paard "beter" laten springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankeanke

paard "beter" laten springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 21:30

Hey bokkers

Hier ben ik weer...
Ik zal het proberen kort te houden!
Ik heb een paardje dat eigenlijk niet van mij is, maar waar is soms (1keer in de week) eens op rij. Dressuur lukt al een beetje, maar ik wou eens weten hoe goed hij kon springen! Ik heb dus een sprongetje gezet en dat was hoe zal ik het zeggen nogal een ramp! Over een sprongetje van 40cm maakt hij een giga sprong van meer dan 1 meter. Die giga sprong was niet alleen super hoog, maar ook veeeel te ver en te hard!
Rarara wat het gevolg was: de eerste keer viel ik en de tweede keer zat ik in zijn nek?!
Ik zou hen graag wat normaler leren springen zodat ik het leuk vind en hij ook (ik kan me niet voorstellen dat een paard het leuk vind als iemand opeens in zn nek zit...). Weet iemand hoe????
ALvast bedankt!!!
greets xxx!

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:32

Probeer voor de sprong misschien een drafbalk te leggen? en een grondbalk onder het sprongetje, dat zal haar helpen om de afstand beter in te schatten. Daarnaast kan je ook bezig gaan met in-uitjes, en dan beginnen met balken op de grond. Misschien heb je er wat aan :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:34

Neem een instructeur in de arm; goed springen vereist nu eenmaal les.

Paard is duidelijk niet gewend om te springen, jij zult hem daarin dus moeten (leren) begeleiden.

Laag beginnen en af en toe vrijspringen kan ook helpen zodat het paard wat meer vertrouwen krijgt.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:34

ik denk dat de beste manier toch les is. want iemand die hiervoor geleerd heeft kan je vast veel meer vertellen en helpen! en verder gewoon heel erg veel oefenen! als hij een reuze sprong maakt negeren en maakt hij een kleine sprong uitgebreid gaan belonen en consuqent bliven! veel plezier en succes!

danique998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:37

Beginnen met balkjes, bijvoorbeeld eerst 1tje dan 2 op 3M afstand (galopafstand) ,eerst uit draf als dit goed gaat uit galop, en als dit normaal gaat een balkje 2 M en dan een laag kruisje (uit draf)
Als hij na het kruisje gaat racen probeer je hem stil te zetten, belonen en weer opnieuw aanrijden.
Als hij weer gaat racen oefen je met 2 balken die je redelijk ver uit elkaar legt (19 M ofzo) en probeer je verschillende aantallen galopsprongen te maken. Een keertje verzameld voor meer galopsprongen, iets verruimen voor minder galopsprongen. Dit zorgt voor controle en laat jou meer inzicht krijgen op de afstanden.

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:41

Veel lage in-uitjes! Begeleid je paard naar de eerste sprong toe en laat het haar maar uitzoeken. Krijgen ze enorm veel inzicht van, omdat je als ruiter weinig kan doen na de eerste sprong van de rij in-uitjes.
Ik zou vier hindernissen achter elkaar neerzetten met 3/3,5 meter tussen de hindernissen, hangt af van de grootte en galop van het paard. En dan beginnen met alleen balken en steeds iets hoger opbouwen.

ankeanke

Re: paard "beter" laten springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 06:55

danku voor de reacties!!!
Nog tips???
xxx

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:26

Ik had een verzorgpony waar ik dit mee oppakte, vrijspringen hielp niet, omdat ie dan niet op zichzelf gaat letten en alleen maar erover heen scheurt. Leg in de bak, 1 staander met een balk erop, en ervoor aan de kant waar ze gaat springen. Aan de longe doen en in een rustig tempo erover heen laten gaan, gewoon heel laag. Gaat ze te hard, doe je 6 stappen naar achter en neem je haar mee zodat ze er niet overheen kan. Dan snapt zij: als ik te hard ga, mag ik er niet overheen.

Als je erop zit, ik heb geleerd een paard voor de hindernis weg te halen als ie te hard ging, gewoon op de volte zetten op het moment dat jij voelt dat ze te hard gaat.

Ohja; rijd je met sporen of zweep? Weg doen! Sommige paarden reageren op het feit dat je een zweep in je handen hebt of sporen om je voeten!

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:08

Begin eerst met wat balkjes draven. Zodat hij went dat hij ergens overheen moet. Mijn pony springt over 30cm nog steeds bijna 2 meter. Meestal doet ze dit 2 keer en daarna houd ze hier mee op :) Gewoon doorgaan en vaak oefenen

Atek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:24

Het pard is erg enthousiast met springen, probeer eerst alles eruit te rijden, ga dan balkjes draven en leg balkjes voor een hindernis en erna, zodat hij er wel in draf over moet gaan. Het werkt heel goed, in uitjes ook. Succes!

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:54

Inderdaad veel bakjes draven en lage inuitjes springen zodat het paard beter gaat inschatten.