sporen om, maar niet gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

sporen om, maar niet gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:17

Hallo.

Ik heb een simpele vraag: kun je als je sporen om hebt ook been geven zonder de sporen er in te prikken?

Er zijn mensen die zeggen dat je met en zonder spoor moet kunnen rijden en alleen de spoor moet gebruiken als het nodig is. Maar je hebt die spoor toch om? Dan verneemt je paard het altijd toch?
Of moet je je been dan draaien?

_Reneee

Re: sporen om, maar niet gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:18

Je kunt toch ook kuitdruk geven? Ik rijd eigenlijk in principe op kuitdruk.. Daarna komt de rest pas.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:22

Sporen zitten een stuk lager dan je kuit waar je kuitdruk mee geeft. Als je dan ben je kuit drijft wijst de spoor ook gewoon naar achter en raakt je paard dan niet.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:26

Als ik mijn paard wil raken met mijn spoortjes zal ik eerst heel bewust mijn hak op moeten trekken, anders kom ik er niet eens bij :D . Ik gebruik ze dan ook zeer zelden, maar als ik ze een keer gebruik is het ook echt omdat hij mijn been compleet negeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:29

_Reneee schreef:
Je kunt toch ook kuitdruk geven? Ik rijd eigenlijk in principe op kuitdruk.. Daarna komt de rest pas.

Okay, nu begin ik het te snappen. In principe gebruik je dus alleen je spoor wanneer nodig? Je moet dan ook heel erg bewust van je been worden?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:55

HAR -> RT-V

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:57

ik heb mn sporen altijd bijna op mn zool zitten omdat ik toch een "wapen" bij me wil hebben voor het geval ze raar gaat doen.. ik rijd gwn op mn beendruk maar mocht ze niet reageren geef ik iets een prikje met mn spoor

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:57

met en kuit druk gebruik je je sporen niet, wel moeten je sporen op de goeie hoogte zitten en dat zitten ze als je je been uitdruk en je kunt drijfen (kuitdruk) zonder sporen maar je ook heel minimaal je voet te hoeven bewegen om ze te gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:39

Oke, dus als ik een spoortje om heb, hoef ik dus nog niet met spoor te rijden en met spoor been te geven?

Maar dan moet ik wel heel bewust worden van mijn been? Hoe ik die gebruik. Zijn daar tips voor?

Wat zijn goede, vriendelijke sporen? Kleine spoortjes? Mijn paard is niet goed aan het been en een zweep werkt bij ons niet. Maar ik wil niet met sporen rijden als de basis er niet in zit. Juist alleen waar zij niet reageert op mijn been, wil ik in kunnen grijpen.
Ik moet toegeven, ik vindt het best eng om met spoor te rijden. Ik hoor mensen op stal zeggen wanneer ze hun sporen af doen paard totaal niet reageert... En ik ben gewoon bang haar pijn te doen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:54

Laat ze dan maar af.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:57

AmoorM schreef:
Oke, dus als ik een spoortje om heb, hoef ik dus nog niet met spoor te rijden en met spoor been te geven?

Maar dan moet ik wel heel bewust worden van mijn been? Hoe ik die gebruik. Zijn daar tips voor?

Wat zijn goede, vriendelijke sporen? Kleine spoortjes? Mijn paard is niet goed aan het been en een zweep werkt bij ons niet. Maar ik wil niet met sporen rijden als de basis er niet in zit. Juist alleen waar zij niet reageert op mijn been, wil ik in kunnen grijpen.
Ik moet toegeven, ik vindt het best eng om met spoor te rijden. Ik hoor mensen op stal zeggen wanneer ze hun sporen af doen paard totaal niet reageert... En ik ben gewoon bang haar pijn te doen.

Ik heb sporen van 1 cm dat zijn de vriendelijkste die je kan hebben. De mijne zijn ook niet van ijzer zoals de andere maar meer van plastic achtig iets. Ze passen daarom bij iedereen en je moet echt met de spoor intikken zeg maar anders werken ze niet. Deze zullen heel goed voor jou zijn denk ik. Ik heb ze te koop want mijn paard reageerde er niet op helaas maar de mijne was bij de vorige eigenaar gewend met grotere sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:02

AmoorM schreef:

Als Amora niet aan je been is dan geen spoor gebruiken, dan kan je over een jaar prikkeldraad om je benen binden...

