Hoe stoppen met steeds been geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

Hoe stoppen met steeds been geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 13:09

Hoi Bokkers,

Ik rijd nu sinds een paar maanden een merrie en ik heb 1x per week privéles. Wat in de les erg naar voren komt is dat ze erg slecht aan het been is (was ze al toen ik begon met haar te rijden). Eerst reed ik haar met sporen, nu niet meer want ik kan hier niet mee rijden want ik geef steeds been (echt continue) omdat ze anders meteen terug valt... Waardoor ik het probleem alleen maar erger maak! Ook valt ze terug zodra ik mijn hakken uitdruk..
Hoe vaak mijn instructrice mij er ook op wijst, ik blijf haar continue been geven.. het is zo moeilijk af te leren.

Momenteel rijd ik haar 3 tot 5 keer per week. Ik ben nu alleen maar bezig met voorwaarts rijden, dus laat haar aan de voorkant met volledig lange teugel lopen. Ze zoekt dan zelf mijn hand op maar ik doe daar verder (nog) niets mee omdat het tempo eerst oke moet zijn. Dan is ze goed voorwaarts maar zodra ik teugels oppak valt ze meteen terug in tempo, dus teugels oppakken doe ik ook al niet meer. Een tik met de zweep of een flinke schop interesseert haar dan niet. Overgangen rijden doe ik veel, ze reageert wel op mijn been als ik haar in draf wil, maar de draf is gewoon totaal niet voorwaarts.

Tijdens de les pakt mijn instructrice de longeerzweep erbij en maakt haar een beetje heet.. En als ze eenmaal heet en voorwaarts is loopt ze echt super.. Maar de weg er naar toe is zo uitputtend.

Heeft er iemand tips voor het bovenstaande probleem en met name het probleem dat ik continue been geef wat ik echt moet gaan af leren..

Alvast bedankt :)
Groetjes 8-)
Ps; we rijden ook regelmatig in het bos en daar is ze wel prima voorwaarts.

Ps; met sporen was ze dus prima voorwaarts en liep ze super, maar ik sta mezelf niet meer toe om met sporen te rijden want ik moet eerst aan mijn benen gaan werken dat ik die fatsoenlijk stil kan houden anders stomp ik haar helemaal af.
Laatst bijgewerkt door Nrkee op 01-08-14 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Hoe stoppen met steeds been geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:14

Ik zou eerst die voorhand helemaal vergeten. Dus niet vragen of ze lang en laag wil lopen. Maar eerst die motor aan het werk zetten. Dan zul je op een gegeven moment ook zien, dat ze vanzelf al lager gaat lopen met haar hoofd. Denk dat je de motor al uit zet, met het naar beneden vragen van het hoofd. Paard is daar duidelijk nog niet klaar voor.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 13:18

FriesWytske schreef:
Ik zou eerst die voorhand helemaal vergeten. Dus niet vragen of ze lang en laag wil lopen. Maar eerst die motor aan het werk zetten. Dan zul je op een gegeven moment ook zien, dat ze vanzelf al lager gaat lopen met haar hoofd. Denk dat je de motor al uit zet, met het naar beneden vragen van het hoofd. Paard is daar duidelijk nog niet klaar voor.

Ik weet niet of ik het dan goed verwoord heb haha, ik bedoelde met lang en laag dat ik haar aan volledig lange teugel laat lopen. ik maak geen ophoudingen en vraag niks. Ze gaat wel zelf mijn hand op zoeken maar daar doe ik verder nog niets mee .

Dacht dat dat lang en laag heette :') maar verkeerde benaming gebruikt dus. zal het ff aanpassen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:26

Oké, dan zou ik gewoon heel erg consequent zijn met voorwaarts laten lopen van je paard. Weet niet of je ook met zweep rijd. Dat heeft mij nl. geholpen met het voorwaarts laten lopen van één van de paarden waar ik op heb gereden. Die gaf ik, zodra ze langzamer ging lopen dan dat ik wilde. En niet reageerde op mijn been. Een tik met de zweep direct achter mijn been. In het begin schrok ze daarvan en vloog ze door de hele bak. Maar op een gegeven moment had ik alleen nog maar been nodig. En kon haar met lichte druk van mijn been laten merken wat ik wilde. En liep ze gewoon voorwaarts en met genoeg impuls.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:37

Opleidingsfout... als een paard meteen terugvalt als je de teugels zoals je schrijft alleen maar opneemt, heeft het paard de verkeerde boodschap meegekregen.

Het zou eigenlijk zo horen dat wanneer je de teugels wat inkort, iets aanneemt, het paard alert reageert op wat er aankomt (meestal een snellere gang, een oefening o.i.d.) en derhalve juist de neiging zou moeten hebben alle zeilen bij te zetten, of te willen versnellen.

