PRE merrie, perfecte combinatie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Munnie

PRE merrie, perfecte combinatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 23:51

Ik ben al eeuwen niet meer op bokt geweest maar nu alweer lichtelijk verslaafd haha. Misschien mensen die mijn paard nog kennen.

Ik heb al 12 jaar mijn PRE merrie Muñeca. We hebben een hoop tegenslagen gehad maar ik wil iedereen laten zien hoe je kan genieten van een paard na zo veel jaren.
Mijn paard heeft twee hele zware blessures gehad.

Eerst scheurde ze op een halve centimeter na haar hele pees door midden. Na een lang en zwaar herstel waren we naar 1 jaar weer volop aan het rijden.
Helaas kwam een tijd later de volgende zware blessure botcystes. Na meerdere dure behandelingen begon haar bot weer beter te worden en zijn de plekken geheel hersteld wel bleef er een lichte tik in het lopen dus met de wedstrijden was het nu helemaal afgelopen. Dit mocht de pret niet drukken en zijn we weer flink gaan trainen.
Na een hoop gedoe op mijn toenmalige stal begon mijn paard steeds meer af te vallen en zei iedereen tegen mij dat het tijd was voor haar pensioen. Ik heb haar toen stil gezet maar ben vertrokken naar een andere stal omdat het er niet beter op werd en dit was de beste keus die ik had kunnen maken. Ze doet het weer super!

We zitten qua oefeningen toch wel op M niveau maar na vele keren weer opbouwen is het elke keer heel technisch rijden om haar goed aan de gang te krijgen en is het heel belangrijk dat ik voel wat mijn paard aangeeft.

Ik hoop dat jullie kunnen genieten van mijn foto's en kunnen zien hoe je naar een hoop tegenslagen en heel veel jaar met een topper toch kan blijven genieten.

Ik ben dus nu heel erg aan het trainen om haar spieren weer terug te krijgen en haar lijf weer soepel te houden. Wij gaan niet meer starten maar zijn beide erg gemotiveerd in de trainingen en genieten hier van. Mijn paard is inmiddels (als ik het goed heb) 17 jaar jong.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Munnie op 29-07-14 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Boompje_93

Re: PRE merrie, perfecte combinatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 23:53

Wat goed dat je zo doorgezet heb.
Mag misschien wat meer tempo komen, maar jullie zijn pas net bezig en het is natuurlijk vanaf een foto niet duidelijk te zien.
Vind het er netjes uit zien en je hebt een hele mooie merrie onder je kont!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 00:04

Dank je wel. Ik hoop dat ik misschien wel iemand gemotiveerd krijg die ook in een dip zit.

Tempo is moeilijk voor haar omdat ze erg snel stijf is hoe langer je erop zit hoe meer tempo erin komt. Ik probeer altijd met geduld en verzameling naar een goed tempo te rijden. Mijn merrie loopt zich anders best snel voorbij waardoor het gebruik van haar lichaam niet meer correct is. Maar toch bedankt voor de tip zal eens kijken of ik haar nog iets meer vooruit krijg ;)

Ben nog steeds na al die jaren blij met haar en het is nog steeds een plaatje!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:09

Wauw super. Mij heb je weer hoop gegeven, eerst zware rugblessure. Gelukkig van hersteld, en nu door pech in de wei flink verrekte kogel en spronggewricht. Dit is ingespoten en mag weer opbouwen maar voel zie nu van alles omdat ik zo gefocust ben op dat been.... Jouw verhaal is weer even fijn om te lezen! Bedankt en succes!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 13:25

Ben blij dat ik je hoop heb gegeven.

Wat betreft alles voelen is wel heel goed probeer te voelen wanneer het slechter of beter word door jou acties. Zo weet je na een tijdje precies wat je moet doen en goed is. Het te erg voelen is een goed begin!

Heel veel succes ook!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:03

Qua training zit je op M niveau?? Doe 20 passen terug en ga naar de basis....vw nw en voltes met lengte buiging,tempo wisselingen schouder voor enz. Ik zie nu alleen een paard met de oren in de nek en een rug die is vastgezet.... sorrie!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 18:48

Ha ha ha mag ik even heel hard om jou lachen? Er staat een heel verhaal bij met een hele uitleg en dit is jou reactie? Je moet blijkbaar echt beter gaan lezen.

Mijn paard kent alle M oefeningen.. Mijn paard heeft een hoop meegemaakt en zijn nu weer aan het opbouwen met alles.

Daarbij vind ik het totaal onterecht dat jij zegt dat mijn paard met de oren in de nek loopt en haar rug vast zet. Dus kan je even onderbouwen waaruit jij opmaakt dat ze haar oren echt in haar nek heeft en haar rug vast zet?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:59

Goed dat jullie weer aan de slag kunnen maar het paard zet er zoals Aerdenhout ook al zegt we gespannen uit. Succes met het opbouwen. Je zegt in de beginpost dat je de oefeningen uit M rijdt, staat er nogal onduidelijk beschreven dan, als je dit in verleden reed, vandaar denk ik ook deze opmerking

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 20:30

Ik gebruik sommige oefeningen wel die positief effect op haar hebben dus de oefeningen zitten er natuurlijk gewoon nog in alleen zouden ze niet fijnloos uitgevoerd worden dan.

