paard lastig met zadelen/opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

paard lastig met zadelen/opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 14:44

hoi bokkers, Ik heb enorm lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, omdat r waarschijnlijk een hoop kritiek gaat komen.

Ik wil op voorrand al zeggen dat ik NIET de hulp van een professional ga inroepen, aangezien ik zelf toch niet meer kan/wil rijden. Als dit probleem niet zelf te verhelpen is mag paardje leuk op de wei grasjes eten, ga ik met hem knuffelen en wandelen etc.

Olaf is dus een ruin van 18. ik heb hem 5 jaar geleden verwaarloosd gekregen. Hij was enorm angstig, maar relatief braaf. Door mijn onwetendheid als penny heb in enorm onverantwoorde dingen met hem gedaan waaronder met een niet passend zadel rijden. Hierdoor is hij dus veel lastiger geworden. Ik heb ondertussen een passend zadel, dat is nagekeken. Ook Olaf is volledig nagekeken.

Het probleem is nu dat Olaf door een blessure van mij een half jaar heeft stilgestaan. Het zadelen ging altijd al lastig, maar was te doen. een zadel nu veilig op Olaf leggen is een werk van 2 uur. Ik heb nu een bijrijder met enorm veel geduld die ook aan olaf wil werken. Ik wil alles rustig aan doen en niets forceren. Het belangrijkste is voor mij ontspanning. zo ga ik nu dus t werk.

Eerst longeer ik olaf met zijn hoofdsteletje. Als hij rustig en ontspanning is leg ik het dekje op zijn rug. dan wandel ik zo een rondje tot hij weer ontspannen is. vervolgens het zadel op de rug en zonder singel weer een rondje stappen, hij wordt steeds beloond als hij braaf blijft staan. dan doe ik de singel en martingaal vast. De singel zit vrij los, maar net vast genoeg dat het zadel blijft liggen moest hij er vandoor gaan. dan stappen we weer enkele rondjes. zo iedere keer tot de singel volledig vast zit. Tegen dat punt is er vrij veel ontspanning en amper tekens van stress. Dit gaat soms goed, soms is hij er op dit punt al 10 keer vandoor gegaan (in een afgesloten piste zodat hij zich ook niet kan bezeren). Als hij vervolgens rustig is longeer ik hem weer. Dan stuift hij er telkens bokkend vandoor, de longe kan ik nog net houden (een enkele keer slaagt hij erin zich los te trekken). Na een minuutje het rodeopaard uithangen is hij weer gekalmeerd en doet braaf wat ik vraag. Het bokken dan probeert hij echt het zadel weg te bokken, alsof de duivel op z'n rug zit. Om op te stappen gaat het tegen an meestal vrij goed, zolang het rustig gebeurd. Ik ga meestal eerst leuenen om de situatie in te shcatten, als hij dan braaf stapt weet ik dat opstappen veilig is. Als er zo wordt opgestapt zal hij er bokkend vandoor gaan, als je hem voorwaarts weet te drijven bokt hij niet maar test hij echt uit.

Ik weet niet zo goed meer wat ik nu moet doen. Aangezien ik zelf niet rijd (of eens een rondje rijden eens per maand) wil i niet teveel geld hieraan uitgeven. soms heb ik zelfs het idee dat hij op de wei staan veel leuker vind dan het werken. Voor de rest is hij een doodbraaf paar, eens e ruiter 2 rondjes op zijn rug zit is hij echt een mak lammetje dat je aan het lopen moet houden. Later opnieuw op en af stijgen levert geen reactie op, dan is dat allemaal ok. echt het begin van het werk is het probleem.

Dankjewel als je dit hele verhaal hebt gelezen, heeft iemand tips?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:04

Ik denk dat je voorlopig niet door moet gaan totdat je er op zit.

Maar bv elke dag (soms 2-3 x) alleen even het dekje erop... paard rustig? Dekje eraf.
Dan stoppen.
Gewoon longeren enzo kun je natuurlijk prima doen, maar zoek niet te veel stressmomenten op een dag op.
Dan wordt het teveel.
Hij moet leren dat hij maar 1 of 2 per dag heeft.

Dus de eerste week alleen even het dekje op zijn rug, en als hij braaf/relaxed is er gelijk weer af.
Dit kun je best enkele keren achter elkaar doen (bv tijdens het poetsen), maar niet meer dan alleen het dekje erop en er weer af.

De week erna, dekje erop.. en bv dekensingel erom; paard rustig? Alles er weer af.
De week erna, wandelen/longeren met dekje/singel.
En zo bouw je het op, pas doorgaan naar de volgende stap als degene ervoor perfect gaat.
Gaat het even mis?
Dan weer alleen de stap ervoor een tijdje herhalen totdat er geen stress meer is.