Consequent is de sleutel , je moet drijven met je kuiten niet met je hakken. Dus kuitdruk geen reactie dan ram ik direct mijn benen een keer erin. Daar moeten ze reageren. Ga je met sporen rijden lost die jouw voorwaartse probleem niet op. Want sporen zijn er niet om haar beter te laten reageren maar om je hulp kleiner te maken en te verfijnen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:04

Sporen is om de hulp te verfijnen, bij bijvoorbeeld wijken. Niet om je paard actief te maken.
Als je niet weet hoe sporen werken, dan zou ik ze niet gebruiken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:05

Ik moet ook echt mijn hiel omhoog halen of naar binnen duwen om mijn spoortje te gebruiken. De rest gaat eigenlijk met kuitdruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:09

Yvank_ schreef:
AmoorM schreef:

Als Amora niet aan je been is dan geen spoor gebruiken, dan kan je over een jaar prikkeldraad om je benen binden...

Consequent is de sleutel , je moet drijven met je kuiten niet met je hakken. Dus kuitdruk geen reactie dan ram ik direct mijn benen een keer erin. Daar moeten ze reageren. Ga je met sporen rijden lost die jouw voorwaartse probleem niet op. Want sporen zijn er niet om haar beter te laten reageren maar om je hulp kleiner te maken en te verfijnen.

Vorige eigenaar gebruikte altijd sporen en een zweep. Ik kan 10x been gegeven, ze reageert er niet op..
En je zegt 'Daar moet ze op reageren?' en wat als ze niet reageert?

Als ik een keer goed been geef, rent ze meer dan dat ze echt voorwaarts gaat, ze reageert niet snel genoeg zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-14 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:10

Heleennn schreef:
Ik moet ook echt mijn hiel omhoog halen of naar binnen duwen om mijn spoortje te gebruiken. De rest gaat eigenlijk met kuitdruk.

Maar dan heb je dus niet continu de sporen erin? Dus als ze niet reageert op je been kun je haar op lettende maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:11

Slina schreef:
Sporen is om de hulp te verfijnen, bij bijvoorbeeld wijken. Niet om je paard actief te maken.
Als je niet weet hoe sporen werken, dan zou ik ze niet gebruiken.

Daar neem ik les voor, ik wil ze ook alleen in de les om doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:13

Als ze niet reageert ben je niet duidelijk genoeg.... Ik heb ontzettend veel paarden en pony's gereden met een aan het been probleem en je bent zelf degene die dat op moeten lossen. Als een paard bij mij NIET reageert helemaal niks dan geef ik geen 'schopje' of '10x been' nee dan ram ik kortgezegd mijn been er eens even goed in. Liever 1x een goed harde schop dan 10 zachte dat er niks gebeurd.

En dan nog veel belangrijker je been er weer af halen , ze moet zelf lopen en jij moet niet elke keer been geven. Valt ze terug? Been eraan, geen reactie? Klabats wederom een keer goed je been erin.

Dat zal je een poosje zo moeten volhouden maar daar zal je baat bij hebben. MAar je moet wel consequent blijven overal en altijd in het bos in de bak. Zodra je, je weer een paar keer laat verleiden tot 10 x been geven ben je terug bij af.

En voor dit probleem helpen sporen ook niet hoor daar zal ze echt niet beter van gaan reageren want ze is al dood voor het voor been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:24

Yvank_ schreef:
Als ze niet reageert ben je niet duidelijk genoeg.... Ik heb ontzettend veel paarden en pony's gereden met een aan het been probleem en je bent zelf degene die dat op moeten lossen. Als een paard bij mij NIET reageert helemaal niks dan geef ik geen 'schopje' of '10x been' nee dan ram ik kortgezegd mijn been er eens even goed in. Liever 1x een goed harde schop dan 10 zachte dat er niks gebeurd.

En dan nog veel belangrijker je been er weer af halen , ze moet zelf lopen en jij moet niet elke keer been geven. Valt ze terug? Been eraan, geen reactie? Klabats wederom een keer goed je been erin.

