Felivia 4 jarige merrie onder het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Felivia 4 jarige merrie onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 20:06

Hallo!
voor een kennis ben ik een paar maandjes geleden begonnen met zijn paard onder het zadel te beleren.
Het is een Tuiger X Hackney (Heb dus met beide rassen echt helemaal niks, maar dit is wel een heel leuk exemplaar :o )

Ze was al voor de kar beleerd dus 100%verkeersmak kende singel en bitje etc. al.
Opzich dus niet veel nieuws alleen het aan de rijtechnische hulpen krijgen ging het om.
Zoals verwacht gaf ze geen kik erom met hangen/1e keer erop.

Inmiddels heb ik er nu 6 keer opgezeten, helaas wegens stage etc. hebben er een paar keer wat weken tussen gezeten. (tussendoor loopt ze weg gewoon aangespannen dus het is niet dat ze daar tussenin compleet stil staat..)

Stap en draf zijn al redelijk goed bevestigd, zwaait afentoe wel wat naar buiten toe als ze het lastig vind, maar daar is ze nog jong en groen voor!
Ook op beide kanten heeft ze inmiddels gegallopeerd, dit gaat nog wel vrij ongecontroleerd omdat ze hier wat moeite mee heeft maar ze doet het over het algemeen echt superbraaf!

Ondanks dat madame vandaag even een wat mindere dag had, vond ik het wel leuk om even een topicje te maken! Met een paar foto's van dusver:

2e keer ohz.
(eerst even vast gehad, daarna los)
Afbeelding
Afbeelding

4e keer ohz.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Filmpje van stukje draf, de 5e keer ohz
https://www.facebook.com/photo.php?v=65 ... 6705577245

E vandaag voor de 6e keer ohz.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken :))
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door abbycootje op 22-07-14 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:44

Zo dat is een flinke nek haha! Pas op dat je er niet teveel met je been aan zit in draf, het zou zonde zijn als ze afstompt op je beenhulpen

Ik vind haar wel erg kort en rond van voor, ik vermoed dat ze zelf die houding gemakkelijk aanneemt? Wat doet ze als je de teugel wat langer laat, dat ze wat meer ruimte krijgt om te zoeken?

abbycootje

Re: Felivia 4 jarige merrie onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 08:05

Dat ik haar in t filmpje veel voorwaarts houd is omdat ze de nijging heeft om stil te gaan staan vooral wanneer ze in een rustger tempo loopt. Dus vandaar dat ik eerst wilde dat ze naar voren denkt en niet steeds stil gaat staan maar zal op mn beenhulpen letten! :)

Dit is voor haar inderdaad een makkelijke houding, voor de kar loopt ze eigenlijk ook van zichzelf in deze houding.
en houd hier ook een beetje in vast, ik probeer haar ook wat langer en lager in te stellen, maar dat gaat nog in kleine stapjes al heeft ze er al wel een paar keer wat stukjes bij gehad dat ze mooi de hand volgde naar voren toe. Ze vind het nog heel moeilijk om daar die balans te zoeken
Maar denk dat dat met de tijd wel beter wordt :)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:18

wat een beenactie haha! Ik zou ook veeeeeeeel langer en losser, vind t erg strak eruit zien, aan dr staart te zien vind ze t ook niet zo heel fijn.
Plus t zadel wat naar achter.

Rijd volgens mij wel apart, zo'n actie in de benen! wel gaaf gezicht

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:24

Het ziet er in ieder geval met de keer beter uit. Meer ontspanning, meer lengte in de hals. Je bent er nog niet, maar vooral in die richting blijven werken!

Quincyindian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:45

hee,
wat heb je een leuk paardje! mischien ook wat lang laag gaan rijden? is ook goed voor ze bespiering

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 16:41

Ik denk ook dat ze het wel eens heel leuk zou kunnen doen in de dressuursport, eigenaar rijd er alleen aangespannen mee ik heb er helaas niet alle tijd voor ivm opleiding, in principe zou ik er eerste paar keer op gaan dat ze beetje de hulpen leert en om te kijken of ze braaf is.

Dat lang en laag ben ik mee aan t werk, maar zoals gezegd is dit voor haar ''normaal'' omdat ze ook zo voor de kar loopt, dus het meer op lengte rijden gaat in (kleine ) stapjes.
Maar we zijn er mee bezig :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:46

Ik zou inderdaad losser gaan rijden. Paard komt met zijn hoofd achter de loodlijn en in de nek zie je dat ook weer terug. Als je iets meer ruimte geeft zal ze waarschijnlijk vanzelf weer omhoog komen en kan ze makkelijker doorlopen.

Verder gaat het top! :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:01

Eigenlijk zonde dat ze voor de aangespannen sport is... Ze zou het echt wel eens heel leuk kunnen doen in een dressuurring :D .

