SPINGEN! pony wordt lang, alleen experts snel reageer!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welshponyfan

SPINGEN! pony wordt lang, alleen experts snel reageer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 20:32

Halloww bokkerss :)

ik rijd op een B- pony, ik dressuur en spring met haar. Springen klasse B. Dit gaat super, ben eigelijk altijd foutloos, natuurlijk wel eens een weigering, maar meestal niet. Alleen, ik heb meestal best wel lage punten... rond de 65-70... dit vind ik erg jammer, omdat ik al zolang springwedstrijden rijdt, en ik veel oefen op springen. Nu heb ik aan mijn springinstructrice gevraagd of ze misschien wist waardoor het komt dat ik meestal lage punten heb, ik heb toen 2 parcourtjes gesprongen, en ze zei: Je pony galoppeert mooi regelmatig, en je rijd erg goed de hindernis aan. alleen je houding mag iets netter, probeer je onderbeen stil te houden, en Snoet (mijn pony)(ja ik weet het, zelfbedacht omdat ze een hele brede bles heeft) springt erg lang. je moet proberen je teugels korter te pakken, en haar korter te laten springen. Heel dom: ik ben vergeten te vragen welke oefeningen ik daarvoor moet doen.. :o dus, dat is aan jullie!

alvast bedankt en groetjesss

Vera en snoetje! *\o/* *\o/*

Lucy_121

Re: SPINGEN! pony wordt lang, alleen experts snel reageer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:36

nou ben ik niet echt een expert met springen maar ik denk dat je dit gewoon moet doen en oefenen. kan best zijn dat ik er naast zit hoor, misschien nog even vragen dan?

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 20:40

hartje_tibo schreef:
nou ben ik niet echt een expert met springen maar ik denk dat je dit gewoon moet doen en oefenen. kan best zijn dat ik er naast zit hoor, misschien nog even vragen dan?

hey! bedankt voor je 1e reactie! met "experts" bedoel ik niet echt experts hoor, maar ik bedoel ermee dat er geen penny meisjes te hoeven reageren. niet dat ik iets tegen pennymeisjes heb hoor. ;) ;)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:46

Wat knap en vooral goed van je dat je er zelf aan wil werken!
Toppie!
Ik ken je pony verder niet maar het allerbelangrijkste is dressuurmatig rijden. Je galopsprongen tellen. Dit doe je ook bijvoorbeeld bij parcours lopen bij de dubbels en sommige lijntjes. En je pony mooi en netjes terug rijden naar elke sprong. Weer rustig naar de basis galop en dan wanneer je richting de volgende sprong rijdt geef je iets er voren wat meer vrijheid en een beetje been bij om je pony mooi rond te laten springen.
En je mag best een extra volte rijden als je een sprong niet red.
Je zult zien van wat ik op maak uit je verhaal dat je dan meer stijlpunten krijgt en meer weigeringen.

En voor thuis goed oefenen op in uitjes en kortjes lijntjes

Succes!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:47

misschien wat oefenen met in-uitjes? Vooral goed dressuurmatig rijden tussen de hindernissen door :)

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 08:08

Heel erg bedankt allemaal!! hier kan ik wat mee! Ik ga vandaag meteen oefenen!!

Voor als er nog meer mensen gaan reageren: Ik ben 11, dus gebruik niet te moeilijke woorden :P :P

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:20

Veel in-uitjes springen en balkjes op de grond om overheen te galopperen. Lang springen is meestal nog gebrek aan kracht, dus je pony moet nog meer kracht in de achterbenen krijgen. Vraag ook aan je trainster wat haar beste oplossing is en wat voor oefeningen je het beste kan doen. Geen pony is hetzelfde.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:25

Zoals hierboven gezegd is het vaak dressuurmatig aan te pakken. Leg eens 2 balken op een afstand, waar je normaal gesproken 4 ruime galopsprongen tussen maakt. Probeer dan eens 5 galopsprongen tussen die balken te maken. Als je dit goed kan, en je pony precies het aantal galoppassen maakt die jij wil, kan je bv de balkjes wat op hoogte gaan zetten. Ws kom je in het begin raar uit, maar oefening baart kunst! Het gaat ook totaal niet om hoogte, het is beter juist wat aan de lage kant te blijven qua hindernishoogte. Verder kan je veel korte lijntjes en in uitjes rijden. Als je een beetje rondzoekt hier op bokt op 'lijntjes springen' of 'in uitjes springen' komen er best veel manieren en methodes van andere bokkers voorbij. Vaak ook met plaatjes enzo!
Succes ermee!
Overigens vraag ik me wel af waarom je instructrice niet met dit soort mogelijkheden komt hihi!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:28

Zoals ook "Lienek" al aangaf, de basisdressuur is hier van het allergrootste belang.
Een mooi stuur er op; een stop , een goede vooruit, achterwaarts, tempo bepaling (overgangen rijden), aanspringen vanuit draf maar ook vanuit stap of zelfs vanuit stilstand, .....
Dus een nette en goede controle, daar gaat het hem om.
Wat punten betreft bij het springen, eigenlijk is springen één van de eerlijkste disciplines als het over punten gaat, er is eigenlijk geen discussie mogelijk, ofwel springt het paard alle hindernissen en heb je dus alle punten, of hij doet het niet of met weigeringen of je valt er naast, over de hindernis is dus een punt.
Tijd speelt soms ook een beetje een rol, dus dat beïnvloed dan wie gaat winnen.
In de lagere reeksen geven ze soms ook idd commentaar op hoe het paard loopt, of de ruiter netjes zit en goed meegaat in de beweging, maar dat is enkel om de beginnende springruiter te helpen om beter te kunnen worden.
Want in wezen gaat het er eigenlijk enkel om je geraakt over alle hindernissen of je geraakt er niet over, punt uit, hoe je dat doet maakt eigenlijk niet erg uit.
Een goede oefening is altijd ook 2 hindernissen op een afstand van bv 5 galopsprongen, dan ga je proberen dat ook te rijden met 6 galopsprongen en ook met 4 galopsprongen wel zelfde afstand natuurlijk, dus jij moet je paard zo onder controle krijgen dat hij ofwel ruimere ofwel kortere galopsprongen gaat rijden.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 19:14

