Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Simpelman schreef:Je paard op zijn gemak stellen, strelen, gezellig kletsen.
Rustig en kalm werken, iets gemakkelijks vragen en telkens uitbundig belonen.
Je paard mee laten doen.
Zo gaat je paard zich ontspannen en zich los laten, daarna kun je pas stelling gaan vragen.
Maak veel, héél veel buitenritten daarmee vorm je een vertrouwensband, van daar uit gaat alles gemakkelijker.
aeolusnr1 schreef:Ik begrijp gewoon niet dat je durft te zeggen dat les niet mogelijk is omdat paardje lief gewoon niet echt de conditie heeft ?????
Les is net ook daarom om souplesse, luisterbereidheid, contact, relatie, leiderschap, gehoorzaamheid, veiligheid, spieropbouw, conditie training, dit zijn allemaal onderdelen die in een les vervat zouden moeten zitten.
Jij zelf bent niet ervaren genoeg, dus is les de enige goede manier van werken.
Zonder les maak je het probleem vaak erger dan het al was.
wouke schreef:Was bij mijn paardje ook heb haar gemasseerd en paardengym voor haar nek-kaken gegeven.
Gaat nu een stuk beter zat erg vast bij haar kaken,nek waardoor ze zich vast hielt en niet lekker liep.
Ook liep ze niet netjes in stelling en buiging. Eventjes nagaan of dit zo is succes.
midgie schreef:Je paard heeft een jaar stil gestaan, verwacht dan niet dat het in korte tijd weer is opgelost , zeker als het een jaar geleden ook al een probleem was, idd met rust en geduld werken , wat doet het paard als je stelling vaagt als je er niet op zit?
demo_love schreef:midgie schreef:Je paard heeft een jaar stil gestaan, verwacht dan niet dat het in korte tijd weer is opgelost , zeker als het een jaar geleden ook al een probleem was, idd met rust en geduld werken , wat doet het paard als je stelling vaagt als je er niet op zit?
Ik werk verder alleen met pessoa of helemaal los, dus ik weet dat niet.
demo_love schreef:Simpelman schreef:Je paard op zijn gemak stellen, strelen, gezellig kletsen.
Rustig en kalm werken, iets gemakkelijks vragen en telkens uitbundig belonen.
Je paard mee laten doen.
Zo gaat je paard zich ontspannen en zich los laten, daarna kun je pas stelling gaan vragen.
Maak veel, héél veel buitenritten daarmee vorm je een vertrouwensband, van daar uit gaat alles gemakkelijker.
Ontspanning is totaal geen probleem! Ik kan haar wel met een lange hals met de neus naar de grond rijden. Daarin wordt ze ook wat soepeler. Maar als ik haar iets oppak, dan wordt ze sterk, dus ik denk dat het probleem in balans zit.
En als ik er eens vanuit ga dat het komt doordat ik scheef zit, naar welke kant zou ik dan meer moeten zitten?
Simpelman schreef:demo_love schreef:
Ontspanning is totaal geen probleem! Ik kan haar wel met een lange hals met de neus naar de grond rijden. Daarin wordt ze ook wat soepeler. Maar als ik haar iets oppak, dan wordt ze sterk, dus ik denk dat het probleem in balans zit.
En als ik er eens vanuit ga dat het komt doordat ik scheef zit, naar welke kant zou ik dan meer moeten zitten?
In die ontspanning, met de neus naar de grond moet je haar rijden.
"Oppakken" moet je even vergeten, daar is je paard nog niet aan toe en dat is wat ze je aangeeft door zich eenzijdig aan te spannen.
Dat aanspannen is een barriëre tegen jou.
Geduld.
Drie à vier keer per week 20 tot 30 minuten in de rijbaan rustig werken, neus laag en de rest van de tijd wandelingen maken met een stukje draf.
De rest komt dan vanzelf.
Geduld.
gewoon niet te veel te snel willen