Neiging om eraf te vallen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Neiging om eraf te vallen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 22:23

Tja, dat heb ik nou altijd als ik ook maar even paardrij, waar dan ook -- de neiging hebben om naar links of rechts in het zadel te zitten en het gevoel hebben dat ik elk moment eraf kukel! (In achtbanen trouwens ook, want daar is het net zo!)

Ook toen op vakantie: dan ga ik heel stijf in het zadel zitten (ONBEDOELD! Mijn lijf doet dat!) en ja... dan gaat paardlief protesteren dat ik dan met het bit blijkbaar trek (en het dier onbedoeld pijn doe!)

Achteraf stappen gaat goed, draven ook wel... alleen bij de eerste-de-beste galop vliegt mijn lijf de protestbak in! Dan hou ik mezelf niet onder controle en wil het uitgillen in de oren van het dier (liever niet!)

Dan zou je zeggen: er is iets met mijn evenwicht... maar wát?

Zodoende ben ik ook paar jaar geleden van het paard gevallen mét een arm later in een mitella... en toch maar weer willen rijden, hè?

Jetta

Re: Neiging om eraf te vallen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:27

Neem les, en wel zitles bij een goede instructeur. Paardrijden doe je niet zomaar even, je moet het echt leren en je lichaam moet op de goede manier gaan reageren op de bewegingen van het paard.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:31

Ik had hetzelfde probleem als jij, en dat was net nadat ik heel hard was gevallen. Ik ben toen heel angstig geworden. Ben je niet bang oid?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 22:42

Arc_En_Ciel schreef:
Ik had hetzelfde probleem als jij, en dat was net nadat ik heel hard was gevallen. Ik ben toen heel angstig geworden. Ben je niet bang oid?

Ja ik ook... maar bij mj is het blijkbaar gebleven en nooit weggegaan...

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:42

Ik zou ook zitlessen nemen. Behalve dat je werkt aan je zit krijg je er misschien ook wat meer vertrouwen in waardoor je misschien je angst niet wegneemt maar misschien wel je de angst misschien wel meer naar de achtergrond kan krijgen.

Succes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:44

PP -> RT-V

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:54

Inderdaad zitlessen nemen. Mijn dochter krijgt ze nu ook na een aantal keer van een pony af te zijn gevallen tijdens de les. Ze was nergens bang voor, had een prima zit, maar door het vallen was haar vertrouwen helemaal weg
Ze krijgt nu weer priveles en begint eigenlijk weer van voor af aan. Zonder handen rijden, zonder beugels, zonder zadel, achterstevoren op de pony...inmiddels galoppeert ze weer los door de bak. Maar bij elke nieuwe pony is het de eerste lessen weer als een plankje in het zadel. Pas als ze het vertrouwen in de pony (weer) heeft kan ze zich ontspannen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:56

Mag ik vragen hoelang je rijd en of je rijlessen krijgt? Ik heb je foto's gezien op je profiel en daar vallen wel een aantal dingen op waaronder dus ook je voeten in de beugels (veel te ver in de beugels) je hebt van die kapjes voor aan de beugel, zodat je voeten niet te ver door de beugels kunnen om te beginnen en zorgen dat je goede zit lessen krijgt en leert recht op je paard te zitten.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 19:50

Soraya10 schreef:
Mag ik vragen hoelang je rijd en of je rijlessen krijgt? Ik heb je foto's gezien op je profiel en daar vallen wel een aantal dingen op waaronder dus ook je voeten in de beugels (veel te ver in de beugels) je hebt van die kapjes voor aan de beugel, zodat je voeten niet te ver door de beugels kunnen om te beginnen en zorgen dat je goede zit lessen krijgt en leert recht op je paard te zitten.

Ik heb vroeger paardgereden, maar ben er zowat mee gestopt na een zware val...

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:52

Okay, dus je lest en rijd nu niet meer?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 19:53

Soraya10 schreef:
Okay, dus je lest en rijd nu niet meer?

Nee. Alleen nog gereden op vakantie paar jaar geleden... En toen ging het ook bijna mis... Zucht...

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:02

Misschien eens overleggen bij een manege om met privelesjes aan houding en zit te werken? Je hoeft niet gelijk galop. Ze kunnen beginnen bij stap en draf en eventueel later galop. En je hebt kapjes voor op je beugels, zodat je voet niet te ver in de beugel kan glijden. Ik zou het zo doen. Dan kun je gecontroleerd 1 op 1 les krijgen en werken aan het niet meer scheef zitten op een paard. Wat je ook besluit succes!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:09

Als je met teveel spanning (misschien door onbewuste angst) in het zadel gaat zitten is het ook heel lastig, zo niet onmogelijk, om een goede zit te hebben.

Wat al vaker genoemd is, zitlessen zouden in dat geval zeker kunnen helpen. De instructeur heeft dan het paard aan de longe (en onder controle) en jij hoeft je "alleen nog maar" met het zitten bezig te houden.

Hierbij is letten op een goede ontspannen buikademhaling heel belangrijk, maar dat zal je instructeur ook zeker aangeven :)

Het zou handig zijn een instructeur te vinden die ook ervaring heeft met het begeleiden van angstruiters.
Die kan dan ook met je bekijken waar je precies bang voor bent.
En hoe je weer van die angst af kan komen

Want weet je, eigenlijk is paardrijden gewoon leuk ...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:29

Hoi Horsey Dude. Ik zie dat je in Schiedam woont. Ik weet wel iemand met veel rust en geduld, die jou opnieuw kan leren paardrijden, goed zitten en weer plezier hebben. Als je wilt, is er altijd een mogelijkheid.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 08:43

Jetta schreef:
Hoi Horsey Dude. Ik zie dat je in Schiedam woont. Ik weet wel iemand met veel rust en geduld, die jou opnieuw kan leren paardrijden, goed zitten en weer plezier hebben. Als je wilt, is er altijd een mogelijkheid.

Je hebt een PB'eetje!