Stijve rug na paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DarkAshelin

Stijve rug na paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 09:16

Hallo iedereen,

Ben sinds kort begonnen met paardrijlessen (Western) met mijn moeder en vriend. Nu hebben we alle 3 na het paardrijden vaak last van een heel stijve / pijnlijke rug, kont en lies. Ben bijna zeker dat het aan onze houding en/of conditie ligt aangezien we nog niet zo ervaren zijn, maar vroeg me nu dus af wat we kunnen doen om minder stijf te zijn na het rijden.

Is het aangeraden om te stretchen voor/na het rijden? Zoja, welke stretchoefeningen werken het beste?
Is er ook iets specifiek waar we op kunnen letten voor onze houding tijdens het rijden? De westernmanège waar we gaan is heel los hierin en laat iedereen maar zitten hoe ze willen, zonder veel instructie.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:20

Ik ben 3 jaar gestopt geweest met rijden en sinds februari weer begonnen. Elke keer had ik na het rijden ook enorm veel last van mijn rug! Nou is mijn rug nooit denderend geweest, maar het was bij mij een combi.

Van spierpijn en verkeerd zitten! Ik zat veel te kort op het dressuurzadel. (Voorheen altijd met springzadel gereden.) Nu zijn mijn beugels een stuk langer en heb ik bijna geen last meer van mijn rug. Alleen als ik intensiever gereden heb, maar dan is het gewoon spierpijn!

Wel even aankaarten bij je manege, want je zit is enorm belangrijk! Voor jezelf maar ook voor je paard!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:21

Dat je spierpijn hebt als je ongewone dingen hebt gedaan is niet zo gek. Dat stijve komt denk ik doordat je te gespannen zit, probeer de volgende keer erop te letten dat je meer ontspant. Waarschijnlijk ben je de hele tijd bezig geweest om je balans te zoeken en heb je geknepen met je benen? Sterkte de volgende keer :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:26

Al bedacht dat de gebruikte zadels wellicht niet bij jullie achterwerk passen?
Een zadel is de adaptor tussen mensenbips en paardenrug en moet dus voor beiden passen. Daarnaast moet je natuurlijk op een juiste manier zitten en om heel eerlijk te zijn; als ik sommige westernruiters zie zitten, krijg ik plaatsvervangend last van mijn rug. Ik zou er dus wel even heel kritisch op zijn en het niet gelijk afdoen als "onwennig" zeker niet als het om je rug gaat!

Ik heb lange tijd last van mijn rug gehad met dank aan een, voor mij, niet passend zadel.

DarkAshelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 09:47

ikke schreef:
Al bedacht dat de gebruikte zadels wellicht niet bij jullie achterwerk passen?
Een zadel is de adaptor tussen mensenbips en paardenrug en moet dus voor beiden passen. Daarnaast moet je natuurlijk op een juiste manier zitten en om heel eerlijk te zijn; als ik sommige westernruiters zie zitten, krijg ik plaatsvervangend last van mijn rug. Ik zou er dus wel even heel kritisch op zijn en het niet gelijk afdoen als "onwennig" zeker niet als het om je rug gaat!

Ik heb lange tijd last van mijn rug gehad met dank aan een, voor mij, niet passend zadel.

De zadels zijn van de manège, en elk paard heeft daar zijn eigen zadel. Denk niet dat ik daar veel over te zeggen heb.
Maar de meeste ruiters daar hebben achteraf geen last van een stijve of pijnlijke rug, dus zal hopelijk toch niet al te slecht zijn.

Zal volgende keer wel eens informeren hoe ik beter kan zitten.

happypaardje

Re: Stijve rug na paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:55

Pilates kan helpen om je romp (en dus ook rug) sterker te maken. Misschien kun je daar eens een paar oefeningen van doen af en toe, als aanvulling op het paardrijden?
Op youtube zijn talloze voorbeeldfilmpjes te vinden voor beginners.

En verder zou je inderdaad eens kritisch naar je houding tijdens het rijden kunnen kijken. Misschien een keertje een zitles nemen om jezelf onafhankelijk van het zadel een goede basishouding aan te wennen.

Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:59

Als je les krijgt is de manier van zitten ook heel belangrijk, en zou dus heel zeker ook mee in het lessenpakket moeten zitten.
Elk paard stapt een beetje anders en ook dit kan soms een wereld van verschil geven, de één zit als een zachte wiegende sofa, en op een ander paard is het haast onmogelijk om gewoon in evenwicht te blijven zitten en vlieg je echt telkens uit het zadel alle kanten op.
Maar jij bent nu pas begonnen heb ik begrepen, dus tjaaaa dan is het heel normaal dat je hier last van hebt, na een paar maanden zal dit bijna verdwenen zijn, maar bij eens een iets langere of meer intensieve les heb je dan weer even last en zo bouwt dit dan telkens op naar telkens een betere zit en dus minder last.
Een dagtocht van 5 à 9 uur in het zadel is echt heel lang, maar als je voldoende oefening en training hebt dan is ook dat geen enkel probleem.
Dus echt gewoon meer oefenen en tjaaa elk begin is moeilijk natuurlijk.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:19

Een verkeerde houding kan er zeker voor zorgen dat je last krijgt van je rug tijdens of na het rijden. Meestal ondervinden ruiters rugklachten wanneer zij de beweging te veel in de rug opvangen en onvoldoende in het bekken.

Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren. Wanneer je met je rug in een eindstand zit (dus in de holle of bolle richting niet verder meer kunt bewegen) is dit schadelijk. Je kunt de beweging niet voldoende opvangen en je botten en spieren krijgen bij elke pas een klant. De beweging zit voornamelijk in de heupgewrichten bij het rijden en minder in de rug.

Op een braaf paard kun je je heupen losser maken en de heupbeweging overdreven voelen en oefenen door je benen in stap voor het zadel te leggen. Je bovenbenen zijn dan horizontaal. Je bekken gaat dan vooral lateraal meebewegen met de stappen van het paard. Dit werkt erg ontspannend voor onderrug en heupen. Wanneer je je benen weer langs het zadel legt, blijft de beweging hetzelfde, maar dan kleiner.

Een aantal ontspannende oefeningen voor de rug na het rijden zijn:

De bol
In ruglig met de voeten plat op de grond en de knieën gebogen.
De voeten worden één voor één naar de buik gebracht en vastgehouden met de handen op de knieën. Eventueel kunnen de handen de knieën nog iets verder naar de buik trekken.

Wokkel
In ruglig met de voeten plat op de grond en de knieën gebogen. De armen gespreid en de voeten en knieën tegen elkaar aan.
De knieën en voeten blijven op elkaar en worden zo ver mogelijk naar een kant gebracht. De schouders blijven hierbij op de mat, het bekken mag wel draaien. Het hoofd wordt naar de andere kant gerold.

Armcirkel
Liggend op de zij, de rug in de natuurlijke dubbele S vorm. Het hoofd, de schouders, de heupen en het bovenste been ligt in een heuphoek van ongeveer 45 graden, met de voet in de knieholte van het onderste, gestrekte been. De onderste arm dient ter ondersteuning van het hoofd, zodat de wervelkolom in zijn geheel horizontaal blijft. Deze mag hierbij zowel gestrekt als gebogen zijn. De bovenste arm ligt in anteflexie voor het lichaam.
De bovenste arm maakt een cirkel tot boven het hoofd. De schouders mogen meedraaien terwijl de arm in een grote cirkel naar de andere zijde wordt bewogen tot de heup. Het bekken blijft in middenstand en de bovenste knie blijft op de grond.

De oefeningen zijn bedoeld om de spieren in de rug en schouders te ontspannen. Merk je tijdens deze oefeningen dat de klachten erger worden, doe ze dan niet!

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.

DarkAshelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:51

Bedankt voor de tips! Ik ga wat Pilates oefeningen doen en ook diegene die Alicia heeft beschreven. Kan ik die best doen op een matras (in bed) of gewoon op de grond?

Volgende keer dat ik op het paard zit zal ik ook heel hard letten op mijn houding en de voeling juist proberen te krijgen.

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:33

als je thuis eigen paarden hebt, zou je een barebackpad kunnen kopen (dan raad ik je de FRA Dardo aan, simpel en niet heel duur) bij een barebackpad creeer je een betere onafhanklijke zit, misschien zie je die zit dan terug in het westernzadel! geen eigen paarden? vraag of ze op de manege ook barebackpads hebben om dat een paar keer te proberen en kijken hoe het dan in het zadel gaat. hebben hun geen barebackpad? (zeer waarschijnlijk niet) vraag dan gewoon om een paar keer te rijden zonder zadel, de instructeur beslist hier natuurlijk over maar je zou het evt kunnen vragen ... owja! een barebackpad zit als een huis, ligt tenminste eraan welke je hebt. en als je een beetje kan doorzitten enzo geen pijn aan je kont! +:)+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:22

xSBSx schreef:
als je thuis eigen paarden hebt, zou je een barebackpad kunnen kopen (dan raad ik je de FRA Dardo aan, simpel en niet heel duur) bij een barebackpad creeer je een betere onafhanklijke zit, misschien zie je die zit dan terug in het westernzadel! geen eigen paarden? vraag of ze op de manege ook barebackpads hebben om dat een paar keer te proberen en kijken hoe het dan in het zadel gaat. hebben hun geen barebackpad? (zeer waarschijnlijk niet) vraag dan gewoon om een paar keer te rijden zonder zadel, de instructeur beslist hier natuurlijk over maar je zou het evt kunnen vragen ... owja! een barebackpad zit als een huis, ligt tenminste eraan welke je hebt. en als je een beetje kan doorzitten enzo geen pijn aan je kont! +:)+

Als een zadel niet onder je billen past, past het niet; gaat geen enkele "truc" voor werken.
En dan nog; als je niet leert op je billen te zitten (buikspieren aanspannen), zul je nooit fatsoenlijk kunnen zitten, simpelweg omdat je jezelf dan in een verkeerde houding zet die niet door het zadel gecorrigeerd KAN worden.

DarkAshelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 08:14

Bedankt iedereen voor de reacties en tips. We zijn gisteren weer gaan paardrijden, en hebben veel meer op onze houding gelet. Meer met onze buikspieren ipv rug gewerkt, en gelet op de positie van ons bekken.

Totaal geen stijfheid meer nu of pijnlijke rug / gewrichten!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:22

Probeer het paard ver te laten stappen. En kijk of het paard een lange of een korte rug heeft. Hoe langer de rug hoe moeilijker het overstappen wordt. En laat het paard aan de losse teugel lopen. Daar knap je zelf ook van op. probeer anders een hele les of een hele rit onderuitgezakt, ongespannen te rijden. De volgende rit recht je je rug *\o/*