Scheef zitten op de rechterhand (draf, galop)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShoanaJ

Scheef zitten op de rechterhand (draf, galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 10:13

Beste bokkers,

Ik heb een probleem met heel erg scheef zitten op de rechterhand.
Met voltes merk ik dat ik ontzettend naar buiten ga hangen en dus heel erg veel op de linkerbeugel leun.
Op de linkerhand heb ik nergens last van. De beugels heb ik al een keer omgewisseld, maar die blijken allebei even lang te zijn en hier kan het dus ook niet aan liggen. Ik heb het zowel met mijn dressuur- als veelzijdigheidszadel.
Het paard heb ik nog maar vier maanden. Het is mijn paard en we moeten nog hard trainen aan dingen als nageeflijk zijn. Ik weet dat hij het wel kan maar bij ons als combinatie is het nog lastig. Verder moeten we werken aan het gebruik van zijn achterhand. Als iemand tips heeft voor het soepeler maken etc. hoor ik dat graag! (Ik heb trouwens een keer in de week privéles waar we dit soort problemen ook behandelen)

Groetjes!

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:26

Voor het lopen op eigen benen en het recht lopen zou ik veel op de binnenhoefslag gaan rijden en rechte lijnen rijden, als je dan voelt dat het paard al naar (bijv.) rechts wilt voordat jij die hulp geeft stel je hem recht, wilt ie dan nog steeds naar rechts dan stuur je 'm juist naar links. Als je door de bakrand niet naar links kunt, dan kan je 'm ook altijd stil zetten. Maar daarom zou ik dus ook op de binnenhoefslag rijden.
Zo letten ze goed op jouw hulpen en gaan ze niet meer schuin door de bochten is mijn ervaring.

Als ik iets fouts of raars heb gezegd, verbeter me dan;)

ShoanaJ

Re: Scheef zitten op de rechterhand (draf, galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 10:38

Dankje! Dit oefen ik ook wel eens met les, maar is misschien handig om vaker te herhalen. We oefenen ook vaak met volte verkleinen. In principe gaat hij niet naar rechts of links voordat ik de hulp geef, maar ik merk vooral dat ik op de volte en ik bochten naar rechts heel erg naar buiten ga hangen met mijn bovenlichaam en er dus meer druk komt op ie kant. Zou het misschien kunnen dat ik een bepaalt iets daardoor probeer te compenseren? Ik probeer heel erg om niet naar buiten te hangen maar het lukt echt niet!

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:41

Ik heb daar niet veel ervaring mee, maar als ik logisch nadenk dan denk ik dat je paard/pony nog erg scheef loopt aangezien het op één hand is. Dan zou je die oefeningen kunnen doen zodat je niet naar één kant wordt gegooid, en proberen recht te blijven zitten wat je al doet. Ik zou er veel mee gaan oefenen, het heeft mij ook erg geholpen!

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 10:42

Dankjewel! Ga ik in ieder geval doen!

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:43

Okee, geen dank!:)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:15

Stap eens op een ander paard en kijk of je het daar ook op ervaart. Ik heb dit namelijk ook, op elk paard. Op de een wat meer dan de ander (afhankelijk van de gebogenheid van het paard).
Ik zit met mijn onderlichaam op links en compenseer met m'n bovenlichaam naar rechts. Met name rechtsom duidelijk, linksom valt het voor een ander niet op. Maar ondertussen zit ik met een slapende voet en een kapotte bil.
Nu met zitlessen en een heel goede instructrice waardoor bewustwording van houding en zit, is het al een heel stuk opgeknapt. Ik moet leren gelijke druk op de beugels te houden, en mijn zitvlak een stukje naar rechts in het zadel te parkeren. Nu leer ik hoe de goede manier voelt en gaat het ook steeds makkelijker.
Succes!

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 15:15

Bedankt voor de goede tip! Ik ga mijn instructrice vragen of we een aantal zitlessen kunnen doen. Het is echt heel frustrerend! Die slapende voet herken ik ja!

