Probleem met stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Probleem met stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 18:57

Hoi,

Ik heb een probleem met stelling vragen op de rechterhand. M'n paard heeft een jaar stilgestaan. Daarvoor was het soms ook wel een beetje, maar dan kon ik het oplossen door m'n rechterhand naar voren te doen (dus juist de sterke kant loslaten), links aan te nemen en m'n rechterbeen aan te duwen. Nu lukt dat me niet. De linkerteugel krijg ik niet goed eraan, terwijl rechts strak blijft staan. En de momenten dat ik haar wél recht krijg op de teugels, kan ik geen stelling naar rechts vragen zonder aan rechts te komen en dan kunnen we weer opnieuw beginnen.

Helaas zijn we nog niet toe aan les, omdat haar conditie nog niet zo goed is dat ze een half uur aaneen kan rijden.

Heeft iemand tips?

Simpelman

Re: Probleem met stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 19:03

Je paard op zijn gemak stellen, strelen, gezellig kletsen.
Rustig en kalm werken, iets gemakkelijks vragen en telkens uitbundig belonen.
Je paard mee laten doen.

Zo gaat je paard zich ontspannen en zich los laten, daarna kun je pas stelling gaan vragen.
Maak veel, héél veel buitenritten daarmee vorm je een vertrouwensband, van daar uit gaat alles gemakkelijker.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:00

Je paard heeft een jaar stil gestaan, verwacht dan niet dat het in korte tijd weer is opgelost , zeker als het een jaar geleden ook al een probleem was, idd met rust en geduld werken , wat doet het paard als je stelling vaagt als je er niet op zit?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:08

Ik begrijp gewoon niet dat je durft te zeggen dat les niet mogelijk is omdat paardje lief gewoon niet echt de conditie heeft ?????
Les is net ook daarom om souplesse, luisterbereidheid, contact, relatie, leiderschap, gehoorzaamheid, veiligheid, spieropbouw, conditie training, dit zijn allemaal onderdelen die in een les vervat zouden moeten zitten.
Jij zelf bent niet ervaren genoeg, dus is les de enige goede manier van werken.
Zonder les maak je het probleem vaak erger dan het al was.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:23

Ik bekeek ook even jouw profiel, en ik las daar dus heel duidelijk dat je niet zo'n antwoord wou horen zoals ik het hier formuleerde.
Tjaaa dan vraag ik jou wat wou je dan wel horen ? Doe zo verder je bent heel goed bezig.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:36

Was bij mijn paardje ook heb haar gemasseerd en paardengym voor haar nek-kaken gegeven.
Gaat nu een stuk beter zat erg vast bij haar kaken,nek waardoor ze zich vast hielt en niet lekker liep.
Ook liep ze niet netjes in stelling en buiging. Eventjes nagaan of dit zo is succes.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 07:24

Simpelman schreef:
Je paard mee laten doen.

Zo gaat je paard zich ontspannen en zich los laten, daarna kun je pas stelling gaan vragen.
Maak veel, héél veel buitenritten daarmee vorm je een vertrouwensband, van daar uit gaat alles gemakkelijker.

Ontspanning is totaal geen probleem! Ik kan haar wel met een lange hals met de neus naar de grond rijden. Daarin wordt ze ook wat soepeler. Maar als ik haar iets oppak, dan wordt ze sterk, dus ik denk dat het probleem in balans zit.

En als ik er eens vanuit ga dat het komt doordat ik scheef zit, naar welke kant zou ik dan meer moeten zitten?

aeolusnr1 schreef:
Ik begrijp gewoon niet dat je durft te zeggen dat les niet mogelijk is omdat paardje lief gewoon niet echt de conditie heeft ?????
Les is net ook daarom om souplesse, luisterbereidheid, contact, relatie, leiderschap, gehoorzaamheid, veiligheid, spieropbouw, conditie training, dit zijn allemaal onderdelen die in een les vervat zouden moeten zitten.
Jij zelf bent niet ervaren genoeg, dus is les de enige goede manier van werken.
Zonder les maak je het probleem vaak erger dan het al was.

Pardon, vriendelijker mag ook. Ik ga geen les vragen voor net 15 minuten erop zitten inclusief in- en uitstappen. Als je niet begrijpt dat een paard na een jaar op de wei niet meteen een half uur kan werken met iemand erop, dan zou je ook niet met paarden bezig moeten zijn...

wouke schreef:
Was bij mijn paardje ook heb haar gemasseerd en paardengym voor haar nek-kaken gegeven.
Gaat nu een stuk beter zat erg vast bij haar kaken,nek waardoor ze zich vast hielt en niet lekker liep.
Ook liep ze niet netjes in stelling en buiging. Eventjes nagaan of dit zo is succes.

