Paard makkelijker te rijden zonder bit dan met bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Paard makkelijker te rijden zonder bit dan met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 14:45

Goedemiddag bokkers,

Ik had even een vraagje,
Ik heb een 3 jarige goudeerlijke pony met de naam Sunny,
Hij is goudeerlijk in omgang en zal nooit je iets aandoen of wat dan ook,
Nu mijn vraag met rijden is hij ook doodbraaf en Zal ook niks doen,
Maar als ik rijd zonder bit is rustiger in zijn gangen en in zijn doen Dan met Bit,
Hij wordt gereden met een dubbelgebroken watertrens van 11,5 cm, en wordt gereden met een western hoofstel,
Ik stel deze vraag vanwege het feit dat mijn moeder het veiliger vindt met bit dan Zonder bit, omdat ze denkt dat je toch net wat meer te zeggen hebt over het dier dan zonder bit,
Heeft een bokker enig idee wat dit kan zijn of de rede daarachter?
sunny is ingereden met behulp van onze stalhouder die al 30+ jaar ervaring heeft in paarden,
Alles is rustiger gegaan en op alles zijn tijd genomen, er was geen enkele haast bij!
Ik hoor het graag van jullie:)
Alvast bedankt! Groetjes

Blue_Eyes

Re: Paard makkelijker te rijden zonder bit dan met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:48

Laat zijn gebit eens nakijken. Misschien heeft hij ergens last van met zijn bit in :)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:49

Blue_Eyes schreef:
Laat zijn gebit eens nakijken. Misschien heeft hij ergens last van met zijn bit in :)

Dat was ook mijn eerste idee.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 14:51

Dankjewel voor de snelle reactie, dat is inderdaad een slim plan, zal het ook aan wisselen kunnen liggen?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:58

Ben je zelf niet te streng in je hand? Een westernhoofdstel kan zonder dat je het doorhebt best scherp inwerken omdat je geen neusriem hebt. Met wat voor bitlooshoofdstel rijd je?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:00

Heeft je moeder je al eens bitloos zien rijden? Misschien kan dat haar overtuigen om bitloos ook OK te vinden :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:45

HAR -> RT-V

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:49

Je paard geeft zelf al aan dat ie liever zonder bit gereden wordt. Dan is dat toch juist veiliger, als je paard zich prettiger voelt? :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:52

Bit geeft een vals gevoel van veiligheid, je hebt er echt niet meer mee te zeggen, integendeel. Als je paard schrikt en je gaat aan het bit trekken doe je jenpaard pijn, pijn zorgt ervoor dat je paard
Nog harder gaat lopen want hij wil van de pijn vluchten. Kans dat je paard stopt met een bitloos hoofdstel is dus groter.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:03

Maartje1990 schreef:
Bit geeft een vals gevoel van veiligheid, je hebt er echt niet meer mee te zeggen, integendeel. Als je paard schrikt en je gaat aan het bit trekken doe je jenpaard pijn, pijn zorgt ervoor dat je paard
Nog harder gaat lopen want hij wil van de pijn vluchten. Kans dat je paard stopt met een bitloos hoofdstel is dus groter.

Dat is niet helemaal waar; ik rij zowel bitloos als met bit (het meest vriendelijke wat ik voor haar mond kon vinden in overleg met DA), en wat ik constateer is dat als ze gaat rennen ik haar met bit zo stil zet, maar haar zonder bit echt tegen een boom moet parkeren om haar te stoppen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:06

Bij het ene paard heb je met bit meer controle, bij het andere paard juist zonder bit. Laat inderdaad zijn gebit eens nakijken, probeer eens een ander bitje misschien? Maar als ik jou was zou ik gewoon lekker bitloos blijven rijden.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 16:39

Dit is het western hoofdstel, en dit ben ik met Sunny,
Afbeelding
Heb der al eens een enkel gebroken bit ingelegd en daar raakte hij al helemaal mee gefrustreerd mee,
Is er een bitje nog lichter dan dubbel gebroken watertrens?
zijn gebit laten nakijken is misschien wel een goed idee, kan het ook aan het wisselen liggen?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:42

Je rijdt 'm voor een western hoofdstel aardig strak.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 16:44

Was eerste keer in het veld met hem, dus hAd even de druk er op staan

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:44

Het kan zeker aan het wisselen liggen. Maar omdat wij niet meer zien of weten dan dit, is dat moeilijk te zeggen. Vraag het even aan je DA! :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:45

Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 16:47

Zal ik doen, ik vraag het aan de DA, komt regelmatig een DA op stal die de Shetlanders controleert,
Maar is er een bitje nog lichter dan de dubbelgebroken watertrens?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:49

Jtragter schreef:
Je rijdt 'm voor een western hoofdstel aardig strak.

Wat heeft dat nu te maken met het soort hoofdstel?

Gewoon even na laten kijken door de DA inderdaad.:)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:53

Maartje1990 schreef:

Dit is echt een aaneenschakeling van valse argumenten.. Wat denk je dat het gemiddelde bitloze hoofdstel doet op en met het neusbotje..?

