jong paardje inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mawy

jong paardje inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 11:16

hallo misschien kunnen jullie mij hier helpen.
De ouders van mij hebben in een opwelling een 4jarige ruin gekocht.
Het is al zadelmak maar er is nog niet heel erg veel mee gereden.
De oefeningen die ik nu voornamelijk doe zijn voltes, hem in een rechte lijn laten lopen en voor een vlotte overgang van stilstaan naar stap, en van stap naar draf, ik heb nog niet met hem gegallopeerd want ik zou graag hebben dat hij eerst iets ontspannener loopt en beter reageert in de andere overgangen.
Zijn er nog andere oefeningen dat ik met zo'n jong paardje best doe? :)

FriesWytske

Re: jong paardje inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:18

Goede instructie zoeken.

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:21

Eh ik heb hier verder niet heel veel verstand van maar ik zou, nu hii dit al kan, eerst proberen dat hij je volledig vertrouwd en dan verder gaan met doorrijden en misschien wat grondwerk.

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:22

Kun je niet proberen om hem 1 keertje wel te laten galopperen?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:26

Ik zou gewoon les nemen en niks zelf gaan proberen kan alleen maar fout gaan

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:27

instructie zoeken.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:31

ik ben op dit moment met mijn 5 jarige (is vorig jaar pas ingereden, dus hetzelfde idee) ook veel in de draf en stap aan het werken. ik rijd veel figuren en tempowisselingen. die tempowisselingen wissel ik af met een constant tempo (eerst gewoon een lekker tempo, lekker constant en dan een tempo hoger, ook constant). Ook ben ik bezig met balkjes en cavaletti's lopen.
galop begin ik pas aan als de andere gangen er helemaal in zitten en aangezien dat nu een beetje aan het komen is, pak ik af en toe een galopje mee. foto's staan in het topic van mijn OS :) succes!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:38

Focussen op rechtrichten en balans vinden. Aandacht leggen op het van achter naar voor rijden, actief voor het been en op zijn eigen benen laten lopen. Rechte lijnen, binnenhoefslag en grote figuren (geen slangenvolte oid, maar voltes, gebroken lijnen, lange zijde-lange zijde afwenden). Je kunt er voor kiezen om galop mee te pakken aan de longeerlijn zodat hij daar in ieder geval sterker in wordt en eerst kan oefenen zonder jouw gewicht.

Dit alles uiteraard onder begeleiding, daar ga je heel veel profijt van hebben op lange termijn.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:02

Waar staat je paardje? Het helpt ook om lange rechte stukken buiten te rijden en heb gewoon echt op eigen benen te laten lopen. Zou ik alleen niet gelijk buiten doen als je bijvoorbeeld bij een weg woont ofzo.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:36

Als je de vraag hier moet stellen, dan heb je imo niet voldoende ervaring. Zoek een goede instructie. Je kunt het maar 1 keer goed doen, de fouten later herstellen vraagt veel meer kunde, en bovendien heeft je paard er last van als het niet goed gedaan wordt.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:38

Zoveel mogelijk op de tweede hoefslag rijden zodat hij leert op eigen benen te lopen en een goede balans ontwikkeld.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:53

Welkom op Bokt ;)

Ik ben het met de voorgangers eens dat je het beste instructie kunt nemen. Een goede instructrice (m/v) ziet meer dan jij ziet als je op het paard zit en kan je de tips geven op exact het moment dat je ze nodig hebt (nog tijdens de volte als de schouder naar binnen valt enz).

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:00

Ik ben nu ook met een merrie van 4 bezig, we waren in het begin vooral begonnen met het lang en voorwaarts rijden, zodat er ruimte in de hals en gangen komt zodat ze beter over de rug gaat lopen. Nou is t ook wel een pony die helemaal in elkaar kruipt