Zoe_97

Re: paard lastig met zadelen/opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 15:07

dat is misschein wel een goed idee. Op een dekje reageert hij allesins amper. Ik kan mijn longeersingel wel weer eens uit de kast vissen.
Dankje voor de tips

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:16

Ik heb een pony met hetzelfde punt. Ik heb er een jaar voor uitgetrokken maar nu kan ik er zo op stappen.

Is echt een vertrouwenskwestie ( als je door dierenarts hebt laten uitsluiten dat er iets anders a.d.h. is)... zadeltje ligt ook nog goed?

Goed om vanuit ontspanning te werken. Iets anders werkt niet bij dit type paardjes is mijn ervaring.

Zijn er dingen die je je specifiek afvraagt?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 15:20

Hoe heb jij het met je pon dan bekomen?
Hij is denk ik 2 maanden geleden volledig nagekenken door ene dierenarts, ook zadl is toen door zadelmaker nagekeken. Als het pijn was zou hij bij latere keren opstappen toch ook moeten reageren?

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:42

Ik zou ook niet alles achter elkaar doen, omdat er dan niet de beloning is van 'rust' als hij ontspant.
Pas aan de volgende stap beginnen als de eerste stap helemaal geen spanning meer oplevert.
Dus zodra hij niet reageert op het dekje krijgt hij wat lekkers en is hij klaar op dat moment. Volgende dag weer proberen en pas met het volgende beginnen als er dus geen enkele negatieve reactie komt.
Zo leert het paard dat als hij ontspant het niet 'enger' gaat worden maar dat hij 'vrij' is.
Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:53

Tjaaa ik sta er hier wel om bekend soms nogal kortaf en soms vrij hard over te komen.
Hou je dus even goed vast, neem het niet op als beledigend maar ik wil jou alleen echt waarschuwen en ervoor zorg dragen dat er geen ongelukken gebeuren.
Jij beschrijft nu heel uitgebreid hoe jij nu zelf bezig bent het paard te leren om rustig te blijven staan en dus een soort gewenning om het opzadelen net wel iets makkelijker te maken , om veiliger te kunnen opstijgen, het longeerwerk en die rodeo partijen, het zich soms lostrekken en wegspurten, .......
Een hele waslijst dus.
Maar de manier die jij nu beschrijft, tjaaaa eigenlijk ben je hem net het foute gedrag aan het aanleren, je leert hem nu dat wat je eigenlijk wil voorkomen, ik vermoed dat dit echt toch niet de bedoeling kan en mag zijn.
De fout zit dus niet bij het paard , ook niet bij het feit dat het ooit een verwaarloosd paard geweest is, de fout zit bij jou.
Hier bij dit paard , zijn gedrag is idd niet zoals het zou moeten zijn, hier moet je dus idd gedrags corrigerend gaan werken, en dan idd het nieuwe en betere gedrag gaan aanleren.
Jij mist hier de kennis en kunde om dit zelf te doen, en toch ga je dus aan de gang met een soort eigen uitgevonden systeem dat echt totaal verkeerd is, je moet echt wel weten waar je mee bezig bent zeker op momenten dat je echt nieuwe dingen wil gaan aanleren, en gedragscorrigerend dan komt er een deel psycholie bijkijken je moet dus paarden kunnen lezen, je moet weten hoe paarden leren, ...., .....
Je zegt al dadelijk ik wil er geen centen aan uit geven, je zegt ook dat je geen professional erbij wil halen, .... je bent wel aan het werk met een levend wezen, en je hebt blijkbaar echt geen idéé hoe het brein van zo'n dier werkt.
Je zei zelf in jouw eigen tekst dat je een penny meisje was, dat heb ik dus niet gezegd, maar ik ga akkoord met jouw idéé zet het paard leuk op de weide en laat het met rust, wat jij er nu mee bezig bent is verkeerd.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:53

Ik ga mee met Brainless. Want hoe rustig je het ook doet, je werkt toch het hele riedeltje af van zadelen en opstappen. Ik zou het nog meer in stapjes opdelen, eerste keren alleen het dekje op. En dan op de meeste gekke plaatsen, in zijn stal, in de piste, op de poestplaats, midden op het erf, zelfs op de wei. Dan een longeersingel opleggen zonder vast te maken. Ook weer op verschillende plaatsen. En zo ga je telkens weer een stapje verder.