Dat zal je een poosje zo moeten volhouden maar daar zal je baat bij hebben. MAar je moet wel consequent blijven overal en altijd in het bos in de bak. Zodra je, je weer een paar keer laat verleiden tot 10 x been geven ben je terug bij af.

En voor dit probleem helpen sporen ook niet hoor daar zal ze echt niet beter van gaan reageren want ze is al dood voor het voor been.

Dit probeer ik eerst wel, voor dat ik sporen om doe.
Dinsdag heb ik weer les en mijn instructeur (niet op de manege) wou dat ik sporen om deed, Lees: "En je doet je sporen om dinsdag" maar ik neem ze wel gewoon mee en rijdt eerst zonder.

Maar wat is het verschil tussen hak en kuit?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-14 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:24

Ook al rent ze ineens vooruit, ze gaf dan in ieder geval een reactie dus dan ontspan je je benen meteen meer.
En ik heb ook zoiets van. Ik vraag het netjes - aandrukken. Geen reactie? Of tikje of harder been. Weer geen reactie? Tja, dan 'schop' ik. Is misschien niet aardig, maar ik vraag het eerst netjes en zij negeert dat. Maargoed. Je hebt in ieder geval les, maar pas op dat je niet afhankelijk wordt van sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:26

Slina schreef:
Ook al rent ze ineens vooruit, ze gaf dan in ieder geval een reactie dus dan ontspan je je benen meteen meer.
En ik heb ook zoiets van. Ik vraag het netjes - aandrukken. Geen reactie? Of tikje of harder been. Weer geen reactie? Tja, dan 'schop' ik. Is misschien niet aardig, maar ik vraag het eerst netjes en zij negeert dat. Maargoed. Je hebt in ieder geval les, maar pas op dat je niet afhankelijk wordt van sporen.

Als ik een zweep in mijn handen heb, dan heb ik volgens mijn instructeur mijn handen te druk. Merk ik zelf ook. Zonder zweep rijd ik veel stiller met mijn handen. Ik reed altijd met zweep.

Of ik moet de voorkant even vergeten en toch een zweepje erbij pakken om haar aan het been te krijgen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-14 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:26

MAg hopen dat je dat wel weet voor je met sporen oid wil beginnen..... Als je een paard voorwaarts wil hebben leg je je kuiten aan. Je geeft geen schopje met je hakken zoals zoveel manege's leren maar je drukt gewoon je kuiten tegen het paard. Hak is als je een schop(je) geeft met de hak van je laars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:28

Yvank_ schreef:
MAg hopen dat je dat wel weet voor je met sporen oid wil beginnen..... Als je een paard voorwaarts wil hebben leg je je kuiten aan. Je geeft geen schopje met je hakken zoals zoveel manege's leren maar je drukt gewoon je kuiten tegen het paard. Hak is als je een schop(je) geeft met de hak van je laars.

Oh ja, natuurlijk dat snap ik wel. :j

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:29

AmoorM schreef:
Slina schreef:

Als ik een zweep in mijn handen heb, dan heb ik volgens mijn instructeur mijn handen te druk. Merk ik zelf ook. Zonder zweep rijd ik veel stiller met mijn handen. Ik reed altijd met zweep.

Dan laat je je zweepje weg. Dan moet je inderdaad alleen je benen gebruiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:29

AmoorM schreef:
Heleennn schreef:

Maar dan heb je dus niet continu de sporen erin? Dus als ze niet reageert op je been kun je haar op lettende maken?

Hulp=reactie. Paard waar dat goed bij werkt zou na 1 lange zijde constante beenhulp in galop moeten zitten. Geef bij geen reactie je hulp sterker totdat je wel reactie krijgt. Op dat moment stopt je hulp, want je hebt wat je wil. Zakt je paard zeg 2 passen later weer terug in tempo/gang geef je weer hulp tot tempo/gang weer is wat je wil. Laat je paard dus de fout maken voordat je corrigeert. Paard leert snel letten op de lichtere hulp die komt voordat het zo ongemakkelijk wordt dat reactie geven prettiger is. Belangrijk hierbij is wel dat je je benen goed stil kan houden, want juist door gewiebel gaat paard been negeren als ruis ipv hulp.