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 15:22

Mijn paard moet trouwens zijn: mijn eerste paard ;)

SanD95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:16

Ik herken wat je zegt. Ik ben naar de fysio geweest en het bleek dat mijn linkerheup vast zat, nu, een aantal behandelingen laten, gaat het veel beter en ik zit nu ook veel beter op het paard:) Misschien een idee?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:24

Ik herken dit enorm! ik lees even mee. Bij mij is dan nog het nadeel dat ik mijn linker voet ooit heb verstuikt en die doet echt superveel pijn als ik intensief dressuur rij :=
Ook bij het springen merk ik op de foto's dat ik enorm naar links hang, al voel ik dat boven de sprong nooit.
Het is wel zo dat ik scheef geboren ben zegmaar, heb jaren lang steunzolen gedragen omdat mijn heupen oid niet gelijk staan, zou niet weten of het daaraan ligt.

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 09:27

Fysio zou een goed idee kunnen zijn! Maar het kan natuurlijk ook dat mijn paard scheef is? Het kan aan zoveel dingen liggen...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:39

Een tip om midden boven je paard te zitten, ongeacht of je paard, je zadel, je beugels of jijzelf scheef bent:

Midden boven je paard zitten is erg belangrijk, wanneer je namelijk een kant van de ruggengraat van je paard meer belast dan de andere kant, dan zorgt dit uiteindelijk voor fysieke problemen bij je paard (denk aan rugpijn, kreupelheid, kissing spines en hoefkatrol). jou taak als ruiter is dus om midden boven de ruggengraat van je paard te blijven. Het voordeel is dat dit makkelijk te corrigeren valt.

1. Kijk NIET naar je zadel. Zadels gaan scheef, beugels gaan scheef. Het zit niet vast aan je paard en tijdens het lopen beweegt de rug van je paard onder het zadel door, omdat het zadel zelf statisch is. Je moet dus naar je paard kijken.
2. Luister niet naar je eigen gevoel van balans en wat 'recht' is. De meeste mensen zijn assymmetrisch en lopen dagelijks zelf ook scheef. Voor mensen is dat functioneel, maar met het paardrijden werkt het in je nadeel. Wanneer je recht boven je paard zit, kan dit ontzettend scheef voelen. Wellicht mede omdat het paard zelf ook scheef is (en bvb de ribbenkast roteert, waardoor een zijde van de rug lager is). Het paard kan echter pas recht gaan lopen wanneer je er midden boven zit.

Jou taak als ruiter is dus midden boven de ruggengraat van je paard zitten. Dat houdt in dat jouw ruggengraat daar loodrecht op staat (van voor of van achteren gezien). De ruggengraat van je paard kun je denkbeeldig doortrekken onder je navel en tussen je bilspleet wanneer je de lijn van de manenkam verlengt onder je door: Onder je navel, tussen je bilspleet, onder je borstbeen, onder je kin, tussen je neusgaten. Zo zit je in het midden en niet anders. Loodrecht op je paard (en niet noodzakelijk loodrecht op je zadel of t.o.v. de grond).

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een Hippisch SportOefentherapie instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.

iertjeexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:42

ik zit ook vaak scheef door de bochten in galop
maar nu gaat dat steeds beter
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 03-08-14 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

EllenCesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:07

Je kunt zonder paard je middelpunt proberen te vinden door te zitten op een zitbal. Voeten los van de grond. Vraag er in het begin wel een begeleider bij. Zak je na een aantal dagen oefenen nog steeds heel vaak 1 kant op, dan kan je het best je rug laten nakijken door een deskundige. Een scheve rug geeft zowel klachten voor jou als het paard.

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 10:04

Bedankt voor alle tips :)!

LaLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:00

Misschien kan je je rechterbeugel wat langer maken zodat je meer naar die kant MOET zitten, maar dan moet je wel uitkijken dat je niet naar die kant scheef gaat zitten haha

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 13:22

Op dit moment is het probleem naar de andere hand verplaatst. De rechterhand gaat nu juist weer een stuk beter dan de linkerhand. Dus blijkbaar helpt er goed op focussen al heel veel. Verder heb ik mijn beugels wat langer gemaakt, waardoor mijn houding ook al veel beter is. Blijkbaar kan een kleine aanpassing dus al helpen bij dit soort problemen!