Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
rina schreef:Ja er zijn oefeningen voor. Ik ben zelf ook bezig met een jong paard die nog niet super voor het been is. De oefening noemen de Duitsers Schaukeln. Begin in stap, halthouden, paar pasjes achterwaarts vragen en direct daaruit weer voorwaarts stappen. Geen pauzes of te lang wachten. Zet evt voor jezelf pionnen in de bak dat je een hulp hebt dat je ook op dat punt die oefening doet. Dat schaukeln kan je dus ook vrij kort achter elkaar steeds weer herhalen. pionnen maar een meter of 5 tot 10 uit elkaar. Als het in stap goed gaat, ga je de oefening in draf doen. En dan kan je hem dus ook als oefening draf, stap en gelijk weer aandraven doen.
. Sorry, maar dan zet je je handen dus vast. Zou zitles gaan volgen. callum schreef:Idd overgangen rijden. En heel consequent zijn. Ik weet niet hoe oud je paardje is en hoe lang deze al onder het zadel is.
maar mij is altijd geleerd eerst voorwaards dan neerwaarts. En niet andersom. Kortom biet aan de voorkant komen tot het dier goed voorwaarts is. Als het goed is komt hij dan vanzelf naar beneden.
en als je hem in het begin per ongeluk belemmerd hebt aan de voorkant terwijl je toch been gaf. Is de kans groot dat hij het niet goed begrijpt.
dus opnieuw beginnen. Wat langere teugel zodat je hem niet kan hinderen en overgangen rijden
mocht dat niet werken aan de longeerlijn rijden. Dus iemand longeerd je paard en jij rijd. Hoef je je teugels niet aan te raken. Reageerd je paardje niet op je been dan reactie met longeerzweep. Niet paard slaan maar zweep achter het paard houden en bewegen moet genoeg zijn.
om sporen te gebruiken om je paard voorwaarts te krijgen vindt ik sowieso niet kloppen want sporen gebruik je om subtielere hulpen te geven vaak bij bijvoorbeeld moeilijkere oefeningen en niet om je paard voorwaarts te krijgen wendyjj schreef:Ik denk ook dat je beter eest aan je zit kan werken want als jij je paard duidelijk been geeft maar hem met je zit bijvoorbeeld de hele tijd blokeert de kans is groot wanneer jij beter op zijn rug zit hij ook meer voorwaarts isom sporen te gebruiken om je paard voorwaarts te krijgen vindt ik sowieso niet kloppen want sporen gebruik je om subtielere hulpen te geven vaak bij bijvoorbeeld moeilijkere oefeningen en niet om je paard voorwaarts te krijgen
lailapri schreef:Waarom reageer je niet op de berichten waar tips als zitles gegeven worden? Lijkt mij verstandig om eerst de oorzaak van het storende geheel weg te neme. En dan pas aan je paard te werken als die ook daadwerkelijk voorwaarts kan en jij dan ook mee naar voren kan.
AmoorM schreef:rina schreef:Ja er zijn oefeningen voor. Ik ben zelf ook bezig met een jong paard die nog niet super voor het been is. De oefening noemen de Duitsers Schaukeln. Begin in stap, halthouden, paar pasjes achterwaarts vragen en direct daaruit weer voorwaarts stappen. Geen pauzes of te lang wachten. Zet evt voor jezelf pionnen in de bak dat je een hulp hebt dat je ook op dat punt die oefening doet. Dat schaukeln kan je dus ook vrij kort achter elkaar steeds weer herhalen. pionnen maar een meter of 5 tot 10 uit elkaar. Als het in stap goed gaat, ga je de oefening in draf doen. En dan kan je hem dus ook als oefening draf, stap en gelijk weer aandraven doen.
Dank je voor je antwoord. Het lijken mij nuttige oefeningen, maar ik ben nog niet zo ver met haar dat ik echter achterwaarts kan. Dus dat wordt denk ik lastig.