Verschillende 'problemen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woezel123

Verschillende 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 22:00

De laatste tijd zit ik echt met een probleem waar ik mezelf erg rot om voel...
Mijn paard is de laatste tijd nogal verandert. Hij is ontiegelijk etc. ongeduldig geworden. Toevallig was de hoefsmid er vandaag en mijn paard was strontvervelend o.a. continu schrapen en niet stilstaan. Dit doet hij ook in de stal en met borstelen negeert hij me meer en staat hij niet stil, hij geniet er totaal niet van en onze band is zeker wel slechter geworden hierdoor allemaal. Op die manier is ook het plezier weg. Ook is hij de laatste tijd erg veel gaan luchtzuigen maar dit probleem is opgelost. Hij deed dit aan zijn voerbak en die heb ik verwijdert. Nu kan hij het alleen nog aan de staldeur maar dat vind hij niet zo prettig. Het rijden gaat daarintegen nog wel gewoon goed zoals het altijd is gegaan zeg maar, daar merk ik niks aan. Het gaat puur om de omgang.

Ook kan ik hem niet lekker knuffelen want dan loopt die gelijk terug of doet ie zijn kop helemaal omhoog. Hij heeft een luik in de stal waardoor hij in de gang kan 'hangen/kijken' met zijn hoofd. Als ik langsloop en ik wil hem een aai over zijn bol geven dan doet hij gelijk zijn kop omhoog zodat ik er niet bijkan en ook is zijn hoofd amper te borstelen. Ik wil weer een gewoon lief (rustig) aanhangkelijk paard waarmee je lekker kan knuffelen zonder dat die zich gelijk terugtrekt met zijn kop etc.

Ik zit hier erg mee...Het plezier wordt zo ook minder.

Iemand tips???

Anoniem

Re: Verschillende 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:02

Kan zijn dat je paard niet lekker in zijn vel zit. Luchtzuigen is daar wel een teken van, kan zijn dat hij maagzweren heeft en daar kan een paard idd gedragsverandering van krijgen als het hem zeer doet.

Woezel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 22:06

Joolien, hij doet/deed het alleen veel op stal. Hij loopt van s'morgens 9uur tot s'avonds 19uur in de wei en dan doet hij het nooit. Puur alleen op stal dus een maagzweer is bijna niet mogelijk wat ik mij heb laten vertellen door de veearts aangezien ze het dan ook veel overdags en buiten moeten doen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:09

Zijn verdere lichamelijke klachten uitgesloten? Want een paard dat ergens pijn heeft of niet lekker is zijn vel zit wordt vaak nukkig, vervelend en hangerig.

Woezel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 22:11

Hij heeft een iets scheef bekken maar is hier een tijdje geleden meerdere malen aan behandelt door een ostheopaat en is toen gelijk even helemaal gecheckt. Maar hij heeft hier geen pijn aan of last van.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:14

Oke. Wat natuurlijk wel opvallend is, is het luchtzuigen. Dat hoef je zeker niet in de wei te zien, aangezien ze dan lekker aan het eten en doen zijn. Zie het vaker dat er buiten niks aan de hand is bij deze paarden, en ze binnen direct gaan luchtzuigen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:17

Moet gelijk aan maagzweer denken... Heeft hij wel altijd hooi tot zijn beschikking? Als hij op stal met een lege maag staat, kan het zijn dat hij overtollig maagzuur heeft dat hem zeer doet. Probeer 24/7 hooi te voeren en ik zou een scopie van zijn maag laten doen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:24

Ik denk dat je paard niet lekker in zijn vel zit, en al ga je het bij jezelf na, dan ben je ook niet altijd vriendelijk naar anderen toch? Het luchtzuigen verklaart daar al een hoop van. Misschien is het verstandig als je bij jezelf nagaat wat er precies veranderd is. Een paard gaat niet vanuit het 'niets' ineens vervelend doen en luchtzuigen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:52

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:57

Woezel123 schreef:
Hij heeft een iets scheef bekken maar is hier een tijdje geleden meerdere malen aan behandelt door een ostheopaat en is toen gelijk even helemaal gecheckt. Maar hij heeft hier geen pijn aan of last van.

Een osteopaat is geen dierenarts. Dus zou er gewoon een dierenarts bij gaan halen.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:07

60 tot 80 % van de paarden loopt met een maagzweer rond.. De kans is er wel degelijk dat jouw paard daar last van heeft! Steek alsjeblieft niet je kop in het zand omdat de dierenarts "zegt" dat het niet mogelijk is maar ga t gewoon even onderzoeken.. Oorzaak van maagzweer is erg uiteenlopend. Verder ook goed om bijv grondwerk of VD met je paard te gaan doen, bij mij heeft dat de band met mijn paard enorm doen groeien! (Ook met maagzweer en heel veel pijn aan zijn spiertjes en lichaam, wat nu behandeld wordt omdat ik ook nooit verder keek dan mn neus lang was) heb iig nu ineens echt een super blij en enthousiast paard teruggekregen, en denk dat ie nog veel meer gaat opknappen aangezien ik nog niet uitbehandeld ben!

