Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
AmoorM schreef:Oke, dus als ik een spoortje om heb, hoef ik dus nog niet met spoor te rijden en met spoor been te geven?
Maar dan moet ik wel heel bewust worden van mijn been? Hoe ik die gebruik. Zijn daar tips voor?
Wat zijn goede, vriendelijke sporen? Kleine spoortjes? Mijn paard is niet goed aan het been en een zweep werkt bij ons niet. Maar ik wil niet met sporen rijden als de basis er niet in zit. Juist alleen waar zij niet reageert op mijn been, wil ik in kunnen grijpen.
Ik moet toegeven, ik vindt het best eng om met spoor te rijden. Ik hoor mensen op stal zeggen wanneer ze hun sporen af doen paard totaal niet reageert... En ik ben gewoon bang haar pijn te doen.
AmoorM schreef:Oke, dus als ik een spoortje om heb, hoef ik dus nog niet met spoor te rijden en met spoor been te geven?
Maar dan moet ik wel heel bewust worden van mijn been? Hoe ik die gebruik. Zijn daar tips voor?
Wat zijn goede, vriendelijke sporen? Kleine spoortjes? Mijn paard is niet goed aan het been en een zweep werkt bij ons niet. Maar ik wil niet met sporen rijden als de basis er niet in zit. Juist alleen waar zij niet reageert op mijn been, wil ik in kunnen grijpen.
Ik moet toegeven, ik vindt het best eng om met spoor te rijden. Ik hoor mensen op stal zeggen wanneer ze hun sporen af doen paard totaal niet reageert... En ik ben gewoon bang haar pijn te doen.
Yvank_ schreef:AmoorM schreef:Oke, dus als ik een spoortje om heb, hoef ik dus nog niet met spoor te rijden en met spoor been te geven?
Als Amora niet aan je been is dan geen spoor gebruiken, dan kan je over een jaar prikkeldraad om je benen binden...
Consequent is de sleutel , je moet drijven met je kuiten niet met je hakken. Dus kuitdruk geen reactie dan ram ik direct mijn benen een keer erin. Daar moeten ze reageren. Ga je met sporen rijden lost die jouw voorwaartse probleem niet op. Want sporen zijn er niet om haar beter te laten reageren maar om je hulp kleiner te maken en te verfijnen.
Yvank_ schreef:Als ze niet reageert ben je niet duidelijk genoeg.... Ik heb ontzettend veel paarden en pony's gereden met een aan het been probleem en je bent zelf degene die dat op moeten lossen. Als een paard bij mij NIET reageert helemaal niks dan geef ik geen 'schopje' of '10x been' nee dan ram ik kortgezegd mijn been er eens even goed in. Liever 1x een goed harde schop dan 10 zachte dat er niks gebeurd.
En dan nog veel belangrijker je been er weer af halen , ze moet zelf lopen en jij moet niet elke keer been geven. Valt ze terug? Been eraan, geen reactie? Klabats wederom een keer goed je been erin.
Dat zal je een poosje zo moeten volhouden maar daar zal je baat bij hebben. MAar je moet wel consequent blijven overal en altijd in het bos in de bak. Zodra je, je weer een paar keer laat verleiden tot 10 x been geven ben je terug bij af.
En voor dit probleem helpen sporen ook niet hoor daar zal ze echt niet beter van gaan reageren want ze is al dood voor het voor been.
Slina schreef:Ook al rent ze ineens vooruit, ze gaf dan in ieder geval een reactie dus dan ontspan je je benen meteen meer.
En ik heb ook zoiets van. Ik vraag het netjes - aandrukken. Geen reactie? Of tikje of harder been. Weer geen reactie? Tja, dan 'schop' ik. Is misschien niet aardig, maar ik vraag het eerst netjes en zij negeert dat. Maargoed. Je hebt in ieder geval les, maar pas op dat je niet afhankelijk wordt van sporen.
Yvank_ schreef:MAg hopen dat je dat wel weet voor je met sporen oid wil beginnen..... Als je een paard voorwaarts wil hebben leg je je kuiten aan. Je geeft geen schopje met je hakken zoals zoveel manege's leren maar je drukt gewoon je kuiten tegen het paard. Hak is als je een schop(je) geeft met de hak van je laars.
AmoorM schreef:Slina schreef:Ook al rent ze ineens vooruit, ze gaf dan in ieder geval een reactie dus dan ontspan je je benen meteen meer.
En ik heb ook zoiets van. Ik vraag het netjes - aandrukken. Geen reactie? Of tikje of harder been. Weer geen reactie? Tja, dan 'schop' ik. Is misschien niet aardig, maar ik vraag het eerst netjes en zij negeert dat. Maargoed. Je hebt in ieder geval les, maar pas op dat je niet afhankelijk wordt van sporen.
Als ik een zweep in mijn handen heb, dan heb ik volgens mijn instructeur mijn handen te druk. Merk ik zelf ook. Zonder zweep rijd ik veel stiller met mijn handen. Ik reed altijd met zweep.
AmoorM schreef:Heleennn schreef:Ik moet ook echt mijn hiel omhoog halen of naar binnen duwen om mijn spoortje te gebruiken. De rest gaat eigenlijk met kuitdruk.
Maar dan heb je dus niet continu de sporen erin? Dus als ze niet reageert op je been kun je haar op lettende maken?