alle gangen)
* Haltouden
* Tempowisselingen
* Achtjes
* Veel binnenhoefslag

Verbeterpunten:
* Don mag op momenten nog meer zijn neus eruit
* Mijn handen moeten lager, vind ik nog erg lastig aangezien Don dan makkelijk opkrult
* Meer op mij gat gaan zitten en niet naar voren duiken.
* Ik denk nog steeds rijk te kunnen worden tijdens het rijden maar moet toch echt meer naar voren gaan kijken }>

Hieronder nog even de topics die eerder aangemaakt zijn (voor wie dat interessant vind :o )
Zijn allereerste :n Don Damaro 3 jarige PRE @ work
Ons pechtopic Don Damaro, wat een kleine ingreep had moeten zijn.......
Don Damaro 4-jarige PRE @ work in de lentezon
Back on Track Don Damaro weer back on track!
Don Damaro's succesvolle wedstrijddebuut!

Genoeg gepraat , tijd voor foto's!
(ik heb zijn voorpluk in een knot omdat ik hier met mijn wedstrijd hoofdstel rijdt en het erg zonde vind als de steentjes van zijn nieuwe frontriem lelijk worden doordat zijn manen erin blijven hangen :Y))
*
*
1. Leker actief drafje, mijn houding mag ook wel wat actiever :=
Afbeelding

2. Pasje verruimen, hierbij valt hij nog wat op de voorhand
Afbeelding

3. Galop, ik krijg steeds meer controle over de voorkant waardoor ik de schouder iets naar binnen kan plaatsen en zijn kont minder naar binnen gaat zwaaien.
Afbeelding

4. Galop rechtsom, dit is zijn moeilijke kant, wil nog wel eens verkeerd aanspringen en hoeken gaan nog wat onhandig :=
Afbeelding

5. Mooie actieve galop, zelf erg blij met dit plaatje :j
Afbeelding

6. Iets ronder, ik moet echt op mijn gat gaan zitten ~~}>
Afbeelding

7. :~
Afbeelding

8. Hier zie je wat er gebeurt als ik mijn armen meer in 1 lijn met de teugels houdt, komt iets te diep maar is wel mooi actief van achter
Afbeelding

9. Pasje wijken, jammer van het stamoment >;) maar erg blij met dit plaatje! <3 (en ja hij is echt een PRE :j )
Afbeelding

10. Poging tot schoudervoor, stelling mag minder.
Afbeelding

11. Soms laat hij even weten het er niet mee eens te zijn, dit is dus zijn boze gezicht }>
Afbeelding

12. Maar meneer is vergevingsgezind dus paar tellen later kan hij zijn happy face al weer opzetten <3
Afbeelding

13. Bedankt voor het kijken, doei :wave:
Afbeelding

14. Vooruit nog eentje van zijn knappe koppie <3
Afbeelding

Ik hoop dat jullie net zo genoten hebben van de foto's als ik :j

Tabaluga12

Re: Daar is hij weer! PRE Don Damaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:24

Jeetje, wat valt hier nog van te zeggen?! Jullie zijn schitterend op weg *\o/*

Tijd, tijd tijd en dan komen jullie er zeker wel. Veel plezier en succes samen.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 08:29

Tabaluga12 schreef:
Jeetje, wat valt hier nog van te zeggen?! Jullie zijn schitterend op weg *\o/*

Tijd, tijd tijd en dan komen jullie er zeker wel. Veel plezier en succes samen.

Dank je wel!!
Volgens mij hebben wij elkaar gezien op de Don zijn 1ste schoot op de heide!

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:32

Wauw wat een gaaf dier! Jullie zijn al een heel eind op de goede weg zeg. Oke hij zou iets minder diep mogen lopen, maar gezien zijn leeftijd is dat echt prima. Ga zo lekker door en jullie komen er wel

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:02

Je hebt hem leuk aan het lopen. Dat diepe komt wel weer goed.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 13:04

alice0cullen schreef:
Je hebt hem leuk aan het lopen. Dat diepe komt wel weer goed.