Hoop dat je echt iets met onze adviezen doet en wens je veel succes met het vinden van de oorzaak!! Dat je paardje maar snel weer de oude mag zijn!!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:21

Je paard in een uitloopstal zetten, niet meer dan 1 kg brokken per dag en voor een paard van 500 kg 12kg hooi per dag en vol op stro.
Je zult hem zien veranderen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:25

Simpelman schreef:
Je paard in een uitloopstal zetten, niet meer dan 1 kg brokken per dag en voor een paard van 500 kg 12kg hooi per dag en vol op stro.

Amen!!!
Je paard is nu een junk. Hij heeft zoveel stress/pijn dat hij naar verdovende middelen grijpt om zijn ellende maar niet te voelen, om even verdoofd te zijn. Dit is een schreeuw om hulp. Luister naar hem.
Er zijn paarden die het (korte tijd) lijken te accepteren om in een stal te staan. Maar vergeet niet dat paarden niet in een stal horen.
Er zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het zowel fysiek als mentaal schadelijk is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:27

Het op stal zetten van paarden is een gewoonte die stamt uit een tijd dat paarden gebruiksdieren waren en de hele dag moesten werken.
Onder die omstandigheden na een werkdag op stal gezet en gevoerd worden is geen enkel probleem.

Tegenwoordig worden paarden één maximaal uurtje per dag uit hun stal gehaald en doen verder niets.
Ze worden gevoerd met brokken omdat de fabrikant dat sterk aanbeveelt (......) en krijgen relatief weinig hooi omdat dat een dikke buik geeft en dat is niet "sportief".
Dat kan niet goed gaan.

Een paard moet gezelschap hebben, bewegen en eten, de hele dag door, zoniet dan ontstaat stress mlet alle ellende diue daar bij hoort.

Woezel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 11:27

Ik ga hem laten nakijken op maagzweren! Ik hoop dat ik dan een duidelijke oorzaak vind...dat is/word echt het laatste wat ik eraan kan doen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:36

Simpelman schreef:

Mee eens (behalve dat ik 12 kg wat veel vind, ik hoor altijd van 1,5% van het paardengewicht).

En wat dat knuffelen betreft: paarden vinden het vaak niet zo leuk om aan hun hoofd geaaid te worden. Probeer uit te zoeken welke "kriebelplekjes" je paard leuk vindt. Knuffelen moet niet alleen voor jou leuk zijn, ook voor het paard.

Ik denk ook - net als de meesten hier - richting maagzweer. Sommige osteo's (vb. van ICREO) kunnen ook de organen voelen, dus kan altijd een optie zijn. Mijn hengst had volgens osteo ook maagproblemen, ik geef nu Gastro8 en hoop dat dit helpt (ik denk van wel, maar bij hem waren de klachten niet echt zichtbaar, behalve veel geeuwen en gapen).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:45

Het kan ook gewoon aan de stal liggen.
Mijn paard op stal is een vreselijke stressbol met diaree en luchtzuigen (zelfs al is hij er maar voor 10 minutjes in.
Als ik poets en met hem bezog ben op wei, poetsplaats of piste is er geen probleem. Mijne staat nu ook 24/7 buiten en ik heb een veel rustiger paard dat goed in zijn vel zit

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:06

hwn schreef:
Simpelman schreef:

Mee eens (behalve dat ik 12 kg wat veel vind, ik hoor altijd van 1,5% van het paardengewicht).

12Kg per dag.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:25

Het gaat er idd niet om hoeveel % dat nu juist is.
Wat wel belangrijk is, is dat het paard heel de dag door kan knabbelen, en als je te weinig geeft kan dat dus echt niet.
Als je net iets te veel geeft kan dat dus wel , het is dan zaak dit hooi zo verspreid mogelijk te geven en dus genoeg dat het paard nooit echt zonder komt te zitten.
In een manége , in een stal, wordt er nooit echt genoeg gegeven, deels voor de kostprijs, deels ook voor het morsen en dus meer mest.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:30

Woezel123 schreef:
Ook is hij de laatste tijd erg veel gaan luchtzuigen maar dit probleem is opgelost. Hij deed dit aan zijn voerbak en die heb ik verwijdert. Nu kan hij het alleen nog aan de staldeur maar dat vind hij niet zo prettig.

Persoonlijk denk ik niet dat je zo het probleem hebt opgelost, maar meer een gevolg van het probleem. Succes met zoeken naar de oorzaak, en goed dat je daar mee bezig bent !

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:22

Dit is geen rijtechnisch probleem. Ik zet een slotje.