Paard in training, progress!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekgeit

Paard in training, progress!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 14:47

Hoi hoi!
Sinds april rijd ik een paardje bij, die eigenlijk voornamelijk recreatief werd gereden. Eigenaar zocht een bijrijdster, en zo is het gekomen. Ik ben meer van de dressuur, en heb haar afgelopen 3 maanden ook hard aan het werk gezet! Eigenaar op haar dagen lekker naar het bos, perfecte afwisseling voor het paard.

De eerste paar keren heb ik kort gereden, maar merkte al snel dat het door het rijden alleen maar averechts ging werken van wat ik van haar wilde. Onwijs nihil qua bespiering.
Ik heb haar van april tot eind juni 4 dagen per week aan de longe gehad. Eerst met de 'lang en laag hulp' om de rugspieren en balans te vinden, daarna met touwtjes van Lammert, waar ze vrij snel en goed op reageerde, en vervolgens met dubbele longe.
Zie hier het resultaat!
Ik moet zeggen dat ik er erg trots op ben :)

1. 2e keer rijden
Afbeelding

2. Idem
Afbeelding

3. En nu! ongv 3 maanden verder
Afbeelding

4. Dag later, met mn camera :)
Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8.Afbeelding

9. Topper!
Afbeelding

Kritiek mag, graag zelf, mits onderbouwd!

soloro

Re: Paard in training, progress!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:53

Op sommige foto's mag je iets meer rechtop zitten en meer voor je uit kijken :) Verder ziet het er netjes uit :)
Dit is in bergen toch? Ik heb hier ook eventjes een verzorgpaardje gehad :)

miekgeit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 14:57

soloro schreef:
Op sommige foto's mag je iets meer rechtop zitten en meer voor je uit kijken :) Verder ziet het er netjes uit :)
Dit is in bergen toch? Ik heb hier ook eventjes een verzorgpaardje gehad :)

Ik hoop nog altijd op het geld in de bak.. Bedankt voor je tip :)
Ja dit is in bergen ja :) Bij koopmans

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:51

Je rug is ook bol op sommige plaatsen, maar als je rechtop gaat zittwn komt dat bijna altijd weer goed
Verder echt heel veel vooruitgang ga zo door :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:13

Mag je inderdaad trots op zijn! Je houdt haar wel iets kort, dus geef vooral wat meer ruimte. Gaaf paard is het hoor.

miekgeit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 17:22

Bedankt beide! Mijn rug komt door het naar beneden kijken, daarbij draai ik mijn schouders mee en gaat mijn rug dus bol staan. Leerpuntje! Haha

Ze komt zelf vrij snel achter de loodlijn door haar bouw, het blijft een tuiger:P maar dat wordt het volgende puntje :)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:43

Tipje voor het rechtop zitten, lekker arrogant doen! Helpt echt!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:54

Sohee, wat een vooruitgang! Heel erg knap! Probeer je ellebogen wel aangesloten te houden aan je lichaam. :)

miekgeit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 23:58

Bedankt allemaal! Ik ga de tips zeker gebruiken :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 00:04

Wat een vooruitgang!

Wel zou ik denken om de knik die je (af en toe) hebt bij de overgang pols - hand.

zaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:31

zeker een hele verbetering. Blijf rechtop zitten. soms lijkt het ook alsof je je handen een beetje breed zet. Probeer verder om te blijven schakelen in hoofd/halshouding en in tempo. Daarmee maak je hem sterker en zal het beter lukken om hem op de loodlijn te houden

miekgeit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 11:34

super bedankt allemaal voor de tips!
@zaffie, hier ben ik al druk mee bezig! veel schakelingen rijden, haar zelf op eigen benen laten lopen, stofzuigeren :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:41

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

HannaHanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:47

Probeer zelf meer rechtop te gaan zitten, schouders wat meer naar achter.
Hebben jullie ook les?

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:55

Bn ik de enigste die de 1 e twee fotos er veel fijner uit vind zien? Daar zie ik een ontspannen fijn lopend paard en op de laatste fotos een krulletje die zn pas niet afmaakt

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:05

Ik mis idd ook een beetje hals lengte bij de laatste foto's. Op zich niet erg om hem even in deze houding te laten lopen, maar zou ook zeker proberen die lengte weer op te zoeken, maakt het makkelijker goed over de rug te gaan

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:09

Ik vind hem ook erg opgekropt lopen eerlijk gezegd. Lijkt ook wel of je hem erg tegenhoudt met je handen, je hebt handen echt in pianohouding waardoor je hem denk ik vastzet.
Handen naar voren, teugels iets korter en rijden maar!
Het is wel een mooi paard!

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:39

Handen zouden misschien iets meer rechtop mogen ( duimen naar boven ) en iets verder naar achter "zitten" voor de rest ziet het er best keurig uit en verschil valt goed te zien :)

nicaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:02

jeetje, kijk die kont!!!! <3 van een smal onbespierde kont naar een mooie ronde kont en mooie ronde nek! ga zo door en die kleine dingetjes zoals je houding weet je al dus dat gaat zeker goed komen!!

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:37

Hier zit duidelijk veel werk in en de spieren zijn mooi bekomen!

Mijn grootste tip: pas op voor een 'valse' nageeflijkheid. Daarmee bedoel ik dat de hele bovenlijf bol/rond moet zijn en op de foto's lijkt de rug wat achter te blijven, wat te recht. In feite moet de achterhand meer zakken, nu lijkt het alsof je vooral de voorhand omhoog rijdt. Als het paard daar nog niet aan toe is, wat ik verwacht, rijd hem dan inderdaad wat meer op lengte om zo de lendenpartij er meer bij te betrekken. Het plaatje is zeker niet verkeerd, maar er valt nog meer te halen in het werkelijk correct gebruiken van de spieren. Heel veel succes verder!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:42

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:26

Er is een mooie bespiering opgekomen :)
Het scheelt al veel in het beeld als je je hand iets meer voor je houd, dan kan ze iets beter rond worden vanuit de schoft. Ik denk ook dat je haar wat meer moet afwisselen in halshouding. Ik vind het zelf altijd heel fijn om in voor het paard de makkelijkste gang te beginnen met het afwisselen en dit op te bouwen naar verdere gangen.
Als je je hoofd rechtop houdt denk ik dat je ook automatisch netjes rechtop gaat zitten.
Voor de rest ziet het er actief uit, ga zo door!

Britt_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:07

wauw wat een verschil! ik zou persoonlijk zijn bekken willen zien kantelen ( in de goede richting) nu kantelt hij ze naar voren waardoor hij zijn rug hol maakt en dus niet de juiste houding aanneemt.. hij moet juist zijn bekken naar achteren kantelen wil hij ook zijn rug op de juiste manier kunnen gebruiken en dus ook zijn hoofd-halshouding op de juiste manier gaan aannemen. succes! je hebt wel echt een leuk paard!

Caro_ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:19

+:)+

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:51

Wow tjeetje het lijkt wel een heel ander paard! moest echt even twee keer kijken naar de foto's ;) En dat in drie maanden tijd? Ik heb zelf een half jaar geleden een acht jarige gekocht alleen zadelmak en ben nu al blij met wat er op zit aan bespiering en dat is ongeveer de helft......