Dank je!
Vind jou boktnaam echt tof! Zit toevallig eclips te kijken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:39

Ik kwam de fotos al tegen op fb. Elke keer als ik fotos zie, zijn jullie gegroeid. Leuk! Actieve achterbeentjes heeftie ook. Goed bezig hoor. Veel succes in Rucphen :j

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 14:09

Share schreef:
Ik kwam de fotos al tegen op fb. Elke keer als ik fotos zie, zijn jullie gegroeid. Leuk! Actieve achterbeentjes heeftie ook. Goed bezig hoor. Veel succes in Rucphen :j

Hihi ik plaats gewoon overal spam van Don :=
Ben inderdaad heel blij met die achterbeentjes van hem :j
Komt helemaal goed in rucphen, jury ben ik minder blij mee maar ach we zien wel :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:21

Lekker ding heb je onder je kont! Hoewel de momenten er misschien best waren, in de foto's komen ze niet echt terug: lekker regelmatig de hals laten strekken :)

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 17:26

Angela schreef:
Lekker ding heb je onder je kont! Hoewel de momenten er misschien best waren, in de foto's komen ze niet echt terug: lekker regelmatig de hals laten strekken :)

Dank je wel!
Die momenten zijn er zeker, die zijn te bewonderen in het topic dat ik hiervoor aangemaakt had ;) ik moest al kiezen uit al die mooie foto's dus nu was de keus om even voor de wat meer opgerichte foto's te gaan :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:03

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:03

Ja Don is natuurlijk al wel aardig wat jaartjes ouder maar denk dat de jouwe er over 7 jaar net zo uit zou kunnen zien als je zo goed doorgaat :) Blijf het wel een van zijn mooiste veulens vinden :D Ze hebben zelfs hetzelfde boze gezicht haha :')

Edit: Kennelijk word dit verwijderd als ik niet een tip of iets dergelijks geef dus uhm.. nouja je zou hem misschien af en toe achter wat kunnen bijtikken zodat hij meer op z'n achterhand komt en zich van voren meer gaat dragen :) z'n papa wil ook nogal lui van achter zijn en dan zwaar van voor worden en dan helpen de kleine tikjes af en toe als hij zwaarder word erg goed!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:57

Wauw wat zijn jullie aan het groeien! Het neusje komt er telkens meer uit, ik dacht al bij mezelf ik ga eerst de oude topics kijken en dan pas deze. En het gene wat mij telkens het meest stoorde was het neusje dat er meer uit mag komen. Maar het neusje komt telkens meer op de plek waar hij hoort :D Iets wat me ook op viel is de teugel arm lijn waar een knik inzit, je armen en handen kunnen iets lager ingesteld worden zodat dit een nette lijn vormt met elkaar en alles met elkaar verbonden zit (dit zie ik niet op elke foto maar in de galop nog wel, en je bent zeker in vergelijking met de oude foto's vooruit gegaan).

Kortom gewoon doorgaan zo als je bezig bent dan kom je er wel!

p.s. Je zit nog wel wat restanten van die bult op zijn achterbeen, heeft hij hier last van met het rijden?

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 15:59

Renee schreef:
Wauw wat zijn jullie aan het groeien! Het neusje komt er telkens meer uit, ik dacht al bij mezelf ik ga eerst de oude topics kijken en dan pas deze. En het gene wat mij telkens het meest stoorde was het neusje dat er meer uit mag komen. Maar het neusje komt telkens meer op de plek waar hij hoort :D Iets wat me ook op viel is de teugel arm lijn waar een knik inzit, je armen en handen kunnen iets lager ingesteld worden zodat dit een nette lijn vormt met elkaar en alles met elkaar verbonden zit (dit zie ik niet op elke foto maar in de galop nog wel, en je bent zeker in vergelijking met de oude foto's vooruit gegaan).

Kortom gewoon doorgaan zo als je bezig bent dan kom je er wel!

p.s. Je zit nog wel wat restanten van die bult op zijn achterbeen, heeft hij hier last van met het rijden?