Bernoe schreef:
Zoals hierboven gezegd is het vaak dressuurmatig aan te pakken. Leg eens 2 balken op een afstand, waar je normaal gesproken 4 ruime galopsprongen tussen maakt. Probeer dan eens 5 galopsprongen tussen die balken te maken. Als je dit goed kan, en je pony precies het aantal galoppassen maakt die jij wil, kan je bv de balkjes wat op hoogte gaan zetten. Ws kom je in het begin raar uit, maar oefening baart kunst! Het gaat ook totaal niet om hoogte, het is beter juist wat aan de lage kant te blijven qua hindernishoogte. Verder kan je veel korte lijntjes en in uitjes rijden. Als je een beetje rondzoekt hier op bokt op 'lijntjes springen' of 'in uitjes springen' komen er best veel manieren en methodes van andere bokkers voorbij. Vaak ook met plaatjes enzo!
Succes ermee!
Overigens vraag ik me wel af waarom je instructrice niet met dit soort mogelijkheden komt hihi!

bedankt!Normaal na de les vraag ik wat ik nog kan oefenen, en welke oefeningen. nu was ik het vergeten :P :P

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:17

inuitjes en galopbalken neerleggen? maar ik denk dat die lage punten toch echt komen door jou houding. En met enkel teugels strakker kom je er niet hoor..

JayBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:43

wat misschien kan helpen is dressuurmatig ervoor zorgen dat hij zijn achterhand meer gebruikt als hij dat doet komt zn achterhand echt onder zn lichaam daardoor krijgt hij meer balans en dan kan je hem makkelijker kort laten springen :)

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:57

Film anders jezelf eens, dan kun je goed zien hoe je eigen houding is.
Voor nog meer tips zet je dat filmpje hier neer of leg je het voor aan je instructrice als zei er niet bij is.
Als je van de zijkant filmt kun je je been-, arm- en rughouding zien, vanaf de voorkant kun je mooi kijken of je recht zit en geen kapstokjes (tenen naar buiten) hebt.
Succes!

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 08:45

Springs schreef:
Film anders jezelf eens, dan kun je goed zien hoe je eigen houding is.
Voor nog meer tips zet je dat filmpje hier neer of leg je het voor aan je instructrice als zei er niet bij is.
Als je van de zijkant filmt kun je je been-, arm- en rughouding zien, vanaf de voorkant kun je mooi kijken of je recht zit en geen kapstokjes (tenen naar buiten) hebt.
Succes!

Hey! ik ga vandaag meteen een filmpje maken, wil het namelijk erg graag verbeteren.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 12:23

O het filmpje komt denk ik maandag of dinsdag pas het programma waar je het filmpje erop zet doet het niet :(

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:35

Veertjesnoet schreef:
O het filmpje komt denk ik maandag of dinsdag pas het programma waar je het filmpje erop zet doet het niet :(

En als je het op Youtube zet en dan kiest dat alleen mensen met een link het kunnen bekijken? (dus niet openbaar)
Daarna kan je het er evt. weer afhalen.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 17:55

Springs schreef:
Veertjesnoet schreef:

En als je het op Youtube zet en dan kiest dat alleen mensen met een link het kunnen bekijken? (dus niet openbaar)
Daarna kan je het er evt. weer afhalen.

Goeed idee! Mijn moeder vond het ook al geen goed idee in het openbaar. ik probeer het filmpje zo snel mogelijk op de pc te zetten!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:01

Als ie lang springt, zet ie vast te vroeg af. Dus, dichter bij de sprong laten afzetten.

edit: en om dat te kunnen moet je de pony goed in controle hebben, en 'bij elkaar' hebben. Dus dressuurmatig ook goed trainen.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:26

Drafbalkjes oefenen en balken voor/na de sprong helpen ook met het bepalen van de afstand. Als je een kruisje springt leg dan een balk op de grond, dan kan je pony goed zien waar die hindernis is.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 08:00

Springs schreef:
Drafbalkjes oefenen en balken voor/na de sprong helpen ook met het bepalen van de afstand. Als je een kruisje springt leg dan een balk op de grond, dan kan je pony goed zien waar die hindernis is.

bedankt! *\o/* vind je het ook goed als ik alleen foto's stuur in plaats van filmpjes? ik kan ze er niet op krijgen, en mn moeder ook niet... :o :o

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 12:28

Al het beeldmateriaal is goed, al zijn filmpjes natuurlijk duidelijker.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:06

Springs schreef:
Al het beeldmateriaal is goed, al zijn filmpjes natuurlijk duidelijker.

Snap ik, ik zal proberen met filmpjes, anders foto's.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:47

Je hebt PB ts!
Hopelijk heb je er wat aan :)
Verder vind ik het zeker gezien je leeftijd top dat je er aan wilt werken en er serieus mee bezig bent.

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:57

Let je wel goed op de afstand van voor en na de sprong?
Als je niet goed uitkomt springt je pony vanzelf heel lang!

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 12:00

scheffersxx schreef:
Let je wel goed op de afstand van voor en na de sprong?
Als je niet goed uitkomt springt je pony vanzelf heel lang!

Ja, de afstand meet ik altijd met een meetlint, dus dat zal wel goed zitten.