Verder kan een osteopaat best wel uitkomst bieden. Zeker omdat je zelf zegt dat je jarenlang met een niet-passend zadel hebt gereden, lijkt het mij hoogstwaarschijnlijk dat er in de rug iets vast zit.
Waarom hij het dan alleen met het opstappen doet? Misschien omdat het zadel op dat moment op de pijnlijke plek drukt (eenzijdige belasting). Of misschien heeft je paard onder het zadel sowieso pijn, maar is hij een bikkel die het verbijt en alleen tijdens het opstappen is de pijnscheut zo erg dat die niet anders kan dan het laten zien.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:54

Mijn zus haar paard ook vroeger verkeerd zadel gehad en ook probleem met opzadelen. Vooral erop leggen en aansingelen probleem zodra ie daar in ontspande was opstappen geen probleem.
Ook langzaam aan wat je zegt met opzadelen en aansingelen en lopen tussendoor.
Maar na al die jaren dat het makkelijkere ging blijft ie een angst houden voor een zadel en verstijft of rent weg. Ook als ik bijv langs hem loop met mijn zadel. Ook hij si vaker na gekeken en zijn zadel ook en dat was allemaal in orde.
Dus ze kunnen ook in hun hoofd de angst ervoor blijven houden omdat het vroeger pijn heeft gedaan.
Mijn zus heeft heeft wel hulp gehad hoe ze dit beste aan kon pakken door iemand die paardentaal enz doet.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:21

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa ik sta er hier wel om bekend soms nogal kortaf en soms vrij hard over te komen.
Hou je dus even goed vast, neem het niet op als beledigend maar ik wil jou alleen echt waarschuwen en ervoor zorg dragen dat er geen ongelukken gebeuren.
Jij beschrijft nu heel uitgebreid hoe jij nu zelf bezig bent het paard te leren om rustig te blijven staan en dus een soort gewenning om het opzadelen net wel iets makkelijker te maken , om veiliger te kunnen opstijgen, het longeerwerk en die rodeo partijen, het zich soms lostrekken en wegspurten, .......
Een hele waslijst dus.
Maar de manier die jij nu beschrijft, tjaaaa eigenlijk ben je hem net het foute gedrag aan het aanleren, je leert hem nu dat wat je eigenlijk wil voorkomen, ik vermoed dat dit echt toch niet de bedoeling kan en mag zijn.
De fout zit dus niet bij het paard , ook niet bij het feit dat het ooit een verwaarloosd paard geweest is, de fout zit bij jou.
Hier bij dit paard , zijn gedrag is idd niet zoals het zou moeten zijn, hier moet je dus idd gedrags corrigerend gaan werken, en dan idd het nieuwe en betere gedrag gaan aanleren.
Jij mist hier de kennis en kunde om dit zelf te doen, en toch ga je dus aan de gang met een soort eigen uitgevonden systeem dat echt totaal verkeerd is, je moet echt wel weten waar je mee bezig bent zeker op momenten dat je echt nieuwe dingen wil gaan aanleren, en gedragscorrigerend dan komt er een deel psycholie bijkijken je moet dus paarden kunnen lezen, je moet weten hoe paarden leren, ...., .....
Je zegt al dadelijk ik wil er geen centen aan uit geven, je zegt ook dat je geen professional erbij wil halen, .... je bent wel aan het werk met een levend wezen, en je hebt blijkbaar echt geen idéé hoe het brein van zo'n dier werkt.
Je zei zelf in jouw eigen tekst dat je een penny meisje was, dat heb ik dus niet gezegd, maar ik ga akkoord met jouw idéé zet het paard leuk op de weide en laat het met rust, wat jij er nu mee bezig bent is verkeerd.

kan je benoemen wat hier zo fout aan is, Ik leer graag bij. De penny periode is ondertussen allwel voorbij en ik wil het beste voor mijn paard. Ik wil toch nog deze zomer zelf met hem proberen aan het werk te gaan, dan wil ik verder zien (op de wei/ als er vooruitgang is bijrijder laten rijden).

gini: de dierenarts heeft hem volledig onderzocht en hij had geen lichamelijke problemen volgens haar, bijkomen onderzoek was ook niet nodig. Pijn bij opstappen zou een optie kunnen zijn, maar als hij 10 minuutje losgereden is, je stapt af en weer op, dan is er geen probleem. Als hij pijn bij het opstappen vervaarde zou hij dat dan toch ook moeten doen? Ik denk meer in de richting van angst, of gewoon klieren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:35

