Hoii! Ik heb mijn lieve draver merrie van 3 jaartjes jong pas net 4 maanden. Alleen wil zelf erg graag met haar gaan springen. Maar dus is mijn vraag, wat is de beste leeftijd om ermee te beginnen (Rustig balkjes draven, kleine sprongetjes 20 cm etc.) Ik hoorde nog wel eens dat het springen wel is moeilijk kan worden met dravers die van de baan af komen, is dit ook zo?
Het lijkt mij veel belangrijker dat je de basis van dressuur er eerst in werkt. De gangen en dergelijke voor je aan springen begint. Ook als ze nog zo jong is, en mogelijk kort onder het zadel, zou ik het rustig oppakken plaats van nu zwaar werk te geven.
Es_ther
Geplaatst: 24-07-14 15:54
Eerst de basis, dan pas springen. Als je de basis nog niet helemaal onder controle hebt zou ik zeker niet gaan springen.
De ts vraagt de beste leeftijd. Ik denk ivm botten etc. Dat je eerst de basis moet beheersen weet de ts denk ik wel. Hoe wil je anders springen? Nu kan je al balkjes lopen aan de longe of ernaast. Als dat goed gaat en je de basis beheerst erop. Maar een echte sprong van 20 cm denk ik vanaf 4 a 5 jaar.
Es_ther
Geplaatst: 24-07-14 16:13
Springen met een Draver is niet anders dan met een ander paard hoor. De mijne is alleen ietwat enthousiast. Balkjes kan wel, gewoon ernaast lopen kan het prima, doe het niet te vaak en niet teveel.
Mioux
Geplaatst: 24-07-14 16:15
TS komt met de openingspost quote:
Ik hoorde nog wel eens dat het springen wel is moeilijk kan worden met dravers die van de baan af komen, is dit ook zo?
Dan neem ik aan dat het een paard is die van de baan komt,en dan moet je dus eerst de basis erin krijgen en met haar leeftijd van 14, niet onaardig bedoeld!, kan het zijn dat TS nog weinig ervaring heeft,dus zeker geen overbodigheid om te melden dat de basis er eerst in moet zitten. Ze heeft tenslotte t paard 4 maanden,dus elkaar kennen is nog weinig spraken van,je begint elkaar nu beetje te kennen en te zien en merken hoe je op elkaar reageert.
Zou eerst kijken als ze van de baan komt,en ze dus er niet meer loopt,ze de basis allemaal kent. En of ze fysiek in staat is om te springen. Dus eventueel fotos laten maken etc. Paarden die van de baan komen en erna verkocht worden als recreatie paard,kan soms zijn dat ze niet geschikt zijn voor de baan.
Is dit gemeld of zij zeker weten op de baan heeft gelopen? en de reden waarom zij er niet meer loopt? Is zij gekeurd bij aan koop etc. Wil je in de toekomst wedstrijden rijden in springen? Is toch niet geheel onbelangrijk.
Dat is zo. Maar alleen een post met. Idd de basis is het belangrijkste heeft de ts niets aan.
Es_ther
Geplaatst: 24-07-14 16:22
Maar daarna worden er wel tips gegeven.
Ts, ik heb zelf een 11 jarige Draver, toen we kochten was de basis zelfs lastig voor hem, en als je die niet hebt niet springen. Want als ze enthousiast zijn of ze vinden het spannend kunnen ze namelijk het gaspedaal goed vinden, maar de rem niet zo goed .
ruitje
Geplaatst: 24-07-14 16:27
Mensen vergeten soms dat dravers net paarden zijn
Je gaat een 3 jarige kwpn'er toch ook niet op de foto zetten voordat je een sprongetje maakt, en ook die kan stuk zijn van binnen.
Daarnaast kun je best en werken aan de basis en een sprongetje maken, ik neem het vaak mee in mijn omscholing. Afwisselend werk is voor een paard ook leuk.
Heb je les? Dat is sowieso belangrijk, dan kan jouw instructeur je vertellen wanneer jij en je paard er klaar voor zijn, met veel springen moet je sowieso even wachten tot je paard ouder is
Es_ther
Geplaatst: 24-07-14 16:28
Zijn Dravers paarden Cathy ? Wist ik niet, ik maak ook voor elke buitenrit een foto
@ruitje dat kan inderdaad prima,als ik een paard koop zou ik die zowiezo eerst laten keuren om zo veel mogelijk problemen uit te sluiten. Ik wil ook als ik een auto koop dat er apk op zit Al is dat net wat anders,maar bedoel maar.
Als ts aangeeft met "van de baan" neem ik aan dat het mogelijk is dat deze ook van de baan komt, als die niet geschikt zijn of het niet redden kwa snelheid of dergelijke worden die soms ook verkocht als recreatie. Dus is het niet onverstandig om even navraag te doen en na te laten kijken.
Hoihoi, Ik snap inderdaad dat eerst de basis goed moet zijn en dergelijke. Hier zijn we ook gewoon mee bezig, daarom is alleen mijn vraag wanneer het zou kunnen, omdat dit mij gewoon leuk lijkt. Ik denk er nu verder nog niet aan om dit te gaan doen, maar vond het fijn om wat leeftijd tips tekrijgen i.v.m het groeien en dergelijke
Simpelman
Geplaatst: 25-07-14 17:42
Met springen en alles dat daar omheen zit moet je direct beginnen na het zadelmak maken. Uiteraard moet je de intensiteit beperken, maar dat is net als met dressuur. Kort en licht werken, niet meer dan 20 minuten, niet meer dan 3 keer per week, dressuur én springen samen.
In het begin steeds precies hetzelfde "programma" in dezelfde volgorde. Zo kan een jong paard gaan deelnemen aan het gebeuren, het weet wat er bedoeld wordt, het overkomt hem niet. Langzamerhand ga je dan variëren.
De rest van de tijd, gedurende een jaar honderden kilometers gevarieerde buitenritten met zoveel mogelijk kleine obstakels, als greppels, park trappen, boomstronken, plassen, vuilnisbakken, enz..
Dit heet de Campagneschool, zo werden met succes vroeger alle paarden opgeleid die voor serieus werk bestemd waren.