Dank je wel renee! Leuk dat je ook eerst mijn andere topics bekeken hebt zodat je de vooruitgang ook echt kan zien :j
Klopt dat de lijn van arm naar mond niet altijd ideaal is maar dat heb ik bij foto 8 uitgelegd ;) hij vind het nogal makkelijk om zijn hoofd achter de loodlijn en daarbij erg diep te gaan lopen, met name in de galop doet hij dit nog. Als ik dan mijn handen lager hou om de verbinding recht te houden valt hij naar beneden, hou ik mijn handen wat hoger dan blijft hij beter bovenin. Het is niet dat ik hem hiermee optil met mijn handen maar die positie maakt het voor hem makkelijker om bovenin te blijven :D maar er word nog hard aan gewerkt :o
Inmiddels is de 1ste dubbele winst ook al binnen *\%/*

xflooor schreef:
wauw wat een toppertje! hier valt niks op te zeggen. ziet er echt prachtig uit ! <3

Dank je wel :D

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 16:08

Renee schreef:

Oja ik hier nog even op te reageren:
Hij is nog een aantal keer nagescand maar mij is verteld dat hij hier geen last van gaat krijgen. Het is zacht (ontstekingsbintweefsel) wat op de band zit, het risico is te groot dat weg te halen.
Toch hoor ik regelmatig van mensen doe hem langere tijd niet gezien hebben dat ze het idee hebben dat hij nog steeds slinkt, dus we houden hoop :D alleen het litteken zal altijd een doorn in het oog zijn (niet voor mij want ik zie het nog amper, maar voor omstanders is dat toch anders)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:08

Ik had inderdaad je uitleg later gezien, in eerste instantie overheen gelezen maar later toch gezien in de OP. Maar was te laat met om te kunnen aanpassen ;)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:09

bamsy schreef:
Renee schreef:

Oja ik hier nog even op te reageren:
Hij is nog een aantal keer nagescand maar mij is verteld dat hij hier geen last van gaat krijgen. Het is zacht (ontstekingsbintweefsel) wat op de band zit, het risico is te groot dat weg te halen.
Toch hoor ik regelmatig van mensen doe hem langere tijd niet gezien hebben dat ze het idee hebben dat hij nog steeds slinkt, dus we houden hoop :D alleen het litteken zal altijd een doorn in het oog zijn (niet voor mij want ik zie het nog amper, maar voor omstanders is dat toch anders)

Oh dat is in ieder geval goed nieuws!

Cynthiaa1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:51

teugels mogen iets korter :) en bij het wijken je been niet te ver naar achter leggen. verder erg leuke combinatie :)

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 08:28

Cynthiaa1991 schreef:
teugels mogen iets korter :) en bij het wijken je been niet te ver naar achter leggen. verder erg leuke combinatie :)

Bedankt voor je reactie :j
Teugels mogen inderdaad korter alleen krijgen we dan het probleem met de neus achter de loodlijn weer, vandaar wat langer.
En betreft dat been in het wijken, die zal langzaamaan meer naar voren gaan maar meneer vergeet nog wel eens zijn achterkant mee te nemen dus help ik hem een handje tot hij het wijken goed door heeft :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:36

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Boxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 00:06

Jullie zijn goed op weg :)

Lekker aan de maat ook voor een PRE!

Ik vraag mij alleen af wat je binnenhand doet op foto 7?
Meer stelling vragen?

Foto 8 geeft een fijn beeld!

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 17:59

Boxers schreef:
Jullie zijn goed op weg :)

Lekker aan de maat ook voor een PRE!

Ik vraag mij alleen af wat je binnenhand doet op foto 7?
Meer stelling vragen?

Foto 8 geeft een fijn beeld!

Bedankt voor je reactie!

Klopt op foto 7 zitten er net voor de bocht dus hand ietsje erbij om hem mooi de hoek door te rijden, lijkt overigens erger dan het of door de hoek vanwaar de foto genomen is vermoed ik.
Op foto 8 loopt hij wel lekker actief alleen loopt hij veelse diep dus vond het totaalplaatje daar wat minder.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:45

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:36

Jullie vormen een goede combi! Leuk paard.
Let op met schoudervoor dat je je binnenbeen niet naar achteren legt, want dan duw je de kont opzij in plaats van dat de schouder goed voor en naar binnen komt. Dus, doen alsof je de volte inzet en binnenbeen op de singel houden. Daarmee zet je hem van voren van de hoefslag af. Buitenkant begrenzen en dan komt het goed.

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:35

Ik vind foto 8 een fijn beeld geven in hoe je een paard moet losrijden! Je ziet gelijk dat de achterhand actiever wordt en hij beter gaat nageven en jij beter kunt zitten.

Jullie zijn een mooie combi, ga vooral zo door!