Ik snap niet helemaal waar jullie die spanning zien? Ik ben bezig om mijn paard wat meer opwaarts te rijden zodat die billen weer goed getraind worden is dat wat jullie dan zien?

Britt_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:29

knap hoor dat je haar toch weer hebt weten op te pakken..
Ben je ook bezig met onbelast trainen? dat zou voor haar zeker geen overbodige luxe zijn in het kader van sterker worden, flexibiliteit trainen en op de achterhand komen.. succes met je knappe paard!!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 22:12

Dank je wel.
Moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zo handig in ben. Ben er wel mee begonnen maar toen ze sterk genoeg was voor rijden niet meer gedaan. Ik kan wel met bijzet en dubbele longe enzo werken maar echt een goede training geven ben ik niet zo goed in.
Wel ging ik elke week minimaal een keer naar het bos hier is ze heel snel en gaat heel haar lijf strekken.

Als je je verveelt mag je best een keer komen helpen haha met onbelast werk ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:02

Een leuke PRE en fijn dat je hebt doorgezet! Hopelijk gaat de training zijn vruchten afwerpen.

Ik heb altijd geleerd dat een paard alleen de juiste bespiering kan opbouwen als het los door de rug en bovenlijn loopt. Op de foto's zie je dat het paard de hals niet rond maakt vanuit de schoft, maar alleen in het laatste deel van de hals. Dit kan goed aan het hele verleden liggen, maar dat maakt wel dat je nog verder terug moet in de basis. Dat is het voorwaarts/neerwaarts rijden. Als het paard de hals in alle gangen in aanleuning laat vallen, dan kun je heel langzaam het paard meer gaan verzamelen. Een voorwaarde voor juiste verzameling, en dus ook voor juiste spieropbouw, is dat het paard over de hele bovenlijn doorlaatbaar blijft. Nu zet je paard zich daar op dit moment nog vast, en dat maakt dat je eerder onderhals gaat opbouwen, en rugspieren weg traint.

In vergelijking met mijn eigen PRE:

Hier loopt hij met zijn hals niet juist nageeflijk, hij wordt pas rond enkele wervels na de schoft, is vals nageeflijk en bouwt verkeerde spieren op:
Afbeelding

Hier maakt hij de hals wel rond vanuit de schoft, goede opbouw van spieren:
Afbeelding

Onbelast werk is echt heel goed voor je paard, en zeker in een revalidatieperiode is het goed om je hier in te gaan verdiepen. Voor ieder (gezond, fit) paard zou 20% van de training moeten bestaan uit onbelaste training. Bij een paard in revalidatie moet dat nog veel hoger liggen (50% of meer).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:01

Ik vind het geheel ook wat strak ogen. Op je laatste foto zie ik inderdaad dat het paard niet op de juiste manier nageeflijk loopt, ik ben het eens met angela. Op haar foto's zie je duidelijk verschil.
Het lijkt of ze wat zuur kijkt, maar volgens mij is dit gewoon een stukje concentratie van je paard. Op foto vier lijkt ze haar hoofd wat te kantelen, kan dat kloppen?
Wel heel fijn dat je weer kunt opbouwen na zulke zware blessures! Volgens mij geeft het een heerlijk gevoel als je na zo'n lange tijd weer lekker aan de slag kunt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:36

Vervelend die blessures, maar dit paard loopt echt niet op M niveau. Ik zie een ruiter die het zadel wel wat verder naar achteren mag leggen. En verder basis. begin te werken met laag en lang. Dit is voor dit paard in het begin best moeilijk. En dan komt het uiteindelijk wel goed ;)
Probeer ook aan je binnenhand te werken, deze werkt terug op een aantal foto's.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:04

Hey, dat is lang geleden :)
Kan me nog herinneren dat ik je ooit een lesje heb gegeven en dat je paard echt lekker los door haar lijf liep. Ging super!

Ook ik ga mee met Angela, ik vind het geheel wat strak ogen, met een valse nageeflijkheid.
Probeer de oefeningen nog eens die ik met die les heb meegegeven; slangenvoltes, veel tempowisselingen, ontspannen in jouw schouders en een mooie losse verbinding.
Het neusje mag best wat lager, als de schoft maar mooi los is.