Het ziet er inderdaad elke keer beter uit, wat een bewegingen zeg, errug gaaf. Langer en lager komt vanzelf als ze wat meer balans heeft met een ruiter op de rug.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:34

Wat een super vet beest is dat! Die kleur die gangen. Wow! Kun je dr niet kopen:P? Ze mag nog wel een stuk losser in haar lijf, maar volgens mij is ze nog best wel gespannen met een ruiter op haar rug of niet? Ziet er echt al fijn uit hoor, voor zo kort onder het zadel

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:40

Je ziet echt wel al veel verbetering in de foto's. Ok het is misschien nog niet perfect, maar dat geef je zelf ook al aan. Je weet naar waar je moet werken dus ik ben er van overtuigd dat het wel goed komt! :)
Echt een mooi beestje, en wie weet, wanneer je wat meer tijd hebt dat je er toch nog in de sport kan uitbrengen :D

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 12:53

Wat leuk om te horen van anderen dat die haar ook een geschikt paard voor de sport vinden. :)
Waarschijnlijk ga ik deze week er weer naartoe, en nu het voorwaarts de afgelopen keren wel steeds beter gaat zal ik nog wat meer er aan werken dat ze wat langer wordt en wat meer over de rug.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:14

wat een leuk paardje TS! en pfff wat een beenactie! Ik zie wel heel veel spanning in haar lijf en niet alleen door haar hoge hoofd/hals houding. Misschien juist ook wel door het hoge tempo. Kan zijn dat ze in een lager tempo stil valt doordat ze juist haar balans nog niet gevonden heeft in een langzamer tempo. Zou toch proberen om er minder druk op te zetten. Ziet er verder hardstikke netjes uit hoor, voor de eerste paar keer!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:17

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:32

Lekker bezig! Valt niet mee hoor. Rustig zo doorgaan en stapje voor stapje wat laten zakken de rest komt wel.

Youri1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:15

Mooi paard! Ik zou haar inderdaad wat losser laten van voren, ze loopt nog erg opgekropt. Maar dat gaat vast goedkomen. Succes samen!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 20:55

Wauw wat een gigantisch gaaf paard! Helemaal mijn smaak.

Vind het er al erg goed uitzien voor zo kort onder het zadel, echt. Zon kruising is namelijk een stuk moeilijker goed te rijden dan een 'rijpaard'. Weet ik zelf maar al te goed omdat ik ook een tijdje een tuiger heb gereden. Daarom zeg ik; laat dat losser in zn lijf lopen nog even voor wat het is. Dat is voor een tuiger/ hackney vaak gewoon ontzettend lastig en kost veel meer moeite dan bij een 'gewoon rijpaard' om t zo maar te noemen. Dus ik zou eerst echt goed de basishulpen er in krijgen en hem daarna zo snel mogelijk (en vooral goed!) te ontspannen en rustig te leren lopen.
Maar vooral die 6e keer onder het zadel zier er echt goed uit vind ik, gaat helemaal goed komen! :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:52

Tries_en_Faf schreef:
wat een beenactie haha! Ik zou ook veeeeeeeel langer en losser, vind t erg strak eruit zien, aan dr staart te zien vind ze t ook niet zo heel fijn.
Plus t zadel wat naar achter.

Rijd volgens mij wel apart, zo'n actie in de benen! wel gaaf gezicht

Mijn pony heeft àltijd haar staart omhoog. Gewoon omdat zij het rijden helemaal leuk vindt. Dus staart zegt niet altijd iets ;)

Caro_ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:03

Gaaf paardje!! Loopt heel netjes voor de eerste paar keren! Er is, zoals al eerder gezegd, nog redelijk wat spanning in d'r lijf tijdens het rijden, maar die ontspanning komt nog wel als ze wat langer onder het zadel is! :j

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:06

leuk paard hoor.
Denk inderdaad aan de halslengte, maar dat valt met dit type paard niet mee, vooral als ze ook nog voor de kar loopt.
Succes!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:19

Wauwie, die mogen ze wel bij mij afleveren, helemaal mijn smaak!

Dit type paard is nou eenmaal erg lastig te verlengen, maar ik zie al ontzettend veel vooruitgang in de foto's! Ik vind dat je heel lekker bezig bent, dat voorwaartse is nu eerst het belangrijkst. Zodra ze de beenhulpen wat beter kan plaatsen en went aan het ruitergewicht kan je vanzelf langzaamaan wat meer gaan vragen. En dan komt die ontspanning ook wel. Fijn trouwens dat je in een bak zonder 'kanten' rijdt, dan moet ze wel op eigen benen gaan lopen :j.
Plaats je nieuwe foto's wanneer je weer iets verder bent? Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat!

Bren1512

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:17

Wat leuk om te zien. Zelf heb ik enkele weken terug op een tuiger merrie gezeten van 3,5. Gewoon alleen met longeersingel en dekje om te kijken hoe ze zou reageren op iemand op haar rug. Merrie is soms wat schrikachtig, vooral bij het geluid van een bezem.

Vraagje is wat voor soort zadel je er op hebt gelegd, qua bouw lijkt ze wel veel op de merrie waar jij nu mee bezig bent. Het plan is namelijk om toch langzaam wat meer met d'r te gaan doen onder het zadel, omdat ze enorm braaf is en een mooi voorkomen heeft.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 12:17

de eerste keren met lichtgewicht zadel van thorrowgood. (brede boom geloof ik?)
En de laatste keer met een Daaleman.
Ik vond de daaleman fijner liggen, sloot goed aan en lag steviger.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:16

Hé wat leuk! Ik rijd zelf ook een tuiger merrie met 3/4 hackney bloed, die voor de kar beleerd is. Wat een beweging hebben die paarden hé?!
Ik zou proberen om jouw paard vooral in het begin lekker laag en over de rug te laten lopen, zodat ze de rug niet weg gaat drukken en de monnikkapsspier in de hals gaat ontwikkelen.
Vind d'r een lieve uitstraling hebben, veel succes en plezier nog met haar :)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 13:21

dankjewel, gaan we aan werken! Idd zit heel veel beweging in, wel even omschakelen haha.

Wegens omstandigheden ben ik nu even niet geweest, waarschijnlijk ga ik er komende week weer 1 of 2 keer naartoe als ik eer foto's heb zal ik deze even plaatsen :D