Tanden zijn iig gedaan, daar dacht ik zelf al aan.
Ik heb er dan zelf liever een osteopaat bij dan een masseur, omdat die toch iets dieper kan kijken en voelen. Even in de gaten houden, hoewel ik eigenlijk uitga van een rijtechnisch probleem.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 07:25

midgie schreef:
Je paard heeft een jaar stil gestaan, verwacht dan niet dat het in korte tijd weer is opgelost , zeker als het een jaar geleden ook al een probleem was, idd met rust en geduld werken , wat doet het paard als je stelling vaagt als je er niet op zit?

Ik werk verder alleen met pessoa of helemaal los, dus ik weet dat niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 07:34

Juist wel een les boeken. Een instructeur kan juist nu je helpen goed op te bouwen, ook bij het losrijden. Je wint veel bij het hu goed oppakken, de instructeur kan je vanaf de grond goede aanwijzingen geven en oefeningen als huiswerk voor komende weken.je hoeft niet elke week te lessen, maar wel af en toe.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 07:42

demo_love schreef:
midgie schreef:

Ik werk verder alleen met pessoa of helemaal los, dus ik weet dat niet.

IK zou zeker niet met pessoa werken, ja en les lijkt me wel op de plaats , je kan ook les nemen in het werken aan de hand, om te kijken wat er dus gebeurd als je stelling vraagt, want hoe pak je een paard op b.v?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:55

demo_love schreef:
Simpelman schreef:
Je paard mee laten doen.

Ontspanning is totaal geen probleem! Ik kan haar wel met een lange hals met de neus naar de grond rijden. Daarin wordt ze ook wat soepeler. Maar als ik haar iets oppak, dan wordt ze sterk, dus ik denk dat het probleem in balans zit.

En als ik er eens vanuit ga dat het komt doordat ik scheef zit, naar welke kant zou ik dan meer moeten zitten?

In die ontspanning, met de neus naar de grond moet je haar rijden.
"Oppakken" moet je even vergeten, daar is je paard nog niet aan toe en dat is wat ze je aangeeft door zich eenzijdig aan te spannen.
Dat aanspannen is een barriëre tegen jou.

Geduld.
Drie à vier keer per week 20 tot 30 minuten in de rijbaan rustig werken, neus laag en de rest van de tijd wandelingen maken met een stukje draf.
De rest komt dan vanzelf.
Geduld.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 08:56

Simpelman schreef:
demo_love schreef:

In die ontspanning, met de neus naar de grond moet je haar rijden.
"Oppakken" moet je even vergeten, daar is je paard nog niet aan toe en dat is wat ze je aangeeft door zich eenzijdig aan te spannen.
Dat aanspannen is een barriëre tegen jou.

Geduld.
Drie à vier keer per week 20 tot 30 minuten in de rijbaan rustig werken, neus laag en de rest van de tijd wandelingen maken met een stukje draf.
De rest komt dan vanzelf.
Geduld.

Dank je wel! Hier kan ik wat mee.
Geduld heb ik zeker, maar ik ben veel te bang dat ze weer ziek wordt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:00

Heeft je paard stilgestaan vanwege een blessure aan het rechtervoorbeen?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 09:07

Katja schreef:
Heeft je paard stilgestaan vanwege een blessure aan het rechtervoorbeen?

Nee, het probleem had te maken met de luchtwegen en zal altijd in lichte mate blijven bestaan.

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:52

als die zo lang heeft stil gestaan dan gaat da effkes duren om die terug juist te krijgen ;) gewoon niet te veel te snel willen :)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:30

Ik vermoed dat je paard scheef is en linksgebogen als ik bovenstaand lees (vastpakken op rechts en geen stelling op rechts). Zelf ga je dan ook scheef zitten. Ik heb dit ook gehad en ben in de training veel bezig met rechtrichten (paard is ook linksgebogen) en balans en vooral paard ontspannen te laten lopen en zelf vooral niet vast te houden op de kant waar je paard het bit vast houdt. Google anders even op oefeningen om recht te richten. Ik zou iig wel gewoon les nemen, gewoon rustig aan, in stap kun je ook veel oefeningen doen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:36

Het tegenwoordig veel aangeboden "recht richten" is het paard brengen naar losgelatenheid.
Alle paarden zijn scheef en alle niet of niet goed beleerde paarden zetten zich eenzijdig vast als bescherming tegen hun ruiter.
Een paard echt recht richten is iets anders.

Zoek naar ontspanning, respect en vertrouwen en een paard gaat zich als vanzelf "recht richten".