Luna en ik op de goede weg!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharontucker

Luna en ik op de goede weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 19:13

Hey guys!
Tijdje geleden heb ik een topic geopend dat Luna voor de 2e keer in de bak liep ( [RT-HAW] Luna 2e keer in de bak.
)en daarin heb ik hele fijne tips gekregen.
Wij zijn lekker bezig gegaan en verschil is er zeker.
Waar ik zelf nog moeite mee heb is rechtop blijven zitten en handen niet vast zetten/ niet met haar mond bezig zijn.. blijft moeilijk!
Foto's zijn begin van de week gemaakt.
Het filmpje is van vandaag, knop ging bij mij om en liet haar met lange teugel zelf maar even rond sjouwen. Verschil! '
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

FILMPJE
https://www.facebook.com/photo.php?v=81 ... tif_t=like

Instappen. (pakte net mn teugels op maat)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HLA8O3QT-D.jpg

Draven.. even inkomen zal ik maar zeggen..
Afbeelding

:-)
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JIBUYLON-D.jpg
Afbeelding
Afbeelding

Spiegel/hek was spannend..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KJIPPK3W-D.jpg
Afbeelding

Opletten dat ik zelf niet mee naar voren val.
Afbeelding

Even tips van vriendin.. beide even luisteren :o?
Afbeelding

Rechter galop, kijkt ze nog ontzettend naar buiten.
Afbeelding
Afbeelding

Netjes ontspannen terugkomen in draf +:)+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even op adem komen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A6RSRYAX-D.jpg

Linker galop, aardig tempo, maar wel netjes op de hoefslag.
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PBJF4HG6-D.jpg

En weer netjes terug :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XUI6FRWO-D.jpg
Afbeelding

Uitstappen +:)+
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZPIEF4BO-D.jpg

Mag ik trots zijn?! :D

Youri1996

Re: Luna en ik op de goede weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:18

Mooi paard! Je zegt het zelf al, handen niet vastzetten en rechtop blijven zitten, veel meer ontspannen.
Maar je mag best trots zijn :j

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:19

Je mag zeker trost zijn ik zie al veel verbetering.

Je mag inderdaad meer rechtop zitten maar rome was ook niet in een dag gebouwd

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:28

Je mag zeker trots zijn Shar! :D
Echt een verschil zo. Ze liep in stap en draf al veel meer ontspannen.
En dat zie ik in de galop nu ook wat meer terug komen. Ze rent niet meer zo erg onder je vandaan en ik zag haar soms al wat meer zakken.

Je handen mag je trouwens wat meer dragen. Je legt ze nu soms op je benen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:40

Hey wat leuk dat pbtje van jou :) !
En fijn dat je iets met de tips kunt ;)

Wat je kunt doen om het 'niet naar voren vallen' te oefenen is eens heel bewust in stap met je aandacht naar je billen te gaan... haha klinkt misschien vreemd zoals ik het nu schrijf haha...

Maar probeer eens in stap te voelen hoe en waar precies je zit knobbels contact maken net het zadel. Voel je dan ook hoe je gelijk met de bewegingen van je paard ook naar links en rechts wiegt? Oke, prima...

Probeer nu eens in stap je stuit te voelen in het zadel... lukt niet he?! :)

Ga eens overdreven op je billen zitten (dus je bekken of kruis naar voren) tot je voelt dat je stuit ook contact maakt met je zadel..

Waar het om gaat is dat je je beseft waar je uitersten zijn met je zit. Je hebt het uiterste met naar voren zitten al in 'the pocket'... ;)
Nu nog op die billen blijven zitten en je ookecht bewust worden van je zit...

Als je voor de gein ook tijdens het opzoeken van die stuit je benen lang maakt en heeeeel rustig en ontspannen uitademt...( niet aan teugels komen billen ietsje aanknijpen) zul je merken dat je ook ophoudingen kunt oefenen zonder echt aan de teugel te komen...

Dit leer ik mn paarden standaard... :)

Succes en rustig aan he...alles op het gemakkie... ;)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:48

rhian schreef:
Hey wat leuk dat pbtje van jou :) !
En fijn dat je iets met de tips kunt ;)

Wat je kunt doen om het 'niet naar voren vallen' te oefenen is eens heel bewust in stap met je aandacht naar je billen te gaan... haha klinkt misschien vreemd zoals ik het nu schrijf haha...

Maar probeer eens in stap te voelen hoe en waar precies je zit knobbels contact maken net het zadel. Voel je dan ook hoe je gelijk met de bewegingen van je paard ook naar links en rechts wiegt? Oke, prima...

Probeer nu eens in stap je stuit te voelen in het zadel... lukt niet he?! :)

Ga eens overdreven op je billen zitten (dus je bekken of kruis naar voren) tot je voelt dat je stuit ook contact maakt met je zadel..

Waar het om gaat is dat je je beseft waar je uitersten zijn met je zit. Je hebt het uiterste met naar voren zitten al in 'the pocket'... ;)
Nu nog op die billen blijven zitten en je ookecht bewust worden van je zit...

Als je voor de gein ook tijdens het opzoeken van die stuit je benen lang maakt en heeeeel rustig en ontspannen uitademt...( niet aan teugels komen billen ietsje aanknijpen) zul je merken dat je ook ophoudingen kunt oefenen zonder echt aan de teugel te komen...