paarden klieren niet, er is altijd een actie en een reactie, je moet leren hoe paarden dingen leren, hoe paarden reageren, hoe ze denken, hoe ze leren, en wanneer ze open staan om iets nieuw bij te leren, een beetje stress opbouwen kan daar echt geen kwaad bij, dat hoort er zelfs bij.
jij ontloopt nu de momenten van stress.
Ik heb het je al gezegd ik heb er geen enkel probleem mee zet het paard op de weide en laat het gerust, dat zal hij zeker zelf ook de beste keuze vinden.
maar als je er idd wil mee gaan werken, wil mee gaan rijden, tjaaa dan zul je moeten investeren in kennis, en die komt echt niet zomaar uit de lucht gevallen, dat is een heel leerproces, en een goede lesgever/Trainer kan jou daar dan idd mee helpen, maar dit kost idd centen.
Maar het geleerde is ook bij alle andere paarden toe te passen dus als je beter wil worden moet je investeren in les, in training, in het leren begrijpen van het dier "Paard".
Dit kan je echt niet oplossen door hier een vraag om tips te plaatsen hoor.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:39

Hoe stap je op? Wanneer je vanaf de grond opstijgt komt 4 keer jouw lichaamsgewicht met een piekbelasting op het voorbeen aan de kant waar je opstapt terecht . En hangt je gewicht aan de rug en schoft onderrug ertc. Je trekt dan het paard uit balans. Hier kunnen ze ook van flippen. Dit kun je voorkomen door het een krukje op te stappen.

Overigens komt het gedrag bij mij wel over alsof hij ergens extreem ongemak heeft of pijn.
Laatst bijgewerkt door TinePine op 19-07-14 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:41

Ik stap op dooet eerst gewoon aan het zadel te 'hangen' zodat ik niet aan 1 kant druk in de beugel geef. dan ga ik leunen en zet ik langzaam voet in beugel en zwaai mijn been er rustig over.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:44

Ook het niet vooruit te branden zijn wanneer je er eenmaal op zit geeft toch te denken. Misschien kan hij niet normaal bewegen onder het zadel.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:45

olafgek schreef:
Ik stap op dooet eerst gewoon aan het zadel te 'hangen' zodat ik niet aan 1 kant druk in de beugel geef. dan ga ik leunen en zet ik langzaam voet in beugel en zwaai mijn been er rustig over.

Dan hang je dus ook aan 1 kant en trek je hem uit balans en het zadel tegen de ruggengraat.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:46

Dit ligt in zijn aart, hij is een rustig traag paard, dat is ook bij het wandelen. Als er een sprong in de piste staat is hij veel meer vooruit omdat hij wil springen (bij losgooien en er staat nog een sprong gaat hij zelfs alleen springen :') )

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:47

TinePine schreef:
olafgek schreef:

Dan hang je dus ook aan 1 kant en trek je hem uit balans en het zadel tegen de ruggengraat.

als je het zo zegt, misschien wel. ik zal eens een opstapje meenemen naar stal. als we weer zover zijn (eerst namelijk de manier van brainles eens proberen)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:49

Wanneer is het zadel en het paard voor het laatst na gekeken en hoe was zijn gedrag met zadelen voor het half jaar stilstaan?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:53

zael is een maand of 2 gelden nagekeken omdat toen ik hem daarvoor eens wilde zadelen de heftige reacties begonnen. ervoor draaide hij wel eens of wilde niet stilstaan, maar was voor de rest vrij braaf

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:56

Je wilt zelf niet meer rijden, je wilt geen geld uitgeven en je hebt het idee dat hij op de wei lopen (niet rijden) wel prima vindt. Dan vraag ik me af waarom hij dan toch persee bereden moet worden, terwijl hij aangeeft dit niet te willen of te kunnen. Je doet hem er geen plezier mee, jezelf ook niet, dus vanwaar al die inspanningen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 17:01

ik vind hem lichamelijk nog veel te goed eigenlij om op pensioen te gaan. toen ik een half jaar geleden met hem sprong bloeide hij helemaal open. Gewoon rondhobbelen geniet hij niet nee, maar bij het springen is hij helemaal in zijn elemaant en dan blijft hij maar gaan. Natuurlijk moet alles in orde zijn voor we weer aan springen kunenn gaan denken

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:04

En als je nu eens langs de andere kant opstapt? :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:04

Dan zet je toch wat hindernissen neer en laat je hem vrijspringen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 17:06

TrIjNiE__ schreef:
En als je nu eens langs de andere kant opstapt? :)

kunnen we idd ook eens proberen binnen enkele weken.

Vilar, dat kan ik idd doen, maar ik wil graag nog 1 kans geven op de manier van brainless.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:03

Denk dat ik dan een beetje een harde ben. Maar ik doe er dus echt niet zo lang over. Bij mij is opstappen opstappen. Dus niet eerst gaan hangen over het zadel. Maar direct in het zadel gaan zitten. Nu bevestig je alleen maar dat het eng is als iemand opstapt.