Blijkbaar heeft dt paard de rijtechnische signalen beroerd mee gekregen

Het klinkt er naar dat het paard eerder te vroeg in de krul is getrokken, nog voordat het geleerd had frank en vrij voorwaarts te gaan.

Is goed dat je de sporen nu even in de kast laat liggen. Echter is het opjagen met een longeerzweep door je instructrice natuurlijk ook geen manier om het paard weer enthousiast te maken voor het voorwaarts gaan..Ik begrijp dat het met uitenrijden geen probleem is.... en ik neem aan dat je de teugels dan wel zonder terugvallen kunt aannemen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:42

Je realiseren dat je geen been hoort te hoeven geven om je paard voorwaarts te houden. Je hoort alleen been te geven om je paard 'harder' te laten lopen.
En dat als je paard dus langzamer gaat lopen je geen been moet hoeven geven maar er een verduidelijking/ correctie hoort te komen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:07

Paard is dus duidelijk verkeerd beleerd geweest, geen goede vooruit en geen goede basis.
Soms lijkt het idd met sporen rijden een oplossing maar dat is het echt niet, sporen zijn nooit echt nooit bedoelt om een paard te leren meer voorwaarts te worden, als je daar een hulpmiddel bij wil gebruiken zal dat een zweep moeten zijn, dus geen sporen.
Een noodzaak om te kunnen slagen in het leerproces is idd je benen kunnen stilhouden en dus niet ongewild , onbedoeld gaan drijven tijdens het leerproces, en jij zoals je het zelf zegt doet niet anders dan telkens opnieuw aandrijven met je been. Op deze manier zal het echt nooit lukken ook niet binnen 5jaar oefenen.
Zaak is dus eerst leren je eigen benen onder controle te krijgen, weten wat je er mee doet en wanneer je iets doet.
Pas dan kan jij zelf aan het leerproces gaan werken.
Jouw paard is eerder een sloom type, niks mis mee maar een sloom paard is wel mogelijk het te verbeteren maar je kan er echt geen super vooruit op krijgen dat lukt echt nooit.
Een verbetering dus wel, en waarschijnlijk is dat voor jou meer dan genoeg, niet iedereen wil een heel vlot paard natuurlijk.
Ik heb ook niet de indruk dat jouw instructie de juiste is om aan dit probleem echt te gaan werken, ik zou zeggen zoek ook eens iets anders.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 07:55

Mee eens behalve het deel dat je op zo'n paard nooit een echte vooruit kunt krijgen. Dat kan wel degelijk maar dat vergt wel heel veel discipline. Altijd opletten, nooit je aandacht laten verslappen bij vlagen creatief zijn en dan lukt dat best.
Ieder paard kan leren goed voorwaarts te reageren op het been. Het is alleen voor sommige paarden minder vanzelfsprekend.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 08:10

Ik herken jou probleem van het niet voorwaarts zijn zo erg!
Mijn pony is heel erg goed in en doorgereden, maar heeft daarna een jaar lang een andere ruiter er op gehad (die niet consequent genoeg was voor hem) en waardoor die dus bij mij ook erg achter het been was.
Het heeft een half jaar geduurt (instructrice er indd met de longeerzweep erachteraan ) en hij heeft een paar ik echt flink op z'n kop gehad.

Nu 8 maanden verder heb ik hem altijd voorwaarts en nu hij voorwaarts aanvoelt stop ik ook met been geven (het is een soort automatisme als je paard hartstikke sloom aanvoeld, om hem telkens vooruit te willen schoppen, dat heb ik gemerkt door er verschillende mensen op te zetten die normaal echt super stil zitten)
Ik denk dus dat je benen stil wel komt als je paard goed voorwaarts is, het enige waar je nu aan moet denken is : benen stil, benen stil, benen stil, zodat als hij achter het been kruipt je een kuit druk geeft niet reageren is een flinke schop of tik zodat hij weet dat hij moet reageren.
Succes! :)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:10

Wat kan helpen is lekker het bos ingaan en daar oefenen. Geef been en als hij daar niet op reageert geef je hem een tikje met de zweep achter je kuit. Als hij reageert, op welke manier dan ook, beloon je hem. Spurt hij er bijvoorbeeld vandoor dan laat hem even lekker gaan. Dat is immers de reactie waar je naar op zoek bent. Het begrenzen komt later wel.
Als je geduldig blijft oefenen gaat het echt lukken!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:56

Geef je echt steeds been of heb je wiebelbenen door disbalans? Ga eerst oefenen met je zit. Voeten uit de stijgbeugel. Laat het paard stappen, draven en galopperen. Jij doet niets, behalve ontspannen zitten en benen lang en rustig houden. Zodra het paard terug valt in tempo, zorgt je trainer voor impuls. Ga desnoods aan de longeerlijn. Laat het paard eerst op eigen benen lopen. En jij moet leren niets te doen, totdat het nodig is en dan direct door te pakken: zithulp - been - tikje.