Dit leer ik mn paarden standaard... :)

Succes en rustig aan he...alles op het gemakkie... ;)

Dit was ook mijn tip. In stap zat ze rechtop, maar zodra ze begon te draven zit ze weer naar voren.
Zodra je je handen wat meer gaat dragen ga je ook meer rechtop zitten. :)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 20:27

Dankje Lin! Ga ik op letten/ mag jij mij aan helpen herinneren.

Rhian, fijn voor wéér een duidelijke uitleg! Dank! Lastig, moeite met 'naar links en rechts gaan'. Moest oefeningen doen voor de spiegel van mijn vorige instructrice om heupen/rechterbeen losser te maken.. tja, komt er niet zo van. Moet maar weer een keer mee bezig dus. Haha :-)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:21

Dan heeft het denk ik nog meer met je balans te maken... :)

Oefeningen die je als ondersteuning voor het rijden kunt doen ( en die gewoon lachen gieren brullen zijn als je je verveelt) zijn oefeningen 'op het droge' zeg maar... ;)

Dus niet op je paard maar gewoon thuis in de woonkamer.

Ik heb van mijn moeder vroeger verplicht ballet lessen gevolgd... Verschrikkelijk vond ik dat! Al die tutjes in hun rose tutu's... Toch heb ik er een goede balans door gekregen denk ik.

Ga staan en zorg dat je de ruimte hebt, dus niets in de eerste halve tot hele meter om je heen. Zet je voeten op heup breedte met de tenen ietsje wijzend naar buiten neer. Ga iets door je knieën ( niet teveel, gewoon iets zodat er een klein beetje spanning op de achterkant van bovenbenen komt te zitten).

Ga nu langzaam met één voet los van de vloer en buig je been, zet je voet die los komt tegen de binnenkant van de knie van je andere been tot je dit krijgt...

Afbeelding

Die armen en voeten kun je achterwege laten, dat is meer voor de sier in het voorbeeld ;)
Je kunt nu ook je been recht naar voren strekken, recht naar achteren, en in een rechte hoek opzij. Doe dit eens zonder met je voet in de tussentijd de vloer te raken en je ook niet vasthouden aan iets, plezier gegarandeerd!

Zo oefen je de balans tussen je onderlijf en je romp. Deze balans gebruik je ook wanneer je met je paard naar links of rechts gaat. Je moet namelijk je romp mooi stil en in balans houden terwijl je vanaf je heupen tot je voeten een andere kant op beweegt.. Maf he als je er even stil bij staat... ;)

ach, dit vond ik ook nog voor je toen ik een ballet plaatje zocht...:

http://horsefulness.be/de-5-sleutels-van-een-goede-zit/

ik weet bijna zeker, als jij dieper en meer naar achteren gaat zitten gaat je pony ook rustiger lopen ( het gewicht op de voorhand wil ook nog wel es versnellend werken voor paarden, ter compensatie)...

Oefen eerst in stap op je paard... als je van Lin ( die staat erbij?) te horen krijgt dat je in stap goed zit, probeer dan heel kort een stukje te draven en dit gevoel en houding vast te houden. Wanneer Lin zegt dat je deze houding kwijt bent, terug naar stap en terug naar de ontspanning en jezelf op je billen zetten...

komt goed

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:40

Haha geweldig! Gaan we dat maar eens proberen dan. Benieuwd! :-)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:54

sharontucker schreef:
Haha geweldig! Gaan we dat maar eens proberen dan. Benieuwd! :-)

Haha succes Shar!
Het zijn inderdaad goede oefeningen.

Ik denk dat je daar aardig moeite mee gaat hebben aangezien je heupen zo vast zitten. De oefeningen die je toen hebt gekregen moet je echt mee verder gaan! Ik wil je volgende keer wel helpen, ook met het rechtzetten in de zadel :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:20

Ha TS, wat leuk om een pb van je te krijgen! Erg leuk te horen dat de tips helpen. Je kan zeker trots op jezelf zijn, zie zeker een grote verbetering. Dat jezelf he balans nog niet hebt gevonden, komt ook doordat je paard nog erg haar balans moet vinden. Het beeld waarbij ze het neusje naar voren heeft en lengte in de hals ziet er prettig uit. Dat ze zoveel op de voorhand loopt met haar nek naar voren gestrekt is met name haar zoektocht naar balans. Grote figuren rijden helpt haar op eigen benen gaan lopen evenals overgangen oefenen. Je eigen valk uilen heb je al aangegeven,probeer goed je balans te vinden, dan wordt het ook makkelijker voor je paard, succes!

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 17:04

Dank voor je reactie!

Poly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:00

schattig paardje! Probeer je hakken een ietsje meer naar beneden te drukken.. jullie zijn saampjes een leuk team♥

smurfje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:50

Leuke combi zijn jullie! Ik vind je soms een beetje naar voren vallen en het lijkt alsof je gespannen zit. Ook mag je je handen wat meer dragen. Let op je houding dus. Verder ziet het er leuk uit. Veel plezier nog samen.:)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 11:17

Dankjewel Poly! :-) Ga op mijn hakken letten.
Smurfje1, Dank voor je reactie, gaan we mee bezig!