Het kan aan het wisselen liggen, het kan ook aan een te grove hand liggen, er kan een verkeerd bit (te groot, te dik etc.) gebruikt worden.. noem maar op. Dus ook het argument het paard geeft aan dat ie liever zonder bit gereden wil worden, dus rijdt maar zonder bit is eigenlijk onjuist. Het enige dat het paard aangeeft is dat als ie met X hoofdstel en X bit wordt gereden Y gedrag vertoont.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:56

othelloster schreef:
Zal ik doen, ik vraag het aan de DA, komt regelmatig een DA op stal die de Shetlanders controleert,
Maar is er een bitje nog lichter dan de dubbelgebroken watertrens?

Dubbelgebroken is niet per definitie lichter, je kunt er zelfs aanzienlijke schade mee aanrichten aan de lagen. Dit denken heel veel mensen, maar ik heb laatst een presentatie bijgewoond van onze DAP, waarbij ook een ervaren paardentandarts zit die ons heel veel heeft laten zien over welk bit en wat voor schade het kan aanrichten. Staar je daar dus niet blind op. Ieder paard heeft een andere mond, in iedere mond ligt wat anders lekker en wat ook al gezegd werd: het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:09

Sammie schreef:
Maartje1990 schreef:

Dit is echt een aaneenschakeling van valse argumenten.. Wat denk je dat het gemiddelde bitloze hoofdstel doet op en met het neusbotje..?

Het kan aan het wisselen liggen, het kan ook aan een te grove hand liggen, er kan een verkeerd bit (te groot, te dik etc.) gebruikt worden.. noem maar op. Dus ook het argument het paard geeft aan dat ie liever zonder bit gereden wil worden, dus rijdt maar zonder bit is eigenlijk onjuist. Het enige dat het paard aangeeft is dat als ie met X hoofdstel en X bit wordt gereden Y gedrag vertoont.

Druk is op een breder oppervlak verdeeld. Maar dan nog zou je je paard gewoon de ors moeten aanleren en niet maar met je volle gewicht aan de teugels gaan hangen. Sowieso als je meent dat je aan de teugels moet remmen (en sturen) heb je iets niet goed begrepen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:14

Ik heb bitloze hoofdstellen in mijn handen gehad wat ik gewoon dierenmishandeling vind. Druk komt op de voorkant vanaf de zijkanten op het neusbotje te liggen. Als je daar flink aanrukt of vasthoudt komt kan dat het paard ook pijn doen. Verder kom je zelf met het paard schrikt en het paard gaat harder lopen. Geen hond die dan rustig gaat zitten wachten tot ie stil staat. Dan krijg ie gewoon een ruk. En terecht ook.

Teugels hebben wel degelijk een rem- en stuurfunctie. Je doet veel met je lijf en benen, maar het is echt een utopische opmerking dat je niks met de teugels kan of mag doen.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 17:20

Bedankt iedereen voor de reacties,
Hij wordt op stem gereden en beenhulpen, ik Zit niet in zijn mond te rukken of wat dan ook, ik heb een lichte hand, en hij is heel zacht in de mond, een beetje druk op het bit en hij staat stil,
Hij heeft relatief een kleine mond hij is 1,36 en heeft maar 11,5 cm lengte in Bit,
Zal een kneveltrensje hem beter liggen of een stang? Of een leerbitje?
Als ik bitloos rijdt is het op een sidepull,
Natuurlijk heeft het hoofdstel met of zonder bit een rem en stuur functie, doe ik ook zo ben ik net wat duidelijker in mijn opdrachten, ik gebruik mijn benen erbij zodat ik niet met de volle teugel moet sturen en remmen, remmen is druk op bit of hoofdstel geven en stemgebruik van hooooohoooo

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:33

Maartje1990 schreef:
Druk is op een breder oppervlak verdeeld. Maar dan nog zou je je paard gewoon de ors moeten aanleren en niet maar met je volle gewicht aan de teugels gaan hangen. Sowieso als je meent dat je aan de teugels moet remmen (en sturen) heb je iets niet goed begrepen

Rijkunst is altijd het probleem als het paard lastig met het bit is. En dan vooral het gebrek aan rijkunst.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:36

Blue_Eyes schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat is niet helemaal waar; ik rij zowel bitloos als met bit (het meest vriendelijke wat ik voor haar mond kon vinden in overleg met DA), en wat ik constateer is dat als ze gaat rennen ik haar met bit zo stil zet, maar haar zonder bit echt tegen een boom moet parkeren om haar te stoppen.

Bij mij dus precies andersom, bitloos heb een veel betere rem!

Ts, Misschien eens je moeder info over bitloos laten lezen, dat je met bitloos ook degelijk contact met je paard hebt. Met bit of zonder bit, als je paard wilt gaan gaat ie toch wel.
Tandarts laten komen zal wel handig zijn, met bit mag ie inprincipe niet anders gaan lopen.