Mocht je hulp nodig hebben met onbelast werken, Angela en ik kunnen je een keer helpen, we wonen vlakbij ;)

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:37

Wat goed dat ze er weer bovenop is gekomen! Wat mij opviel was vooral je hakken een beetje meer uitdrukken :) maar als ik zo je verhaal lees ziet het er hartstikke goed uit hoor!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:20

ik moet zeggen dat haar orenspel ook het eerste was wat mij opviel. Ik denk ook dat dit geen orenspel is wat bij concentratie hoort maar dat ze aangeeft dat er iets niet ok is.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:27

Ik heb het idee dat je paard niet lekker in haar lijf zit..Heb je al wel eens een goede osteophaat geprobeerd oid?Ik kan je Joey Philips aanraden!

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:31

Het vastzetten van de rug zie je vooral bij foto 4 en 6 terug.

Bij foto vier zie ik; geen activiteit en de tact lijkt op de foto ook niet lekker, Daarnaast zie je dat ze haar hoofd kantelt. Jou binnenhand staat daar ook vrij hoog, alsof je de schouder met je hand wilt verplaatsen richting de hoefslag.

Ook bij foto zes mist veel activiteit en sprong door het lijf heen.

Ik zou zeggen eerst naar voor met dit paard en lekker rekken in het lijf, weer soepel maken. Pas als de basis goed is hebben de oefeningen zin. En met basis bedoel ik nageeflijk, recht en aan het been.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:13

ik ga mee in de reactie van angela hier boven. ik moet zeggen dat ik het top vind dat je zo gemotiveerd bent en dat jullie het weer helemaal oppakken. maar je paard heeft wel een klap door wat ze mee gemaakt heeft en ik hoop dat je daar rekening mee houd in je trainingen. als ik de foto's zo bekijk (en ik weet dat dit moment opnames zijn) ziet je paard er niet erg enthousiast uit. op sommige foto's is zelfs irritatie van je paard af te lezen en het is aan jou om te ontdekken wat haar zo irriteert. of is het misschien allemaal toch nog te veel voor der. ik zag je reactie hier boven met " ha ha ha mag ik even heel hard lachen" op iemands post. maar eigenlijk snap ik niet dat als je zelf naar de foto's kijkt je het zelf niet ziet laat staan als je er op zit. het is echt niet vervelend bedoel hoor maar ik ga wel mee in boven staande reacties

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 07:33

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:25

Op de foto waar je schouderbinnenwaarts (?) vraagt, kantelt het paard volledig zijn hoofd. Ook de foto bij travers (?) is het paard niet los en niet door het lijf. De laatste foto is de enige foto waarbij er iets activiteit is te zien, maar als nog echt niet los in zijn lijf. Het zadel ligt te ver naar voren, wat je paard ook zal belemmeren.

Ik vind jou overigens best vriendelijk en netjes rijden hoor! Vat het dus niet op als aanval. Maar het paard is hier niet klaar voor, je zou echt terug moeten naar de basis. Het paard eerst los en ontspannen te krijgen en dan elke keer een stapje verder.

Orenspel wat hier wordt gezegd vind ik flauwekul, dat kan ook een merrie tik zijn. Kijk maar in mijn profiel, waar ze volledig ontspannen/los loopt kan zij als nog de oren naar achter hebben. Als je juist goed kijkt, zijn jouw handen op elke foto juist open, dus heb je heel vriendelijk teugel gebruik. Alleen bij schouder voor foto niet, maar ik denk dat dat komt omdat je teveel forceert van voren.

Mijn tip.. Laat het los, je paard is op dit moment écht geen M niveau, ook al zitten sommige knoppen er nog op ( al zie ik dat niet op de foto) op dit moment is zij dit niet. Ze kan het echt wel worden weer, maar dan moet je beginnen bij de basis.

Zeker bij een paard met zoveel blessures achter de rug, zou ik extra voorzichtig zijn en lekker rustig opbouwen.

Veel succes!

@Angela: Ik vind het persoonlijk nogal apart dat je eigen foto's hier neer gaat zetten en die foto's vind ik ook allebei niet het perfecte voorbeeld dus ik snap het nut er niet echt van?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:23

@ Nessah: Eerste foto van mij is zeker wel een perfect voorbeeld van een vals nageeflijk paard. Tweede laat goed zien dat hij de hals echt vanuit de schoft rond maakt. Hij komt met het achterbeen netjes in het spoor van zijn voorbeen en pakt neusje netjes net voor de loodlijn. Een mooi voorbeeld van een paard dat in basis wordt opgeleid.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:26

Ik vind het er nog erg strak uitzien. Zou zo niet zeggen dat dit paard op M-niveau zit.
Je paard mag veel meer over de rug lopen. Zou dus eerst gewoon met de basis aan de gang gaan, zodat je paard zijn rug weer gaat gebruiken. Dus lang en laag laten lopen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:05

@Angela: Mijn punt was meer dat een perfect voorbeeld bijvoorbeeld met een tekening en lijnen zou zijn, om de juiste verschillen/verhoudingen te weergeven. Want jouw 2 foto's voegen zo, in mijn ogen, weinig toe en de ruiterhouding van foto 2 is ook niet ideaal ( maar dit is offtopic, het gaat om de foto's van TS).