wat ik ook doe ik heb al zo veel geprobeerd weet iemand wat ik kan doen dat ik haar wel wat aan de teugel kan krijgen ???
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
AGunnink schreef:Je fries moet goed actief zijn om hem/haar aan de teugel te kunnen rijden. Probeer veel overgangen te rijden: paar passen stappen en weer aandraven. Vang met je buitenteugel vervolgens je paard op, goed druk met je binnenbeen en vraag met je binnenhand. Veel voltes rijden, hierdoor wordt het gemakkelijker. Probeer rustig te zijn met je hand en been. Succes
Je moet alleen oppassen met de voltes. Je hebt krijgt dan snel dat je je paard krom trekt aan de binnenteugel. Je moet echt het gevoel kennen wanneer je paard loslaat of nageeft. Je moet hiervoor gewoon goed oefenen met een instructeur FriesWytske schreef:Als je paard goed over de rug loopt en actief is in de achterhand, gaat je paard vanzelf 'aan de teugel'. Dat is zeg maar de beloning dat hij ontspannen loopt. Bij het ene paard zal dat eerder zijn als bij het andere paard.
Viktor238 schreef:FriesWytske schreef:Als je paard goed over de rug loopt en actief is in de achterhand, gaat je paard vanzelf 'aan de teugel'. Dat is zeg maar de beloning dat hij ontspannen loopt. Bij het ene paard zal dat eerder zijn als bij het andere paard.
Als mijn paard goed over de rug loopt & goed aan het been is, loopt hij niet meteen 'aan te teugel' wel met zijn hoofd lekker ontspannen omlaag. Niet in de weedstrijdhouding laat ik maar zeggen. Ik snap wel wat je bedoelt, maar mijn paard is niet meteen van hoofd omlaag. Je moet er wel 'iets voor doen'.
maralyn schreef:Correct les en tijd nemen.
Balans begint al op de grond.
Friezen zijn gefokt voor de wagen van oorsprong. Dit betekend = VOLLE KRACHT VOORUIT.
Dit zie je veelal ook in shows... Maar bekijk ze maar eens in de weide.
Ondanks dat ze voor de wagen willig zijn voor het lopen, is het onder het zadel anders.
Tenminste, als je niet consequent genoeg bent.
Maar omdat ze vooruit willen, gebruiken ze geen enkele vorm van buiging door het lichaam.
.
FriesWytske schreef:maralyn schreef:Correct les en tijd nemen.
Balans begint al op de grond.
Friezen zijn gefokt voor de wagen van oorsprong. Dit betekend = VOLLE KRACHT VOORUIT.
Dit zie je veelal ook in shows... Maar bekijk ze maar eens in de weide.
Ondanks dat ze voor de wagen willig zijn voor het lopen, is het onder het zadel anders.
Tenminste, als je niet consequent genoeg bent.
Maar omdat ze vooruit willen, gebruiken ze geen enkele vorm van buiging door het lichaam.
.
Klopt niet helemaal wat je zegt over Friezen. Als je de geschiedenis van de Fries kent. Weet je dat hij vroeger als onder het zadel werd gebruikt door de krijgsheren. Ook een Fries kan net als alle andere paarden buigen.